Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag min Philips-brännare att fungera?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

GLÄDJEDÖDARE!:-)
Jag har faktiskt fått den att fungera nu, och då säger du att jag inte ska ha den .... Mina barn står på kö för att bränna sina skivor, för alla måste naturligtvis ha varsitt exemplar av allting, eftersom ingen kan samsas med någon annan. Så - vad är det du säger - Vad är det jag ska ha istället? För att fungera hur? Tillsammans med vad? Jag är alltså inte överhuvudtaget tekniskt bevandrad, men jag använder datorn till det mesta, utom att laga mat med. Jag arbetar med InDesign och Photoshop på mitt arbete (PC) och där finns det ju folk som fixar det tekniska, men hemma får jag fixa det själv. Återigen famlar jag i mörker. Hjälp!
anna f

Igen - iTunes är väl det program man använder för att ladda hem musikfiler med? Jag försökte med Kazaa men då fick jag rekommendationen att att använda LimeWire, men det är vansinnigt lååångsamt. Och inte speciellt kul. Så jag gick in på download.com och hittade iTunes vilket jag laddade hem, men inte har fått någon fason på ännu. Vet inte riktigt vad jag ska göra med det. Så.... alla rekommendationer är av stort värde!
anna f

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-20 18:55

Toast
Toast använder man sig av när man ska bränna data till CD skivor. Programmet finns i två versioner. En som innehåller massor med funktioner och en som innehåller färre, den brukar följa med vid köpa av CD-brännare.

Discburner
Är ett program som enkelt hjälper dig att bränna Cd-skivor i Findern. Om CD-brännaren stödjs av räcker det att sätta in en CD skiva i brännaren, stänga luckan coh efter några sekunder kommer det upp en ruta som ber dig ge skiva en namn. Efter det kommer skivan upp på skrivbordet och du kan dra över filer till CD, precis som en diskett eller hårddisk. När du är klar så dra du CD till papperkorgen och efter det så bränns skivan. Mycket enkelt och smidigt sätt.
Discburner kommer med systemet och är ingenting du behöver ladda ned.

iTunes
Med iTunes laddar inte ned någon musik. iTunes spelar, sorterar och bränner musik. Mycket bra och enkelt program. Du kan inte ladda ned musik med det men om din CD-brännare stödjer det så är det enklaste sättet att bärnna musik på.

Stödjs min CD-brännare av iTunes?
1. Se till att din Cd-brännare är påslagen. 2. Öppna iTunes.
3. Öppna Inställningar. 4. Klicka på fliken "Bränna" kommer namnet på din brännare upp så fungerar det. Står det något som "Ingen brännare hittas eller stöds" så fungerar det inte.

Limewire
Ett program som du kan ladda ned musik, program, bilder mm från internet. Ja, programmet är långsamt men ett av det bästa och enda som finns till MacOS 9. Här finns ett annat.

Anledning till att byta var att den brännaren du har nu antagligen inte stödjs i Discburner eller iTunes. Kan vara värt att prova. Men om du är nöjd som det är och det fungerar att bränna skivor så behöver ju du inte byta. Mest att den brännaren inte är någonting att växa i när du köper en ny dator.

Hej du!
Jag kommer sakta men säkert närmare mitt slutmål. Just nu har jag laddat ner iTunes och konstaterat att det inte går att installera. Den vill ha en annan version av systemet än vad jag har. Typiskt! Jag gillar att använda systemet på svenska. Dock - du som kan allt kanske kan svara mig... Hur mycket kan jag stoppa in i min dator? Skulle den orka med OSx? Det känns just nu som om jag balanserar på gränsen, men det kanske bara är inbillning. iTunes - finns det någonstans en version som skulle fungera med vad jag har? Skam den som ger sig!
anna f

Här ligger iTunes 2 i svensk version för OS 9.

iTunes 2.0.4

Din iMac orkar med OS X om den har tillräckligt med ram minne, minst 384mb, men gärna 2 st 256mb moduler så du får 512mb. 256mb´s so-dimm är relativt billiga nu. 3-400kr st begagnat, utannonseras ganska ofta. Köper du 2st ska minst ett av dom vara av lågprofilstyp, annars får det inte plats i datorn.
Jag kör OS X på min revA iMac och hade problem innan OS 10.2.4, men efter det har den ryckt upp sig rejält och blivit relativt rapp.
Rekommenderar att sätta i en 4mb vram modul också, vet dock inte var man hittar dom, men ser någon enstaka på Mac-annonsplatserna ibland. Pris runt 200kr begagnat.
Det är inte svårt att sätta in de här grejerna i datorn bara man kollar på de instruktioner som finns på Apples hemsida, sen är det bara en skruvmejsel som behövs.
Kanske du hittar OS X Jaguar på limewire
Annars blir det den största utgiften.
Lycka till.

Kom på en sak till, har du orginalhårddisken (4GB) kvar kan det bli dåligt med plats, OS X tar en del plats. Rekomenderar en ny sådan också...det vart kanske en hel del att byta för att få in ett nytt OS

Så här har det gått idag - för den som nu kan vara intresserad.... (ja, jag har självironi, men jag har ju lovat att tala om hur det går). Jo, jag har på enhällig rekommendation lämnat tillbaks min Philipsbrännare. Tydligen ingenting att ha... Men de var trevliga på supporten. Dock fungerade det inte. Men - tack vare er som hjälpt mig så sitter jag nu med iTunes (på SVENSKA) och sorterar och grejar. För LimeWire verkar lite trött nu. Då är frågan - har alla ljufiler lagt sig i iTunes så att jag kan städa i LimeWire? Eller måste de ligga kvar där? Det verkar ju lite oekonomiskt med resurserna. Så ska jag ta mig en sväng på stan i veckan och köpa en brännare som fungerar.
Tack till er alla som hjälpt mig!
annaf

Bevaka tråden