Kanske lite väl invecklat om jag ska komponera ett AppleScript som klarar detta - om det ens går. Jag hade som sagt mer tanke på ett program som oavsett filinnehåll (nåja...bilder iaf) genererar schysta förhandsvisningar som ser bra ut när man monterar dem i Quark.
OBS! Det är inte ett "miniatyrskaparprogram" jag letar efter utan ett program som genererar TIFF-/Mac-förhandsvisningar som bakas in i EPS-filen och som sedan är det jag ser när jag layoutar i Quark.
Jodå om man inte kan Applescript så är det invecklat med denna lösning, helt rätt.
Problemet är just att i och med det i EPS-formatet är accepterat att blanda vektor och pixel-grafik, vilket inte så många andra program klarar att hantera, så är det inte så lätt att jobba med den typen av bilder, om man inte investerar i de stora drakarna Photoshop och Illustrator. Så jag tror inte det är lätt att hitta något shareware, Open Source eller något "litet" program som kan göra det du vill. (Alla som läser detta inbjuds att gärna rätta mig om jag har fel).
Eftersom man inte vill göra detta för hand så är just scripting ett naturligt nästa steg, alltså att skriva script som exekveras på grund av vissa villkor (man lägger filer i en viss mapp), eller på bestämda tider (scriptet kollar om något ändrats sedan förra gången den kollade). Så därför nämnde jag en robot jag byggt som gör detta och hur den jobbar och vilka program och tekniker jag använt. Jag tror också att du behöver gå denna väg just för att du sannolikt måste jobba med "drakarna" och du har inte tid att göra det för hand och det finns inget script i drakarna som gör precis exakt vad du vill. I alla fall tror jag att det är så.
Jag är också fullt medveten om att det inte är ett miniatyrskaparprogram du är på jakt efter, du kanske missförstod mig eller så var jag otydligt. Den kringliggande snurran, att vara en robot som tittar i bevakade mappar och gör något med dessa, går alltså lätt att anpassa till nya ändamål, som tex att öppna EPS-filer och skapa de förhandsvisningar som fattas. Jag behöver bara ta bort några rader kod som gör miniatyrer och ersätta dem med sådana som lägger till förhandsvisningar. Alltså precis det du vill.