Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var är alla tjejer?

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av acke:

Jag undrar vad det spelar för roll? Vi är väl här för att prata teknik och mac, spelar det då någon roll hur många som är killar eller tjejer?

tycker du har en poäng där Men det är väl alltid roligt att få olika synvinklar på saker och ting, även från genus perspektivet.

Mac, ett verktyg, en mode grej,ett "absolut inte" men ändå så växer skaran mac användare sakta men säkert.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-08 18:35

Jag vet vad ni tänker, killar...

"Macare söker fru".. Snart på 99mac.se's Webbtv!

Jag gav helt enkelt min fru en Pismo. Nu är en MacBook Air beställd som ersättare till Pismon, som funkar bra men är lite större än hon skulle vilja. Och nu betalar hennes jobb.

Det är mycket bra att forumet känns könsneutralt, speciellt att höra tjejerna säga det. Då vågar man tro det också. På lilla Hard Mac Cafe-forumet har damerna alltid varit många, om inte hälften av användarna så i alla fall minst hälften av inläggen. (Speciellt när EvaElisabet och CyberPet var aktiva. De var tongivande för hela forumet.)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-02-08 18:56

Men... saknas det inte ett rosa färgtema med lite spets i hörnen

Ursprungligen av Mija:

Men... saknas det inte ett rosa färgtema med lite spets i hörnen

jag tycker de borde döpa om sig til insanity
http://unsanity.com/haxies/shapeshifter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-13 13:54

hmmm har jag missat nått eller O:-)

jag gillar både macar och tjejer, måste väl vara okey det också

hmmm kan liksom inte leva utan någon av dem;)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-08 19:47

Nej!

Kanske är så enkelt att vi ska ha en egen liten "tjejsnack" avdelning på 99 för att få tjejerna att till en början känna sig lite mer hemma på ett teknikforum, för att sen ta lite vidare vyer ut på 99...

Frugan är oxå Macare och nördig, men hon tyckte sig bli bemött med ett "lilla vän du begriper inte det här" beteende när hon gav sig in i diskussionen här på 99, så hon har helt slutat skriva inlägg, hon tittar bara in och läser lite ibland, hon blev helt enkelt avskräckt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-08 20:33
Ursprungligen av Gusten68:

Kanske är så enkelt att vi ska ha en egen liten "tjejsnack" avdelning på 99 för att få tjejerna att till en början känna sig lite mer hemma på ett teknikforum, för att sen ta lite vidare vyer ut på 99...

Frugan är oxå Macare och nördig, men hon tyckte sig bli bemött med ett "lilla vän du begriper inte det här" beteende när hon gav sig in i diskussionen här på 99, så hon har helt slutat skriva inlägg, hon tittar bara in och läser lite ibland, hon blev helt enkelt avskräckt.

Himla trist bemötande, verkligen! Men hoppas att din fru finner intresse och engagemang igen att delta där hon önskar. Och ta förstå-sig-på:arna med en fet näve salt.

Jag blir personligen himla glad när tjejer är teknik/datorintresserade. Dock har jag kommit på mig själv att jag ibland har förutfattade meningar om hur mycket tjejer kan om teknik/datorer, fastän jag kan veta i förväg vad hon går för. Dock händer detta väldigt sällan.

Ursprungligen av Gusten68:

Frugan är oxå Macare och nördig, men hon tyckte sig bli bemött med ett "lilla vän du begriper inte det här" beteende när hon gav sig in i diskussionen här på 99, så hon har helt slutat skriva inlägg, hon tittar bara in och läser lite ibland, hon blev helt enkelt avskräckt.

Det var tråkigt att höra. Om det berodde på att hon var tjej så är det precis sånt vi inte vill ha här, se mitt tidigare inlägg. Om det berodde på att hon var nybörjare så är det mera beklagligt rent allmänt.

Jag har ungefär 100 ggr högre toleransnivå för "felsteg" på forumet (posta utan att söka, posta i fel tråd/forum, osv) om någon har lågt antal inlägg, just för att vi inte ska avskräcka folk som tar sina första steg här. (Det har iofs varit lite svårt i iPhone-delen där det dräller in folk just nu med lite väl mycket brist på hyfs och ansträngning.)

det är genomgående svårt att nerda som tjej. det finns få nerdande tjejer, det är tog mig ett par år att "erkänna öppet" att jag tycker teknik är kul! med killar blir man i verkliga livet inte betraktad som jämlik, man måste antingen hävda sig och visa att man inte är helt dum för att inte få kapitel 1,2,3 förklarat för sig fast man är på kapitel 10 (och dit har man tagit sig på egen hand). man måste vara grav-allvarlig annars blir det förklaringar som är retsamma alternativt flörtiga.

att vara tjej och teknik-nörd är inte det lättaste, tacka vet jag Mac-butiker, där blir man bemött som människa utan konstiga spel!

jag har sett de mest intelligenta tjejer skratta bort teknik-saker som att det förstår de sig inte på. men jag menar att de inte har kunnat ge det en ärlig chans, det blir en slags själv-uppfyllande profetia, jag som tjej ska inte vara teknik-intresserad så jag ger det inte en chans heller och om jag vill bryta det så blir det många klappar på huvet tills man tappar intresset.. fett irriterande.

Esa, första inlägget, jag tror du måste ut i stora vida världen och titta runt. den sträcker sig längre än du tror.

Esa, andra inlägget. tjejer är verkligen inte dummare och behöver därmed inte en mac som är "enklare". jag tror mer på att ha tjejklasser i datorkunskap där de kan få utrymme och svar på sina frågor redan i skolan utan att kämpa om utrymmet med killar som spelat spel på diverse olika sätt hemma sen de var 6 år.

Ärligt talat så har jag aldrig tänkt på om personen som skriver eller svarar på ett inlägg är tjej eller inte. Man får ju faktist (nästan) aldrig svar som hänvisar till menstruationscykeln när man har lite problem kring datorn.
Nån som orkar bry sig kan göra en kvalitativ innehållsanalys på mäns o kvinnors inlägg på ett datorforum för att se om det skiljer sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-08 21:35

Klart det alltid finns undantag och varje gång en sådan här tråd kommer upp skriker undantagen till och färgar hela tråden.
Generellt sätt så kan vi väl enas om att killar är mer teknikintresserade. Är väl bara kolla på hur många av medlemmarna som är killar vs tjejer. Men som sagt, ointressant, innehållet måste alltid spela roll. Kille eller tjej, vem bryr sig?

Särskilda forum tror jag inte på ett ögonblick.

  • Medlem
  • 2008-02-08 23:20

Jag ser varenda medlemsansökan och kan avslöja att det ändå är ganka mpnga tjejer som blir medlemmar. Det är en kraftig övervikt för killarna, kanske >10:1, men inte lika kraftig som det verkar i forumet. Tjejerna lurkar mer, säger kanske inget innan de har något att säga...

Med tanke på att det mest är killar som snackar på forumet: Myten är att "tjejer alltid tjattrar"

det kanske är vi killar som är de "värsta skvallerkäringarna" ??

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-09 10:36
Ursprungligen av Gusten68:

det kanske är vi killar som är de "värsta skvallerkäringarna" ??

Eller så är vi rätt så lika
http://www.usablogg.org/2007/07/05/prata-och-skvallrar-kvinnor-verkligen-mer-an-men-ny-usa-studie-sager-nej/

Hepp!! Där ser man

  • Medlem
  • 2008-02-10 13:00
Ursprungligen av Baron:

Jag ser varenda medlemsansökan och kan avslöja att det ändå är ganka mpnga tjejer som blir medlemmar. Det är en kraftig övervikt för killarna, kanske >10:1, men inte lika kraftig som det verkar i forumet. Tjejerna lurkar mer, säger kanske inget innan de har något att säga...

Som tidigare administratör för två helt andra forum (på intet sätt ämnesrelaterade med detta) kan jag säga att jag känner igen bilden - det tenderar att finnas många kvinnliga medlemmar, men som du säger så gör dessa oftast sin röst hörd först när det finns något relevant att tillägga - grabbarna är däremot alltid bra på att producera mängder med inlägg där en stor del är lika innehållsrika som SVT:s testbild.

Det här inlägget faller till exempel säkerligen under den sistnämnda kategorin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-10 13:32
Ursprungligen av FrrH:

...grabbarna är däremot alltid bra på att producera mängder med inlägg där en stor del är lika innehållsrika som SVT:s testbild.

Beror väl på forumet. Tycker inte alls det är så här på 99.
Dessutom tycker jag mig se att folk hjälper till extra mycket här på 99 om medlemmen är en tjej. Men det är ju här, hänger inte på andra forum så kan bara uttala mig om 99.

Ursprungligen av FrrH:

Som tidigare administratör för två helt andra forum (på intet sätt ämnesrelaterade med detta) kan jag säga att jag känner igen bilden - det tenderar att finnas många kvinnliga medlemmar, men som du säger så gör dessa oftast sin röst hörd först när det finns något relevant att tillägga - grabbarna är däremot alltid bra på att producera mängder med inlägg där en stor del är lika innehållsrika som SVT:s testbild.

Det här inlägget faller till exempel säkerligen under den sistnämnda kategorin.

Tror att du har en poäng där. Jag läser flera forum flitigt för att jag är mycket datorintresserad och nyfrälst Macanvändare. Ett sätt att få grepp om eventuella problem innan de inträffar På vissa forum kan det vara lite "tuppigt" dvs män som irriterar sig så mycket på varandra att ursprungsfrågan drunknar i tjafs. Jag tycker att 99 är befriat från sånt och det uppskattar jag. Men jag har oftast inget behov av att ge mig in i diskussioner utan trivs med att läsa och har stor nytta av det.

När det kommer till att svara på frågor som ställs i forum så tror jag att tjejer i allmänhet kanske är lite "försiktigare" av sig, dvs tror att det alltid finns andra som kan mer än dem? Jag vet inte, men möjligen är det så.

/Mvh, Malin

Ursprungligen av FrrH:

Som tidigare administratör för två helt andra forum (på intet sätt ämnesrelaterade med detta) kan jag säga att jag känner igen bilden - det tenderar att finnas många kvinnliga medlemmar, men som du säger så gör dessa oftast sin röst hörd först när det finns något relevant att tillägga - grabbarna är däremot alltid bra på att producera mängder med inlägg där en stor del är lika innehållsrika som SVT:s testbild.

Det här inlägget faller till exempel säkerligen under den sistnämnda kategorin.

Vad glad jag blir - att världen inte är svart/vit!

För jag har motsatt erfarenhet från forum inom ett yrkesområde som är kvinnodominerat. Det är likadant på det svenska som det på engelska (internationellt med hela världen som upptagningsområde) - kvinnor skriver mycke och ofta om allt och intet medan männens inlägg är korta, koncisa och yrkesinriktade.

Här hävdas det ibland att detta är typiskt kvinnligt resp manligt och en och annan brukar blanda in gener i dessa diskussioner.

Det där med kvinnligt/manligt är inte lätt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-09 01:11

Tror nod som en del andra att det nog finns en hel del tjejer som
tycker att det är roligt med en Mac:D

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-09 01:12

själv så sitter jag på Pc. nu men längtar till min Macbook Air, hoppas att den
kommer snart!

De som säger "tjejdator" brukar göra det för att säga att det inte är en "riktig" dator och därmed används "tjej" som något nedsättande, vilket ju minst sagt känns sunkigt.

Mkt bra poäng!!!! Tål att tänkas på även i andra sammanhang....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-09 08:00
Ursprungligen av monny6:

Jag är en nybliven - mycket lycklig ägare till en MacBook.

Hej och välkommen monny6. Du efterlyste mac-tjejer! Här har du en till som gillar Mac! (även om jag kanske mer är tant än tjej kanske )

Här på 99 passar alla in, både tjejer och killar. Jag har varit med i bra många år och har väldigt bra erfarenheter av det här forumet. Tycker inte att det är "alltför" tekniskt, men det är klart, jag är ju inte inne i alla diskussioner utan väljer de jag är intresserade av.

Det är trist att läsa att alla inte har mina erfarenheter, att vissa blivit bemötta på ett sätt som gjort att de inte känt sig välkomna. Det är väl svårt att undvika då här finns alla slags människor, ändå tycker jag att moderatorerna här är duktiga på att "styra upp" när en diskussion börjar urarta.

Jag hoppas att du ska trivas riktigt bra här monny6 och jag önskar dig lycka till med din nya fina Mac.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-09 08:16

Det här var ju riktigt kul!!:D Inte trodde jag att jag skulle få igång en så pass stor diskussion!! Men det visa ju att det var en bra grej att ta upp!! Jag kommer definitivt att försöka vara aktiv i diskussionerna för det är verkligen givande!!

Förstår tanken med ett "tjej-forum" även om det känns lite fel att separera oss så där...men visst skulle diskussionerna vara lite annorlunda om vi bara var tjejer - vi tänker ju faktiskt ganska olika tjejer och killar. Så egentligen så vore det nog ganska kul att bara snacka med tjejer emellanåt!

När jag ändå håller på så kan jag ju fråga om någon av er har något bra tips på en väska till min MacBook. Jag har kollat runt lite och fastnat för Crumplers Cheestyna och Crumpers Fishy Slip någon som har erfarenheter av dessa två väskorna?

Min syster har en Mac..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-09 15:34

Min dotter älskar sin mac och har nu övertygat sin pojkvän att switcha över till mac.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-09 16:52

Bra jobbat av dottern!! Jag tror inte att pojkvännen kommer att ångra att han konverterat till Mac-världen!! Jag är som sagt var överlycklig över att jag har upptäckt Mac - det enda jag undrar över är VARFÖR jag har väntat så länge!! Jag tänker i fortsättningen hålla mig till Mac - det finns ingen anledning att gå tillbaka till PC - jag ser INGA fördelar alls med att använda sig av PC - Mac är ju överlägset bäst!!!!!!!!:cool:

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-09 18:01
Ursprungligen av monny6:

Jag tänker i fortsättningen hålla mig till Mac - det finns ingen anledning att gå tillbaka till PC - jag ser INGA fördelar alls med att använda sig av PC - Mac är ju överlägset bäst!!!!!!!!:cool:

monny6, jag måste då säga att du verkar väldigt klok och förståndig

Bevaka tråden