Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SwePhone

Tråden skapades och har fått 492 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-19 19:56

ingen som kan svara på hur man får ordlistan att funka? när ja skriver får ja inte upp nånting. kan man slå på och av den? som man gör me t9 på vanliga telefoner?

för isof har ja lyckas gjort det... den vill då inte funkar för mig

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-19 22:13

Ett tips angående ordboken. Varje gång du skriver ett eget ord så lagras det i en separat ordbok. Vill du tömma den så går du bara in under Inställningar -> Allmänt -> Återställ -> Återställ tangentbordsordbok. Klicka sedan på kappen "Återställ ordbok". Den svenska ordboken finns kvar, men dina egna ord tas bort.

Jag undrar fortfarande varför inte ord med åäö verkar finnas med. Det skulle göra sjukt stor skillnad om det föreslogs ord med åäö så att man slapp skriva dom bokstäverna. Jag har börjat skriva SMS utan ÅÅÖåäö, det är faktiskt lite pinsamt när man har en så fet/dyr telefon...

kia2 - Tusen tack för ditt jobb, jag har installerat din nya ordlista och tycker också det verkar rulla på snabbare och effektivare.

Fungerar oerhört mycket bättre. Det jag främst saknar nu är att den ska föreslå ord med åäö genom att trycka en gång på a eller o likt T9. Ordet "små" ska man då skriva genom att pilla på s, m, a

Bra förbättring, tackar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-19 23:45

Jag har provat att ta bort den svenska ordboken (avinstallerat via installer) och därefter ställa in iphone på tyskt språk och tyskt tangentbord. Jag får då upp stavningsförslag på tyska ord - men inte några ord som innehåller tex ü eller andra tyska bokstäver... Det verkar inte vara inbyggt i iPhone än. Eventuellt är problemet löst i 1.1.2 - jag använder 1.1.1. Vad använder ni?

• Medlem
  • Österåker
  • 2007-12-20 00:36

Jag använder 1.1.2 men det verkar inte fungera som du säger med svenska ordlistor iaf.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-20 08:09
Ursprungligen av zightx:

Jag använder 1.1.2 men det verkar inte fungera som du säger med svenska ordlistor iaf.

Min tanke var att du (eller någon annan med 1.1.2) kan prova om stavningsförslag på specialtecken fungerar utan svenska ordlistor, med något av default-språken. Om man inte får stavningsförslag när man skriver in "uber" med den tyska ordboken - då är det en brist i iPhone. Om iPhone föreslår "über", då är det någon brist i iPhoneshop som gör att samma sak inte fungerar med den svenska ord. Är du med på hur jag tänker?

Att testa detta är enkelt, byt bara till tyska språket och tyska tangentbordet i inställningarna - så borde ordlistan bytas till tyska automatiskt.

Ursprungligen av kia2:

Min tanke var att du (eller någon annan med 1.1.2) kan prova om stavningsförslag på specialtecken fungerar utan svenska ordlistor, med något av default-språken. Om man inte får stavningsförslag när man skriver in "uber" med den tyska ordboken - då är det en brist i iPhone. Om iPhone föreslår "über", då är det någon brist i iPhoneshop som gör att samma sak inte fungerar med den svenska ord. Är du med på hur jag tänker?

Att testa detta är enkelt, byt bara till tyska språket och tyska tangentbordet i inställningarna - så borde ordlistan bytas till tyska automatiskt.

kia2 Helt underbart att du försöker fixa den svenska ordlistan. Grejen är att den kan ge förslag på ord med åäö, testa engelska ordlistan! Lär in ord som Älskar eller älska. Skriv ett par gånger och den kommer ge förslag på älskar när du skriver alskar. Detta funkar dock inte på för eller är, då ordlistan har engelska ord som skapar konflikt, den ger förslaget for eller at på dessa två ord. Jag har 1.1.1

Ursprungligen av metalic:

kia2 Helt underbart att du försöker fixa den svenska ordlistan. Grejen är att den kan ge förslag på ord med åäö, testa engelska ordlistan! Lär in ord som Älskar eller älska. Skriv ett par gånger och den kommer ge förslag på älskar när du skriver alskar. Detta funkar dock inte på för eller är, då ordlistan har engelska ord som skapar konflikt, den ger förslaget for eller at på dessa två ord. Jag har 1.1.1

Du har rätt, det funkar fint OM man skriver älskar hittar den flera förslag. Men det coola vi efterlyser skulle ju vara om man skrev alskar och att den fattade att det var ett ä man var ute efter i början......

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-20 15:34

Nu har jag provat det att skriva "uber" på en 1.1.2 telefon (köpt som 1.1.2) med tyska valt som språk. Och där får man "über" som förslag om man skriver "uber"(!). Det som vi saknar verkar alltså fungera i 1.1.2 - dock inte med den svenska ordboken.

Sammanfattning av hur de olika iPhone versionerna hanterar stavningsförslag med utländska tecken:

Status 1.1.2 : Det fungerar om man använder ett inbyggdt språk, inte med den svenska ordboken. Exempel: "uber" blir automatiskt "über" i den tyska ordboken.

Status 1.1.1 : Det fungerar om man väljer ett engelska som språk och lär upp den. Exempel: Fungerar inte om man skriver "uber". Men om man har valt engelska och skriver "über" några gånger så lär den sig att "uber" betyder "über"

Min slutsats är att det är något fel på den ordbok som genereras av iPhoneshop. Om ordboken hade fungerat så borde "over" ge förslaget "över" på en 1.1.2 telefon. Vi får se om utvecklarna löser det framöver helt enkelt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-21 00:26
Ursprungligen av kia2:

Nu har jag provat det att skriva "uber" på en 1.1.2 telefon (köpt som 1.1.2) med tyska valt som språk. Och där får man "über" som förslag om man skriver "uber"(!). Det som vi saknar verkar alltså fungera i 1.1.2 - dock inte med den svenska ordboken.

Sammanfattning av hur de olika iPhone versionerna hanterar stavningsförslag med utländska tecken:

Status 1.1.2 : Det fungerar om man använder ett inbyggdt språk, inte med den svenska ordboken. Exempel: "uber" blir automatiskt "über" i den tyska ordboken.

Status 1.1.1 : Det fungerar om man väljer ett engelska som språk och lär upp den. Exempel: Fungerar inte om man skriver "uber". Men om man har valt engelska och skriver "über" några gånger så lär den sig att "uber" betyder "über"

Min slutsats är att det är något fel på den ordbok som genereras av iPhoneshop. Om ordboken hade fungerat så borde "over" ge förslaget "över" på en 1.1.2 telefon. Vi får se om utvecklarna löser det framöver helt enkelt...

Jag har lyckats få tag på den tyska ordboken som följer med 1.1.2. Filerna kopierade jag in i på min 1.1.1 - och vips så fungerade även "uber" => "über" på en 1.1.1 telefon.

jag tror dessutom att jag vet vad felet i iphoneshop är. men jag skall stämma av det med utvecklarna först - vi får se om det leder någon vart.

Ursprungligen av kia2:

jag tror dessutom att jag vet vad felet i iphoneshop är. men jag skall stämma av det med utvecklarna först - vi får se om det leder någon vart.

Lysande. Som det är nu tar det 10ggr så lång tid att skriva på svenska, pga delay:en när man ska lägga till å, ä, ö. Mkt irriterande. Tack för all hjälp, kia2!

Ursprungligen av svantet:

Du har rätt, det funkar fint OM man skriver älskar hittar den flera förslag. Men det coola vi efterlyser skulle ju vara om man skrev alskar och att den fattade att det var ett ä man var ute efter i början......

Du förstod inte vad jag skrev. Det är just det, den gör! Om jag skriver alska nu, så får jag förslaget älska. Dock funkar det inte på ord som har ett engelsk ord likt den svenska utan åäö, som för och är som är for och at på engelska. förstår du?

kia2: kan man inte helt enkelt tömma den engelska ordlistan och börja från nytt? Den lär ju sig och då blir de inte konflikt med redan tillsatta engelska ord.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-20 15:47
Ursprungligen av metalic:

kan man inte helt enkelt tömma den engelska ordlistan och börja från nytt? Den lär ju sig och då blir de inte konflikt med redan tillsatta engelska ord.

Jag tror inte att det går. Det skulle förutsätta att du har en tom ordbok. En tom ordbok, eller en ordbok med endast ett ord går nog att skapa med iPhoneshop - men som jag skrev ovan så tror jag att det är något fel på ordlistorna från iPhoneshop som gör att det inte fungerar. Men prova!

En annan sak som du kan prova är att säkerhetskopiera de engelska filerna (en_US*) och därefter döpa om de svenska filerna till en_US. Kanske kan du få det att fungera på detta sätt. Min gissning är dock att det inte heller fungerar - men det kan ju vara värt att prova.

zightx: får du upp svenskt tangentbord i Settings överhuvudtaget? Hos mig syns bara de fyra standard-keyboard:en. Skulle gärna prova kia2's nya ordlista.

Edit: har det möjligtvis att göra med konflikter med vissa 3d-party program? Om någon har 1.1.2 och det fungerar för er, kan lista vilka progam ni har?

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-12-20 10:20
Ursprungligen av avocade:

zightx: får du upp svenskt tangentbord i Settings överhuvudtaget? Hos mig syns bara de fyra standard-keyboard:en. Skulle gärna prova kia2's nya ordlista.

Edit: har det möjligtvis att göra med konflikter med vissa 3d-party program? Om någon har 1.1.2 och det fungerar för er, kan lista vilka progam ni har?

Saxat från iFun.se:

"För att installera SwePhone behöver du en iPhone med 1.1.1 eller 1.1.2 och Installer.app 3.0.
Öppna Installer och välj “Sources”, välj “Edit”, välj “Add”.
Ange: http://ifun.se/swe
Tryck “Refresh”
Nu finns kategorierna “SwePhone (1.1.1)” och “SwePhone (1.1.2)” under fliken Install

OBS Om du har “More Keyboards & Regions” från Cynix.org installerat i 1.1.2 måste detta avinstalleras innan SwePhone installeras.
Problem eller felmeddelanden i installationen beror i 99.9% av fallen på annat 3:e parts program. Avinstallera andra program eller återställ telefonen för att lösa ev. problem."

Bra initiativ kia2! Ska testa din ordlista nu.

Det finns inget sätt att få din ordlista via installer Kia2? Har inte satt mig in i att ftpa telefonen osv. Vågar inte ifall jag förstör nått Annars kanske någon på Swephone kan ersätta sin med denna om den nu fungerar bättre. Den som finns nu föreslår för det mesta helt tokiga ord då man tycker det rätta ska vara väldigt uppenbart. de flesta vet nog vad jag pratar om.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-22 02:17

Det här forumet är lite spretigt. Dessutom är min ordlista OT för denna tråd. Jag har därför gjort en ny sida som endast fokuserar på ordlistan och ingenting annat. Där kommer jag att publicera all information fortsättningsvis:

http://svenskiphoneordlista.wordpress.com/

Ett enkelt sätt att hålla sig uppdaterad är att prenumerera på RSS-flödet:

http://svenskiphoneordlista.wordpress.com/feed/

Men jag hoppas att så många som möjligt även kan hjälpa till med att testa och komma med förslag så att vi tillsammans kan skapa en bättre ordlista!

Välkomna!

Ps. Inom några dagar kommer jag att släppa en ny, förbättrad ordlista.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-22 04:57
Ursprungligen av kia2:

Ps. Inom några dagar kommer jag att släppa en ny, förbättrad ordlista.

Vilket jobb du lägger ner på detta nu mitt i julstöket! Och sen ger du ordlistan helt gratis till oss alla som en julklapp

Jag misstänker att kia2 i själva verket är Tomten

Ursprungligen av kia2:

Men jag hoppas att så många som möjligt även kan hjälpa till med att testa och komma med förslag så att vi tillsammans kan skapa en bättre ordlista!

Jag kan inte tala för Buster, men vore det inte smidigt att samordna så att SwePhones ordlista blir bättre? Eller vill du hellre köra eget race och "konkurrera"?

Snyggt jobbat. Ser fram emot en mjuk (som i mjukvara) julklapp nästa vecka då

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-22 16:09

Jag kör med öppna kort och redovisar hela tiden vad och hur jag gör. Min tanke är att alla som vill skall kunna följa processen och komma med förslag. Att konkurrera verkar dumt - mitt mål är endast att få en så bra ordlista som möjligt, inte att tjäna pengar eller något annat. Ni får väldigt gärna hjälpa till. Om ni har samma mål som mig så ser jag inte några problem.

Enda anledningen att jag körde igång ett eget projekt var att er ordlista fungerar dåligt och utvecklingen verkar ganska sluten.

Ps. Om ni tycker att ordlista är bättre än den som ni använder i SwePhone så får ni gärna distribuera "min" ordlista istället för er. Mitt endra krav är att ni isåfall redovisar att ordlistan kommer från http://svenskiphoneordlista.wordpress.com. Läs mer under rubriken "viktigt" på denna sida: http://svenskiphoneordlista.wordpress.com/installera-ordlistan/

Kia

Ursprungligen av kia2:

Ps. Om ni tycker att ordlista är bättre än den som ni använder i SwePhone så får ni gärna distribuera "min" ordlista istället för er. Mitt endra krav är att ni isåfall redovisar att ordlistan kommer från http://svenskiphoneordlista.wordpress.com.

Bra, det var det jag undrade över. (Det är inte mitt beslut vad som händer med SwePhone, jag bara var nyfiken.)

Jag har redan börjat vandra efter kia2:s väg... där kan jag urskönja ljuset i slutet av tunneln! Kudos, kudos!

Man hör inte mycket från SwePhone-gänget längre vilket är tråkigt, även om jag och säkert fler med mig har funnit en ny, riktig ordlistsfrälsare, så det kvittar la!

Ursprungligen av Lone_fox:

Man hör inte mycket från SwePhone-gänget längre vilket är tråkigt

För det första så är det inte något "gäng" utan en enda utvecklare. För det andra så lade han ut beta 5 av SwePhone för 1.1.1 och den första versionen för 1.1.2 för en vecka sedan, så det är väl inte så himla tyst ändå? (Det är dessutom den stressigaste tiden inför jul just nu, speciellt inom handeln, så man får ha lite förståelse med att det finns annat att göra också.)

Kan väl inte göra så mkt mer än att jämföra Kia2:s engagemang och öppenhet att lösa ett visst problem och då känns det som att Kia2 drar det längsta strået. Man vet att det händer saker som man vill ska hända på ett annat sätt.

SwePhone beta 5 1.1.1 har en ordlista som är som sirap så det är klart att man vill att det ska bli ändring på det. Inget ont om den enda utvecklare som ligger bakom men lite konkurrens är verkar sitta på sin plats - lycka till med båda projekten!

Kan väl inte göra så mkt mer än att jämföra Kia2:s engagemang och öppenhet att lösa ett visst problem och då känns det som att Kia2 drar det längsta strået.

Jag säger inte emot det, menade bara att SwePhone inte varit helt dött när det kom en ny version så pass nyligen.

SwePhone beta 5 1.1.1 har en ordlista som är som sirap så det är klart att man vill att det ska bli ändring på det. Inget ont om den enda utvecklare som ligger bakom men lite konkurrens är verkar sitta på sin plats - lycka till med båda projekten!

Jag ser hellre ett samarbete, inte för vår skull, utan för användarnas skull. Det finns nämligen väldigt många iPhones där ute i vårt avlånga land som har ifun.se som source i Installer och om ordlistan kan förbättras så når vi ut till så många fler som enkelt kan uppdatera då Installer automatiskt upptäcker om vi uppdaterar ordlistan.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-12-23 02:32

Kia2: Kul att se någon mer jobba med ordlistorna! SwePhones ordlista bygger idag på en ordlista en användare (som jag i skrivande stund inte minns namnet på) skickat in.

Jag hade själv en idé om att parsa ut dom 50 000~.eller mindre vanligaste orden på wikipedia eller liknande sida, och i samma veva få frekvensen på dom. Detta borde ge en pålitlig och mer lightweight ordlista än den som använda idag. Tyvärr har jag inte kunskapen för att göra detta, men hjälp är välkommen!

Anledningen till att jag kan verka svårnåd är precis som Adrian nämner tidigare i tråden helt enkelt tidsbrist. Har väldigt mycket att göra på och utanför jobbet just nu och då kommer SwePhone och andra intressen i andra hand.

Bevaka tråden