Hej,
Jobbar med ett stort katalogprojekt i InDesign CS3 där jag länkat in en massa skisser. Skisserna är gjorda i illustrator, sparade som pdf och vissa av dem är väldigt stora och väger in på åtskilliga MB.
Själva katalogen är redan tryckt och jag lyckades exportera hela katologen till tryckfärdig pdf efter mycket strul. InDesign hängde sig hela tiden så jag var tvungen att exportera ett fåtal sidor i taget för att sedan sätta ihop allt i Acrobat. Pga de stora skisserna blev pdf:en till slut över 200MB. Inga problem för tryckeriet, men jag behöver nu göra en skärmanpassad version som enkelt kan mailas eller laddas ned från en hemsida.
Problemet är dock att jag inte kan få ned filstorleken på pdf:en. Det beror ju på att de skisser i pdf-format jag länkat in i dokumentet bara bakas in i den slutliga pdf:en. Jag har inte hittat något sätt att få InDesign att komprimera dessa filer.
Så min fråga till er InDesign-hackers där ute är om det finns något sätt att få ned filstorleken på min mastodont-pdf.
En lösning är att exportera varje sida som jpeg och sen skapa en pdf av dem i Acrobat. Problemet är att varken InDesign eller Acrobat exporterar PDF till jpeg särskilt snyggt då de inte använder antialiasing. En omväg via photshop skulle kunna funka då resultatet blir mycket snyggare. Men som sagt, det är ju en omväg. En ytterligare nackdel är att all text rastreras.
Vad jag skulle vilja, och som jag hoppas nån av er har en lösning på, är att från InDesign (eller från Acrobat), kunna exportera hela dokumentet till en pdf, där all text bevaras och inte rastreras, men att alla länkade bilder och filer rastreras till punktuppbyggda bilder för att få ned filstorleken. Är detta möjligt?
Mycket tacksam för svar.
//Ola