Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var är alla tjejer?

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-08 08:17

Jag är en nybliven - mycket lycklig ägare till en MacBook. Men jag är mycket förvånad över att det verkar vara övervägande killar som har upptäckt Mac´s underbara värld! Finns det inte någon mer tjej som har blivit frälst som jag - vore kul att veta om jag är unik eller om det bara är så att killarna är duktigare på att vara med i diskussioner. Hoppas det bara är så, för annars går ni verkligen miste om något, tjejer!! Jag vill i alla fall aldrig någonsin ha någon annan dator än en Mac i fortsättningen - förstår inte hur jag kunnat använda mig av PC förut - de är ju så otroligt tråkiga!!:D

Det finns många tjejer som äger och använder en Mac, men det är tyvärr betydligt färre som deltar i forum som detta, men både tjejer och killar är naturligtvis lika välkomna här och vi hoppas att du tipsar alla dina Mac-vänner om 99mac.

som ovanstående talare säger så finns det vädligt många tjejer som använder mac men jag tror det är fler killar som hänger här på forumet därför att det pratas mycket tekniska saker och vi killar älskar ju att prata tekniska saker ..

min tjej är noll intresserad av det tekniska .. hon vill bara att macen skall fungera och finner inte samma intresse som jag HUR saker fungerar ... och det kan jag förstå ..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-08 10:34

Jaha, då är jag väl unik då.:cool: Jag tycker det är jättespännande med Mac...men visst jag är inte något tekniskt proffs men jag tycker i alla fall att det är jättekul att läsa vad ni killar diskuterar. Men, men jag tycker i alla fall att det vore kul med lite tjejer också - vi behöver väl inte fokusera på det tekniska vi kan väl prata om sådant som vi tjejer gillar när det gäller Mac!

hmm, vet inte det.
Mina polare kallar Mac för tjejdator hela tiden.

Tjejerna hänger inte på nätfora, de gör något vettigt i stället. O:-)

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2008-02-08 15:22
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Tjejerna hänger inte på nätfora, de gör något vettigt i stället. O:-)

Hahaha.
Jag få nästan dra min fru från hennes dator, hon hänger på olika forum med en nästan obehaglig intensitet.

Tradera - familjeliv ... där finns det tusentals kvinnor som forumar.

Tjejdator förresten, när jag rör mig bland vanligt folk med min iBook är det många kvinnor som reagerar på den vita datorn och tycker den borde passa dem bra.
En sjuksköterska sade just att det var "en riktig tjejdator" ...

Ursprungligen av mipert:

Hahaha.
Jag få nästan dra min fru från hennes dator, hon hänger på olika forum med en nästan obehaglig intensitet.

Min fru har ett eget t o m som hon lägger 2-3 timmar om dan på...
Där är det 700 tjejer och 4 killar (ungefär)...
Hon ANVÄNDER burken, blir det problem löser jag dem...
Kan inte JAG frågar jag runt här

Som andra redan skrivit, det är rätt många tjejer som använder mac. Men "nördigheten" kring att hänga på ett forum och skriva om det verkar vara populärare bland killar.

Vi har jobbat rätt hårt för att ha en neutral ton på forumet, dvs så att vi inte förutsätter att alla som läser är killar och att vi inte skrämmer bort de få tjejer som faktiskt besöker forumet genom en onödigt grabbig stämning som lätt kan uppstå om man inte är vaksam (det vara avsiktligt eller oavsiktligt). Jag hoppas vi har lyckats på den punkten och om vi inte har det, säg till så får vi bättre oss.

Jag trodde ett tag att hela forumgrejen var en typisk killgrej, att tjejer helt enkelt inte var lika pigga på det. Men i samband med giftermål för två år sedan hängde jag en del på Bröllopstorget och gissa om jag fick ändra uppfattning. Nog gillar tjejer forum lika mycket som killar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-08 11:49

monny6, du och jag får väl bilda klubb, jag tillhör också den lilla skaran av teknikgalna Macälskande tjejer! Jag tycker detta forumet är mycket bra på att inte dra förhastade slutsatser och se ner på oss tjejer. Allt är väldigt neutralt. Så undrar du något är det bara att slänga ur sig det, inget att oroa sig över!

Ursprungligen av CeCe:

monny6, du och jag får väl bilda klubb, jag tillhör också den lilla skaran av teknikgalna Macälskande tjejer! Jag tycker detta forumet är mycket bra på att inte dra förhastade slutsatser och se ner på oss tjejer. Allt är väldigt neutralt. Så undrar du något är det bara att slänga ur sig det, inget att oroa sig över!

Jag håller med föregånde talare. Forumet är fantastiskt bra och har hjälpt mig jättemycket.

Här hemma är det "ombytta" roller, maken är inte ett dugg intresserad av valet av dator eller dvd-spelare osv. Men det gör mig ingenting eftersom jag ÄR Macälskande och teknikgalen.:)

Det jag älskar med Mac är designen, användarvänligheten och att den får mig att känna mig unik...

Det är en härlig dag - solen skiner och jag är ledig men jag kan inte slita mig från min underbara Mac...:D

Häftigt!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-08 12:46

Jag ser då och då medlemmar av det motsatta könet som deltar i diskussioner, har frågor eller ger svar. Men som de flesta märker och har poängterat, så deltar de inte lika mycket. Anledningarna är många och några har nämnts här.

Jag tycker att forumet håller en neutral ton och ämnena är inte inriktade på könsfördelning eller liknande. Åsikter och frågor har ju ingen könsidentitet. Även om det är mest killar som är intresserad av teknik och "hur saker och ting fungerar eller kan fungera".

En idé kan vara att försöka marknadsföra/introducera forumet hos olika utbildningsanordnare som använder Appleprodukter. På så vis får forumet ännu mer spridning och jämnare könsfördelning. För på utbildningar är det väldigt jämnt könsfördelat.

Hej!
Vill bara göra min "röst" hörd för jag är tjej och med här. Nu har jag (ofrivilligt) varit borta från macvärlden i några år. Studerade programmering och var helt enkelt tvungen att sitta på pc.

Nu är jag riktigt glad för strax kommer jag beställa en MacBook Pro och med det kommer jag definitivt bli aktiv här. Har fått mycket hjälp av det här forumet tidigare och längtar tillbaka!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-08 15:20

Jag har blivit kallad för macfjolla några gånger, så jag vet inte var jag ska sortera in mig.

Det är lustigt att det kallas "tjejdator". De flesta macanvändare jag känner är killar.

Fast det har börjat ändra sig nu. Jobbar just på att konvertera en tjejkompis och hon verkar vilja bli övertygad Hennes enda argument har varit att hon inte känner någon med mac som kan hjälpa till men nu känner hon mig och då är det helt ok.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-08 15:34
Ursprungligen av magdalena:

Det är lustigt att det kallas "tjejdator". De flesta macanvändare jag känner är killar.

Fast det har börjat ändra sig nu. Jobbar just på att konvertera en tjejkompis och hon verkar vilja bli övertygad Hennes enda argument har varit att hon inte känner någon med mac som kan hjälpa till men nu känner hon mig och då är det helt ok.

Om ni båda kör Leopard blir ju hjälpen ännu lättar med Skärmdelning i iChat.

Yes!!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-08 15:28

Min flickvän switchade precis från pc till mac med en iMac 24" Alu

Kul, tipsa henne om forumet så vi blir fler tjejer

De som säger "tjejdator" brukar göra det för att säga att det inte är en "riktig" dator och därmed används "tjej" som något nedsättande, vilket ju minst sagt känns sunkigt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-08 15:54

Att en vit dator ses som väldigt feminin beror endast på att man har krängt gråa/beiga PC-burkar till folk i ett par deccenium nu.

Allting som är annorlunda än det vanliga uppfattas således som fel, eller nedsättande "tjejigt" i det här fallet. Detta gäller förövrigt många andra saker här i livet.

Men visst känns det manligare (om man nu kan uttrycka sig så här) med en svart MacBook istället för en vit? Jag förstår själv inte varför.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-08 16:03

Jag skall citera min lillasyster 20 år samt hennes intelligenta vänner

" Men hallå, varför ser det så konstigt ut? Jag fattar ingenting! Jag ger upp det har gått mer än 4 sekunder och jag förstår inte, mer än det får det inte ta"

Saken är den att tjejer har Windows i skallen, hur det funkar med Word osv, allt är annorlunda på mac, visst man kan lära sig men många tjejer har en gräns, ta tex vid Tvspel

de kan klara mario, hoppa och springa... men i andra spel blir det för krångligt, 2 knappar är ok, sen tar det stopp tjejer är begränsade på den tekniska biten, det är så bara... sedan finns det säkerligen undantag men alla, mormor , mamma, flickvänner, syster/ hennes vänner har vart samma...

hoppas man inte får nån feminist på sig nu

Esa, jag har god lust att ge dig en propp för det där. Fast jag låter det gå, du blir nog manipulerad. Av småtjejer dessutom

Fast jag vet hur det är. Har alltid fått hjälpa till med de enklaste saker. Dock inte bara tjejer, även killar. Tror många tycker att det är enklare så än att faktiskt ta reda på hur det fungerar på egen hand. Överlag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-08 16:28
Ursprungligen av magdalena:

Esa, jag har god lust att ge dig en propp för det där. Fast jag låter det gå, du blir nog manipulerad. Av småtjejer dessutom

Fast jag vet hur det är. Har alltid fått hjälpa till med de enklaste saker. Dock inte bara tjejer, även killar. Tror många tycker att det är enklare så än att faktiskt ta reda på hur det fungerar på egen hand. Överlag.

kallar du min mamma småtjej? ;)... nej men jag förstår vad du menar jag var lite ironisk i det jag sa bara man inte nämner ålder och vikt som min pappa har lärt mig, så kan allt vara skoj

jag tror allmänt tjejer skulle trivas mer med mac om dem lärde sig, min syster ringer ofta med problem osv i windows och man får hjälpa henne, sådant uppstår inte i mac, sådant som "error screens" osv , om man inte är en "gamer" så kan jag inte förstå varför man anser att windows är bättre

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-08 16:50

Jag blev positivt överraskad när jag pluggade info-koordinator inom teknik och mediakunskap. Min klass bestod av 5 killar och 27 tjejer (!). Utbildningen hade tre huvudområden, projektledning, teknik och media. Och de flesta av tjejerna var intresserad av teknik och grafisk produktion. När vi plugga nätverk och servrar så gjorde vi praktiska grejor i PC/Windowsmiljö. Och när vi syssla med grafisk produktion så var vi i Mac/OS X-miljö.

Jag blev förvånad och imponerad av hur väl tjejerna klara sig i dessa miljöer. Så det finns gott om tjejer som är intresserad av teknik och använder antingen det ena eller det andra.

Senast redigerat 2008-02-08 17:04
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-08 17:10
Ursprungligen av monny6:

Finns det inte någon mer tjej som har blivit frälst som jag - vore kul att veta om jag är unik eller om det bara är så att killarna är duktigare på att vara med i diskussioner. Hoppas det bara är så, för annars går ni verkligen miste om något, tjejer!!

Du kan ju göra en ny tråd i lämplig forumdel, där du efterlyser att alla tjejer som använder Mac kan skriva en rad och synliggöras. Eller något...

Edit: Denna tråd verkar dra till sig uppmärksamhet hos det motsatta könet. Ja, då kanske det inte behövs en efterlysningstråd som jag föreslog i detta inlägget tidigare.

Senast redigerat 2008-02-08 18:02

Jag är tjej och är frälst i min kära iMac 24" alu
Skulle gärna vilja sälja min bärbara pc och ha en
macbook istället, men får spara ett tag till det

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-08 18:04
Ursprungligen av elinpelin:

Jag är tjej och är frälst i min kära iMac 24" alu
Skulle gärna vilja sälja min bärbara pc och ha en
macbook istället, men får spara ett tag till det

Ja, dig ser man här och där. Då och då. Gött när du får möjlighet att ersätta din bärbara PC mot en MacBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-08 18:00

Jag undrar vad det spelar för roll? Vi är väl här för att prata teknik och mac, spelar det då någon roll hur många som är killar eller tjejer?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-08 18:05
Ursprungligen av acke:

Jag undrar vad det spelar för roll? Vi är väl här för att prata teknik och mac, spelar det då någon roll hur många som är killar eller tjejer?

Statistik är skoj!

Bevaka tråden