- homesick
- Medlem ●
- Helsingborg
- 2007-12-26 23:24
Jag _har_ nu verkligen sökt på många olika keywords gällande detta ämne men fick inga riktiga resultat.
Hur gör ni när ni har läst färdigt någon tidning om Macar - och vill referera till något, hitta en artikel, test...? Jag prenumererar på de digitala versionerna av MacWorld Sverige och MacWorld USA, samt på den riktiga tidningen MacFormat från UK. Ibland köper jag även MacWorld UK på Pressbyrån.
Välmedveten om att jag slänger bort en massa pengar i onödan, så har jag redan bestämt mig att sluta med MacWorld SE och behålla MW USA digital och MacFormat. Om jag måste välja att ha bara en tidning i slutändan så hade det varit MacFormat. "I like"....
He he, en gammal tråd hittade jag också: Vilka Mactidningar läser du regelbundet?
Men men, till frågan nu: Hur gör ni när ni har läst färdigt en papperstidning? Markerar ni på något sätt vad som var extraintressant i något nummer? Gör ni någon form av databas? Bläddrar ni bara när ni behöver något?
Detta frågar jag eftersom jag hade ca 60 olika tidningar i en hylla och i små högar här och där. Jag har skrivit på omslagen vad som var intressant inuti men eftersom flera olika tidningar skrev om samma saker så blev det en massa bläddrande och letande....
Till slut så gick jag igenom _allt_, klippte ur alla intressanta artiklar och slängde resten. So far so good, men hur sortera?
Det mest logiska för mig är i alfabetisk ordning och senare efter ämnet, visst, men många artiklar slutar på den högra sidan - och en ny artikel börjar direkt efteråt, på baksidan. Därför tänker jag häfta ihop alla artiklar som jag måste även om de handlar om helt olika saker, och numrera sedan från 1 till....ca 40 olika artiklar, som det ser ut nu.
Exempel:
1) Backup online for free
2) Use more than one monitor
3) Reviews - apps (MW USA)
4) Leopard - how to install
5) Reviews /Apps (MacFormat UK)
6) .....
7) .....
Allt detta eftersom artikeln "Backup online for free" fortsätter i "Use more than one monitor" i en och samma tidning...
Visst, jag kan sluta här men jag kan också skapa en annan lista - där jag grupperar efter ämnet:
Apps/Reviews (3, 5)
Schools
...
...
Där jag skriver vilka numrerade artiklar handlar om ett specifikt ämne...
Jag har ett kanonbra system när det gäller gruppering och sortering av den digitala informationen i datorn - och då med hjälp av Devon Think Pro, men papperstidningar har alltid samlats i högar och till slut slängts.
Mycket av den tryckta informationen blir gammal och nya versioner av olika program kommer i rasande fart, men mycket vill man ändå behålla. Man kan scanna tidningar i en ny version av Devon Think Pro (Office) men denna process tar tid.
Systemet som jag tänker använda kräver lite jobb i början men sedan är det bara att lägga till en ny artikel/titel i ämnesgrupperna samt vilket nummer den har i ordningen - klart.
Efter detta långa utlägg så undrar jag om någon har en bättre och effektivare idé?