- ecth
- Medlem ●
- Göteborg
Ursäktar om tråden redan finns, Hittade den dock inte
Nu är det så här, jag har en fråga.
Varför skulle jag lämna min trogna (okej den är rätt gammal och har krashat 2 ggr men iaf) Pc och köpa mig en Mac ?
Ge mig så mycket argument för-emot som möjligt
Macen är inte dyr, man får vad man betalar för. (så ser jag det iaf)
Vad ska du använda datorn till?
Konstigt utrykt. Apple stoppar ju bara billig OEM hårdvara i sina Macar nu för tiden. Inte som när de släppte Powerbook G4 Titanium. DÄR fick du vad du betalde för.
Frågan är väl snarare varför du _inte_ skulle skaffa en mac?
Ingen trackpoint?
Nä alvarligt... det finns väll massor av anledningar till varför man ska tänka igenom sitt datorköp ordentligt. Jag har några bekanta som efter ett tag tröttnade på Mac OS X... en av dem kör Ubuntu på sin Mac nu och två andra kör Windows XP. Känns rätt korkat att köpt en Mac då.
Själv så har jag ju "Switchat tillbaka" av diverse anledningar. Har numera en Thinkpad T61... har aldrig varit så nöjd med en dator i hela mitt liv. Kör Xubuntu 64bit för allt normalt arbete. Och min erfarenhet hitils så är ju Xfce (desktop enviromentet i Xubuntu) ihop med en Debian grund otroligt lättviktigt och använder nästan igen prestanda av min dator alls... så jag har hur mycket över till allt annat som helst. De tester jag gjort på OS X 10.5 och Vista så äter dessa ungefär lika mycket prestanda av datorn... Dock så gör jag en hel del uveckling i Visiual Studio. Men för att göra detta virtualiserar jag Vista 64bit. Detta är iofs inte så snabbt. Men det är härligt att aldrig behvöva starta om datorn. Dock är det betydligt snabbare att köra Vista åvanpå Xubuntu med VMWare Workstation än vad det är att kör Vista åvanpå OS X 10.5 med VMWare Fusion.
Men om det enda som ska göras är att se på film, lyssna på musik, surfa och skriva lite arbeten så duger ju Mac OS X perfect.
Så ett genomtänkt köp är riktigt viktigt. Jag skulle inte kunna köpa en Mac att anväda som förstahands dator just nu eftesom mitt datoranvädare ser ut som det gör.
En kille i en av parralell klasserna på högskolan köpte en av de billigaste Asus laptoparna för ett tag sedan. Visade sig efter lite jämförande att den hade identiska hårdvaruspecifikationer som en Macbook. Han installerade OSX86 på den och det fungerade perfekt rakt av. Han har kört det som multiboot sedan dess och använder det som primärt os.
Konstigt utrykt. Apple stoppar ju bara billig OEM hårdvara i sina Macar nu för tiden. Inte som när de släppte Powerbook G4 Titanium. DÄR fick du vad du betalde för.
Ingen trackpoint?
Nä alvarligt... det finns väll massor av anledningar till varför man ska tänka igenom sitt datorköp ordentligt. Jag har några bekanta som efter ett tag tröttnade på Mac OS X... en av dem kör Ubuntu på sin Mac nu och två andra kör Windows XP. Känns rätt korkat att köpt en Mac då.
Själv så har jag ju "Switchat tillbaka" av diverse anledningar. Har numera en Thinkpad T61... har aldrig varit så nöjd med en dator i hela mitt liv. Kör Xubuntu 64bit för allt normalt arbete. Och min erfarenhet hitils så är ju Xfce (desktop enviromentet i Xubuntu) ihop med en Debian grund otroligt lättviktigt och använder nästan igen prestanda av min dator alls... så jag har hur mycket över till allt annat som helst. De tester jag gjort på OS X 10.5 och Vista så äter dessa ungefär lika mycket prestanda av datorn... Dock så gör jag en hel del uveckling i Visiual Studio. Men för att göra detta virtualiserar jag Vista 64bit. Detta är iofs inte så snabbt. Men det är härligt att aldrig behvöva starta om datorn. Dock är det betydligt snabbare att köra Vista åvanpå Xubuntu med VMWare Workstation än vad det är att kör Vista åvanpå OS X 10.5 med VMWare Fusion.
Men om det enda som ska göras är att se på film, lyssna på musik, surfa och skriva lite arbeten så duger ju Mac OS X perfect.
Så ett genomtänkt köp är riktigt viktigt. Jag skulle inte kunna köpa en Mac att anväda som förstahands dator just nu eftesom mitt datoranvädare ser ut som det gör.
En kille i en av parralell klasserna på högskolan köpte en av de billigaste Asus laptoparna för ett tag sedan. Visade sig efter lite jämförande att den hade identiska hårdvaruspecifikationer som en Macbook. Han installerade OSX86 på den och det fungerade perfekt rakt av. Han har kört det som multiboot sedan dess och använder det som primärt os.
Hoppas du får lära dig rättstavning och ihopskrivning på högskolan också.
Jaha... Så jag borde rekommendera alla som har en peze att köra osx86? Jag hänvisar dom till dej om dom har frågor på det, det är väl ok?
Det finns säkert flera modeller av olika tillverkare som det går att köra OSX86 på.
Men jag skulle likförbannat inte REKOMMENDERA nån att göra det, av den enkla anledningen
att det är att be om trubbel om man inte vet exakt vad man håller på med.
Då skulle jag lätt rekommendera att man installerar nån debian, Ubuntu tex, istället. Snabbare, stabilare och lagligare. Snyggare än Vista (med en del fönsterhanterare) och lättare att fatta än Vista.
På vad sätt blir den hårdvara som sitter i en MacBook dyrare än om den sitter i en HP-laptop?
Varför ska man byta till mac när man kan få samma sak, rent hårdvarumässigt på en biligare laptop som det istället står HP på?
Varför ska man byta till mac när man kan få samma sak, rent hårdvarumässigt på en biligare laptop som det istället står HP på?
Apple har högre vinstmarginaler än andra tillverkare. En del är OK med det, andra inte.
För min del tillför Apples form och funktion ett mervärde som jag inte hittar hos andra tillverkare. Det är nog inte så många som köper Apples konsumentinriktade maskiner för att de har så upphetsande specifikationer. Att HP säljer någonting liknande sett till specifikationerna till ett lägre pris är oväsentligt.
Jag får nästan deja vú-upplevelse av det här. Har inte jag sagt det här gång på gång på gång? Jo, det har jag nog. Jag börjar nästan tro att jag uttrycker mig otydligt på något sätt.
Apple har högre vinstmarginaler än andra tillverkare. En del är OK med det, andra inte.
För min del tillför Apples form och funktion ett mervärde som jag inte hittar hos andra tillverkare. Det är nog inte så många som köper Apples konsumentinriktade maskiner för att de har så upphetsande specifikationer. Att HP säljer någonting liknande sett till specifikationerna till ett lägre pris är oväsentligt.
Jag får nästan deja vú-upplevelse av det här. Har inte jag sagt det här gång på gång på gång? Jo, det har jag nog. Jag börjar nästan tro att jag uttrycker mig otydligt på något sätt.
Så vi ska så gladerligen betala Jobs lönehöjningar och sedan godta allt han säger som sanningar?
Som jag ser det är det inte helt oväsentligt att någon kan sälja i princip samma dator, fast med annat os för mindre pengar. Det betyder indirekt att vi betalar typ 3000kr för Mac OS X. Är det verkligen värt det? Är det så unikt?
Så vi ska så gladerligen betala Jobs lönehöjningar och sedan godta allt han säger som sanningar?
Du argumenterar på ett sätt som antyder att vi som inte håller med dig är hjärndöda typer som hänger på Jobs ord som om det vore evangelium. Du lyssnar inte heller på vad någon säger här, du återvänder bara till dina tomma retoriska frågor. Vad är det du vill egentligen? Vill du säga att jag och andra inte förstår vad vi köper? Säg det i så fall rakt ut.
Jobs får $1 om året i lön av Apple. Han kompenseras i form av aktier eller optioner, vars värde är kopplade till hur bra det går för företaget. Återigen pratar du om saker du inte känner till.
Som jag ser det är det inte helt oväsentligt att någon kan sälja i princip samma dator, fast med annat os för mindre pengar.
Nähä. Tydligen har folk olika uppfattning om det.
Det betyder indirekt att vi betalar typ 3000kr för Mac OS X.
Nej det stämmer inte. När man köper OS X som retail kostar det 1195 kr från Apple och iLife kostar 745 kr alltså 1940 kr. Det är priset för retail, vilket med stor säkerhet är mycket högre än när det säljs tillsammans med datorn.
Resten av prisskillnaden mot din påstådda HP handlar om att man betalar utvecklingskostnader för att man får en bättre designad och genomtänkt produkt (hör och häpna men saker kostar pengar) samt vinst.
Som jag redan har sagt kan Apple ta ut en högre vinst för varje såld maskin än alla andra tillverkare. Jag tror att HP skulle vilja ta ut högre vinster om de kunde sälja till högre priser. Att man har små marginaler kan väl knappas ses som en styrka hos ett företag. Ska du börja argumentera att HP säljer till lägre priser för att de är så snälla?
Återigen pratar du om saker som du inte förstår.
Är det verkligen värt det? Är det så unikt?
Ja, enligt min uppfattning.
Att du inte tycker som jag har jag inga problem med. Men du häver ur dig en massa saker som bara inte stämmer. Vad är det du vill egentligen?
Som jag ser det är det inte helt oväsentligt att någon kan sälja i princip samma dator, fast med annat os för mindre pengar. Det betyder indirekt att vi betalar typ 3000kr för Mac OS X. Är det verkligen värt det? Är det så unikt?
I princip samma dator? Har du ställt en dell bredvid en mac? Men ja jag tycker att 3k för OS X samt en design som helt enkelt är helt överlägsen ja det är det värt. Men återigen så tycker jag du vrider och vänder på det allt säger och tar inte till dig av vad andra sagt. Börjar du jämföra andrahandsvärde på en mac mot tex en dell så kommer du se att vi inte betalar några 3k för varken OS X eller designen.
Fast iofs jag skulle inte bli förvånad om du har en helt ypperlig förklaring till det med som kommer slå alla med "häpnad"!!
Allvarligt talat du börjar bli ganska så trist och jag tycker du framfört dina åsikter även om mycket av sakerna mest känns som gnäll från en bortskämd snorunge som har blivit beskyddad från den stora stygga världen av mamma hela livet och nu helt plötsligt upptäckt att man kan inte lita på allt man läser i tidningen och ser i reklam!
Men herregud! Det är ju inte "i princip samma dator", bara för att processor, minne och hårddisk är samma.
Se mitt inlägg ovan. Apple har så otroligt många fördelar både mjuk- och hårdvarumässigt jmf. med bulk-PC:s, att ett sådant påstående bara är löjligt, micke_nrkpg.
Ge dig nu!
Men herregud! Det är ju inte "i princip samma dator", bara för att processor, minne och hårddisk är samma.
Se mitt inlägg ovan. Apple har så otroligt många fördelar både mjuk- och hårdvarumässigt jmf. med bulk-PC:s, att ett sådant påstående bara är löjligt, micke_nrkpg.
Ge dig nu!
hur blir samma hårdvara bättre bara för att det sitter i ett designat chassi och har annat os? ge er, inse snart att apple har snygga designade datorer med OEM-hårdvara. Det enda som är unikt är MAC OS X vilket vi betala multum för.
hur blir samma hårdvara bättre bara för att det sitter i ett designat chassi och har annat os? ge er, inse snart att apple har snygga designade datorer med OEM-hårdvara. Det enda som är unikt är MAC OS X vilket vi betala multum för.
För att en bra produkt är summan av en rad olika aspekter. Processorn och komponenterna inuti datorn är endast en liten del av den totala användarupplevelsen.
Det verkar som du inte läst (eller plötsligt ignorerar) mitt tidigare inlägg, så jag citerar det till dig nedan:
Men herregud, släpp hårdvaruspecifikationerna för en gångs skull, vem bryr sig om sånt tjafs? Mac handlar inte om att mäta latency på DDR-minnen eller räkna ut priset på en Core 2 Duo-processor som många PC-nissar fastnat i. Det handlar ju om en helhetslösning.
Vi som gillar Mac bryr oss inte det minsta om att det går att köpa 1000-tals fula, bullrande, klistermärkes- och crapware-infekterade PC:s med samma hårdvara på insidan för ett avsevärt lägre pris. Vem bryr sig om det sitter samma processor där inne när allt runtom är fullständigt skräp, hela vägen från strömsladden och nätagget, via skalet till operativsystemet.
Man köper ju en Mac av helt andra anledningar:
1. Den har det överlägset bästa operativsystemet som går att få tag på, Mac OS X (man slipper windows-hell + crapware-hell)
2. Den är snygg, stilren och understryker att man har smak (man slipper en massa onödiga knappar, led-lampor, klistermärken, ojämna undersidor, DVD med släde, onödig vikt/storlek, surrande fläktar, onödiga musknappar, klumpigt och fult nätaggregat med hård sladd och utan duckhead-fuktionalitet)
3. Den är tystare
4. Den har längre batteritid
Listan kan göras mycket längre...
För många av oss här är ovanstående punkter plus mycket annat ovärderliga. Alltså införskaffar vi oss gladeligen en Mac, trots att HP eller whoever kan trycka in samma processor i en dator och sälja den aningen billigare.
Det kvittar om HP (eller valfri PC-tillverkare) lyckas klämma in samma Intel-processor i ett skräpskal till ett lägre pris. Kan de inte vara bättre än Apple på samtliga ovanstående punkter skulle vi aldrig drömma om att använda deras produkt.
hur blir samma hårdvara bättre bara för att det sitter i ett designat chassi och har annat os?
Ingen aning. Helt klart en berättigad fråga som få har tänkt på! Bra att du äntligen tar upp det!
apple har snygga designade datorer med OEM-hårdvara.
Javisst, här har du ett bra exempel på vanlig OEM-hårdvara som Apple har plockat från hyllan utan några som helst utvecklingskostnader.
Det enda som är unikt är MAC OS X vilket vi betala multum för.
Absolut. Återigen bjuder du på välformulerad analys som ställer min och många andras tankeverksamhet i skamvrån. Vad tänkte vi på egentligen?
Just för att dom sitter i ett designat chassi där varje del sitter där för att den bäst passar ihop med nästa. Många delar är dessutom specialtillverkade för Apple med deras specifikationer, någon annan datortillverkar kan alltså inte köpa dessa komponenter. Så du kan inte säga att Mac är som vilken PC som helst, speciellt inte de som du sätter ihop själv.
Så, du betalar inte bara för världens bästa OS, du får också värdens bästa hårvara
På vad sätt blir den hårdvara som sitter i en MacBook dyrare än om den sitter i en HP-laptop?
Av den enkla anledningen att du får OS X som i mina ögon är helt överlägset windows, switchade själv för snart ett år sen och är hur nöjd som helst. Har inte haft några som helst problem med min MB, är grymt nöjd med hur bra OS X har fungerat med mina övriga prylar.
iSync har du ju tydligen krånglat en hel del med och du har gormat runt en hel del om att din HTC inte fungerar rakt av. Nej det gör den kanske inte men väljer du en mobil av mer "vanligt" fabrikat så lovar jag att det kommer fungera. HTC är väl trots allt inte en av dom största tillverkarna idag? Även om jag kan tänka mig att visa av deras produkter är bra! Precis som när man har en mac så måste man kolla upp om tillbehören man köper funkar med den. Samma om man köper en mobil av mindre vanligt fabrikat då får man ju kolla upp sådant innan. Jag förstår inte problemet?
Sen ditt tugg om Apple´s reklam slogan, alltså allvarligt det var bara tröttsamt att läsa om du nu köper alla slogans som används i reklam så måste du ju ändå vara besviken väldigt ofta precis som någon sa tidigare.
Men herregud, släpp hårdvaruspecifikationerna för en gångs skull, vem bryr sig om sånt tjafs? Mac handlar inte om att mäta latency på DDR-minnen eller räkna ut priset på en Core 2 Duo-processor som många PC-nissar fastnat i. Det handlar ju om en helhetslösning.
Vi som gillar Mac bryr oss inte det minsta om att det går att köpa 1000-tals fula, bullrande, klistermärkes- och crapware-infekterade PC:s med samma hårdvara på insidan för ett avsevärt lägre pris. Vem bryr sig om det sitter samma processor där inne när allt runtom är fullständigt skräp, hela vägen från strömsladden och nätagget, via skalet till operativsystemet.
Man köper ju en Mac av helt andra anledningar:
1. Den har det överlägset bästa operativsystemet som går att få tag på, Mac OS X (man slipper windows-hell + crapware-hell)
2. Den är snygg, stilren och understryker att man har smak (man slipper en massa onödiga knappar, led-lampor, klistermärken, ojämna undersidor, DVD med släde, onödig vikt/storlek, surrande fläktar, onödiga musknappar, klumpigt och fult nätaggregat med hård sladd och utan duckhead-fuktionalitet)
3. Den är tystare
4. Den har längre batteritid
Listan kan göras mycket längre...
För många av oss här är ovanstående punkter plus mycket annat ovärderliga. Alltså införskaffar vi oss gladeligen en Mac, trots att HP eller whoever kan trycka in samma processor i en dator och sälja den aningen billigare.
Det kvittar om HP (eller valfri PC-tillverkare) lyckas klämma in samma Intel-processor i ett skräpskal till ett lägre pris. Kan de inte vara bättre än Apple på samtliga ovanstående punkter skulle vi aldrig drömma om att använda deras produkt.
Acceptera att så är fallet och gå vidare Micke_nrkpg. Smaken är som baken helt enkelt.
Problemet är väll att Apple på senaste tiden har börjat släppa produkter där de sätter in saker som inte håller. Det är inte helt ovanligt att man hört talas om att Macbook ägare som har fått skicka tillbaka sin dator efter ett par veckor/månader för att något har gått sönder. Det var länge sedan jag hörde någon ha problem med sådant på t.ex. Thinkpad eller Dell datorer. Asus, Acer och HP verkar dock ha samma problem.
Problemet är väll att Apple på senaste tiden har börjat släppa produkter där de sätter in saker som inte håller.
Vad har du för belägg för detta? Att du läst det på någons blogg som i sin tur citerat någon annans blogg i den vanliga rundgången på nätet där en tjafsfjäder blir en hel höna?
Jag tror faktiskt det är tvärt om. Jag har ägt de flesta bärbara modeller som Apple släppt, från Portable via Outbound och PowerBook till MacBook Air och av egen erfarenhet konstatera att Apples produkter håller mycket högre kvalitet idag än för bara några år sedan.
Vad har du för belägg för detta? Att du läst det på någons blogg som i sin tur citerat någon annans blogg i den vanliga rundgången på nätet där en tjafsfjäder blir en hel höna?
Jag tror faktiskt det är tvärt om. Jag har ägt de flesta bärbara modeller som Apple släppt, från Portable via Outbound och PowerBook till MacBook Air och av egen erfarenhet konstatera att Apples produkter håller mycket högre kvalitet idag än för bara några år sedan.
Personlig erfarenhet? Tyvärr... Hade min MacBook inne på service tre gånger under första tolv månaderna och nu börjar backlighten dö igen trots att den blev utbytt för ca ett år sen. Nästan allt i min MacBook har blivit utbytt vid det här laget
Min brorsa med en billig HP laptop har faktiskt inte haft ett enda problem. För många fler exempel kolla MacBook forumet...
Egentligen tror jag inte att det är fler eller färre som har problem med sina macar jämfört med PC folket, däremot betalar vi ju lite extra för att förhoppningsvis slippa det strulet, så då blir man ju lite irriterad när man måste lämna ifrån sig datorn var tredje månad. Till Apples ära ska jag dock säga att servicen har gått extremt fort, ofta har det bara handlat om timmar (!) vilket är en aning bättre än vad jag har hört om Dell...
Nja... Min Titanium som jag köpte 2001 fungerar fortfarande. 12" Powebooken jag köpte 2004 är nu sönder. Jag tror att det är kabeln mellan skärm och dator som gett sig. Av de 8 jag känner på skolan som senaste 3 åren köpt en Macbook eller Macbook Pro så är det bara 1 som inte haft problem med dem och varit tvungen att skicka tillbaka dem för att få dem lagade alternativt utbytta.
Så det hela bygger på egen erfarenhet innom en ytterst begränsad mätningsrymd. Så visst. Det kan nog vara så att jag stött på en hög med otursfåglar. Men jag tycker det verkar konstigt att en sådan koncentrerad grupp människor skulle råka ut för så många fel. En av dem fick skicka tillbaka 3st Macbookar innan han fick en som fungerade.
Uttalanderna angående HP, Thinkpad, Dell, Acer och Asus komner från samma typ av egna noteringar.
Låter lite som Dolpf Lundgren efter 8 veckor i hollywood
Han hade glömt Svenskan då.
Och sedan om man gör några stavfel verkar det vara populärt att haspla ur sig att man minsann skall hålla käften för att nån har dyslexi.
Dyslexi my ass, själv skriver jag som en kratta när jag är stressad, så enkelt är det.
Jag KÄNNER däremot folk med dyslexi, samtliga är INTE medlemmar p sådana här forum. Två av dem har tagit muntligt körkortsprov.
Men det är väldigt effektivt. Själv körde jag i många år med "jag är allergisk mot jävla paprika" eftersom jag aldrig gillade smaken...
Ingen sa nånsin emot mig.
Att glömma svenskan och ändra sin vana att särskriva gentimot att sammskriva är väll andå ganska stor skillnad. Testa själv att i prencip bara skriva på engelska i 2 år och se sedan om du inte börjar särskriva saker som "fryst kyckling lever" och liknade.
Jag tycker verkligen synd om dina vänner som verkar lida av en av de verkligen grövsta varianterna av dyslexi... men att påstå att ALLA som har dyslexi har det så svårt är ungefär samma som att säga att ALLA med jordnötsallergi dör när de kommer in i ett rum där någon äter jordnötter. Visst finns det folk med så svår jordnötsallergi. Men de flesta kommer bara tycka att det kliar på tungan lite om de har ätit ett par jordnötter.
Jag är diagnoserad med dyslexi och hade skrivpedagog i 7 år under grundskolan. Jag har lärt mig tekniker för att kunna systematiskt gå igenom text för att hitta fel och har fått lära mig hur ord ser ut då jag har fruktansvärda svårigheter att kunna lysna mig till hur ett ord stavas.
Tro mig. Det är inte ens kul att ha en så enkel form av dyslexi som jag lider av. Det tar MYCKET lång tid för mig att skriva ett inlägg som är så här långt. Och ännu värre om jag ska se till att det är 100% rättstavat och bra gramatik.
Att glömma svenskan och ändra sin vana att särskriva gentimot att sammskriva är väll andå ganska stor skillnad. Testa själv att i prencip bara skriva på engelska i 2 år och se sedan om du inte börjar särskriva saker som "fryst kyckling lever" och liknade.
... (Här har jag klippt bort en bit ---- Goflorp
Jag är diagnoserad med dyslexi och hade skrivpedagog i 7 år under grundskolan. Jag har lärt mig tekniker för att kunna systematiskt gå igenom text för att hitta fel och har fått lära mig hur ord ser ut då jag har fruktansvärda svårigheter att kunna lysna mig till hur ett ord stavas.
Tro mig. Det är inte ens kul att ha en så enkel form av dyslexi som jag lider av. Det tar MYCKET lång tid för mig att skriva ett inlägg som är så här långt. Och ännu värre om jag ska se till att det är 100% rättstavat och bra gramatik.
I så fall ber jag om ursäkt. Jag hade i andra sammanhang precis stött på folk som kör med "ursäkten" att de har dyslexi - fast gentligen sov de bara under svenskalektionerna. Om du är här trots diagnosticerad dyslexi får jag säga att det är starkt jobbat. Jag vet att de som lider av detta har ett helvete - kanske det som gjorde mig extra förbannad.
Att jag stött på "ljugisar" ursäktar inte mig mot dig men det kanske förklarar varför.
Så, än en gång ber jag om ursäkt.
Och du har rätt vad gäller att skriva isär respektive ihop. Helt och hållet infödda gör ju för böfvelen fel här hela tiden.
Jag var i Rydal igår, körde förbi ett av dessa gamla spinnerier som numera huserar modernare företag. Bl a ett som tryckte skyltar av alla slag. På den firmans egen reklamskylt hittade jag TRE SÄRSKRIVNINGAR !
I så fall ber jag om ursäkt. Jag hade i andra sammanhang precis stött på folk som kör med "ursäkten" att de har dyslexi - fast gentligen sov de bara under svenskalektionerna.
Det hedrar dig att du åtminstone har så mycket självinsikt att du kan be om ursäkt! Det skulle hedra dig mer om du hade vett att uttrycka dig så att du inte behövde be om ursäkt.
Jag arbetar professionellt med dyslektiker och det du skriver avslöjar med nästan pinsam tydlighet att du inte har någon som helst aning om vad detta handlar om. Det är självklart inte så att dyslexi alltid yttrar sig på ett specifikt sätt. Dyslexi och dess systerdignos dyskalkyli ryms inom relativt breda spektrum och tar sig olika uttryck för olika individer.
Huruvida du har "stött på folk som kör med 'ursäkten' att de har dyslexi - fast gentligen sov de bara under svenskalektionerna" har du självklart ingen aning om. Däremot är det förmodligen bekvämt för dig att agera utifrån den tesen - då slipper du ju ta hänsyn...
Det verkar faktsikt som om du också sov i skolan, Goflorp, åtminstone på de lektionerna då läroplanens intentioner om värdegrunden avhandlades.
Om dina insikter vad gäller dyslexi vill jag använda ditt eget uttryck: "My ass"!
Huruvida du har "stött på folk som kör med 'ursäkten' att de har dyslexi - fast gentligen sov de bara under svenskalektionerna" har du självklart ingen aning om.
Hur vet du det? Han kan mycket väl ha stött på folk som "kör med den ursäkten". Detta vet bara de inblandade personerna.
Och att väcka en tråd efter ett par månader, och bara fortsätta på det här offtopic-spåret känns väl inte så intressant, så jag följer KaRos råd, och stänger tråden.
Om loj vill fortsätta debatten, så föreslår jag att det blir i PM till Goflorp och/eller mig.
Mest musik, internett och film.
Funkar alla program som funkar på Pc ?
Om du skall använda datorn till ovanstående så skulle nog en begangnad macbook alt. powerbook g4 passa dig. Du kan använda pcprogram med hjälp av virtual pc eller bootcamp.
Irrelogical: visst är en mac dyr, det kan man inte sticka under stol med (men som sagt du får en bra och snygg dator som kanske kan vara värt ett lite högre pris för många).
Om du skall använda datorn till ovanstående så skulle nog en begangnad macbook alt. powerbook g4 passa dig. Du kan använda pcprogram med hjälp av virtual pc eller bootcamp.
Funkar det verkligen att köra windows via VPC/Boot Camp på en PowerBook? Behöver det inte vara en Mac med Intelprocessor?
Funkar det verkligen att köra windows via VPC/Boot Camp på en PowerBook? Behöver det inte vara en Mac med Intelprocessor?
Bootcamp fungerar inte. VPC fungerar helt okej till mindre krävande program, men såklart inte till spel. Fast som han säger så ska han inte spela på den och OS X är ju inte ett operativsystem för det ändamålet heller (visst går det bra men utbudet är litet).