Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

taggade bilder så man kan söka på dem genom quickfind?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag är på jakt efter ett program att organisera bilderna, om det går, som ett program att lägga till taggar enbart så man kan söka på dem genom quickfind?

jag är ny på mac så jag vet inte om något sådant ens är möjligt, nu har
var dag sin mapp. ville ha en bild på en bokhylla men den finns på olika ställen i den här strukturen och det är bara att börja klicka.. så det slutade med att jag hade mappar "bokhylla" "bord" "skulptur" etc. så varje gång det kommer ett nytt projekt så ska man in i varje mapp o plocka ut och flytta runt så man har en chans att hitta sakerna igen..

trodde jag hade lösningen när jag bytte till mac och villigt och med skräckblandad förtjusning stoppade in åren i iPhoto..dock inte helt nöjd. det är möjligt att mina taggar efter dagar inte är helt ok, men nu blandas dagar med events och jag tycker bara allt känns rörigt. att söka på saker blir också irriterande, använder mina filer i photoshop och illustrator att då behöva öppna iPhoto för att flytta det till skrivbordet för att öppna det i photoshop? jag kanske gör det hela för svårt för mig själv, men jag skulle gärna ha det organiserat i finder så jag kan söka genom "meta-taggar" i quickfind? går det??

[använder Leopard]

Oändligt tacksam för svar!

Jag skulle ändå köra med iPhoto om jag var du. iPhoto och alla andra program som klarar av metadata i bilder sorterar ju redan bilderna efter datum, varför då ha ett andra nyckelord för det? Släpper du bara tanken vid att ha allt efter diskreta mappar i filsystemet hela tiden kommer du snabbt in i programmet. Dessutom behöver du inte öppna iPhoto för att dra in bilderna i det program du använder -- bara att i öppna-dialogen välja media > bilder så finns iPhoto-biblioteket där.

Prova att skapa album i iPhoto som representerar de olika kategorierna du har så löser sig nog säkert allt som det ska. En dag kommer du komma till den punkten i ditt bildsorterande när extra nyckelord och manuell sortering inte längre är hållbart. Då kommer du vara glad att du befolkade en mer kraftfull miljö med dina bilder.

Ett annat alternativ om du verkligen vill brottas med filsystem, hierarkier, mappar och så att skapa ett flöde i Automator som lägger till dina nyckelord.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-27 11:26

Du menar inte programmet Quickfind som man kan ladda hem, utan Spotlight, det lilla förstoringsglaset högst upp till höger?

Om du markerar valfri fil i Finder och trycker Äpple-I (eller menyn Arkiv->Visa info) så får du upp ett fönster. Där kan du skriva in valfria ord i fältet för "Spotlight-kommentarer". Dessa kommentarer sparas ihop med filen och gör att du sedan kan hitta den med spotlight.

jag hittade det här: http://www.macupdate.com/info.php/id/25847/setexifdata

och ett annat som heter smart som lägger som en fil som spotlight letar upp..
så kan man sätta spotlight kommentarer i mapparna..

pesc; haha, jag trodde det var quickfind det hette, jag vet bättre nu! tack!

jag föredrar att inte ha en massa olika program som gör samma saker men inte lika bra..
om jag har iPhoto så kanske den kan ha bilderna på datum, men de är ju redan på datum i mappar så vad är då poängen med att ha iPhoto? jag vill kunna leta upp en bild, enbart. det blir ju dubbelt jobb om jag ska använda iPhoto att sätta tags om jag ändå vill kunna leta i finder?

finns det något program som kan sätta spotlight-comments på en bunt filer på en gång? smart lägger en fil i varje mapp, skulle föredra att det finns i filen självt?

Prova Adobe Lightroom, det är gratis en 30 dagar eller så
http://www.adobe.com/se/products/photoshoplightroom/

Där får du flera olika möjligheter att söka upp dina bilder antingen du vill ha allt i en mapp eller tema, år osv

Kolla gärna in lite tips om hur det bäst fungerar på http://www.lightroomkillertips.com/

Det kanske tar någon dag att komma in i programmet men sedan går det som en dans!

Du kan tagga bilderna med olika sökord,färg eller stjärnor, busenkelt att snabbt slå på ett filter och bara se dina utvalda bilder.

Sedan går det att direkt öppna bilderna i ditt Photoshop via Lightroom
(om nu lightrooms redigerings verktyg ej klarar ut vad du vill)

Ett minus är väl att du bör minst ha 2GB RAM annars blir det lite segt. Jag har nu 4GB och det flyter fin fint. Allt beroende på gur mycket bilder du har i ditt bibliotek

http://www.adobe.com/se/products/photoshoplightroom/

Citat:

om jag har iPhoto så kanske den kan ha bilderna på datum, men de är ju redan på datum i mappar så vad är då poängen med att ha iPhoto?

Du behöver inte ordna dem i Findern, släng bara in dem i iPhoto så ordnar iPhoto dem automatiskt åt dig. Alltså blir det bara ett moment.

1
Bevaka tråden