- Airwolf
- Medlem ●
- Lund
Tack! Det kändes som ett schysst byte även om jag kommer att sakna Solinan lite.
Riktigt gött ljud i maskinen och den är kul att ratta.
Nu ska det göras musik igen.
(Undrar om någon som har tips på vad man kan midi-synca arp trig in med (Korg Polysix)? Kenton Pro Solo känns lite overkill bara för det jobbet.)
(Undrar om någon som har tips på vad man kan midi-synca arp trig in med (Korg Polysix)? Kenton Pro Solo känns lite overkill bara för det jobbet.)
Har hört sägas att det ska funka med vanligt ljud, typ en kagge eller nåt. -Kan dock inte komma ihåg att jag testat själv, så jag vet inte om det funkar.
Japp, Polysixen är grymt flexibel med tanke på den enkla arktiekturen, men effektdelen gör verkligen sitt till.
Trigga kan du som sagt göra ifrån t ex ett klick eller rimshot i datorn som du då med fördel lägger några millisekunder tidigare takten (funktionen att tidsförskjuta track i cubase är som gjord för detta)...
Annars är mer seriöst budget-alternativ en doepfer msy2 midi>dinsynkbox som har dubbla din-ut + trigg där nedskalningen kan göras lite hursomhelst och polariteten på triggen går att reglera.
http://www.thomann.de/se/doepfer_msy2.htm
Tack! Det kändes som ett schysst byte även om jag kommer att sakna Solinan lite.
Riktigt gött ljud i maskinen och den är kul att ratta.
Nu ska det göras musik igen.
Om du har en Nord Modular så kan du bygga en enkel patch med en pulsvåg och lite logik så kan du få den MIDI-synkad. Det går att köra DR-55 så tex.
Väntar på att Oscars Monomaskin ska komma med posten hem till mig. Äntligen ska Maskintrumman få en kompis i samma storlek!
Jag tänkte sticka iväg med den till posten idag, men kunde inte komma iväg pga sjukdom... men den som väntar på något gott.
Själv väntar jag på att hustomten ska komma till mig om natten och bygga ihop min x0xb0x. Jag själv verkar ha ont om tid för tillfället...
Jag har triggat mina analogsynthar direkt från ljudkortet i datorn (byggde en trigsequencer i synthedit) och i vissa fall kan man t.o.m. CV-styra. Dock inte från ett klaviatur, men en LFO kan styra om du vill ha en extra LFO någonstans. Bygg något i SynthEdit och koppla bara CV-utgångarna på modulerna till Sound Out-modulen
Tackar för samtliga svar!
Jag har dessvärre inte synth edit, Cubase eller Nord Modular. Det som ställer till det med Polysix är att den har negativ trig in. Kopplar jag den till t.ex. en TR-707 kommer den alltså att gå i baktakt (vilket är gött ibland förvisso). Men MSY2 känns som ett hyffsat bra alternativ även ekonomiskt.
Kroffe, Men kan MSYn trumma då?
(Sen är det ju skönt att ha saker som inte enbart skickar på varje sextondel. Man kan ju få ganska sköna arpeggion och sånt om man kör t.ex. 1,3,4,5,7,8,9.. eller, 1,2,5,6,9,10.. )
Klar fördel TR707.
Ett tag funderade jag på att utrusta Polysixen med midi och styra från MPC:n...men det kostar ju lite slantar (sådana som jag inte har ).
Ett tag funderade jag på att utrusta Polysixen med midi och styra från MPC:n...men det kostar ju lite slantar (sådana som jag inte har ).
Är det bara basic midi-implementation du är ute efter är det ganska billigt:
http://www.chd-el.cz/index.php?id=399
88 euro med frakt gick mitt kit på och var här på en månad ungfär...inte direkt svårt att montera heller, men lite lödande krävdes. Kolla f ö min Poly4-tråd:
http://www.99.se/diy-bygg-reparation/224730-kroffes-korg-polyfour.html
(Sen är det ju skönt att ha saker som inte enbart skickar på varje sextondel. Man kan ju få ganska sköna arpeggion och sånt om man kör t.ex. 1,3,4,5,7,8,9.. eller, 1,2,5,6,9,10.. )
Väldigt sant iofs....;)
Det blev en sprillans ny Korg Micro-X (vit) i dag
Najs, har faktiskt spanat in ett vitt ex som jag kan komma över billigt! Snygg! Vill gärna höra lite ljudexemplar förutom de demoljud & presets som låter lagom tråkiga...