Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphonen startar inte längre :(

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-05 05:06

Vad är det för firmware och tillverkningsvecka på era iPhones? Intressant om det är något fenomen som endast äger rum bland de tidigare telefonerna eller om det även förekommer bland de nyare.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-05 12:05
Ursprungligen av Occhino:

Vad är det för firmware och tillverkningsvecka på era iPhones? Intressant om det är något fenomen som endast äger rum bland de tidigare telefonerna eller om det även förekommer bland de nyare.

Hur kollar jag det utan att ha iPhone igång?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2008-01-05 12:20

Jag tror det går att kolla med hjälp av Serienummret som finns på baksidan av boxen som du fick med iPhonen.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-05 12:49
Ursprungligen av iTac:

Jag tror det går att kolla med hjälp av Serienummret som finns på baksidan av boxen som du fick med iPhonen.

OK, den ligger på kontoret så jag får kolla på måndag.

Status på min iPhone idag: Död.
Den har laddat sen igår kväll men ännu inte vaknat till liv. Försökte få igång den i natt så jag väntar cirka 10 timmar till innan jag försöker igen, så den får ladda helt orörd. Om den inte startar efter det så vet jag inte vad jag ska hitta på?!

Håll tummarna!

  • Medlem
  • Sverige
  • 2008-01-05 13:10

Nu blir jag lite halvnervös också. Tänker verkligen inte låta mitt batteri gå ut helt. Alltid när jag sätter mig vid datorn så brukar jag docka den så att den får ladda.
1.1.2 OOB har jag iallafall. Era som inte har vaknat upp ur sömnen, vad har ni för Firmware?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-05 13:14
Ursprungligen av iTac:

Nu blir jag lite halvnervös också. Tänker verkligen inte låta mitt batteri gå ut helt. Alltid när jag sätter mig vid datorn så brukar jag docka den så att den får ladda.
1.1.2 OOB har jag iallafall. Era som inte har vaknat upp ur sömnen, vad har ni för Firmware?

Min har firmware 1.1.1, ursprungligen 1.0.2.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-01-05 14:52
Ursprungligen av Rasmus:

Min har firmware 1.1.1, ursprungligen 1.0.2.

"Serial No" finns på baksidan av telefonen också, vore intressant att veta vilken vecka den är ifrån.. Hoppas den vaknar..

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-05 17:30
Ursprungligen av wckd:

"Serial No" finns på baksidan av telefonen också, vore intressant att veta vilken vecka den är ifrån.. Hoppas den vaknar..

Hur vet jag vad som betyder vad i Serial No då? Alltså vilka siffror talar om tillverkningsvecka?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-01-05 19:19
Ursprungligen av Rasmus:

Hur vet jag vad som betyder vad i Serial No då? Alltså vilka siffror talar om tillverkningsvecka?

Tecken 4 till 5 (i mitt fall 48) är tillverkningsvecka..

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-05 19:57
Ursprungligen av wckd:

Tecken 4 till 5 (i mitt fall 48) är tillverkningsvecka..

I sådana fall är min tillverkad vecka 30.

Jag hade samma problem exakt. Vänta ett tag skicka inte iväg den!
Efter ca 30h pep min till och startade.

Låt den ladda, låt den vara i en natt. Sen försöker ni reseta, går inte det låt den ligga under dagen utan laddare och vänta. Testa reseta då och då. Sen laddar ni nästa natt igen och repeterar. Borde lösa problemet.

Såhär tror jag att det är:

När iPhonen dör så stängs det interna RAM minnet av. Det här gör så att moderkortet "somnar", därför verkar den vara död. När man startar om RAM minnet (sleep+home) drar det ut den sista kraften som finns kvar för att försöka starta moderkortet. Om det inte fungerar med en gång, låt den ladda, låt den åtminstone ladda 10 minuter, försök sen igen. Även om det inte ser ut som att den laddas så gör den det, bara att moderkortet sover.

Hoppas det här hjälper er. Min startade igen, hoppet skiner på er!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-05 17:36
Ursprungligen av Jalle_G:

Jag hade samma problem exakt. Vänta ett tag skicka inte iväg den!
Efter ca 30h pep min till och startade.

Låt den ladda, låt den vara i en natt. Sen försöker ni reseta, går inte det låt den ligga under dagen utan laddare och vänta. Testa reseta då och då. Sen laddar ni nästa natt igen och repeterar. Borde lösa problemet.

Såhär tror jag att det är:

När iPhonen dör så stängs det interna RAM minnet av. Det här gör så att moderkortet "somnar", därför verkar den vara död. När man startar om RAM minnet (sleep+home) drar det ut den sista kraften som finns kvar för att försöka starta moderkortet. Om det inte fungerar med en gång, låt den ladda, låt den åtminstone ladda 10 minuter, försök sen igen. Även om det inte ser ut som att den laddas så gör den det, bara att moderkortet sover.

Hoppas det här hjälper er. Min startade igen, hoppet skiner på er!

Tack för ett förhoppningsfullt inlägg. Jag har varit på dåligt humör hela dagen pga min döda iPhone. Lite fånigt egentligen men att behöva köra igång sin gamla SonyEricsson igen, när man är van vid iPhone, är verkligen öken! Inser nu att iPhone helt har förändrat mitt sätt att använda telefon/iPod/internet/underhållning/film/spel!

Hur som helst…
Jag har haft iPoden på laddning sen igår kväll och den har legat orörd hela natten och hela dagen idag. Det verkar som att den tar laddning för man känner att baksidan är lite ljummen. Ska jag fortsätta att ha den på laddning eller ska jag koppla ur den ur laddaren och köra sleep+home?

10 minuter innan min iPhone dog så hade jag den i en JBL-högtalareför iPod. Den satt i JBL-dockan i cirka 15 sekunder innan jag tog ur den. Kan det ha något med detta att göra eller är det ett dåligt sammanträffande? Min kompis hade också sin iPhone i samma JBL-pryl, men hans fungerar felfritt.

Ursprungligen av Rasmus:

Tack för ett förhoppningsfullt inlägg. Jag har varit på dåligt humör hela dagen pga min döda iPhone. Lite fånigt egentligen men att behöva köra igång sin gamla SonyEricsson igen, när man är van vid iPhone, är verkligen öken! Inser nu att iPhone helt har förändrat mitt sätt att använda telefon/iPod/internet/underhållning/film/spel!

Hur som helst…
Jag har haft iPoden på laddning sen igår kväll och den har legat orörd hela natten och hela dagen idag. Det verkar som att den tar laddning för man känner att baksidan är lite ljummen. Ska jag fortsätta att ha den på laddning eller ska jag koppla ur den ur laddaren och köra sleep+home?

10 minuter innan min iPhone dog så hade jag den i en JBL-högtalareför iPod. Den satt i JBL-dockan i cirka 15 sekunder innan jag tog ur den. Kan det ha något med detta att göra eller är det ett dåligt sammanträffande? Min kompis hade också sin iPhone i samma JBL-pryl, men hans fungerar felfritt.

Ang det sista kan det absolut ha med det att göra. Att sätta iPhonen i en pryl som är tillverkad för iPod är något man inte ska göra.
Det har rapporterats om döda iPods efter sådana experiment. Det är helt andra signaler som används.

10 minuter innan min iPhone dog så hade jag den i en JBL-högtalareför iPod. Den satt i JBL-dockan i cirka 15 sekunder innan jag tog ur den. Kan det ha något med detta att göra eller är det ett dåligt sammanträffande? Min kompis hade också sin iPhone i samma JBL-pryl, men hans fungerar felfritt.

[/QUOTE]

Kanske kan detta vara något angående JBL. Artikel idag på MacWorld.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.139289

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-05 20:25

Det verkar ju som att det här är ett fenomen som endast existerar hos de tidigt tillverkade telefonerna. Verkar alltså inte som att jag behöver se det som någon risk alls att detta skulle hända med de två iPhones jag planerat att köpa i London om 2 veckor.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-05 21:42

Ja, det kan ju mycket väl ha med det att göra. Ni andra vars iPhones har hamnat i koma, har ni använt några tillbehör som ej är menade för just iPhones innan de lade av?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-06 02:56
Ursprungligen av Occhino:

Ja, det kan ju mycket väl ha med det att göra. Ni andra vars iPhones har hamnat i koma, har ni använt några tillbehör som ej är menade för just iPhones innan de lade av?

Ja, detta är intressant. Om det är så att tillbehör kan sabba iPhone så känns det som att många kan gå samma öde till mötes som jag gjorde med min iPhone, vilket ju vore tråkigt eftersom garantin är rökt iom upplåsning/hackning.

Ni som råkat ut för detta, hur gick det till när iPhone dog och löste det sig sedan på något sätt?

Ursprungligen av Rasmus:

Ja, detta är intressant. Om det är så att tillbehör kan sabba iPhone så känns det som att många kan gå samma öde till mötes som jag gjorde med min iPhone, vilket ju vore tråkigt eftersom garantin är rökt iom upplåsning/hackning.

Ni som råkat ut för detta, hur gick det till när iPhone dog och löste det sig sedan på något sätt?

Vad för iPodtillbehör(bortsett laddare) har du använt då?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-06 13:55
Ursprungligen av theplague:

Vad för iPodtillbehör(bortsett laddare) har du använt då?

Jag har använt två saker:

• Tjejen har en iPodhögtalare från Logitech som hon använder till sin Nano. Den har jag använt med iPhone utan problem flera gånger.

• En JBL-docka/högtalare som jag testade på Elgiganten i 15 sekunder. Det var 10 min efter det som min telefon var slut på batteri och jag sen inte fick igång den igen.

Den dog alltså inte direkt efter att jag använt JBL-prylen.

Ursprungligen av Rasmus:

Jag har använt två saker:

• Tjejen har en iPodhögtalare från Logitech som hon använder till sin Nano. Den har jag använt med iPhone utan problem flera gånger.

• En JBL-docka/högtalare som jag testade på Elgiganten i 15 sekunder. Det var 10 min efter det som min telefon var slut på batteri och jag sen inte fick igång den igen.

Den dog alltså inte direkt efter att jag använt JBL-prylen.

I något av de två experimenten kan du mycket väl ha anledningen att iPhonen nu har brakat ihop.
Tyvärr.

Det folk måste lära sig är att iPhone inte är en iPod, utan just en iPhone. Visst, en iPod-del ingår men det är ett ganska annorlunda signalsystem som sagt.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-06 17:38
Ursprungligen av theplague:

I något av de två experimenten kan du mycket väl ha anledningen att iPhonen nu har brakat ihop.
Tyvärr.

Det du tror är att det är hårdvara som pajat alltså?

Ursprungligen av Rasmus:

Det du tror är att det är hårdvara som pajat alltså?

Snarare mjukvara.
Men helt ärligt har jag inte en aning.
Bara att en iPhone inte är kompatibelt med iPod-tillbehör bara för att den innehåller en iPodfunktion.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-06 02:53

iPhone-status: Fortfarande död!

När den hade legat på laddning i cirka 15 timmar tog jag ur den ur laddaren och försökte reseta den. Ingen respons. Har sedan dess låtit den ligga utan laddaren inkopplad och försökte precis sätta igång den. Ingen respons.

Nu låter jag sk*ten (!) ligga på laddning under natten och morgondagen och hoppas att den snart vaknar upp ur sin koma.

Om min iPhone inte rockar igång så har jag ett knappt använt Apple BT-headset att sälja samt en död iPhone, om någon vill ha den som reservdelstelefon eller tror sig kunna fixa den och vågar chansa på att köpa loss den (billigt).

  • Medlem
  • 2008-01-06 18:00

Finns det någon bekräftar att iPhonen kan sluta funka? Ska iaf tänka på det, tack.

Ursprungligen av JGG:

Finns det någon bekräftar att iPhonen kan sluta funka? Ska iaf tänka på det, tack.

Va?

........

  • Medlem
  • 2008-01-06 18:45
Ursprungligen av theplague:

Va?

........

Jag menar, är det någon som har testat ett tillbehör och sedan har iPhonen slutat funka? Personen i tråden provade 2 tillbehör, men det är inte garanterat att något av dom gjorde att telefonen dog.

Ursprungligen av JGG:

Jag menar, är det någon som har testat ett tillbehör och sedan har iPhonen slutat funka? Personen i tråden provade 2 tillbehör, men det är inte garanterat att något av dom gjorde att telefonen dog.

Ja, iPod Hifi har rapporterats dödar iPhone.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-06 21:46

Kan ju säga att jag absolut inte komme att leka med tillbehör till min iPhone. Som inte är gjorda för telefonen alltså. Att få en telefon i koma är ju något man absolut inte vill.

Berätta gärna med sedan Rasmus om hur det går i din kamp mot döden. Det är nog många som sitter på spänn för att höra slutet av historien... och lycka till förresten!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-07 00:19
Ursprungligen av Occhino:

Berätta gärna med sedan Rasmus om hur det går i din kamp mot döden. Det är nog många som sitter på spänn för att höra slutet av historien... och lycka till förresten!

Om 10 dagar ger jag upp. Fram tills dess ska jag göra allt för att få igång min iPhone och skriver här om hur det går

Statusen just nu är att den har legat på laddning sedan igår natt, det börjar väl närma sig en sisådär 20 timmar. Den får ligga kvar på laddning till måndag kväll eftersom andra har rapporterat att deras telefoner vaknat efter 30 timmar.

Håll tummarna! O:-)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-07 01:04

Ingen annan än jag som tycker det är skandal att Apple tillverkar en pryl som kan sättas i en högtalare för iPod, men som dör av det? Om man nu har så annorlunda kontakter i botten på iPhone, så kan man väl göra kontakten annorlunda och slippa detta problem? Korkat!

Bevaka tråden