- Thomas Weigle
- Medlem ●
- Stockholm
- 2008-02-06 15:07
Ja, vad tycker ni är en bra basuppsättning av objektiv för att täcka in de flesta behov som kan uppstå? Och vilka har ni själva, vilka planerar ni att skaffa? Om vi kan undvika att hamna i diskussioner om huruvida Canon är bättre än Nikon eller tvärtom vore det trevligt...
Personligen anser jag att följande är nödvändiga:
- Normalzoom, "walkaround". Objektivet som sitter på kameran i 50-60% av fallen (i alla fall för mig). Måste därmed täcka in hyfsad vidvinkel till kort tele.
- Telezoom. Bra för sport, naturfoto m.m. Bör ha en kort överlappning med ovanstående objektiv och bör sedan gå ganska långt uppåt i brännvidd. Alternativet är att ha två olika teleobjektiv där man täcker de längre avstånden antingen med en zoom eller med en fast brännvidd på motsvarande 300-400 mm.
- Vidvinkel. Alltså som går bredare än ovanstående normalzoom. Beroende på hur långt den zoomen täcker kan detta vara en fast brännvidd på motsvarande runt 16 mm alternativt en zoom.
- Macro. Gärna motsvarande runt 100 mm så kan den dessutom dubblera som en hyfsat snabb porträttglugg.
- Ljusstark normaloptik. Beroende på läggning kan denna även gå nedåt motsvarande 35 mm om man föredrar det lite vidare. Bör ha en rejält stor största bländaröppning för att fungera i befintligt ljus. Används med fördel inomhus.
Har jag missat något? Och nu snackar jag alltså inte om proffsbehov utan snarare om vad vi glada entusiaster bör se till att försöka skaffa till vår kameraväska...
Själv har jag precis sålt av min Canon-utrustning och sitter därför bara med det första objektivet men på sikt är planen att täcka in det med följande:
Zuiko-Digital ED 12-60 f/2.8-4 SWD. Motsvarar 24-120 mm. Kanonbra även helt öppet med mycket bra skärpa kant-till-kant (en effekt av 4/3-systemet) men lite väl stort skärpedjup (även det en effekt av 4/3).
Zuiko-Digital ED 50-200 f/2.8-3.5 SWD. Det motsvarar 100-400 mm och blir därför den perfekta telezoomen eftersom det är snabbt hela vägen till 400 mm. Även här är skärpedjupet lite bristande men naturligtvis klart bättre givet att det är en teleglugg. Väger bara 1 kilo och med en telekonverter kan jag komma upp i motsvarande 800 mm på fullformat. Den enda teleglugg jag behöver.
Zuiko-Digital ED 8 mm f/3.5 Fisheye eller Zuiko-Digital ED 7-14 f/4. Fisheye eller extrem vidvinkel? Svårt val, eftersom det sistnämnda kostar 16000 (!). Annars hade det varit ett lätt val. Å andra sidan, fisheye-effekten är inte lika extrem som i fullformat och går att korrigera ganska lätt...
Zuiko-Digital ED 50 f/2 Macro. Motsvarar 100 mm. Ljusstarkt och snabbt och kan enkelt dubblera för porträtt. För förbättrad närgräns slänger jag på en mellanring.
Leica D Summilux 25 f/1.4. Drygt 10000 för vad som i praktiken är en 50 f/1.4? Tja, det står Leica på den, men frågan är om det är värt det... Grym skärpa dock... Detta är väl det jag är mest tveksam till just nu. Min förhoppning står till att Olympus får tummen ur och inser att de behöver några bra fasta gluggar som inte är fisheye eller macro.