Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför byta till mac?

Tråden skapades och har fått 324 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-09 18:49
Ursprungligen av foccus:

Bootcamp fungerar inte. VPC fungerar helt okej till mindre krävande program, men såklart inte till spel. Fast som han säger så ska han inte spela på den och OS X är ju inte ett operativsystem för det ändamålet heller (visst går det bra men utbudet är litet).

Ok, på så vis. Tack för svaren.

Ursprungligen av ecth:

Mest musik, internett och film.
Funkar alla program som funkar på Pc ?

Nej men du kommer att upptäcka andra liknande program som bara finns för Mac och som i många fall är bättre.

I dina frågor lyser det igenom en oro att du inte kan göra precis det du gör nu i din PC. Det kommer du inte att kunna, men det är det som är bra! Varför byta till en Mac om du ska göra allt på samma sätt som tidigare?

Läs switcher-inlägg på olika forum så ser du säkert att de inte är nöjda p g a att allt är sig likt utan för att det inte är det.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-08 20:47

Okej, grejen är den att jag mest använder datorn till just att lyssna på musik, kolla film, msn och internet.
Men är de väldigt svårt att lära om menyer och liknande ? Är Mac:ens krångliga ?

Den här diskutionen finns överallt. Det är en PCvsMAC diskussion.
Allt handlar om tycke och smak, vill man ha en PC så har man det för man tycker om dom och den har det man söker.
Vill man ha en Mac så kör man det för man tycker om det och den har det man behöver. Ska det ges argument för varje sak man ska göra i världen så skulle det bara vara en enda stor diskussion.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-08 20:56
Ursprungligen av acidflash:

Den här diskutionen finns överallt. Det är en PCvsMAC diskussion.
Allt handlar om tycke och smak, vill man ha en PC så har man det för man tycker om dom och den har det man söker.
Vill man ha en Mac så kör man det för man tycker om det och den har det man behöver. Ska det ges argument för varje sak man ska göra i världen så skulle det bara vara en enda stor diskussion.

Ingen hjälp där inte

Ursprungligen av ecth:

Ingen hjälp där inte

Jag tycker ju då att de som hjälper dig som förklarar att det är tycke och smak som avgör med ditt tänkta användande film musik internet är den bästa hjälpen du kan få!

Gå till en butik och prova! Känns det rätt för dig? inte? fortsätt med PC eller prova något annat, gratis att ladda ner olika typer av linux om det passar. operativen är inte lika men skillnaderna uppfattas endast om du provar själv...

Skulle du köpa en bil utan att testa den om någon ger dig tillräckligt mycket argument för hyundai eller mot audi? (bara ett exempel!!

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-08 20:58

Behöver du få argument för det är du nog inte mogen att gå över till Mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 21:04
Ursprungligen av MatsOlov:

Behöver du få argument för det är du nog inte mogen att gå över till Mac.

Ett mycket konstigt uttalande.

Menyerna lär man sig fort. Det är inte alls så krångligt. Lättnavigerat och du har stor hjälp av spotlight i början. Om man stöter på problem är det bara att fråga här på forumet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-08 21:07
Ursprungligen av foccus:

Menyerna lär man sig fort. Det är inte alls så krångligt. Lättnavigerat och du har stor hjälp av spotlight i början. Om man stöter på problem är det bara att fråga här på forumet.

Hajemän, Tack så mycket Vi får se vart de landar.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-08 21:35
Ursprungligen av foccus:

Ett mycket konstigt uttalande.

Tycker du? Om man vill ha en Mac är det bara att köpa en, behöver man "övertalas" med olika argument för att köpa Mac... Ja du förstår vad jag menar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 21:40

Tycker du? Om man vill ha en Mac är det bara att köpa en, behöver man "övertalas" med olika argument för att köpa Mac... Ja du förstår vad jag menar.

Det handlar inte om övertalning utan om hjälp att fatta ett beslut.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-08 21:42

Tack för stödet Foccus
Grejen är den att jag ändå bara är 15 år.
De kostar X: antal tusen med en dator. Jag vill vara (hyfsat) säker på att jag blir nöjd med mitt köp innan jag skaffar en ny dator och framförallt ett helt nytt "system".

MatsOlov: De är inte "Bara att köpa"... Vet du vad pengar är ?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-08 22:05

echt: Du måste ta beslutet själv baserat på vad du vill ha ut av en dator, inte vad andra tycker är bra med den.
Mitt råd till alla som frågar mig om dom skall köra win eller Mac är alltid Mac, sen är det upp till den som skall handla om dom tycker det är värt pengarna. Ofta handlar det om prioriteringar, vad man tycker är viktigt. Själv skippar jag gärna Armani och BMW för att kunna ha råd med Mac

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-08 22:11

echt: Du måste ta beslutet själv baserat på vad du vill ha ut av en dator, inte vad andra tycker är bra med den.
Mitt råd till alla som frågar mig om dom skall köra win eller Mac är alltid Mac, sen är det upp till den som skall handla om dom tycker det är värt pengarna. Ofta handlar det om prioriteringar, vad man tycker är viktigt. Själv skippar jag gärna Armani och BMW för att kunna ha råd med Mac

Precis, MEN !
För att kunna ta ett beslut måste man ha information. Eller ?
Därför söker jag hjälp bland visa män och kvinnor som kan saken bättre än mig.

Ursprungligen av ecth:

Precis, MEN !

Äh, det är inte raketforskning vi snackar om. Du har ju kommit långt med tanke på att du umgås med tanken på att byta system, det är det inte alla som vågar!

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-08 22:48
Ursprungligen av ecth:

Precis, MEN !

Nu var det ju inte information direkt du frågade efter utan argument för emot Mac och det var det jag menade, behöver du argument för att välja Mac mot win är du nog inte riktigt mogen för det.

Ursprungligen av ecth:

Ge mig så mycket argument för-emot som möjligt
[/SIZE]

Köp den billigaste iMac:en, om du inte absolut måste ha en bärbar, för att det är betydigt tråkigare att ha en skärm på 13" istället för 20"(tycker jag iaf). Men du kanske ska vänta och se vad som vad som händer under den kommande mässan(jic).

Ps. Man ångrar inte ett köp av en Mac.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-01-08 22:42

svenska eller på utrikiska.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 22:57

En bra fråga för att förlösa lite bra tips är: Vad fick dig att fundera på att byta till mac? (Till trådskaparen alltså)

Håller med de andra som säger att det är en konstig angreppsvinkel att knalla in här och be om argument för/emot. Alla här som använder mac har sina egna orsaker till detta och om du nu är intresserad av att byta så bör du ju ha ett gäng anledningar till varför just du vill göra detta.

Själv använder jag mac för att:
+ Första datorn jag kom i kontakt med var en mac (omkring '93)
+ Har använt Mac OS och Windows sida vid sida sedan '97 och har alltid upplevt minst problem med macen
+ Macens system och gränssnitt ställer sig inte i vägen för de arbetsuppgifter jag vill utföra
+ Tredjepartsprogram håller högre kvalité på Mac OS
+ Mac OS X lirar väl tillsammans med UNIX/Linux som jag kommer i kontakt med via mina universitetsstudier. Programmeringsspråk så som Python, Java och Ruby fungerar från början på macen.
+ o.s.v...

Ursprungligen av ecth:

Ursäktar om tråden redan finns, Hittade den dock inte

Nu är det så här, jag har en fråga.
Varför skulle jag lämna min trogna (okej den är rätt gammal och har krashat 2 ggr men iaf) Pc och köpa mig en Mac ?

Ge mig så mycket argument för-emot som möjligt

Köp en Mac! Det skulle passa dig perfekt. Om man ska använda den till musik, film, internet så är en Mac bättre än en PC. Du kanske har svårt att bestämma dig, men när du väl sitter där med din nya Mac kommer du förstå varför den är så omtyckt. Den är otroligt snygg, stabil, snabb och allmänt skön att jobba med. Lätt att förstå och om du känt dig lite osäker med Windows, inställningar, anti-virus-skydd och liknande, så kommer Mac passa dig som handen i handsken.

Windows-program fungerar inte på Mac OS X, men det finns många alternativ som ofta är bättre än motsvarande Windows-program. Det medföljer redan ett bra musikprogram (iTunes) och webbläsare (Safari). När det gäller film rekommenderar jag gratisprogrammet VLC för att spela up film, och med Macen får du även iMovie ifall du vill redigera nån liten filmsnutt. För chatt rekommenderar jag ett annat gratisprogram, Adium.

Lycka till, och hoppas du väljer en Mac

Varför du skulle lämna en trogen PC för en mac förstår jag inte. Om du inte förutspår någon ny krasch så stanna vid den - det bidrar till miljön. Vi ska spara på jorden resurser!

Är det så att du har bestämt dig för att köpa en ny dator och då står i valet och kvalet så kommer frågan i ny dager.

Väljer du en mac för att den är hippare/snyggare/tuffare eller av dito skäl men att du vill ha en dator som beter sig som den du är van vid så svälj utseendet. Nog finns det några snygga PC/Windowsdatorer.

Vill du däremot ha något nytt, som kräver en omställningsperiod då du nog kommer att banna den och en del svar du får av oss, ja, då kan du börja fundera på en mac. Först då bör du titta på de argument som framförts i tråden.

Att jag skriver det beror på att jag är så trött på alla "bytare" som sätter igång med att gnälla över att deras nya dator inte beter sig som den gamla och att de måste lära sig nya tangentkombinationer.

Inlärningsperioden behöver inte bli lång om man inser att det är nytt och att man måste lära sig det nya. Svårt är det inte heller om man har den inställningen.

^^ De flesta vet inte varför de skulle vilja ha en Mac innan dem provat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 15:34

Själv ville jag prova nåt nytt efter att ha hållt på med PC/Windows i 15år eller nåt och har inte ångrat mig en sekund.

Tycker snarare att frågan är varför du inte skall byta till mac.

MatsOlov: Ibland kanske folk behöver en liten knuff i rätt riktning.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-01-09 16:26

Jag ångrar inte att jag bytte till Mac, finns motsvarigheter till alla program:) motsvarigheterna är bättre än dem på PC skulle jag nog vilja säga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 16:52

MatsOlov du snackar som "pc-personen" i macs reklam filmer.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-09 18:05
Ursprungligen av HEK:

MatsOlov du snackar som "pc-personen" i macs reklam filmer.

På vilket sätt då menar du?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-09 21:48

Du säger internet, film, musik då är det inga problem att byta till Mac. Det är egentligen aldrig något problem att byta till mac men med det du ska ha den till är det definitivt inga problem.

Det enda "problem" jag har med min mac (switchade för ett år sen) hitills är spel. Macen klarar spel hur bra som helst. Men tyvärr så väljer speltillverkare FÖR ofta att inte släppa sina spel till OS X. Men då går som sagt bootcamp bra o köra in windows o köra spelen där istället.

Men tillbaka till ditt internet, din musik och dina filmer. Alltså visst är där skillnader men det betyder inte svårare. Os X svar på MSN är väll oftast Microsofts OS X Messenger eller Adium. Och se det bara såhära. Hur svårt tyckte du MSN var första gången du satte dig vid det?. Lika "lätt" är dessa program. Det e klart det känns ovant men dem är inte svårare än första gången man testar ett nytt program.

Sen till själva surfningen har du Safari. Fungerar i grund o botten som IE man har ett adressfält upp i mitten på fönstret där du skriver var du ska och sen har du fram o bakåt pilar, uppdatera och stop (om man nu inte själv vill ändra på det o ta bort eller lägga till några knappar)

Sen till film så är det ju Quicktime som ligger inbyggt i Leopard. Och när jag själv använde windows så vet jag hur illa jag tyckte om .qt filmer. Men har ändrat uppfattning. Quicktime är kanon. Dock måste man hålla på lite med codecs (precis som i windows media player) för att få alla sorters filmer att funka. Så därför föredrar jag VLC. Och som du antagligen vet så finns det ju till Windows också och ser ungefär likadant ut (inte svårare att förstå dvs).

Sen när vi kommer till musiken så kommer vi väll också till den största skillnaden inom dessa 3 områden iallafall. Jag vet inte vilket program du har använt men skulle tippa på winamp? eller kanske till och med iTunes för windows? Är det iTunes du har använt så är det inga problem för detta ligger inbyggt i OS X och fungerar på samma sätt. Har du använt Winamp så är omställningen lite större. Det beror lite på vad man väljer. Man kan välja att bara lägga in låtarna precis som man gör i Winamp. Så allt mer eller mindre kommer "huller om buller". Eller så finns det lite mer "avancerade" (fortfarande inte svårt) inställningar i iTunes som tillåter dig att sortera din musik i t.ex: årtal, genre, album, artist, albumartist, låttitel etc...

Ett tips är att gå in på www.apple.se o kolla runt lite där du kan se lite demo på OS X och även lite program tror jag. Du kan t.ex. ladda hem iTunes till windows o testa det iallafall o se hur det känns.

Den största "nackdelen" med mac är egentligen de verbala nedvärderande orden som mindre kunniga pc-människor kommer slänga åt dig. Men där gäller det bara att visa de hur det fungerar helt enkelt. Och till din förvåning kommer du upptäcka hur många konservativa människor det finns.

MEN jag har nog aldrig fått så många bra kommentarer om en dator som när polarna väl har kommit hem här o sett min 24" iMac. Det brukar få tyst på de flesta. Fast det finns alltid dem som måste ha sista ordet. Det roligaste har faktiskt varit o se dem som letar efter "lådan" att trycka på för att starta datorn.

Oj det här blev långt. Men tveka inte o gå in hos en macförsäljare o be dem visa litegrann. Lycka till hur du än gör.

Ursprungligen av Kajan:

Det roligaste har faktiskt varit o se dem som letar efter "lådan" att trycka på för att starta datorn.

Det där är obetalbart. Att se brorsan titta under skrivbordet och muttra;
"varfanHarDuByggtInDatorn....ällär?"

- Hur ofta startar du om den : Tja en gång i månan...kanske....
- Har du senaste antivirus: Det finns inga virus...
- Installera du kameran, här har du 2CD-skivor: Behövs inte, jag är klar
- Köra diskunderhåll då? AdAware: Behövs inte. Kör ett verktygsprogram i halvåret.

- Var är Office: Det finns men jag tycker det är skit. Kör Pages/Numbers istället.
- Knepig mus: Det är ett Wacombord, kör med musen på det, vill du anv pennan, OK..

- Är en sån här bra på multimedia? 18 tusen låtar, 6 tusen bilder, timtals med film...
Jag klipper film, lägger på ljud och texter etc, bränner på DVD eller skickar direkt till youTube...

- Kan man synka mobilen med en sladd : Sladd? Jag synkar via BlueTooth, adresser, bilder, foton tagna i mobilen till datorn på notime... Tangentbordet är fööresten trådlöst det med...via BT.

Är en Mac bra på multitasking då?
- Tja, just nu skriver jag här, laddar ner en del saker, skrivaren skriver ut, jag spelar in ett TV-program åt min fru, Bränner en CD med MP3-filer till en arbetskamrat och ett uppckaningsprogram jobbar på en bunte filer, frugan skickar också över någta bilder hon tog på hundpromenaden idag (direkt från sin mobil) och mailen kollade just servern... bara för att "jävlas" klickade jag till på iSync-knappen och synkade adressboken och Kalendern med min egen telefon och baddd iTunes uppdatera mina podcasts...

OCH DEN GÖR ALLT SAMTIDIGT utan det minsta knot.

Hah, kunde inte ha skrivit det bättre själv Goflorp!

Det enda negativa med Mac är för min del är de dåliga nedladdningsprogrammen som är mycket sämre än de för Windows

Bevaka tråden