Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var är faran med en mac i Windowsnätverk?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2008-02-09 18:25
Ursprungligen av Jogin:

Förstår att detta är lite känsligt ämne för studiox som är IT-chef själv, men jag har ändå kommit i kontakt med tillräckligt många IT-avdelningar att jag undrar om inte många av dem nöjer sig med att nätverket fungerar väl för deras egna behov, snarare än för användarnas. Iofs tror jag det har en del att göra med hur välavlönade och uppskattade IT-avdelningen är, hur stort förtroende som finns för deras kompetens, och i vilken utsträckning de måste underkasta sig högre chefers missriktade policies.

Man har ju varit med om att funktioner och tjänster som knappt används alls hos användarna ändå har fått prioritet tack vare att nån IT-ansvarig tyckt att det är en ball grej. Samtidigt så är de ofta defensiva vad gäller att få grundfunktionalitet att fungera hos användare med speciella behov (exempelvis Mac). Ska nätverksåtkomst ses som någon slags "plus i kanten" hos dess användare, är det inte ett fundamentalt krav liksom?

Tyvärr har jag sett allt för många företag som ser IT endast ur ett säkerhetsperspektiv. Att IT faktiskt finns för att underlätta för användarna verkar fullständigt har glömts bort.

Om du vill rikta din ilska mot mig pga du träffat IT-chefer som är dumma i huvudet och inte förstår vad som är bäst för dig så har du kommit till fel person och forum.

Jag anser inte att det ingår i en grundfunktionalitet att våra användare ska få välja vilket operativsystem dom ska göra. Inte heller ingår det i en grundfunktionalitet att få välja vilket projektsystem, crm system, cms system eller bestämma färgen på våra skrivare.

Precis lika lite som det är mitt jobb att bestämma vad våra säljare skriver i sina offerer, hur vår ekononiavdelning fakturerar eller vilka personer vår VD anställer. Jag har ett jobb att sköta och det är mitt jobb att se till att vi har en miljö som är hanterbar, ingen annans.

Om någon bestämt vill använda en mac för att som du skriver "underlätta för användarna" så har dom kommit till fel företag. Försök att föra samma resonemang med något av börsens top 250 företag så kommer du få samma svar och du vet exakt varför svaret blir så, så sluta snacka skit!

Ditt snack om lön och kompetens är bara skitsnack. Själv har jag jobbat som tekniker på Apple Center, jag driver också ett webbhotell som använder uteslutande rootlinux och Solaris. Privat är jag mac användare sedan flera år och jag är nöjd med min lön. Men du menar att jag är en idiot bara för att jag inte vill ha mac'ar i vårt windowsnätverk? Snacka om att det verkar vara personligt hat för IT chefer generellt som ligger bakom din argumentation.

Som jag skrev tidigare finns det flera anledningar till att blandade miljöer är dåligt. Men jag kan ge praktexempel:

* Entourage på Mac och Exchange är ett skämt, jämfört med Outlook.

* OWA på en "icke" Internet explorer browser är också otroligt segjobbat, sen har dom "glömt bort" sökknappen på OWA 2003 (Finns i 2007).

* Policys går inte att applicera på mac. Om jag vill ha en specifik startsida för webbläsaren (vårt intranät där användarna hittar alla saker som dom behöver för att göra ett bra jobb), eller mappa upp skrivare och gemesamma resurser via AD' No-go på mac.

* CRM 3.0 fungerar inte på mac.

Detta är saker som gör användarna PRODUKTIVA och inget annat. Och det är alltså fel ?

  • Oregistrerad
  • 2008-02-09 20:42
Ursprungligen av studiox:

* Entourage på Mac och Exchange är ett skämt, jämfört med Outlook.

* OWA på en "icke" Internet explorer browser är också otroligt segjobbat, sen har dom "glömt bort" sökknappen på OWA 2003 (Finns i 2007).

* Policys går inte att applicera på mac. Om jag vill ha en specifik startsida för webbläsaren (vårt intranät där användarna hittar alla saker som dom behöver för att göra ett bra jobb), eller mappa upp skrivare och gemesamma resurser via AD' No-go på mac.

* CRM 3.0 fungerar inte på mac.

Så anledningen till att man bara ska använda Windows är för att viss Microsoftprogramvara bara fungerar tillfredställande med Windows? Det finns viss logik i det, även om det är ett cirkelresonemang. På samma sätt skulle man kunna säga att man bara ska använda Mac eftersom Apples programvara fungerar bäst eller enbart i Mac OS.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-09 22:01
Ursprungligen av Doktor G:

Så anledningen till att man bara ska använda Windows är för att viss Microsoftprogramvara bara fungerar tillfredställande med Windows? Det finns viss logik i det, även om det är ett cirkelresonemang. På samma sätt skulle man kunna säga att man bara ska använda Mac eftersom Apples programvara fungerar bäst eller enbart i Mac OS.

Självklart är det så. Om jag satt på ett företag som skulle fungera bäst i Macmiljö så skulle jag med exakt samma resonemang inte tillåta Windows i någon större utsträckning om användarna använde Pages, Keynote, Lightroom eller andra mac applikationer. Detsamma gäller om dom kör Xserve exempelvis och OSX Server med LDAP.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-01-31 20:57

Om fler IT-chefer tänkte lite längre än näsan så skulle fler organisationers miljö bygga på lite mer öppna system och standarder, för även om man säger att "vi ska bara ha system av det här fabrikatet" så kommer det förr eller senare av någon anledning in andra system. Har man byggt fast sig i ett slutet system så sitter man där med svansen mellan benen. Har själv erfarenhet som it-tekniker där man byggt fast sig i några olika system vilket innebar en hel del problem och merjobb, ja föresten det var varken MS eller Unix/OS X.

Bygger man trådlöst nät som kräver Microsoftprogramvara för inloggning när det finns standarder så visar man exempel på kortsiktighet och dåligt omdömme

Jag kan säga som så att det inte står riktig rätt till i vårt nätverk. På våra elevers nätverk så klockade jag en inloggning på en maskin som jag tidigare inte vart inloggad på, det vill säga min profil fanns inte på den maskinen tidigare. Denna procedur tog 26,5 minuter efter det att jag tryckt på "Logga in".
När jag andra gången loggade in, alltså min profil fanns på maskinen så tog det 9 minuter. Förstår ni att man blir lite frustrerad som lärare när man vissa gånger ska vänta i nästan 30 min innan lektionen kan starta.
Sedan har vi ett trådlöst nästverk på skolan som bara räcker ca 50 m. När eleverna tar datorerna in i ett klassrum så försvinner anslutningen. På vårt trådlösa nätverk finns också ett gästkonto men det är det inget som kommer in på för det krävs lösenord och det är det ingen som får ut, vi har haft det i 8 månader nu.
Så vad tycker ni, förstår ni att jag känner en viss frustration

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 14:44
Ursprungligen av Citronit:

Jag kan säga som så att det inte står riktig rätt till i vårt nätverk. På våra elevers nätverk så klockade jag en inloggning på en maskin som jag tidigare inte vart inloggad på, det vill säga min profil fanns inte på den maskinen tidigare. Denna procedur tog 26,5 minuter efter det att jag tryckt på "Logga in".
När jag andra gången loggade in, alltså min profil fanns på maskinen så tog det 9 minuter. Förstår ni att man blir lite frustrerad som lärare när man vissa gånger ska vänta i nästan 30 min innan lektionen kan starta.
Sedan har vi ett trådlöst nästverk på skolan som bara räcker ca 50 m. När eleverna tar datorerna in i ett klassrum så försvinner anslutningen. På vårt trådlösa nätverk finns också ett gästkonto men det är det inget som kommer in på för det krävs lösenord och det är det ingen som får ut, vi har haft det i 8 månader nu.
Så vad tycker ni, förstår ni att jag känner en viss frustration

Med tanke på vad du skriver här så känns det inte som IT avdelningen får sitt arbete gjort. Att ha det på detta sätt borde skapa en proteststorm bland både fackulteten och elever. Som elev har man givetvis rätt att ställa krav på att det fungerar. Som Lärare måste det nästan vara ett krav för att kunna sköta sitt arbete. Framför kritiken tillsammans med någon lärare som kan backa dig mot rektorn.

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Med tanke på vad du skriver här så känns det inte som IT avdelningen får sitt arbete gjort. Att ha det på detta sätt borde skapa en proteststorm bland både fackulteten och elever. Som elev har man givetvis rätt att ställa krav på att det fungerar. Som Lärare måste det nästan vara ett krav för att kunna sköta sitt arbete. Framför kritiken tillsammans med någon lärare som kan backa dig mot rektorn.

/Tangen

Jag kan väl säga som så att det är på gång, alla är i upprorstillstånd på skolan. Tanken var att jag själv skulle få en halvtid på skolan som it-stöd och som skulle hjälpa till med det mesta som jag kan och sammarbeta med IT-avdelning för att underlätta deras jobb. Men nu har jag sagt ifrån mig allt eftersom jag själv tycker att ska jag sammarbeta med dem så vill jag ha något tillbaka också. Så mitt beslut är tillgång till nätverket med mac'en eller så får de hitta någon annan som tar den tjänsten.
Tycker ni att det är lite hårt?

Ursprungligen av Citronit:

Jag kan väl säga som så att det är på gång, alla är i upprorstillstånd på skolan. Tanken var att jag själv skulle få en halvtid på skolan som it-stöd och som skulle hjälpa till med det mesta som jag kan och sammarbeta med IT-avdelning för att underlätta deras jobb. Men nu har jag sagt ifrån mig allt eftersom jag själv tycker att ska jag sammarbeta med dem så vill jag ha något tillbaka också. Så mitt beslut är tillgång till nätverket med mac'en eller så får de hitta någon annan som tar den tjänsten.
Tycker ni att det är lite hårt?

du kan ju hnvisa till att rektorn godkänt att du ska ha mac. Att sedan inte it-avdelningen kan supporta detta är liksom inte ditt probem igentligen. hävda din rätt istället för att vika dig. Det kommer troligen göra att några inkompetenta person på it-support får nya arbetsuppgifter som sedan kan bli överflödiga...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-01 19:01

Du är ju för fan inte sann jogin!

Jogin: Du är ju inte ens intresserad av diskussionen, varför hålla på och fjanta dig? Skriv nåt vettigt eller så skriver du inte alls! /Mod

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-01 20:18

Så nu är det inte "vettigt" att ha uppfattningen att blandade it-miljöer är riskabla och svårare att hantera än homogena sådana? Herregud, vilken lekstuga detta är. Man undrar ju om kompetensen på det här bygget ligger på peka-klicka-nivå överlag.

Jo, den delen är väl vettig, men inte att åt höger och vänster uttala sig om vad folk kan och inte kan och andra oseriösa inlägg. #25, #27, #29 tex.

får man fråga vad det här är för skola? blir så nyfiken..

i min skola (designhögskola i nederländerna) fick epitet "cancersvulsten på skolan" i skol-tidningen av en utexaminerad elev. Vi är 600-700 elever på 5st riktigt riktigt dåliga lärare. utan varken social eller it-kompetens. men det är en annan historia..

vi har 10 st mac här, det är snäppet mindre än en tredjedel i verkstan. att skriva ut kräver att du lägger filen på en nätverksenhet, sen går du fram till disken med en lite småstressad (men vanligtvis trevlig o hjälpsam man, han är ett undantag) som får leta upp filen och printa den åt dig. annars kan du göra sådant själv. detta innebär att det blir mer jobb för dem såklart. tror att deras lösning var att bara ha ehm..de där iMac som är allt-i-ett men liksom buktar ut därbak som en tv? i färg-glad plast? och som är väldigt långsamma? de liksom används inte? resten av skolans datorer är inte heller så värst fina, men de uppgraderas i alla fall då och då..

vet inte vad de har för lön. men de hatar sina jobb. jag har inga varmare känslor för dem heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-08 23:31

nå enda faran med en modern mac i ett rent windowsbaserat nätverk är att vissa tjänster inte fungerar, dvs du blir mindre produktiv i den miljön. Det är osannolikt att du skulle utgöra någon fara för andra i den miljön.

Att ställa ultimatum är inte någon bra början på ett samarbete.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-09 18:29

Studiox: Ingenting av det jag skrev i mitt inlägg var riktat till dig.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-09 22:02
Ursprungligen av Jogin:

Studiox: Ingenting av det jag skrev i mitt inlägg var riktat till dig.

Vilken tur då, även om det kändes så. Men mitt svar får väl ses som riktat till alla andra då som förespråkade blandade miljöer som det bästa gud uppfunnit

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-09 23:58

Min stora arbetsplats med måååånga datorer och ett fetgrymt nätverk är helt i händerna på MS...något som IT-avdelningen dock ska försöka ta sig ut ur.
90% av alla stationer är Win - resten Mac (husets konstnärer, skapare).
IT-avdelningen har inga som helst bekymmer med detta. Det flyter fint sedan 5 år minst. Nya Entourage (Office 2008) fixar de enda frågetecknen (2 stycken) som fanns i Exchangehärvan - faktum är att nya Entourage slår Outlook på fingrarna.
Det mycket komplexa intranätet flyter fint med alla kända browsers.

Det är klart att en IT-avdelning fixar blandade miljöer - annars skulle många företag få slå igen: teatrar, tevebolag, mediahus.

Eftersom jag jobbar med professionell video så tycker jag att eventuella svårigheter att sy ihop en blandad IT-miljö är en struntsak jämfört med format- och standarddjungeln i mitt gebit. Den proffesionella videobranchen med sina miljoner codecs, medium, signaler, aspect ratios, tevestandarder, mjuk- och hårvarulösningar - får vilket IT-nätverk som helst att framstå som rena drömmen av endräkt och harmoni. Fixar man inte biffen så HAR man misslyckats (kompetens, tid, pengar, name it). Så är det i min branch - och så är det i alla brancher - även IT-branchen. En spade är en spade.

Bara ett perspektiv liksom

Precis som mjg säger så är det ju inget problem. Om man bygger nätverket/systemen utefter de förutsättningarna att de skall kunna användas med olika operativsystem från början.

Är man redan inköpt/körd i diverse olika lösningar så kan det ju dock vara svårare att köra "öppna system".

  • Oregistrerad
  • 2008-02-17 21:36
Ursprungligen av Johan S:

Precis som mjg säger så är det ju inget problem. Om man bygger nätverket/systemen utefter de förutsättningarna att de skall kunna användas med olika operativsystem från början.

Är man redan inköpt/körd i diverse olika lösningar så kan det ju dock vara svårare att köra "öppna system".

Visst, det går ju bra och bygga nätverk med åtanke att dom ska fungera på Mars också..

Ursprungligen av studiox:

Visst, det går ju bra och bygga nätverk med åtanke att dom ska fungera på Mars också..

Det kanske blir lite svårt.

En snygg brygga via Jodrell Bank... nä, skämt åsido.

Finns ju redan förresten. Lilla Marsbilen pratar med Landaren, som pratar med Satelliten i omloppsbana som via Nasas Deep Space Network pratar med jorden....

Men man kan ju vara såpass smart att man inte låser in sig totalt i att allt, precis allt vilar på Windows. Det blir ju så sårbart att man förtjänar tjära och fjäder.

Jag kommer in sent i diskussionen, men vill ändå delge lite erfarenheter om Mac i pc-nätverk. Jag jobbar på en myndighet med fyra macar och 900+ pc.
IT-avdelningen ville naturligtvis inte ha in Macar i huset och då, i slutet av 80-talet krävdes att generaldirektören pekade med hela handen för att vi skulle få jobba i Mac.
Jag personligen var inte med från början, men då var det inte fråga om att ingå i närverket, men alltsedan Thursby's Dave kom i slutet av 90-talet (tror jag det var) har vi inte haft några stor problem.
I dag använder vi Admitmac och har en utmärkt relation med IT-avdelningen. Det finns några problem varav studiox pekade på ett par, funktionaliteten i Entourage, och intranätet som är byggt med EPI Server. Vad jag förstår har EPI Server i vår lösning byggt specifikt för Explorer 6 och när folk i huset uppgraderade till Explorer 7 fick de samma problem som vi macanvändare.
Nu har det emellertid blivit värre sedan IT-avdelningen uppgraderade till Exchange 2007. Jag ska öppna en ny tråd, men eftersom den här diskussionen tangerat ämnet vill jag passa på att fråga: Har någon av er fått Entourage 2004 eller 2008 att fungera med Exchange 2007?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-03 21:10

MS säger att 2008 media edition och full retail 2008 har stöd för MS exchange servers.

Office 2008 home samt student/education versionen har inte detta.

Bevaka tråden