Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air - Flipp eller flopp?

Tråden skapades och har fått 142 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2008-01-22 14:06
Ursprungligen av William N:

Vilken tur att det inte alltid är ekonomichefer som bestämmer. Du har uppenbarligen inte särskilt många resdagar på flygplatser och mässor i bagaget. Som ekonomichef tycker jag lätt den är värd merpriset, eftersom jag vet hur mycket ont i axlarna den kommer spara för mina medarbetare.

/Ekonomichef

Jag är IT-Chef och bestämmer som tur är över vår policy. Våra säljare gnäller alltid att datorerna är både fula och väger alldeles för mycket. Dom har tjänstebil och behöver gå 10 meter från parkeringen till kontoret eller kunden, eller flygplatsen. Och våra datorer kostar runt 9000 men väger runt 2Kg. Orkar dom inte det så kanske dom inte borde jobba som säljare. Att en dator sliter på ryggen beror ju på hur man bär den? varje dag bär du oftast tyngre grejer (Hur många matkassar bär du UNDER 2 Kg varje dag?). Många har ju datorväskan på axeln av bekvämlighet - Själv så bär jag den varierande i höger+vänster arm + axlarna.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-21 12:31

Flopp:

Før dyr och før begrænsad, appellerar dærfør bara till en liten målgrupp som inte ær stor nog før att Apple skall få igen investeringen. Titta dig omkring nær du reser; hur många PC anvændare kør med de små "sub-notebooks" som finns. Viktminskningen ær inte værd førlusten av funktionallitet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-21 12:31

Flopp, flopp, flopp.
Vad är meningen med en ganska platt dator som inte har någonting?
Enda bra grej är styrpattan.
Gör en lika platt men ladda den med alla finesser man behöver på en bärbar så blir det en flipp. En optisk enhet, alla in- och utgångar, kortläsare - ett måste och rejäl med kraft.
I en normal handhavande så några millimeter mer eller mindre spelar ingen roll.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-21 12:35
Ursprungligen av malen:

Flopp, flopp, flopp.
Vad är meningen med en ganska platt dator som inte har någonting?

Ah, du har missat poängen med den? Jaa, det klart, det är ju inte så lätt att veta. Poängen är att den är tunn. Tunn. Förstår att du missade det. Men nu vet du!

Ursprungligen av Jogin:

Ah, du har missat poängen med den? Jaa, det klart, det är ju inte så lätt att veta. Poängen är att den är tunn. Tunn. Förstår att du missade det. Men nu vet du!

Den här bilen har ju inga hjul?

- Nä det är riktigt. MEN du har missat själva grejen med bilen.

- DEN DRAR VÄLDIGT LITE BENSIN

( kunde inte låta bli sorry ). / M

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-21 12:58
Ursprungligen av Midmus:

Den här bilen har ju inga hjul?

- Nä det är riktigt. MEN du har missat själva grejen med bilen.

- DEN DRAR VÄLDIGT LITE BENSIN

( kunde inte låta bli sorry ). / M

Tycker det är bättre med, Men din bil har ju bara två säten och inget bagage? Näe, men det är en Lamborghini

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-21 13:04
Ursprungligen av MatsOlov:

Tycker det är bättre med, Men din bil har ju bara två säten och inget bagage? Näe, men det är en Lamborghini

Tror det blir svårt att får gehør før en Lambourghini som tjænstebil hos ekonomichefen.....:cool:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-21 13:05
Ursprungligen av MatsOlov:

Tycker det är bättre med, Men din bil har ju bara två säten och inget bagage? Näe, men det är en Lamborghini

Lamborghini är ett kraftpaket med det är knappt Mac Book Air, snarare en Mini Morris på en bantningskur.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-21 13:08
Ursprungligen av malen:

Lamborghini är ett kraftpaket med det är knappt Mac Book Air, snarare en Mini Morris på en bantningskur.

Lika korkat som iPod Nano/Mini kan man säga. Mindre utrymme än vanliga iPod, men ändå kostar den mer per gigabyte. Varför skulle man vilja köpa en iPod Nano eller Mini? Jag kommer inte heller på nån anledning... Flopp!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-21 13:08

Jag inväntar reaktioner från en tids användande av MBA'n innan jag vågar ha en uppfattning om den kan vara värd pengarna. Vågar inte ha en bestämd uppfattning nu. Tänk om det visar sig att jag måste ompröva mitt ställningstagande! Det blir i så fall mycket tungt.

Den är alldeles för dyr.

Ähh, MBA handlar ju inte om prestanda för fem öre...

Den ger totalt "Ha-begär" bara för sin design. Att jämföra den med PC-laptops är inte intressant. jämför den med vad en snygg portölj, en rolex eller en flådig kostym kostar. Jag tror det finns en stor marknad med design-medvetna "microsoft office"-snubbar som kommer drägla över denna när de ser kompanjonen på konferensen med sin nya "MAC". Tillsammans med office 08 så tror jag att den kommer switcha en massa penningstinna kostymnissar.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-21 14:36
Ursprungligen av BrasseHasse:

Ähh, MBA handlar ju inte om prestanda för fem öre...

Den ger totalt "Ha-begär" bara för sin design. Att jämföra den med PC-laptops är inte intressant. jämför den med vad en snygg portölj, en rolex eller en flådig kostym kostar. Jag tror det finns en stor marknad med design-medvetna "microsoft office"-snubbar som kommer drägla över denna när de ser kompanjonen på konferensen med sin nya "MAC". Tillsammans med office 08 så tror jag att den kommer switcha en massa penningstinna kostymnissar.

Penningstinna kostymnissar kør Windows, eftersom att det antingen ær koncernpolicy eller att det ær det som dataavdelningen sæger. Du tror væl inte att de væljer och installerar sin egen dator.

Ser helt enkelt inget troværdigt marknadssegment før den, jag behåller min MBP 15" før att den kan mer før obetydligt mer pengar.

Ursprungligen av gpd:

Penningstinna kostymnissar kør Windows, eftersom att det antingen ær koncernpolicy eller att det ær det som dataavdelningen sæger. Du tror væl inte att de væljer och installerar sin egen dator.

Ser helt enkelt inget troværdigt marknadssegment før den, jag behåller min MBP 15" før att den kan mer før obetydligt mer pengar.

Hmm, bra argument... I stand corrected

Alldeles för dyr.
Alldeles för dyr
och alldeles för dyr.
Samt inga portar, ALLA behöver mer än en USB nuförtiden.
Dock stort WOOOOW på touchpaden!

Tunn och lätt men ej liten, gör om den till 11,1 eller 12" och jag köper 10!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-21 15:08
Ursprungligen av Stoffen:

Tunn och lätt men ej liten, gör om den till 11,1 eller 12" och jag köper 10!

Räcker barnbidraget till det?

Ursprungligen av Jogin:

Räcker barnbidraget till det?

Nej, får väll sälja en av mina Alfa Romeo 8C Competizione och kanske min Ferrari Scuderia.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-21 15:16

Den kommer att OMARBETAS och sedan bli helrätt!

Skulle vara intressant att höra denna "röstning" från många som testat den ett tag. Själv väntar jag som vanligt tills någon generation till kommer när det gäller mina Mac Books.

Därför säger jag 51% flip so far p.g.a ovan: "Den kommer att OMARBETAS och sedan bli helrätt!"

Med prestandan och möjligheterna känns det som att det är få användare som skulle nöja sig med MacBook Air som huvuddator och inte känna behov utav ytterliggare en dator, med fler portar, bättre grafik, snabbare processor. Så rätt många kommer nog att ha den som en resedator - till vilket den är helt perfekt! Men många kommer förmodligen att a) köpa den för att ha en mobil dator, samtidigt som de använder en annan hemma/på kontoret eller b) köpa en MacBook/Pro.

Själv vill jag bara ha en enda dator och då kräver jag mer möjligheter. Men om man inte skapar musik, grafik med höga krav eller gör andra tunga saker så är ju en Air klockren. Tyvärr tror jag inte att det är en övervägande massa som har råd med en "extradator", utan folk köper nog hellre en MacBook Pro i så fall. Åtminstone i Sverige.

Mina 50 öre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-21 16:40

En 13" MacBook Pro med multi touch hade varit min dröm.

Ursprungligen av fredHo:

En 13" MacBook Pro med multi touch hade varit min dröm.

Det kan jag också skriva på. Tunn som pro-serien, aluminium, multi touch, gott om portar. Cirka 15-16000:-. Det hade varit ett bra announcement. Och jag vill faktiskt ha dvd-läsare/brännare, då jag spelar en del spel (fast i Football Manager! hehe)

FLipp!
ska själv få en om 1 månad då farsan åker till USA!
XD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-21 17:24

Den är för dyr för mig, men långt ifrån för alla. Kombinerad med back to my mac och en stationär burk hemma t. ex. är den ju verkligen intressant. Den är ju absolut inte intressant som endadator. Vore jag litet bättre stadd vid kassa och tvingades till fler resdagar, skulle jag absolut köpt en. Inte nu, men när early adopters har testat den.

Satt på flyget från Paris igår och såg en kille redigera ett excelark från vilket han klippte in delar i ett worddokument på sin subnotebook, och kunde inte låta bli att fundera över hur MBA skulle passa honom. Det såg inte lätt ut att skriva på det lilla tangentbordet och att redigera på den lilla skärmen. MBA:s fullstora tangentbord och relativt stora skärm i tunn och lätt förpackning torde ju vara ett gott alternativ. Jag har släpat runt en PB G4 15" i flera år och att få ned vikten med ett kilo är ju faktiskt värt en del.

Jag känner folk som reser mycket och som är ganska prisokänsliga, och som kör back up mot server och inte bränner plattor.

Vänligen, Ylan

Köpt!
Kanondator för oss som är in the Air. Har saknat en dator som denna sen min 210Duo.

Den kommer knappast ta över världen över en natt men den kommer helt klart leda världen mot mindre datorer.

Litet prestanda till ett för högt pris tyvärr...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-21 19:32

Klar flipp.
Kommer dock att sälja bättre när "måste ha" personerna har köpt sitt ex och priset sänks. Troligtvis framåt hösten.

En stor målgruppen i USA är nog kvinnor i karriär. De vill bara ha en snygg och smidig dator som funkar och får plats i den lilla väskan och då det är den snyggaste datorn som finns på marknaden för tillfället kommer de att kasta sig över den.

De flesta klarar sig utmärkt med vad MBA erbjuder. Finns ingen anledning med fler portar och annat när man mest skriver dokument, mail mm och visar presentationer.
Tekniknördar, musiker mm får helt enkelt köpa någon annan modell.

Ett sätt för Apple att komma in i företagsvärlden. (Det går ju att köra windows på den)

Tänk bara vad folk sa om iPoden när den kom. Och den har ju sålt rätt bra.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-01-21 20:18

Tillbaka till framtiden!

Titta på bilutvecklingen idag- image är viktigare än behov. De flesta bilar kan idag klara jobbet- dvs ta dig från punkt A till punkt B. Resten handlar om upplevelse. Köra SUV på Östermalm? Känslan av lyx i en Lexus?
Hästkrafter och körupplevelse. Mac har en en överlägsen körupplevelse. När det gäller hästkrafter vinner PC. Problemet med PC är bara att de flesta inte är "bilintresserade" eller gillar att meka och egentligen bara behöver hästkrafterna för att surfa, se på film/lyssna på musik och maila/ordbehandla. Med de flesta menar jag inte detta forums skribenter som ju liksom kvalatat in som "poweranvändare"

Jag tror MBA blir en flipp. Fler och fler vill ha en enkel dator där interfacet är intuitivt och man kan använda den var man än är. Jag tycker att liknelsen med ipod nano är utmärkt. Dyrare än många andra men med klockrent interface såväl mjukvarumässigt som hårdvarumässigt.

Dock håller jag med om att ekonomiavdelningen alltför ofta har sista ordet;)

Tror inte att den kommer att sälja massor i Sverige. USA kommer väl den att sälja ok. En till usb port hade varit nice. Den duger knappast som första datorn utan mer som en komplement till huvuddatorn.

Är det bara jag som får minnen av Sonys 835gram vaio som fanns på marknaden runt 2003?

Bevaka tråden