Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Generator för EPS-förhandsvisningar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-08 09:46

Jag har rivit mitt hår men jag kan inte hitta en enda smidig lösning på detta problem. Det handlar om tusentals bilder utan inbäddad "förhandsvisning" som måste sparas om för att kunna visas i Quark 7. Tycks det iaf som.

Jag jobbar i Quark 7 där visningen av monterade bilder är värdelös. När en (EPS) bild inte har någon inbäddad förhandsvisning så visar QXP istället en grå ruta när man monterar den.

Detta medför att väldigt ofta måste man spara om (vektor/bitmapp EPS) bilderna i Illustrator/Photoshop för att få någon förhandsvisning i QXP, vilket är en förutsättning för att kunna arbeta.

På vår bildserver ligger dessa två EPS-typer (vektor/bitmapp)blandade utan "type-kod" så det finns inget sätt att utröna deras art.

Annars skulle ett enkelt batch-script i Photoshop/Illustrator enkelt lösa problemet.
Graphic Converter tar båda typerna men funkar så där. Förhandsvisningen för vektor-EPS:er blir svartvita och väldigt pixliga, så det är inget bra alternativ.

Har någon ett tips på ett batch-program som kan generera förhandsvisningar a la PS/AI för både vektor- och bitmappbilder?

Tack på förhand!

Jag har precis levererat en robot (MacMini) till en kund som sparar om EPS-bilder till JPEG med hjälp av Applescript, Photoshop och ScriptTimer. Roboten tittar i bevakade mappar och jobbar på bestämda tider (finns någon förändrad bild så joxa med den). Om scriptet misslyckas med att jobba med filen så flyttas den till en annan plats.

Valde denna lösning åt min kund av lite andra skäl än vad som syns här, men bland annat så skall EPS-bilderna skall sedan visas i FileMaker och behöver därför konverteras till JPG.

Förresten så kan inte Illustrator via Applescript konvertera EPS till JPG, har försökt i några timmar, men Photoshop kan. Men förmodligen (jag vet inte innan jag har testat) så borde antingen Photoshop eller Illustrator kunna användas för att skapa förhandsvisningen, man kan säkert komplettera scriptet med regler och att det skall jobba lite annorlunda.

Adobe har gott om info i sina Scripting-manualer till Illustrator och Photoshop.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-09 12:56

Kanske lite väl invecklat om jag ska komponera ett AppleScript som klarar detta - om det ens går. Jag hade som sagt mer tanke på ett program som oavsett filinnehåll (nåja...bilder iaf) genererar schysta förhandsvisningar som ser bra ut när man monterar dem i Quark.

OBS! Det är inte ett "miniatyrskaparprogram" jag letar efter utan ett program som genererar TIFF-/Mac-förhandsvisningar som bakas in i EPS-filen och som sedan är det jag ser när jag layoutar i Quark.

Ursprungligen av nightjar:

Kanske lite väl invecklat om jag ska komponera ett AppleScript som klarar detta - om det ens går. Jag hade som sagt mer tanke på ett program som oavsett filinnehåll (nåja...bilder iaf) genererar schysta förhandsvisningar som ser bra ut när man monterar dem i Quark.

OBS! Det är inte ett "miniatyrskaparprogram" jag letar efter utan ett program som genererar TIFF-/Mac-förhandsvisningar som bakas in i EPS-filen och som sedan är det jag ser när jag layoutar i Quark.

Jodå om man inte kan Applescript så är det invecklat med denna lösning, helt rätt.

Problemet är just att i och med det i EPS-formatet är accepterat att blanda vektor och pixel-grafik, vilket inte så många andra program klarar att hantera, så är det inte så lätt att jobba med den typen av bilder, om man inte investerar i de stora drakarna Photoshop och Illustrator. Så jag tror inte det är lätt att hitta något shareware, Open Source eller något "litet" program som kan göra det du vill. (Alla som läser detta inbjuds att gärna rätta mig om jag har fel).

Eftersom man inte vill göra detta för hand så är just scripting ett naturligt nästa steg, alltså att skriva script som exekveras på grund av vissa villkor (man lägger filer i en viss mapp), eller på bestämda tider (scriptet kollar om något ändrats sedan förra gången den kollade). Så därför nämnde jag en robot jag byggt som gör detta och hur den jobbar och vilka program och tekniker jag använt. Jag tror också att du behöver gå denna väg just för att du sannolikt måste jobba med "drakarna" och du har inte tid att göra det för hand och det finns inget script i drakarna som gör precis exakt vad du vill. I alla fall tror jag att det är så.

Jag är också fullt medveten om att det inte är ett miniatyrskaparprogram du är på jakt efter, du kanske missförstod mig eller så var jag otydligt. Den kringliggande snurran, att vara en robot som tittar i bevakade mappar och gör något med dessa, går alltså lätt att anpassa till nya ändamål, som tex att öppna EPS-filer och skapa de förhandsvisningar som fattas. Jag behöver bara ta bort några rader kod som gör miniatyrer och ersätta dem med sådana som lägger till förhandsvisningar. Alltså precis det du vill.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-09 14:53
Ursprungligen av Taz_1999:

Alltså precis det du vill.

Tja...det är bara att maila över det ändrade skriptet om du vill Så ska jag testa:

nightjar@swipnet.se

PS-filer har ju denna sträng i inledningen:
%%Creator: Adobe Photoshop Version 8.0x125

Och AI-filer har den här:
%%Creator: Adobe Illustrator(R) 8.0

Applescript kan läsa direkt från en fil, oavsett filformat och avgöra just det.

Tja...det är bara att maila över det ändrade skriptet om du vill Så ska jag testa:

nightjar@swipnet.se

Hahaha! Det tog några timmar att göra i denna version, kunden betalade en hel del för det och jag lägger nog inte ner några timmar till på att lösa ditt problem åt dig, så jag tackar för inbjudan men nej.

Om du känner dig bekväm med att arbeta i terminalen så finns epstool tillgängligt i MacPorts.

Ursprungligen av Hagelin:

Om du känner dig bekväm med att arbeta i terminalen så finns epstool tillgängligt i MacPorts.

Tack för tipset, sådana där kommandon skulle Applescript kunna skicka.

Funkar det bra när man blandat vektor och pixelgrafik i EPS-filen?

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-09 14:50
Ursprungligen av Hagelin:

Detta verkar ju vara det jag letar efter...även om jag inte kan ett jota UNIX-kommandon så skulle det kunna funka (bättre än Graphic Converter som är det bästa jag hittills har hittat).

(För att förtydliga: jag äger senaste versionerna av Photoshop och Illustrator.)

Jag har försökt hitta något sökkriterium i Findern där man kan söka i filers kod, men det tycks inte finnas. Skulle ett sådant sökkriterium ha funnits så hade de första raderna i respektive EPS-typ ha kunnat skilja dem åt (iaf filer i nyare EPS-versioner).

PS-filer har ju denna sträng i inledningen:
%%Creator: Adobe Photoshop Version 8.0x125

Och AI-filer har den här:
%%Creator: Adobe Illustrator(R) 8.0

Ytterligare en lösning som jag kommit fram till är ju att man (teoretiskt) skulle kunna avgränsa filerna genom att söka på storlek. AI-EPS:er är ju sällan några giganter, om dom bara innehåller vektorgrafik.

1
Bevaka tråden