Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur arkiverar ni gamla Mactidningar?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-12-26 23:24

Jag _har_ nu verkligen sökt på många olika keywords gällande detta ämne men fick inga riktiga resultat.

Hur gör ni när ni har läst färdigt någon tidning om Macar - och vill referera till något, hitta en artikel, test...? Jag prenumererar på de digitala versionerna av MacWorld Sverige och MacWorld USA, samt på den riktiga tidningen MacFormat från UK. Ibland köper jag även MacWorld UK på Pressbyrån.

Välmedveten om att jag slänger bort en massa pengar i onödan, så har jag redan bestämt mig att sluta med MacWorld SE och behålla MW USA digital och MacFormat. Om jag måste välja att ha bara en tidning i slutändan så hade det varit MacFormat. "I like"....

He he, en gammal tråd hittade jag också: Vilka Mactidningar läser du regelbundet?

Men men, till frågan nu: Hur gör ni när ni har läst färdigt en papperstidning? Markerar ni på något sätt vad som var extraintressant i något nummer? Gör ni någon form av databas? Bläddrar ni bara när ni behöver något?

Detta frågar jag eftersom jag hade ca 60 olika tidningar i en hylla och i små högar här och där. Jag har skrivit på omslagen vad som var intressant inuti men eftersom flera olika tidningar skrev om samma saker så blev det en massa bläddrande och letande....

Till slut så gick jag igenom _allt_, klippte ur alla intressanta artiklar och slängde resten. So far so good, men hur sortera?

Det mest logiska för mig är i alfabetisk ordning och senare efter ämnet, visst, men många artiklar slutar på den högra sidan - och en ny artikel börjar direkt efteråt, på baksidan. Därför tänker jag häfta ihop alla artiklar som jag måste även om de handlar om helt olika saker, och numrera sedan från 1 till....ca 40 olika artiklar, som det ser ut nu.

Exempel:

1) Backup online for free
2) Use more than one monitor
3) Reviews - apps (MW USA)
4) Leopard - how to install
5) Reviews /Apps (MacFormat UK)
6) .....
7) .....

Allt detta eftersom artikeln "Backup online for free" fortsätter i "Use more than one monitor" i en och samma tidning...

Visst, jag kan sluta här men jag kan också skapa en annan lista - där jag grupperar efter ämnet:
Apps/Reviews (3, 5)
Schools
...
...

Där jag skriver vilka numrerade artiklar handlar om ett specifikt ämne...

Jag har ett kanonbra system när det gäller gruppering och sortering av den digitala informationen i datorn - och då med hjälp av Devon Think Pro, men papperstidningar har alltid samlats i högar och till slut slängts.

Mycket av den tryckta informationen blir gammal och nya versioner av olika program kommer i rasande fart, men mycket vill man ändå behålla. Man kan scanna tidningar i en ny version av Devon Think Pro (Office) men denna process tar tid.

Systemet som jag tänker använda kräver lite jobb i början men sedan är det bara att lägga till en ny artikel/titel i ämnesgrupperna samt vilket nummer den har i ordningen - klart.

Efter detta långa utlägg så undrar jag om någon har en bättre och effektivare idé?

Läser MW (Se) väldigt noga på skethuset och arkiverar genom att ställa dem i vita Tidningsmappar (IKEA) i bokhyllan.
Fullt? Tja, då gäller tipsen bara Mac OS 9... = kastas
Arkivindex i huvet. ("Det borde vara här någonstans")

Du tycker inte du lägger LITE för mycket energi på det här?
Du kanske borde prata med någon om kontrollbehov.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-12-27 00:26

Ha ha ha, yeah, kontrollbehov följd av följd av och till slut

Jepps, jag tänkte på det men det är en proffsskada - jobbar som organisationskonsult gällande digital information och personlig effektivitet bl.a., och ibland hjälper det att vara liiiite komplicerad från början, men man skapar då ett system som är lätt att följa upp.

Kontrollbehovet har jag iofs, men jag har också problem med närminnet och sysslar med 4 olika (helt olika) saker i livet, så jag måste ha ett system där jag vet var och hur jag har saker/information och annat - när jag väl släpper ett område och går in i ett annat. Vissa system kan man använda på flera av dessa och det är bra

Mina sysslor:
1) Vanligt Svenssonjobb (100%)
2) Musiker på ca 50% i olika perioder på året
3) Konsult inom personlig effektivitet och personlig organisation
4) frilansande projektledare

Brukar spara tidningar av den här sorten i ett år bakåt. också i tidskriftssamlare. Sen slänger jag dom. Information av det här slaget blir lätt gammal idag. Söka efter äldre information är väl smidigare att göra på nätet numera tycker jag. Men sen gillar jag inte att spara på utgångna saker i allmänhet heller.

Att anteckna/skriva saker i tidningar är för mig en otänkbart. Att dessutom klippa i dem kan inte annat än betraktas som en dödssynd.
Kan bero på att man blivit uppfostrad av en pappa som är en av sveriges största Kalle Anka-samlare, men fortfarande =p

Har faktiskt aldrig läst någon Mac-tidning, men jag prenumererar på SuperPLAY (speltidning för folk som inte vet) och oavsett om nånting är intressant eller inte har jag inte en tanke på att arkivera de på något sätt.
Sätter tidningarna i kronologisk ordning, that's it.

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-12-27 08:28

Jag läser oftast tidningarna endast en gång. Nu prenumererar jag ju iofs inte själv (vi har de flesta här på jobbet). Hade jag prenumererat så hade jag sparat dom, men jag hade nog inte engagerat mig för att arkivera dom på något seriösare sätt än att ställa dom i "mappar".

Skulle det finnas något i tidningen som man misstänker att man kommer ha nytta av i framtiden så finns det ju speciella "notis"-lappar som är avsedda för det här ändamålet. Genomskinlig tejp (som inte skall förstöra pappret) med ett färgat fält på längst ut där det är meningen att man skall skriva sin notis och som är den bit soms sticker ut ur tidningen.

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-12-27 08:39
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-27 10:51

Returpapper

Ursprungligen av homesick:

...men papperstidningar har alltid samlats i högar och till slut slängts.

Ett av skälen till att jag hellre läser på nätet istället. Inte för att jag slängt en enda MacWorld hittills, men jag går verkligen aldrig tillbaka till gamla nummer och läser igen, enda skälet till att dom är kvar är nostalgi och en lite för dominant samlar-gen i min kropp. Det händer ju så mycket, en artikel om Filemaker 2 är bara inte intressant idag, nästan ingenting är det längre (annat än som nostalgi).

(Däremot känner jag att jag sitter på många bra artiklar från t.ex. CAP&Design som fortfarande står sig som jag borde ha nytta av, men jag bara inte orkar börja bläddra i gamla nummer, det blir aldrig av.)

Förr om åren sparade jag alla mactidningar i tidsskriftsamlare, men efter att jag insett att jag aldrig någonsin kommer att bläddra i dem igen bytte jag system och lägger alla utlästa nummer i en blå tunna på gården. Om jag hittar något bra tips så lägger jag det på minnet, extremt bra tips antecknas.

Livet är helt enkelt för kort för kort för att gå tillbaka och läsa artiklar som är så extremt daterade som de som handlar om teknik och datorer. Men det är jag det.

Edit: Upptäckte i morse att tunnan för pappersåtervinning är blå och inte grön som jag skrev tidigare. Den gröna är för hushållssopor.

Senast redigerat 2007-12-28 15:34
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-12-27 20:33

Tja.. jag är av den idén att papperstidningar är kvarleva vi bör göra oss av med. Dels för att spara på våra naturresurser dels för att nyheter via nätet är mycket snabbare, uppdateras snabbare och når dig vart du än befinner dig (på jorden). Mina gamla Mactidningar ligger i den "gröna tunnan" sedan länge.

Jag kan tänka att musiktidningar är aktuella något längre än datortidningar och kanske därför har ett högre bra-att-ha-index.

Intervjuer med artister, noter?, vad-vet-jag-som-inte-ens-kan-spela-kam... kanske betingar ett högre samlarvärde.

Datortidningar är precis som en vis man uttryckte sig tidigare enbart av nostalgivärde när det gått mer än ett år. Då är gröna tunnan ett tydligt alternativ.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-12-28 13:24

Tack så hjärtligt för alla inlägg! Jag instämmer med det mesta som har sagts och är välmedveten om at mitt sätt känns lite extremt för några.

Visst, det stämer att tidningar blir gamla och många artiklar inaktuella så "why bother" hålla på med att klippa ut, klippsa ihop m.m., men jag sparar inte så himla mycket ändå. Som "ohennig" skrev ovan: "extremt bra tips antecknas" - visst, jag gör likadant med ganska mycket, inte minst bra tips från 99Mac... men i mitt fall sparas de flesta artiklarna i pappersform och än så länge så fick allt plats i en enda vanlig kontorspärm.

Anledningen att investera lite tid i början till att skapa mitt arkiv är att jag anser ödmjukt att det i slutändan tar - mindre tid. Mindre tid till att leta upp informationen eftersom man har en sökbar t.ex. textfil med anteckningar om alla artiklar. Allt jag behöver är några musklick bort och jag ska sträcka armen efter pärmen.

Ang. era olika inställningar till att skriva i, riva, slänga eller spara tidningar, tja, jag har upptäckt att jag inte har någon samlarådra, kan slänga allt.

Tack tack, fortsätt bara

Man måste ju inte spara på alla tidningar, det mesta går bra att slänga också - fast om man inte vill så kan man ju skänka dem till fritidsgårdar eller ålderdomshem. Det uppskattas alltid!

EDIT: Släng med eftertanke!

Snabeldrake, det var en förbannat bra idé!

Uppmanar härmed alla som har HYFSAT färska tidningar att lägga dem i en kasse och ta med dem till Tandläkarn / Frisören etc.

Ursprungligen av Goflorp:

Uppmanar härmed alla som har HYFSAT färska tidningar att lägga dem i en kasse och ta med dem till Tandläkarn / Frisören etc.

Var hos tandläkaren häromveckan. Läste en heminredningstidning som visade sig vara från 1994. Det skrämmande var att jag inte upptäckte det förrän jag hade läst klart den.

Brukar spara datortidningar i tidskriftssamlare tills jag flyttar. Men det kändes lite surt att göra sig av med alla gamla exemplar av MacWorld och MacPressen sist det begav sig.

Vi behöver ju kanske inte meddela PC-Svensson att vi sitter med Portabel modell Dasslocket och att OSX ligger runt hörnet...

Så LITE färskare blaskor än så till väntrummen tack...

scanna de intressanta artiklarna till pdf då borde de ju vara mera sorterbara och sökbara ock skräpar inte ned

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-02 22:48
Ursprungligen av Gusten68:

scanna de intressanta artiklarna till pdf då borde de ju vara mera sorterbara och sökbara ock skräpar inte ned

Tack Gusten för ditt inlägg, detta är något som jag tänker på mer och mer eftersom nu är det klart - det första stora rycket, medan vi bollade fram & tillbaka med olika idéer och synpunkter (än en gång tack _alla_!).

Jag har sorterat färdigt allt från de gamla tidningarna - ja, jag rev ut allt intressant redan från början så inget med det där att lämna dem hos tandläkaren eller frisören. Men men, de nya som jag köper, visst, dem kan jag "återvinna" på det sättet - scanna som pdf.

Jag använder mycket Devon Think Pro för att sortera min digitala information och anteckna en massa samt spara webbinnehåll i. Det finns även en Office-version som ska enligt dem scanna allt med högsta möjliga OCR kvalitet som blir sökbar efteråt.

Jag tror att det blir mitt nästa steg

Som ekorre har jag svårt att slänga månadstidningar
En del tar jag med till tandläkaren, vårdcentralen etc

Mactidningar lägger var årsvis i arkivboxar och tar ut på landet
Jag har för långesedan insett att jag aldrig går tillbaka i årsgamla tidningar för att leta efter en viss artikel men när regnet smattrar är det ganska trevligt att ta en årsbox och bläddra igenom.

Digitala tidningar slaktar jag - lägger sedan artiklar jag tror jag kan få använding för i mappar utifrån vilket program det är.

Det är nog ett ålderstecken men digitala tidningar har jag inga problem att slänga!

Men det är väl inget som hindrar att du även scannar din urrivna klipp till pdf och sparar dem i datorn också?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-04 09:04
Ursprungligen av macwitty:

Som ekorre har jag svårt att slänga månadstidningar
.....

Digitala tidningar slaktar jag - lägger sedan artiklar jag tror jag kan få använding för i mappar utifrån vilket program det är.

Det är nog ett ålderstecken men digitala tidningar har jag inga problem att slänga!

Värt att nämna här att MacWorld SE bytte leverantör, nu gäller inte Zinio Reader för deras digitala utgåva utan MyPaper. Det går att spara sidor eller hela tidningen som pdf men upplösningen blir inte riktigt bra. Jag upplever texten som suddig så fort jag vill förstora den lite.

Detta funkade bra när man sparade som pdf i Zinio, _då_ man kunde göra det. Nu har Zinio tagit bort denna möjlighet (med MacW USA) och man kan antingen läsa på skärmen eller skriva ut, det går inte att spara som pdf, skriva ut till pdf, njet. Oh well...

Gusten skrev:

Citat:

Men det är väl inget som hindrar att du även scannar din urrivna klipp till pdf och sparar dem i datorn också?

Nej, absolut inte, jag tänker scanna de viktigaste artiklarna.

Jag har framgångsrikt scannat alla mina räkningar till PDF.
Sedan har jag sparat dem i mappar efter vilken uppgiftslämnare det rör sig om.
Allt för tre år tillbaka på en CD...(oroa er inte det finns trippelbackup...)

1
Bevaka tråden