Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air - Flipp eller flopp?

Tråden skapades och har fått 142 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den måste bli billigare, särskilt SSD versionen men sedan slår den stenhårt.
Vad ska man ha USB till när det finns WiFi och BT

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-21 21:06

För en affärsman med gott om pengar - Flipp!
För en fattig student - Fliiiop!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-22 10:41
Ursprungligen av Luken:

För en affärsman med gott om pengar - Flipp!
För en fattig student - Fliiiop!

En affärsman med gott om pengar ser först och främst att ha ännu mera pengar och inte att göra sig av med de i onödan.
Han/hon gör aldrig något onödig och allra minst köper något man har ingen nytta av.
Någon skrev om att man använder inte så många USB portar om man sitter på Hilton. Nej, kanske inte men en optisk enhet ska du väl ha om din Office har kraschat och du behöver installera om det för i morgon ska du presentera dina alster för affärsfolket. Någon väl säger att man kan koppla in en extern?... Hmm... Ska man konka på en djävla massa grejer för att gardera sig då är det lika bra att ha en MB eller MBP. Det blir i slutändan samma vikt men praktiskt förpackat i ett enda skal.

Jag har fortfarande en iBook av dasslockmodellen och den har ännu större lyxfaktor än MBA. Den kostade på sin tid mycket mer, har en USB, Firewire, Ethernet, en OPTISK ENHET, kan ha BT om jag stoppar i en dongel. Jag kan göra med den mer än med MBA och den är snyggare. Den är till och med tunnare än MBA. Endast 1 mm i framkanten (om jag öppnar locket förstås ).

Min iBook är ingen prestandamonster det är sant men det är inte MBA heller.
Med tanke på vad folk menar med lyx så den känns väääldigt lyxigt. Speciellt när jag jobbar med bilder på MBP och tittar på iBooken som står på hyllan. F...n den kostade så mycket pengar och den står där oanvänd nu. Vad lyxigt.

Ursprungligen av malen:

En affärsman med gott om pengar ser först och främst att ha ännu mera pengar och inte att göra sig av med de i onödan.
Han/hon gör aldrig något onödig och allra minst köper något man har ingen nytta av.
Någon skrev om att man använder inte så många USB portar om man sitter på Hilton. Nej, kanske inte men en optisk enhet ska du väl ha om din Office har kraschat och du behöver installera om det för i morgon ska du presentera dina alster för affärsfolket. Någon väl säger att man kan koppla in en extern?... Hmm... Ska man konka på en djävla massa grejer för att gardera sig då är det lika bra att ha en MB eller MBP. Det blir i slutändan samma vikt men praktiskt förpackat i ett enda skal.

Jag har fortfarande en iBook av dasslockmodellen och den har ännu större lyxfaktor än MBA. Den kostade på sin tid mycket mer, har en USB, Firewire, Ethernet, en OPTISK ENHET, kan ha BT om jag stoppar i en dongel. Jag kan göra med den mer än med MBA och den är snyggare. Den är till och med tunnare än MBA. Endast 1 mm i framkanten (om jag öppnar locket förstås ).

Min iBook är ingen prestandamonster det är sant men det är inte MBA heller.
Med tanke på vad folk menar med lyx så den känns väääldigt lyxigt. Speciellt när jag jobbar med bilder på MBP och tittar på iBooken som står på hyllan. F...n den kostade så mycket pengar och den står där oanvänd nu. Vad lyxigt.

LOL
Om denna business-människa nu skulle veta HUR man installerar om Office hade han/hon antagligen inte haft med sig skivorna. Om man ska hålla på att gardera sig så är det nog bättre att släpa på två MBA!

Jämför med resonemanget: Varför köpa en dyr Mac när man kan bygga sin egen PC och installera OSx86 på den och få mycket mer prestanda/portar för pengarna.

Definitivt en flipp. Det där marknadssegmentet kommer bara att växa, och det är bara att inse att rena prestandasiffror inte längre är någon "deal breaker" för den stora majoriteten av köparna. Tror definitivt att vi kan räkna med lägre priser inom överskådlig framtid, särskilt på SSD eftersom den marknaden knappt ens kommit igång än.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-21 21:38

Tror på bådeoch.
Affärsanvändare - Flipp
Vanliga dödliga - flopp
En omarbetad version som är lite billigare skulle troligtvis passa bättre. För mig duger min MB, med bättre prestanda, fullt tillräckligt nu.

Men snälla nån! Detta är en komplement-dator för de med onödigt mycket pengar. Hur många USB-portar använder du på när du sitter på Hilton? Det är ingen som sagt att detta är bra prestanda för pengarna eller en på något sätt nödvändig produkt.

Jag tror den kommer flippa men inte i den bemärkelsen att den skulle sälja bättre en någon annan maskin.

Jag tycker att den påminner lite om iphone. Den är trendsättaren som inte är fullbordad. Riktar sig mest åt folk som vill synas. Är dock helt övertygad om att framtida versioner kommer vara helt bäst. Säg om nåt år då den har runt 200 gig hd och mer ram-minne. Just nu är det bara storlek och mouse gestures som lockar, inte prestanda. Men den dagen är nära då anledningen att ha nån annan laptop inte finns.

  • Medlem
  • 2008-01-21 22:04

Jag vet inte hur mycket man egentligen har nytta av de 8 mm som skiljer i tjockleken (de yttersta 4 mm är ju inte MBAs reella tjocklek) mellan MB och MBA. Bredd och djup är ju samma.
Är 6500.- (grundprisskillnad) en försvarlig, verkligen motiverad, merkostnad för att få en så pass mycket "sämre" (utrustning/extra prylar, prestanda, möjlighet till dubbla batteri...) dator för att spara 0,9 kg (MB 2,27 kg, MBA 1,36 kg).
Självklart är det upp till köparen att avgöra och jag menar inte att trampa på känsliga tår. Jag tycker det är bra med spjutspetsar och SSD är ju underbart (även om vi då snackar andra pengar).

Vad jag seriöst undrar är: Är det, även för er som väljer att köpa denna fina maskin VERKLIGEN värt de extra pengarna, även om pengar inte är en bristvara? Tycker ni att det är att unna sig lite extra lyx och bekvämlighet eller är det, handen på hjärtat, väl investerade 6500.- som är använda på klokt sätt? 8 mm och 0,9 kg.

Vi värderar olika och det är bra. Jag är bara nyfiken på hur man tänker och resonerar...

PS: Pengar är inte ett problem för mej så ta det inte som gnällig avundsjuka...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-01-21 22:28

Flopp, hårdvaran från denna: http://gizmodo.com/photogallery/x300/1000528037 skulle gjort den klart mer intressant..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-21 23:04

Nu är det allt för tjatigt med ordet "lyx" i sammanhanget.
Man för unna sig lite lyx... bla-bla-bla.
Vad som är lyxig med den burken? Saftigt pris gör det inte.
Med lyx menas alltid pris-innehåll-kvalitet och det gäller allt. Smycken, bilar, kläder...
MBP är en lyxig dator skulle man sagt. OK. Men säg inte lyx för någonting som saknar innehåll. Gör en Trabant av guld och kalla det lyx - alla kommer att skratta. Lyxig flopp. Det är vad MBA är - den saknar innehåll. En lyxig förpackning, eller en lyxig flopp. Vi har ju beskådat många sådana genom åren och vet att allt med en Apples logga på är inte guld. Kunde ha varit men det saknades alltid något i sammanhanget. Inte priset, inte kvaliteten heller (inte alla gånger). Det var innehållet som det föll på. Så man kan relatera till uppfinnarjockes replik: "det tänkte jag inte på".

  • Medlem
  • 2008-01-21 23:51

Vad jag menar med "lyx" i denna diskussion är den på intet sätt besvarade frågan om priset är omotiverat högt. Kanske som så: Lyx=onödigt men trevligt.

Nu kommer då en annan diskussion om vad som menas med "onödigt"...

Hur som... Vad jag far efter är: 6500.- är ett OK och motiverat pris för vad man får ELLER det är omotiverat och i så fall "lyx".

Oj, nu kom det en diskussion till om vad som är motiverat! En i detta sammanhang helt personlig bedömning.

Kort och gott:
Alt 1) MB 10 000.-.
Alt 2 MBA 16500.- 8 mm tunnare och 0,9 kg lättare men med kända begränsningar.

2, låt säga, olika rätt. Är 6500.- motiverat (personliga bra argument) eller lyx (vill ha och får kosta)? Vad anser ni, personligen???

PS: Personligen kan jag tycka en MBP 17 är motiverat men en MB lyx. Vet inte om ni är med i min tankegång... Utifrån personliga behov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-21 23:54

En flopp.

Alldeles förmycket kompromiss över prestandan; formgivningen är läcker men är en kortlivad dagsslända - det är ingen ny iPod/PowerBook/iMac Apple har skapat utan en ny Cube (ja, jag ville ha en också en gång i tiden...är nu glad att jag aldrig köpte någon). Tankegångarna kring Air är nog på lång sikt rätt, men där är man före sin tid igen. Här och nu är Air en lite sockerbit; frestande men onödig!

  • Medlem
  • 2008-01-22 00:06

Mitt enda problem är priset. En mac book pro kostar nästan lika mycket och då får man mycket mer om man köper den isstället och lägger till en tusenlapp

  • Medlem
  • 2008-01-22 00:12

Clavius, vi tänker kanske rätt lika här. Dock kan jag kanske ändå fundera över om inte denna enkla lågprestanda (det har ju aldrig tidigare gått att få en MB av något slag med 1,6 GHz tidigare) maskin har som uppgift att vara en "köp och slit i många år"-maskin. Den är gjord för t.ex Office på resan, sitta och planera i iCal, lägga sista fingret på Keynote-bilderna, skriva mailen som får skickas när jag kommer fram...

Kraften har man i en annan maskin som man kanske byter 3 ggr under tiden MBA bara går och går eftersom den inte skall ha prestanda-krävande program.

Dock för dyrt för en "för lite liten" maskin i mina ögon. En MB gör ju samma jobb. Kom med en 10" och vi kan börja fundera på fördelarna...

PS: Sålde min Cube för 2 månader sedan och saknar den Funkade utmärkt som 3:e dator fast den var 7 år! Men en onödigt dyr lyx dator när den var ny, Helt klart en "liten sockerbit".

Flopp. De flesta kommer vänta på version 2 och sedan på version 3.

Sedan när de inser att det inte kommer dyka upp någon inbyggd optisk enhet köper de en standard-pc på El-Giganten.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-22 10:28
Ursprungligen av Mikamar:

Flopp. De flesta kommer vänta på version 2 och sedan på version 3.

Sedan när de inser att det inte kommer dyka upp någon inbyggd optisk enhet köper de en standard-pc på El-Giganten.

Okej. Så om jag förstår dig rätt så är typen som lockas av den supertunna MacBook Air samma typ av person som nöjer sig med en plastig budgetdator från El-Giganten? Hur länge tänkte du för att komma fram till den slutsatsen? Var det väldigt lång tid, eller gick du bara på ren intuition?

Ursprungligen av zulee:

Tråden handlar om att var och en ska uttrycka vad de tycker om MBA inte om att du ska leka "besserwisser" och tillrättavisa andra.

Nej det gör den inte alls det. Tråden handlar om att vi ska spekulera i om MacBook Air kommer att sälja eller inte. Det är nämligen det som flipp/flopp innebär. Flipp/flopp har ingenting med att göra med vad man personligen tycker om någonting. En Flopp säljer dåligt. En Flipp säljer bra. Så enkelt är det, oavsett vad du tycker personligen.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2008-01-22 03:31

Flopp. Gillar varken designen eller prislappen på den. . . Nä den går bort!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-22 05:27

Touchpad > mus

Jag förstår verkligen inte varför folk gnäller så mycket på funktionaliteten. Vad kan jag inte göra på macbook air som jag kan göra på min macbook? Bränna skivor? Dom portarna som finns på air:en är dom enda jag använt på min macbook 99,9% av tiden. När man väl har den inkopplad till en extern skärm kan ju en extra usb vara till nytta för musen (usb-hubb kostar vad, 150 pix?), men ärligt talat så måste jag slå ett slag för hur förträffligt det egentligen är att arbeta med bara touchpad. Man behöver ju aldrig flytta händerna! För att inte tala om hur mycket bättre det där just blev med tillkomsten av multitouch...

För att fortsätta på samma ämne, hur lång tid tror ni det tar innan ej-apple-program plockar ihop multitouchstöd? Och vad har ni för önskemål om funktioner i andra program?

Ursprungligen av Code Red:

Worst Macbook ever. Dyr surfdator utan potential till något riktigt arbetsamt. Begränsningen till 2GB minne (där Leopard tar 1) samt muggigt grafikkort o slö hårddisk gör att den inte duger till något mer än min gamla ibook.

Ja, för en iBook har ju inte räckt till någonting alls...

Ursprungligen av RockyMontana:

Alldeles för dyr.
Alldeles för dyr
och alldeles för dyr.
Samt inga portar, ALLA behöver mer än en USB nuförtiden.

Skönt att du vet precis vad ALLA behöver

Ursprungligen av Nelson:

Flopp. Gillar varken designen eller prislappen på den. . . Nä den går bort!

Precis, den kommer absolut att floppa eftersom du inte gillar den.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-01-22 10:18
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, för en iBook har ju inte räckt till någonting alls...

Skönt att du vet precis vad ALLA behöver

Precis, den kommer absolut att floppa eftersom du inte gillar den.

Tråden handlar om att var och en ska uttrycka vad de tycker om MBA inte om att du ska leka "besserwisser" och tillrättavisa andra.

Ursprungligen av zulee:

Tråden handlar om att var och en ska uttrycka vad de tycker om MBA inte om att du ska leka "besserwisser" och tillrättavisa andra.

...och jag som trodde tråden handlade om man ska bedöma ifall MBA blir en hit eller inte och ange en motivering till varför man tror det ena eller det andra. Så fel man kan ha.

Det kan ju se lite besserwisseraktigt ut, och det är väl inte helt olikt mig, men jag försökte göra en poäng för att styrka inlägget före det. Dvs när man uttalar sig om vad man själv tycker om datorn snarare än när man bedömer hur väl den kommer att sälja.

Personligen passar tyvärr inte MBA mig. Jag har inte råd att köpa den som en resedator och jag behöver fördelarna i min MBP (större disk, ethernet, mer minne osv) om det ska vara min enda dator. Men nu handlade det ju inte om mina personliga behov, utan om det blev en flipp eller flopp. Eller så trodde jag i alla fall, men nu har jag ju fått veta vad tråden egentligen handlade om.

Ursprungligen av zulee:

Tråden handlar om att var och en ska uttrycka vad de tycker om MBA inte om att du ska leka "besserwisser" och tillrättavisa andra.

Fel. Tråden handlar om hurvida vi tror att MacBook Air kommer att flippa eller floppa, inte vad vi tycker om den. För att göra en sådan bedömning går det inte att bara ta hänsyn till egna behov och subjektivt tyckande, vilket Adrian påpekar. Gång på gång.

Så; nu fortsätter vi att trycka på flipp- och flopp-knapparna med motiveringar.

/c

  • Medlem
  • 2008-01-22 10:32
Ursprungligen av Adrian B:

Mycket snack om prestanda trots att folk inte ens testat datorn.

?? Man behöver väl inte testa datorn för att se att den har usla tekniska prestanda??

Ursprungligen av Adrian B:

Skönt att du vet precis vad ALLA behöver

?? Den här tråden handlar väl om var och ens SUBJEKTIVA åsikt om datorn är en flipp eller flopp?? Det är väl ingen som hävdar att man vet vad ALLA behöver?

Den här frågan kommer att dö så fort apple släpper en liten 12-13" Macbook Pro. Då finns en liten bärbar för alla behov.

Jag tror MBA kommer att sälja, men inte i några jättemängder. Hade de släppt en liten Macbook Pro istället hade de helt klart sålt mer. (men kanske inte gjort lika mycket i vinst?)

Ursprungligen av oee:

?? Den här tråden handlar väl om var och ens SUBJEKTIVA åsikt om datorn är en flipp eller flopp?? Det är väl ingen som hävdar att man vet vad ALLA behöver?

Det handlar om MacBook Air kommer att bli en flipp eller flopp på marknaden. Det är så jag uppfattar tråden.

Jo, det var just det RockyMontana gjorde när han skrev "Samt inga portar, ALLA behöver mer än en USB nuförtiden". Missade du det i Adrians citering?

/c

  • Medlem
  • 2008-01-22 11:05
Ursprungligen av Christian Å:

Det handlar om MacBook Air kommer att bli en flipp eller flopp på marknaden. Det är så jag uppfattar tråden.

Jo, det var just det RockyMontana gjorde när han skrev "Samt inga portar, ALLA behöver mer än en USB nuförtiden". Missade du det i Adrians citering?

/c

Ja precis. Macbook Air - flipp eller flopp (på marknaden) var annars?

...och alla får då möjlighet att uttrycka sin personliga åsikt ...eller?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-22 11:27
Ursprungligen av oee:

Ja precis. Macbook Air - flipp eller flopp (på marknaden) var annars?

De allra flesta i den här tråden uttrycker sig ungefär "flipp/flopp för mig personligen".

Ursprungligen av oee:

Ja precis. Macbook Air - flipp eller flopp (på marknaden) var annars? ...och alla får då möjlighet att uttrycka sin personliga åsikt ...eller?

Ja, fram för personliga åsikter, men att säga att MacBook Air blir en flopp pga. av att den inte passar just de personliga behoven är att vara väldigt begränsad i sin analys och gissning. Tycker du inte det?

Den personliga åsikten behöver inte stå tillbaka för att se utanför de personliga behoven.

/c

  • Medlem
  • 2008-01-22 12:47
Ursprungligen av Christian Å:

Ja, fram för personliga åsikter, men att säga att MacBook Air blir en flopp pga. av att den inte passar just de personliga behoven är att vara väldigt begränsad i sin analys och gissning. Tycker du inte det?
/c

Jag vet inte om jag håller med. Om tillräckligt många har en personlig åsikt så får man ju en ganska bra uppfattning om Macbook Air ÄR en flipp eller flopp. Men det är klart att man även kan spekulera i huruvida andra utanför detta forum gillar den eller inte.

Ursprungligen av Christian Å:

Den personliga åsikten behöver inte stå tillbaka för att se utanför de personliga behoven.
/c

Håller med!

Ursprungligen av oee:

?? Man behöver väl inte testa datorn för att se att den har usla tekniska prestanda??

!! ?? Usla för vad?? ?? Usla för vem?? .. Alla använder inte sina datorer maximalt.. .. Faktum är att jag tror de flesta inte alls utnyttjar prestandan som finns,, ?? Om man testar datorn och inser att den är rätt kvick för alla ens behov,, är det fortfarande usel prestanda då?? .. Kanske är det usel prestanda för dig,, men det är knappast usel prestanda för mågruppen..

Ursprungligen av oee:

?? Den här tråden handlar väl om var och ens SUBJEKTIVA åsikt om datorn är en flipp eller flopp??

Det blir förstås subjektivt eftersom sanningen finns i framtiden, men man ska bedöma det så objektivt man kan. Kommer den att sälja bra eller inte?

Det finns ett program i P3 som har en punkt som heter just "Flipp eller flopp" där tre personer försöker bedöma om en låt blir en hit eller inte. De grundläggande kriteriet där är att man inte ska gå eftersom sin personliga åsikt utan bara bedöma om man tror att den blir en hit (vilket i sin tur är definierat vad som räknas som hit). Så även om man avskyr E-type nya låt så handlar det om att bedöma ifall den kommer att gillas av andra. Samma sak gäller här.

Ursprungligen av oee:

Det är väl ingen som hävdar att man vet vad ALLA behöver?

Jo, det var precis vad personen hävdade. Han hävdade att ALLA behöver fler än en USB-port.

Ursprungligen av oee:

Den här frågan kommer att dö så fort apple släpper en liten 12-13" Macbook Pro. Då finns en liten bärbar för alla behov.

Det är nog många som vill ha en sådan, men det ser mörkt ut på den punkten nu, i och med MBA, tror jag.. Apple brukar inte vara så pigga på att ha för många olika modeller i sitt utbud.

Bevaka tråden