Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var är alla tjejer?

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-09 18:34

Javisst är jag det!!:cool:

Jag vill gärna säga att om någon anser sig bli olämpligt bemött av någon annan på forumet så är ni välkommen att påtala det för någon av oss moderatorer. Vi pratar gärna förstånd med otrevliga människor, och till den kategorin räknar vi även mansgrisar

Därmed inte sagt att man ska springa iväg med minsta lilla sak till oss. Själva tanken med ett diskussionsforum är ju att vuxna människor kan, och bör, diskutera med varandra.

I 99 fall av 100 funkar ju det också bra

Hursomhelst, ni tjejer ska veta att en absolut majoritet av killarna tycker det är oerhört roligt att ni finns här. Låt inte något enstaka olämpligt bemötande få er att tro något annat.

ps. jag tycker om våra moderatorer! puss på er!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 13:05

Fördelen med en specifik ämnesinriktning är att killar och tjejer inte behöver identifiera sig som kille/tjej. Utan som glada och stolta Appleproduktägare.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-10 13:20
Ursprungligen av Reisan:

Fördelen med en specifik ämnesinriktning är att killar och tjejer inte behöver identifiera sig som kille/tjej. Utan som glada och stolta Appleproduktägare.

Det kan nog vara bra, jag har ibland tänkt att det kanske varit bättre om jag valt ett "neutralt" användarnamn.

"Jetwach" t. ex kan ju vara antingen tjej eller kille. Spelar ingen roll, han/hon är lika hjälpsam oavsett

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 13:25
Ursprungligen av Eva:

Det kan nog vara bra, jag har ibland tänkt att det kanske varit bättre om jag valt ett "neutralt" användarnamn.

"Jetwach" t. ex kan ju vara antingen tjej eller kille. Spelar ingen roll, han/hon är lika hjälpsam oavsett

Ja, jag håller med dig om att bemötandet skiljer sig beroende på vad man har för användarnamn på olika sajter. Men som tur är så förekommer sådant inte på vårt forum.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-10 17:17
Ursprungligen av Reisan:

Ja, jag håller med dig om att bemötandet skiljer sig beroende på vad man har för användarnamn på olika sajter. Men som tur är så förekommer sådant inte på vårt forum.

Haha!
Humor....

Yes!!

Ursprungligen av Eva:

Det kan nog vara bra, jag har ibland tänkt att det kanske varit bättre om jag valt ett "neutralt" användarnamn.

"Jetwach" t. ex kan ju vara antingen tjej eller kille. Spelar ingen roll, han/hon är lika hjälpsam oavsett

Goflorp - som egentligen inte är ett namn uppfattar så gott som alla som manligt.
Jeremiah (som jag heter) är ett mansnamn med anor till 5000 före kristus eller så och konstigt nog så blir många telefonsäljare lika förvånade att jag är en man varje gång

Själv struntar jag i kön överhuvudtaget. Det är personen som räknas.
Det är så få saker man gör med sina genitalier.
Man diskuterar ju inte med snoppen eller fjasa...

Kvinnor är lika välkomna som män.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-12 21:12
Ursprungligen av Goflorp:

. . .Jeremiah (som jag heter) är ett mansnamn med anor till 5000 före kristus eller så . . .
Själv struntar jag i kön överhuvudtaget. Det är personen som räknas.
Det är så få saker man gör med sina genitalier.
Man diskuterar ju inte med snoppen eller fjasa...

Jeremiah - vilket vackert namn.

Nej, man diskuterar ju inte med snoppen eller fjasa??? (vad är det för ord!!)

Vi använder väl förhoppningsvis hjärnan när vi diskuterar. Men tro nu inte att vi är lika där heller. Eller någon annanstans på, eller i, kroppen. Jag läser just nu en bok av Dr Marianne j. Legato, Varför kvinnor alltid kommer ihåg och män alltid glömmer.

Hon menar att det mesta är olikt, bland annat finns det en både kemisk och strukturell skillnad mellan mäns och kvinnors hjärnor som får oss att fungera och reagera på olika sätt.

Väldigt intressant är det, och vissa beteenden hos min man har jag fått förklaring på. T.ex. varför han inte klarar av att fråga efter vägen då han kört vilse!
(vilket han ALDRIG gjort om han själv får säga )

Ursprungligen av Eva:

Jeremiah - vilket vackert namn.

Nej, man diskuterar ju inte med snoppen eller fjasa??? (vad är det för ord!!)

Vi använder väl förhoppningsvis hjärnan när vi diskuterar. Men tro nu inte att vi är lika där heller. Eller någon annanstans på, eller i, kroppen. Jag läser just nu en bok av Dr Marianne j. Legato, Varför kvinnor alltid kommer ihåg och män alltid glömmer.

Hon menar att det mesta är olikt, bland annat finns det en både kemisk och strukturell skillnad mellan mäns och kvinnors hjärnor som får oss att fungera och reagera på olika sätt.

Väldigt intressant är det, och vissa beteenden hos min man har jag fått förklaring på. T.ex. varför han inte klarar av att fråga efter vägen då han kört vilse!
(vilket han ALDRIG gjort om han själv får säga )

Jag tycker män och kvinnor ofta har olika infallsvinkel på samma problem. Diskussionen blir bättre om både män och kvinnor deltar.

Exempel från Könsträsket:

FEL: "Gubben, vilken klänning skall jag ha på mig ikväll?"
Svaret är "den du gillar", "Öh?","den, eller den, eller den eller den...."

RÄTT: "Håller upp två klänningar. Röda eller svarta?"
Svaret är den ena, ifrågasätt inte svaret - varför frågade du då?

Fjasa är rätt dialektalt, inget "fult" i det. Bor man på Öckerö så gör man...
De lokala tjejerna brukar säga när de skall på toa på puben att
"Jag skall bara gå och ösa sniba" (ösa snipan = tömma båten på regnvatten), rätt roligt iom att vi är en kustkommun...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-13 07:57
Ursprungligen av Eva:

Jag läser just nu en bok av Dr Marianne j. Legato, Varför kvinnor alltid kommer ihåg och män alltid glömmer.

Hon menar att det mesta är olikt, bland annat finns det en både kemisk och strukturell skillnad mellan mäns och kvinnors hjärnor som får oss att fungera och reagera på olika sätt.

Väldigt intressant är det, och vissa beteenden hos min man har jag fått förklaring på. T.ex. varför han inte klarar av att fråga efter vägen då han kört vilse!
(vilket han ALDRIG gjort om han själv får säga )

Boken låter mycket intressant - ska läsa den när jag har tid!! Jag pluggar ju och jag kan intyga att många författare har liknande åsikter som Legato. Jag har bl.a. två böcker som jag har använt i rapporter ang. kön och dessa är: "Att göra kön" - Ylva Elvin-Kowak & Heléne Thomsson och "Genuspsykologi" - Wendy Staiton Rogers & Rex Stainton Rogers. Dessa böcker är mycket intressanta och precis som du säger, Eva så får man många aha-upplevelser - man börjar förstå varför männen beter sig som de gör, och varför vi kvinnor beter sig som vi gör!:D Vi är fascinerande varelser faktiskt - funderar allvarligt på att skriva om män och kvinnor i min magisteruppsats sen - för det är verkligen ett spännande och intressant område!!:cool:

Först vill jag säga att tonen här är trevlig så det är inget klagomål men visst är det så att "normen" är manlig användare.

Själv har jag valt ett neutralt namn vilket gör att jag ibland behandlas som man. Det händer att jag varit inne i en tråd och svarat och efter ett antal inlägg återkommer den som frågar med "Tack killar, det funkar nu" eller något liknande. Det kan vara att något i mitt inlägg citeras med "han skriver ...".

Fast bäst var det en gång i 99webb där någon efterlyste synpunkter på sin webbplats och avslutade med något i stil med "Vad säger ni killar?" Tråden bumpades när ingen svarat och på det svarade jag att det kanske skulle bli fler svar om han även var intresserad av svar från kvinnor. Tråden utvecklade sig sedan väldigt bra.

Konklusion - jag tycker att tonen och bemötandet här är trevligt men att man kanske ska tänka på att inte alla som är här är män.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-10 19:12
Ursprungligen av macwitty:

Först vill jag säga att tonen här är trevlig så det är inget klagomål men visst är det så att "normen" är manlig användare.

Själv har jag valt ett neutralt namn vilket gör att jag ibland behandlas som man. Det händer att jag varit inne i en tråd och svarat och efter ett antal inlägg återkommer den som frågar med "Tack killar, det funkar nu" eller något liknande. Det kan vara att något i mitt inlägg citeras med "han skriver ...".

Fast bäst var det en gång i 99webb där någon efterlyste synpunkter på sin webbplats och avslutade med något i stil med "Vad säger ni killar?" Tråden bumpades när ingen svarat och på det svarade jag att det kanske skulle bli fler svar om han även var intresserad av svar från kvinnor. Tråden utvecklade sig sedan väldigt bra.

Konklusion - jag tycker att tonen och bemötandet här är trevligt men att man kanske ska tänka på att inte alla som är här är män.

Ursprungligen av macwitty:

Först vill jag säga att tonen här är trevlig så det är inget klagomål men visst är det så att "normen" är manlig användare.

Själv har jag valt ett neutralt namn vilket gör att jag ibland behandlas som man. Det händer att jag varit inne i en tråd och svarat och efter ett antal inlägg återkommer den som frågar med "Tack killar, det funkar nu" eller något liknande. Det kan vara att något i mitt inlägg citeras med "han skriver ...".

Fast bäst var det en gång i 99webb där någon efterlyste synpunkter på sin webbplats och avslutade med något i stil med "Vad säger ni killar?" Tråden bumpades när ingen svarat och på det svarade jag att det kanske skulle bli fler svar om han även var intresserad av svar från kvinnor. Tråden utvecklade sig sedan väldigt bra.

Konklusion - jag tycker att tonen och bemötandet här är trevligt men att man kanske ska tänka på att inte alla som är här är män.

Så du har med flit valt ett neutralt namn men klagar på att du blir tagen för kille på ett forum med ca 90% killar. Krånglar du inte till det lite väl nu?

  • Medlem
  • 2008-02-10 19:17
Ursprungligen av macwitty:

Först vill jag säga att tonen här är trevlig så det är inget klagomål men visst är det så att "normen" är manlig användare.

Själv har jag valt ett neutralt namn vilket gör att jag ibland behandlas som man. Det händer att jag varit inne i en tråd och svarat och efter ett antal inlägg återkommer den som frågar med "Tack killar, det funkar nu" eller något liknande. Det kan vara att något i mitt inlägg citeras med "han skriver ...".

Fast bäst var det en gång i 99webb där någon efterlyste synpunkter på sin webbplats och avslutade med något i stil med "Vad säger ni killar?" Tråden bumpades när ingen svarat och på det svarade jag att det kanske skulle bli fler svar om han även var intresserad av svar från kvinnor. Tråden utvecklade sig sedan väldigt bra.

Konklusion - jag tycker att tonen och bemötandet här är trevligt men att man kanske ska tänka på att inte alla som är här är män.

Mm, tänkvärt. Men utan att bortförklara något kan jag inte tycka att det är onaturligt att man förväntar sig en manlig publik när männen (eller pojkarna) är så överrepresenterade.
Själv brukar jag försöka skriva om medlemmar på ett könsneutralt sätt delvis därför att en del säkert inte vill avslöja sitt kön och har valt sitt nick efter det.

Jag är övertygad om att om kvinnorna skulle färga diskusionerna (till det positiva) om de bara var mer synliga som kvinnor.
Och jag lovar att chauvinistiska kommentarer inte skulle ses med blida ögon av moderatorerna.

Ursprungligen av acke:

Så du har med flit valt ett neutralt namn men klagar på att du blir tagen för kille på ett forum med ca 90% killar. Krånglar du inte till det lite väl nu?

Nej, jag klagar inte - jag konstaterar. Jag skriver uttryckligen att det inte är ett klagomål.
Om jag skulle sett det som ett stort problem så skulle jag tagit upp det på eget initiativ. Det var när tråden var igång och det skrevs om frånvaron av kvinnor som jag tänkte att det kunde passa att uppmärksamma det.

"med flit valt ett neutralt namn" låter nästan som om jag konspirerar. Det hela är så enkelt att jag för mitt usla minnes skull använder samma namn på massor av platser. Det började med att jag skulle ha ett som gick att använda på ett engelskspråkigt forum där jag ville att det skulle framgå att jag använde mac - sedan hade jag ett citat av Oscar Wilde i min presentation - därav "witty".

Ursprungligen av Baron:

Mm, tänkvärt. Men utan att bortförklara något kan jag inte tycka att det är onaturligt att man förväntar sig en manlig publik när männen (eller pojkarna) är så överrepresenterade.
Själv brukar jag försöka skriva om medlemmar på ett könsneutralt sätt delvis därför att en del säkert inte vill avslöja sitt kön och har valt sitt nick efter det.

Nej, det är inte onaturligt - det är vad jag skriver "att 'normen' är manlig användare".

Men vill man ha fler tjejer kan det ha en poäng att tilltalet är neutralt för att de ska känna sig inbegripna även när de läser trådar som de själv inte skriver i. Så jag tycker att det är bra om fler gör som du - försöker skriva könsneutralt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-10 22:43
Ursprungligen av macwitty:

"med flit valt ett neutralt namn" låter nästan som om jag konspirerar.

Ah, läste lite fel där. Sorry.

Tror att det blir svårt ändra på hur folk skriver. Vet att jag fortfarande kommer att skriva som att 90% är killar.
Precis som att jag skulle skriva som att 90% av alla var tjejer om jag skrev på ett typiskt tjejforum.
Medvetet eller inte, det är enklast så.

Att däremot vara otrevlig mot medlemmar som är nya här eller färska på datorer är inte ok.

Oscar Wilde, vilken citat-maskin för övrigt.

Ursprungligen av acke:

Ah, läste lite fel där. Sorry.
...
Oscar Wilde, vilken citat-maskin för övrigt.

No, hard feelings!

Jo, Wilde var flitig - tänk om det funnits forum på hans tid!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-11 08:18

Jag tycker det är helt fel om man ska gömma sig bakom en mask. Ska vi skämmas för att vi är kvinnor?:confused: Jag tycker det är bra att vi står på oss och visar oss för då är risken mindre att det blir överdrivet "grabbigt" snack. Tycker också att vi ska kunna bli bra bemötta oavsett om vi är kvinnor eller män - vi är ju faktiskt människor och varför ska vi bli behandlade sämre bara för att vi är kvinnor?

Tycker faktiskt att detta forum är ett mycket bra forum där man verkar kunna visa sig som kvinna utan att bli trakaserad för det - jag har fått uppfattningen att det är precis tvärtom - att ni killar tycker det är roligt när vi tjejer kommer med inlägg?!:D

nonny6, var ditt påpekande om att inte gömma sig bakom en mask riktat till mig?
Jag skäms verkligen inte för att jag är kvinna och har fyllt i det mesta i min profil och låtit det vara offentligt. Men det finns inget ställe att fylla i kön. Det kanske vi ska ha - kvinna, man eller okänt

Och ... "monny6" ... kanske är det bara jag som inte omedelbart förstår att det är en kvinna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-11 09:17
Ursprungligen av macwitty:

nonny6, var ditt påpekande om att inte gömma sig bakom en mask riktat till mig?
Jag skäms verkligen inte för att jag är kvinna och har fyllt i det mesta i min profil och låtit det vara offentligt. Men det finns inget ställe att fylla i kön. Det kanske vi ska ha - kvinna, man eller okänt

Och ... "monny6" ... kanske är det bara jag som inte omedelbart förstår att det är en kvinna.

Nej, det var inte riktat till dig personligen, det var mera allmänt jag menade. Men visst har du rätt angående mitt namn...har faktiskt inte tänkt på det!:confused: Men eftersom det var jag som startade den här diskussionen så tänkte jag väl att alla förstod att jag var tjej själv...:"> Sorry!

Jag såg en tjej med en iPhone idag, och hon visste hur alla funktioner fungerade

Apropå inget.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-11 18:37
Ursprungligen av Patrik D:

Jag såg en tjej med en iPhone idag, och hon visste hur alla funktioner fungerade

Apropå inget.

När det gäller iPhones vet ALLA tjejer hur telefonen fungerar.
Det kan vara värre med vissa karlar - jag känner då en som har vissa problem

  • Medlem
  • 2008-02-11 18:45

Jag flyttar väskdelen av den här tråden hit.

Admin

Apple-Girl

Lika intressanta diskussioner här som på vilken blogg som helst ! Har också funderat på hur grabbigt det egentligen är här. Är nybliven medlem på 99.se och skriver mitt första inlägg.
Jag är en tjej+++, dvs jag är en tant, som=

har klarat av skivspelare med Elvis- och Tommy-låtar,
kunde sätta på/av en TV på 60-talet (som min pappa byggde),
vet vad en radiosändare är,
prövat skriva morse-alfabetet,
vet hur man använder en lödkolv,
har ätit små motstånd (ja, dom där olikfärgade småprylarna) till frukostfilen (not true men det kunde ha hänt eftersom jag var omgiven av en teknisk släkt),
kunnat skriva snabbt på en skrivmaskin,
klarat av alla köksmaskiner, osv

SÅ jag ska väl klara av min iPod Nano, iPod Touch (love it !) och min nya MacBook Pro 17" 2.4 GHz 2GB/160GB (26 laxar men den är värd varje öre, löööve it) !

Tankar från en Apple-Girl

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-11 21:17

Hej KaRo. Jag har också spelat skivor på skivspelare och att löda klarar jag också! Dessutom älskar jag också min MacBook Pro 17"
Vi har mycket gemensamt vi Välkommen hit till 99

Ursprungligen av Eva:

Hej KaRo. Jag har också spelat skivor på skivspelare och att löda klarar jag också! Dessutom älskar jag också min MacBook Pro 17"
Vi har mycket gemensamt vi Välkommen hit till 99

Tack Eva !
Jag ser att vi är nästan jämnåriga. Vi får väl bilda Apple-Girls med de andra tjejorna om det kniper men det ska väl inte behövas. Det är nog en hoper gentlemen här som inte ägnar sig åt mossiga kommentarer.
Ja, det har blivit en Mac nu. Är jättenöjd och ägnar den min fulla uppmärksamhet några timmar varje dag (så att den nästan spinner som en katt !). Jag tycker det var lätt att lära mig den. Jätteskönt att slippa alla konstiga uppdateringar som det är på PC. Alla program och funktioner verkar vara "vänner" med varandra och det bara flyter på. Jag använder datorn till att underlätta vardagen och ha roligt; bankaffärer, mycket e-post, hämta info till jobb/fritid, skriva texter, se filmer och mycket annat. Har ingen datautbildning men är mycket intresserad av att lära mig mer. Jag har gjort två hemsidor till min firma och en hobbyverksamhet. Kul fram till FTP då filerna skulle laddas upp på webbhotellet Surftown. Slet i dagar men till sist gick det.
KaRo

Efter att ha spelat en del MMO-spel har jag vant mig vid att avatarens kön inte nödvändigtvis överensstämmer med spelarens och man därför aldrig kan vara säker på en persons kön utifrån personens nick. Även om det är en större andel killar som spelar, så förekommer alla kombinationer av spelarens och avatarens kön.

Senast redigerat 2008-02-16 19:44
Ursprungligen av CaptainWolff:

Efter att ha spelat en del MMO-spel har jag vant mig vid att avatarens kön inte nödvändigtvis överensstämmer med spelarens och man därför aldrig kan vara säker på en persons namn utifrån personens nick. Även om det är en större andel killar som spelar, så förekommer alla kombinationer av spelarens och avatarens kön.

Jag är en av de grannaste brudarna i hela Second Life....

http://goflorp.blogspot.com/2007/09/second-life.html

Moahahahahaha!

Som övertygad feminist sedan nästan två decennier, med högskolepoäng i kvinnohistoria, feministisk teori, genusteori etc. så flikar jag gärna in min åsikt om att man bör ta alla rapporter om mäns och kvinnors olikheter med en rejäl nypa salt.

Svårigheten ligger i att det inte finns, eller någonsin funnits, män eller kvinnor som växt upp utan påverkan från en omgivande miljö, vars betydelse inte enkelt kan avgöras. Det gör alla undersökningar av såväl biologins (könets) och "genus" (det socialt konstruerade könet/könsroller), betydelse otroligt osäkra.

Eftersom man inte säkert kan avgöra miljöns betydelse kan man heller inte avgöra arvets betydelse (och vice versa), och det tar i mina ögon udden av de flesta tvärsäkra påståenden från såväl biologister som genusteoretiker.

Alldeles oavsett hur det förhåller sig med mäns och kvinnors olikhet så vill vi på det här forumet ge ALLA möjligheter att delta, eller för att låna ett citat från Galaterbrevet 3:28

"Här är icke jude eller grek, här är icke träl eller fri, här är icke man eller kvinna: alla ären I ett i Jesus Kristus."

Tja, det där med Jesus kan man ju hoppa över om man vill, men ni fattar poängen, alla är välkomna

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-13 18:04

Nu börjar jag nästan bli lite rädd för att få bannor.

Tror inte det är riktigt tillåtet att skriva om "ickemacrelaterade" ämnen här. Förr hade vi ett forum för såna här udda diskussioner men det togs bort av någon anledning. Nu ska man hålla sig i Supporter Lounge får såna här diskussioner. Jag saknar det där furumet vi hade förut, vad hette det?
Och varför togs det bort?

Bevaka tråden