Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Micro Korg... hur bra/dålig är den egentligen?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-01-22 19:56

... ja?
jag får inget grepp om den när jag läser, bara att folk klagar på tangenterna. Men om man bortser från dem, hur är den då?

Och! vad är alternativet om man vill ha något litet smidigt som kan låta lite analogt?

min vän vill byta sin mot min trashade alphajuno. inte en chans. tycker interfacet är på tok för ointuitivt, kanske därför man jämt hör samma presets... betingar väl t.om lite mer pengar än ex. k-station, som jämförelsevis är suverän imho. den är dock litet större men men. inte provat de nya *station-modellerna mer än hastigast, fick inget bra intryck då men det var kanske 4sounds sönderpillade demoex.

(dessutom är k-station inte genrebegränsad!)

Bara mesar som klagar på tangenterna!

Jag tycker den kan låta helt sjukt bra, som acid, blippigt, vackert. Det enda som kan vara rörigt är att hålla koll på var alla inställningar ligger, hur du skruvar dig dit. Det finns ju en lathund tryckt på den, men fungerar ju inte så bra om det är mörkt.

Alesis Micron skulle väl de flesta här rekommendera, men själv tycker jag inte om ljudet i den (bzZzz). Någon får mer än gärna posta någon mp3 som får mig att tycka annorlunda (trådkapning).

Alltså. Hur svårt kan det vara att rensa standardpatcharna? Interfacet är mkt trevligt för att skapa nya ljud från grunden.

Synthen låter f.ö. helt okej, går att göra en hel del kul med den. Men som sagt, tro inte att standardpatcharna säger något om vad synthen klarar av.

(Sen är vocodern ett roligt inslag, men inte så himla användbart.)

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-01-22 21:33

Jag tyckte att den var jättelätt att jobba med när jag hade en...både att programmera (klart lättare än Micron) och spela på...har rätt så smala fingrar så klaviaturen var inget problem...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-01-22 21:41

Kom igen nu Lasse! Det var ett tag sedan vi hörde The Robots...vill gärna höra den igen!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-01-23 09:02

Det var inte The robots utan Das Model...och den finns att ladda ner här: http://www.stockholm.bostream.se/lasselu/lasselu-DasModel.mp3

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-26 13:29
Ursprungligen av lasselu:

Det var inte The robots utan Das Model...och den finns att ladda ner här: http://www.stockholm.bostream.se/lasselu/lasselu-DasModel.mp3

En lasseluklassiker här på 99musikforum diggas mycket!:D

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-26 15:06
Ursprungligen av Peo:

En lasseluklassiker här på 99musikforum diggas mycket!:D

Den hade jag missat. Stort tack! Jag bugar djupt.
Jag gjorde en version i Reason och framförde till min hustru på hennes 30-årskalas, men den var inte lika lik originalet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-23 09:33

Trevligt! Börjar förstå varför prisbilden på den här lilla plastmini-VAn ligger så pass högt...

För inte så mtcket mer får man ju en MS2000 och där har man ju rattar till allt. Men den är ju större och det kanske är ett problem för många.

Jag tycker om microkorgens användningsgränssnitt och minitangenterna är inte så dåliga för att vara minitangenter. När man väl vänjer sig är den snabbjobbad och går enkelt att ratta fram ljud som man vill ha dem. Själva syntmotorns struktur är också väldigt genomtänkt.

Jag avskyr ljudet däremot. Låter digitalplast. Om Korg skulle släppa en ny uppdaterad microKorg med Radiasens ljudmotor skulle jag köpa den direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 11:06
Ursprungligen av polardark:

Jag avskyr ljudet däremot. Låter digitalplast. Om Korg skulle släppa en ny uppdaterad microKorg med Radiasens ljudmotor skulle jag köpa den direkt.

Typ som denna?

Ursprungligen av 834:

Typ som denna?

Ne. R3:an går ju inte på batterier och är mycket större. Testat den lite i musikaffären och tyckte att den var allmänt svårjobbad. Ljudet var inget större fel på däremot.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-01-26 14:24
Ursprungligen av polardark:

Ne. R3:an går ju inte på batterier och är mycket större. Testat den lite i musikaffären och tyckte att den var allmänt svårjobbad. Ljudet var inget större fel på däremot.

Märkligt, jag tyckte denna var väldigt mycket enklare att editera än microkorgen där du sliter på två rattar konstant för att kunna ändra något. Tyckte R3'an lät trevligare också.

Det jag inte gillar med microkorgen är ju främst interfacet och polyfonin. Sedan om soundet passar en så javisst... den kan låta riktigt bra. Har dock aldrig saknat microkorgen eller MS-2k sedan jag sålde dem. De låter för plastigt för mig och jag fick dem aldrig riktigt att skimra vackert som jag kan få t ex Monomachine att göra. Sedan gillar jag inte att den har 2 oscilatorer bara. Hade den haft tre stycken, ja då hade det vart något. Vågformerna inuti den är ju inte dåliga trots allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 11:04

microkorg är bra men presets borde förbjudas.

presets borde byta namn till demosets eller än bättre fusksets

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-01-23 11:20

Ja, det är precis min tanke med presets... vore skönt om man kunde göra en helradering och samtidigt slippa den där jättefina musikstilsratten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-26 13:50
Ursprungligen av odlarn:

Ja, det är precis min tanke med presets... vore skönt om man kunde göra en helradering och samtidigt slippa den där jättefina musikstilsratten.

Clear Memory är en funktion som saknas svårt på de flesta synthar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-27 17:16
Ursprungligen av rydan:

Clear Memory är en funktion som saknas svårt på de flesta synthar...

Annars är ju att koppla den med midi till datorn och använda korgs program till microkorgen ett lätt sätt att rensa bankerna!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-01-23 11:30

Fast jag skulle nog radera alla och sedan ta fram tuschpenna eller tejpa över stilarna, och skriva egna kategorier!!

Bröt!
joks
skevt
krods
pang
knaspads
plnk
baaaas!

Mycket skojjsigare än bank1,2 osv... iofs är bank! är ballt ord, men alla ljlud behöver ju inte vara trummor...

  • Medlem
  • 2008-01-23 11:50

trägavlarna och det fina mini-keyboard:et är hela grejen med MicroKorg... och sicket ljud sen! (vet inte om Jam gbg fuskat med EQ:n på mixern men den var märkbart fetare än den MEK som jag testat precis innan! MEK:n var mest nasal och lät tråkigt hur jag än vred...)

avart: Du kanske missade att vrida ner högpassfiltret?

  • Medlem
  • 2008-01-23 11:51

och den kan gå på batteri!

  • Medlem
  • 2008-01-23 11:53

Volantiz: mm, haha det måste varit nåt sånt - ingen fet fyrkant var jag än letade...

MicroKorg är riktigt bra, och vocodern är faktiskt en av de bättre jag använt. Otroligt skön liten synt som kan följa med överallt (och jag tycker *inte* den låter plast)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 19:54

Det enda som är synd med microkorgen är ju polyfonin. Hade den haft 6 röster hade det varit perfa. Men fyra blir för lite..

Jag måste erkänna att det känndes konstigt att skriva de tre meningarna. Jag har alltid tyckte att det varit mesigt med folk som klagar på att polyfonin inte räcker till. Kan man inte spela med 1 finger ska man inte spela alls - så har jag tänkt. Men efter att jag har spelat mer och mer på min synt som har 6 röster så inser jag att det passar mig mycket bättre än 4. De kunde nästan lika gärna gjort den monofonisk? (Nej, det var kanske att hård dra det, men duofonisk fast med att osc2 alltid tar den längsta noten om två noter hålls ner samtidigt.. det hade varit grymt!)

1 eller 6 röster, det är mitt recept.

Men om inte polyfoni är något problem för dig - så köp en microkorg!

Det finns snorbra mjukvara för att dona ljuden. Alla parametrar (inklusive arpeggiatorn) överskådliga i datorn. När du ändrar något så är det överfört till Microkorgen på en sekund. Att editera med rattarna är inte riktigt lika roligt.

I övrigt håller jag med om de följande invändningarna:
Små tangenter och lite snål polyfoni. Men man vänjer sig.

Jag gillar ljudet.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-01-26 14:19

Ja, precis.. det är det som är skönt med MM och MD, när man tröttnat på allt solk man gjort är det bara att radera hela baletten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-26 14:23

Exakt! Enda som är synd är att det inte finns möjlighet att radera alla patterns, men behålla alla kits och globals...

Bevaka tråden