- klarabara
- Medlem ●
- Stockholm
däremot är det genant fel att säga att en hubb med FW+USB plötsligt skulle bli ett FW-interface.
Läs vad jag skrev en gång till...
"Vill man bara ha möjligheten att koppla in firewire i den"
Om du har några andra ideer än att man skulle kunna koppla in firewire på det sättet så förklara gärna!
En hubb fördelar trafik s a s, den kan inte bli ett interface; du kan inte ansluta en hubb till USB och sedan koppla Firewire-enheter till den och tro att det ska fungera. Skulle det mot förmodan fungera så är ändå hela poängen förlorad i och med att FW-trafik är mer pålitlig än USB-dito.
Jag jobbar på internetsupporten hos en större ISP och vi felsöker inte bredband om kunden har en hub inkopplad eftersom vi inte rotar i hubinställningar. Kul att hör kunde säga "Jag har inget nätverkskort. Jag har en airbook..." Dessutom kräver väl de flesta hubbar att man ansluter med kabel för att mata in admin-lösen och fixa krypteringen/accesslista?
Jag jobbar på internetsupporten hos en större ISP och vi felsöker inte bredband om kunden har en hub inkopplad eftersom vi inte rotar i hubinställningar. Kul att hör kunde säga "Jag har inget nätverkskort. Jag har en airbook..." Dessutom kräver väl de flesta hubbar att man ansluter med kabel för att mata in admin-lösen och fixa krypteringen/accesslista?
Vad snackar du om? En hub har inga inställningar, det är som ett grenuttag ungefär. Och prylen som avses för att ansluta MBA till ethernet är ju bara en adapter för att ethernetsladden ska kunna kopplas i.
Jag tror du menar en router, switch eller accespunkt. Moderna trådlösa routers kan du konfigurera trådlöst dessutom.
Jag vet vad en hub är... Det går alldeles utmärkt att göra så om man har en combohub. Klart det inte blir lika pålitligt som att köra "normal" firewire, men det enda jag sa var att om man VILL koppla in firewire på den så går det. Så ja... jag "tror" verkligen att man kan "ansluta en hubb till USB och sedan koppla Firewire-enheter till den"
Oj, menade router förstås. Tycker det är lite skumt att släppa en dator som förutsätter en annan dator för att man ska kunna använda den, som med dvd-spelaren tex. Men målgruppen är nog snubbar med mycket pengar så då gör det kanske inget med lite extrakostnader. Annars tycker jag den är snygg.
Oj, menade router förstås. Tycker det är lite skumt att släppa en dator som förutsätter en annan dator för att man ska kunna använda den, som med dvd-spelaren tex. Men målgruppen är nog snubbar med mycket pengar så då gör det kanske inget med lite extrakostnader. Annars tycker jag den är snygg.
Huvudet på spiken Jag tror att målgruppen är folk som redan har en dator, som behöver en smidig dator att ta med på resor och inte är så priskänsliga, tex affärsresenärer.
man kan ju säga att det är lite som med ipod mini som senare kom ut utan laddare? visst du betalar fett med pengar för datorn, men för att kunna använda den och installera program osv får du betala extra!
laddaren kanske inte ens var hälften så viktig som jag skulle säga en optisk enhet är i dagens samhälle..avskalat är ordet.
Nätverksanslutning finns, wireless är också nätverk... men vill du bestämt ha ethernet så kostar adaptern 200 pix.
Jag tippar på att de flesta av apples program kommer finnas för nedladdning på siten, inom en snar framtid, istället för att man köper på DVD i.o.m denna dator. Då försvinner ju stor del av nödvändigheten hos en optisk enhet, och som sagt, det finns att tillgå...
Kollade på den där promotionvideon nyss. Fattade inte först att den inte har en CD-läsare. Det är lite tragiskt hur apple försöker stoppa in "ingen cd/dvd-läsare" i den innovativa kategorin. -Mjorå, nytänkande. Allt ska vara trådlöst. . .:P
Hade den haft cd/dvd läsare hade jag nog köpt den, tycker den är grymt snygg.
Kan varken säga att den är snygg eller ful, den är platt... Dock är den för stor, även fast den är platt, vilket gör den till bra mycket mer av en statusgrej än nånting mer vettigt. Hade det varit 10-11" eller så hade den varit bra mycket mer lockande, då hade den varit liten och nätt nog för att verkligen vara en tokliten men ändå rätt saftig lappie.
Kan varken säga att den är snygg eller ful, den är platt... Dock är den för stor, även fast den är platt, vilket gör den till bra mycket mer av en statusgrej än nånting mer vettigt. Hade det varit 10-11" eller så hade den varit bra mycket mer lockande, då hade den varit liten och nätt nog för att verkligen vara en tokliten men ändå rätt saftig lappie.
Sant, status är nog en av de första grejerna man tänker på.
Men som du säger 10-11" är den ju nätt och lätt att ha med sig överallt.
Med den tunnheten samt storleken tror jag de skulle kunna förändra den "portabla datorvärlden" ganska mycket.
Arete: eee? (det sägs att det ska komma en 10"-variant, och den är något billigare...)
...och man skulle aldrig kunna tänka sig en högavlönad direktör i Business Class med en eee, medan en Macbook Air förmodligen smälter in perfekt.
För min del fyller de ungefär samma funktion/behov - en så liten och slimmad dator som möjligt, fast med helt olika utgångspunkt och de siktar på helt olika segment på marknaden. Men är man inte ute på resande fot varje dag eller åtminstone väldigt ofta skulle jag ha svårt att motivera prislappen, men segmentet finns där - Sony mfl har ju liknande maskiner.