Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air - Flipp eller flopp?

Tråden skapades och har fått 142 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-23 19:24

flipp

Jag beställde en. Den ersätter en powerbook 15.

Skäl:

*smidig storlek, låg vikt
*konkurrenskraftigt pris i klassen "små lätta"
*tillräckligt stor skärm på resa ( reser nån dag per vecka), bra tangentbord.
*På kontoret, hemma/hos kund kopplar jag in en extern skärm eller projektor, så skärmen är ingen begränsning. Externt blåtand tgb vid behov. Ethernetadapter när bandbredd är viktig.
*Med vpn till jobbet kommer jag åt det jag behöver. Webbgränssnitt på det mesta nuförtiden.
*prestanda räcker för ordbehandling, presentationer, enklare photoshop, webb, mail osv.

Vill jag se på dvd/film tar jag med det på min usb-2.0 minne, samma sak för ev installationer. för säljare, och folk som reser mycket är den nog rätt ihop med SSD. Snygg är den med. Tycker att många här tänker alldeles för fyrkantigt, i gamla termer.

satt och tänkte idag, jag har nog använt min dvd läsare 1 gång i min macbook och har aldrig mer en 1 sak inkopplad med USB, varför inte en air?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-23 19:36

Det blir nog en flop (p.g.a. priset) - jag måste köpa en innan den eventuellt tas ur produktion.

Det är som med riktigt riktigt bra filmer - man måste skynda sig om man vill se dom på biografen, ty dom går inte länge (dom absolut bästa filmerna går ofta på EN biograf i max två veckor här i Sthlm)

Flipp i sitt segment (försäljare, lärare, affärsmän som nämns ovan, men också konsulter inom alla områden som behöver visa PPT/Keynote, slutjustera InDesigndokument, öppna en Autocad-fil i parallells/fusion/Bootcamp, skriva, ladda in foton från kameran, mejla osv). Kommer för den skull inte att sälja mer än MacBook men det har nog aldrig heller varit meningen - MBA är ingen skol-/budgetdator. Inte ännu i alla fall.

Jag tror att viktiga flippfaktorer är:

- Billig i förhållande till andra i samma kategori små, lätta och exklusiva laptoppar.

- Prestanda är minst lika bra som ovanstående konkurrenter och fullt tillräckliga för MBA-målgruppens behov ett antal år framöver. Inkluderar man även de små 9-tummarna är specarna betydligt bättre (en halvny Asus orkar ju knappt öppna småtunga PDFer enligt egen erfarenhet...) Man skall ju inte jämföra äpplen och päron eller för den skull en MBA med en tjock plast-PC från El-giganten. Tabellen från AppleInsider ovan kan man ju ha detaljåsikter om, men i princip visar den hur bra en MBA står sig mot konkurrenter i samma kategori.

- Tunn och lätt för alla som reser mycket. Och då inte bara datorn. Har ni nånsin sett hur tunga och mycket plats laddare, elkablar, lösa möss, VGA-donglar, Wifi/BT-donglar tar upp i väskan med en Dell, Asus eller Sony? Min chefs Sony subnotebook (ca 9") är tamejfan bokstavligen lättare och mindre än dess laddare, VGA-adapter och groteskt tjocka nätkabel. Apple borde visa jämförelsebilder a la "Dell med sladdhärva" vs iMac.

- Hög impfaktor på beställare och kunder. Inte att negligera. Om du som konsult har en snygg och cool dator ger det garanterat fler "proffspoäng" än att komma med en rosslig Dell. Kunden blir inte imponerad av om du sparat några tusenlappar åt ekonomiavdelningen - han (det är oftast en han) vill ha en konsult med de bästa och modernaste verktygen och kunskaperna.

Alltså totalt sett en flipp och blir nog dessutom ganska inflytelserik (inom ett halvår har nog Sony en modell som är ännu lite tunnare). Men för att bli en riktig succé behövs nog en del reklam. Med lite mer riktad och bättre marknadsföring från Apples sida skulle man lätt kunna sälja in en trave MBA till chefer och projektansvariga på det arkitektkontor jag jobbar. Idag sitter (och reser!) dessa personer med en brokig skara Vaio/Asus/HP/ThinkPad i storlekarna 9-15". Samtliga dessa burkar hör/hörde till de mer exklusiva och kostade garanterat mer än en MBA. Och som nämnts ovan väger t.o.m. de minsta maskinerna mer och tar mer plats än en MBA pga hiskeligt grova tillbehör.

Tror f.ö. inte att batteriet blir en dealbreaker.

1) Kostar ju inte mer än ett normalt utbytesbatteri för andra datorer. Visserligen får man lämna in den men slipper å andra sidan att kolla upp specar, ringa/beställa på nätet och vänta på leverans.

2) Väldigt få har eller använder mer än ett batteri. De med behov av batteribyte under resan får nog skaffa en annan dator och släpa på extra batteri(er) eller boka biljett på flyg som har eluttag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-24 07:02

johan_tanying:

Helt rätt. Skall ha den på plats hos kund , gissa om presentationer och dokument kommer se bra ut-:-) En MBA kommer vara något som folk frågar om, ett plus helt klart.

Med en 3g dongle så kan jag koppla upp mig närsomhelst.

Undrar när dom börjar leverera?

  • Medlem
  • 2008-01-24 07:21

Själv använder jag 4 batteri och har i många år saknat möjligheten att ladda batteri i en separat laddare. Nu måste man bevaka all laddning i datorn för att hinna ladda alla 4 innan man skall iväg igen. Jag skulle vilja ha en laddare som kan hantera dubbla batterier. De andra 2 kan jag smidigt hantera i datorn.
Behoven är olika...

Ursprungligen av McNuz:

Själv använder jag 4 batteri och har i många år saknat möjligheten att ladda batteri i en separat laddare. Nu måste man bevaka all laddning i datorn för att hinna ladda alla 4 innan man skall iväg igen. Jag skulle vilja ha en laddare som kan hantera dubbla batterier. De andra 2 kan jag smidigt hantera i datorn.
Behoven är olika...

Det finns.

http://gizmodo.com/gadgets/batteries/newertech-releases-first-macbookmacbook-pro-battery-charger-ever-266944.php

  • Medlem
  • 2008-01-24 16:26

Intressant!. Tyvärr har jag en PB inte en MBP. Skall dock spara tipset till min kommande uppgradering...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 12:01

Anand Lal Shimpi skriver på Anandtech:

Ursprungligen av Anand:

To understand the MacBook Air you must first accept that it's not aimed at the same target market as the regular MacBook or MacBook Pro. Unfortunately, a side effect of Apple's very strong marketing is that many who shouldn't be considering the MacBook Air, are.

och

Ursprungligen av Anand:

The MacBook Air, at least on paper isn't all that special, it's simply Apple's attempt at an ultra-portable. Honestly, the MacBook or MacBook Pro is a better solution for the vast majority of people, and I'm not completely convinced that the perfect ultra-portable is even possible with today's technology.

Risken är, som Anand skriver, att folk som egentligen borde köpa en Macbook eller Macbook Pro köper en MBA bara för att den är cool och snygg, och då blir besvikna! Vilket inte betyder att den är ett dåligt val för alla.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2008-01-27 23:57
Ursprungligen av McNuz:

Själv använder jag 4 batteri och har i många år saknat möjligheten att ladda batteri i en separat laddare. Nu måste man bevaka all laddning i datorn för att hinna ladda alla 4 innan man skall iväg igen. Jag skulle vilja ha en laddare som kan hantera dubbla batterier. De andra 2 kan jag smidigt hantera i datorn.
Behoven är olika...

Får man fråga när man behöver 4st batteri?

Var använder man datorn långt från 230v eller 12v?

Ursprungligen av Jordi:

Får man fråga när man behöver 4st batteri?

Var använder man datorn långt från 230v eller 12v?

När man sitter på tåg utan eluttag.

När man sitter och författar (eller vad man nu gör) ute på en holme i skärgården.

När man sitter på flygplatsen och väntar på avgång. (På Arlanda har de satt uttagen så högt att man garanterat inte kan sno åt sig lite ström för att utnyttja sin tid väl. De vill väl sälja VIP-salong-platser eller nåt.)

Man kan ju resonera så att man aldrig behöver batteri alls. Då duger ju Air, man kan använda batteriet till att ha burken i vila när den är i väskan. Men är det normalfallet? Gillar vi inte bärbara med lång batteritid?

En riktigt bra bärbar har utbytbara batterier, och kan ta batteri i stället för DVD-spelare, så man får plats med två. Och en Firewire-port. Annars ser jag inga fel på Air.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-25 22:21
Ursprungligen av McNuz:

Själv använder jag 4 batteri och har i många år saknat möjligheten att ladda batteri i en separat laddare. Nu måste man bevaka all laddning i datorn för att hinna ladda alla 4 innan man skall iväg igen. Jag skulle vilja ha en laddare som kan hantera dubbla batterier. De andra 2 kan jag smidigt hantera i datorn.
Behoven är olika...

Får du något gjort? Mer än att vakta batterierna alltså?

Många andra har angett bra skäl till varför det blir en flipp och jag tror det samma. Inte för att jag själv kommer skaffa den, detta då jag inte har något behov av den. Men däremot har jag en vän som driver ett mindre företag som beställde den direkt och tyckte att den passade hans behov. Och jag tror inte att han är den enda. Enough said. Om du behöver den skaffa den, om inte, skaffa den inte.

Jag tror att det fins en stor marknad för MBA:n. Varför skulle de annars lansera den om de inte trodde att den skulle sälja? Folk verkar tro att Apple är korkade. Skumt.

Egentligen är min kommentar överflödig då många andra har sagt det mycket bättre. Men kanske lyckas denna banka in det i vissa personers huvuden.

Air må ha ett saftigt pris men jag tror faktist att Apple kommer sänka priset på den ... likt iPhone så sänktes priset kraftigt och jag tror att det har att göra med en research & Development (R&D) del ... när Apple täkt kostnaderna för vad det kostade att utveckla Air så kommer dom sänka priset likt med vad dom gjorde på iPhone och jag tror att inom 1 år så ser vi både större HD & SSD .. och inom 2 år är den nog enbart tillgänglig med SSD disk då kostnaderna på det även gått ner ...

många tänker inte på att de flesta företag som utveckalr ny teknik lägger in R&D i priset och gör det i tidigt stium då köplusten är som störst .. sedan när det är täkt så sänker dom priset för att få fler folk att köpa den ...

och hur många år sedan var det inte som en bärbar ksotade 60.000 kr ? ... vi är idag ganska bortskämda hur billiga datorer har blivit och vi jämför lätt omedvetet en Air med en billig Ausu för 4.500 kr och tycker att 16.900 kr är dyrt ? ....

destuom tror jag att MacBook Air är bara början på Apples minimaliserings teknologi ... nästa produkt ? Mac Air ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-29 08:15

Well, en bärbar arbetstation har allt det där.

en smidig bärbar är lätt och smidig i första hand.

Båda har sin plats och helt olika kundgrupper.

Egentligen är detta en bärbar "imac"- precis som första imacen är den mindre, mer integrerad, färre portar och smidigare än sina storebröder.

För övrigt var det lätt att byta batteriet när det är utslitet. En ph0 mejsel och några skruvar.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-25 13:46

Flopp

- Priset
- Kan ej byta batteri/RAM/HDD
- För stor skärm, 12" hade vart lagom
- För få usb-kontakter
- Ingen Firewire
- Ingen LAN-anslutning

-/+ Ingen läsare

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-02-25 21:47

Flipp

+Snygg som fan
+Lätt
+Kör OS X
+Avskalad, inga onödiga saker

-Lite dyr
-Batteriet går inte att byta "on the run"

Men på riktigt. Så fort SSD-diskar blir billigare (att en Air med SSD kostar 30 papp är INTE Apples fel) kommer den ju vara klockren. Den är snyggare än sina konkurrenter, den har backlight på tangentbordet, ser jävligt exklusiv ut, har en fullstor skärm (som tydligen ska vara riktigt bra) och den kör OS X. Ni får ju förstå att priset på SSD kommer sjunka snart. Se bara på hur mycket en DVD-brännare kostade när teknologin var ny. SSD-diskar kommer också gå ner till att kosta några hundra kronor.

Ursprungligen av Davey:

Flipp

+Kör OS X

tur det iallafall

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-04 13:55

Från ArsTechnica: http://arstechnica.com/news.ars/post/20080302-macbook-air-aflutter-demand-stays-strong-sold-out-often.html

"...according to the Apple Store sales rank widget, the MacBook Air has been the top selling Mac since before the middle of February, outselling the MacBook, the iMac, and the MacBook Pro—this, despite week-long shipping delays."

Floppen MacBook Air säljer, enligt denna källa, just nu bättre än alla andra Macar, vilket ju måste innebära att alla andra Macar är ännu större floppar än MacBook Air — för möjligheten att Air inte är en flopp finns ju inte.

Ursprungligen av Jogin:

Från ArsTechnica: http://arstechnica.com/news.ars/post/20080302-macbook-air-aflutter-demand-stays-strong-sold-out-often.html

"...according to the Apple Store sales rank widget, the MacBook Air has been the top selling Mac since before the middle of February, outselling the MacBook, the iMac, and the MacBook Pro—this, despite week-long shipping delays."

Floppen MacBook Air säljer, enligt denna källa, just nu bättre än alla andra Macar, vilket ju måste innebära att alla andra Macar är ännu större floppar än MacBook Air — för möjligheten att Air inte är en flopp finns ju inte.

Är ju inte omöjligt att det är nyhetens behag. Sen känns det lite väl tidigt att säga om det är en flipp eller flopp, det var ju bara någon/några dryg vecka sen de första skeppades.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 14:51

Well, jag har en här- fantastiskt bra maskin att ha med sig på fältet, hos kund osv- bara att koppla in en extern skärm för lite mera arbetsyta när man är på plats. Ersätter en 15" mac, skönt att slippa släpa på det stora belätet

Ursprungligen av spaceas:

Well, jag har en här- fantastiskt bra maskin att ha med sig på fältet, hos kund osv- bara att koppla in en extern skärm för lite mera arbetsyta när man är på plats. Ersätter en 15" mac, skönt att slippa släpa på det stora belätet

Så du tror på Flopp?

Bevaka tråden