Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail tappar mitt lösenord

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

macbröder/systrar, mailen strular...

Hej macbröder/systrar. Som Hardkill Linuxuser är jag jätteglad för min nya mac, imac24. Trevligt forum förresten :D. Mac OS X har allt och lite till. En sak till har den, lite mindre nice, Mail 3.0 strular med lösenorden. Kan bara konstatera att Apples futtiga försök med sin hjälp till användarna via det egna supportforumet misslyckats. Att be folk att reparera/radera nyckelinloggningar samt använda skivverktyg för att kolla/reparera skivor mest är trams.

Här är lösningen till APPLE= MAIL 3.1. Dags för en programfix.

Mail 3 är nog den buggigaste mailklienten jag någonsin stött på i Linux/Unix världen. Det är inget fel på nyckelhållaren, lösenorden finns där. Däremot tappar mail bort inställningarna för kontot under Avancerat/ Autentisering. Om Mail 3 ber dig om lösenordet, gå till kontoinställningar/avancerat och kolla så att autentiseringen stämmer med vad du valt tidigare, det är den som ställer till det hela hur konstigt det än låter.... Rena hoppgurkan, men förlåtet, Mac OS X är en för övrigt en dröm i den värld jag vadat runt i många år.

Med ödmjuka hälsningar...

Precis det här händer i min mail också. Har inställt på lösenord, men den får för sig att ändra till Authenticated (APOP). Nu när jag hittat det så slipper jag iaf skriva in lösenordet igen o igen, ibland upp till 20 ggr.

Ursprungligen av sunchild:

Mail 3 är nog den buggigaste mailklienten jag någonsin stött på i Linux/Unix världen. Det är inget fel på nyckelhållaren, lösenorden finns där. Däremot tappar mail bort inställningarna för kontot under Avancerat/ Autentisering. Om Mail 3 ber dig om lösenordet, gå till kontoinställningar/avancerat och kolla så att autentiseringen stämmer med vad du valt tidigare, det är den som ställer till det hela hur konstigt det än låter.... Rena hoppgurkan, men förlåtet, Mac OS X är en för övrigt en dröm i den värld jag vadat runt i många år.

Med ödmjuka hälsningar...

Hörde på en Maccast (podcast) att det ta kan bero på att nyckelringsfilen har bytt namn.
Kommer i skrivande stund inte ihåg EXAKT men det var ngt i stil med att förr hette filen nyckelringsfil.fil och att den bytt namn till [användarnam]nyckeringsfil.fil
Det skall visst fungera med lite rename....

Antingen var det Maccast eller Mac Geek Gab (The Mac observer) och jag har svårt att lyssna igenom totalt två och en halv timma audio just nu iaf...

The Mac Observers Mac Geek Gab, episode 126

(Lyssnade just på #127 och de nämnde att det var med i förra veckan podcast)

htt://www.themacobserver.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 21:17

Där ser man

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-12-17 15:26

Inget i den här tråden funkar för mig. Är det någon mer än jag som använder Glocalnet? Kan det vara något som är tjing hos dem som gör att det inte funkar!?!? Har varit i kontakt med deras support, men de är helt oförstående...

  • Medlem
  • 2007-12-17 15:37

jag använder fd utfors (glocalnet) och fd bbb (telenor) - men vad jag minns så kom mail inte ihåg några lösenord, oavsett operatör...

Det här problemet har förföljt mig på två olika maskiner och med flera ominstallationer av Leoparden, rensning av nyckelringar, import av nyckelringar från fungerande Tiger m fl tips ovan. Inget fungerade, så det fick bli Tiger.

Men i går härsknade jag till på allvar och började forska i detta. Först hittade jag den här tråden på Apples support/discussions:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1196516&tstart=45

Av den framkom först och främst att det faktiskt finns en Apple-update som inte dyker upp i programuppdateraren (av okänd anledning), men som jag tog hem och installerade:

http://www.apple.com/support/downloads/loginkeychainupdate10.html

Sedan beskrevs också att Appleprogrammen i Leopard numera är signerade som ett skydd mot manipulation, och när något ändrats i paketet så checksumman inte stämmer så får programmet inte tillgång till "sina" Keychain-objekt längre. Sådana ändringar kan göras av en del tredjeparts-hack; speciellt nämndes ett program som heter Service Scrubber, och som jag själv kört för att rensa Servicemenyn från saker jag inte använder (bl a just Mail:s tjänster).

Och: efter att ha lagt in ovannämnda uppdatering och en ny orörd Mail (och slängt ut Service Scrubber) har jag hittils sluppit ifrån problemen. Låt se om förbättringen är varaktig....

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-12-26 09:21

Jag har också problem nu med att Mail ber om lösenord till mitt Telia-konto. Trodde först att det var ngt fel på Telias server men webmail fungerar...Det har hänt till o från förut också, att mitt telia-mailkonto strular. Det har dock alltid börjat fungera igen av ngn anledning... har trott att det berott på telias epost server, vilket det i och för sig kan ha gjort förut. Men nu verkar det konstigt. Varför ombeds jag skriva in lösenordet, när det är inskrivet tidigare, och när jag gör det - varför fungerar det inte? Jag kan varken ta emot eller skicka epost nu.

Inget av råden i tidigare inlägg har fungerat för min del. När jag försökte installera den uppdatering av nyckelring som förra inlägget rek så godkändes inte skivan att installera på.

Nu kör jag en "reparera behörigheter" först så får jag se vad som händer. Sedan ska jag försöka köra nyckelringsuppdateringen igen. Det var mysko - min skiva godkändes inte....

Förvirringen är total

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-12-26 10:24

...och nu fungerar det plötsligt....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-26 10:30

samma problem här efter uppdatering idag så funkar inte mail och safari funkar skumt får detta medelandet när jag ska gå vidare till en annan sida på bredbandsbolaget första sida

" Alltför många omdirigeringar inträffade när programmet försökte öppna ”http://www.bredband.com/portal/redirect/privat/kundservice/driftinfo”. Detta kan inträffa när du öppnar en sida som omdirigeras att öppna en annan sida som i sin tur är omdirigerad att öppna ursprungssidan "

fattar inget

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-01-11 11:02

Annat mail-program?

Det här blir mer och mer galet. Jag har just försökt trösta en switcher, som inte lyckas ta emot eller skicka e-post eftersom Mail hela tiden vill ha lösenordet. Alla inställningar är kollade och de är korrekta, men ändå… ja, ni som läser den här tråden vet.

Själv har jag fått det hela att fungera genom att jag omdirigerar min Telia-mail till mac.se-kontot och då fungerar det. Är det problemfritt med mac.se eller är det jag som har tur? Jag kan å andra sidan inte begära att alla som använder Mail 3 måste ha ett mac.se-konto, även om en och annan skulle gnugga händerna :).

Skulle det vara en lösning att byta mail-program? Kan någon ge mig en rekommendation på andra program i så fall.

Själv behöver jag bara ändra från APOP till Lösenord under Avancerat. När jag gjort det kommer det väldigt sällan igen. Dock har det aldrig varit några problem att skicka mail.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-01-11 11:33
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Själv behöver jag bara ändra från APOP till Lösenord under Avancerat. När jag gjort det kommer det väldigt sällan igen. Dock har det aldrig varit några problem att skicka mail.

Som man kan se i den här diskussionen har många hittat på små trix som fungerar för dem, men det verkar som om det är individuella lösningar som inte funkar för andra. Att ändra från APOP till Lösenord är något jag prövat själv utan framgång. Men det är ju bra att det funkar för Pierre/M-stad. Nu väntar jag på uppdatering av Mail eller Nyckelringen. Medan jag väntar skulle jag vilja pröva ett annat mail-program.

Mail tappar mitt lösenord

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Själv behöver jag bara ändra från APOP till Lösenord under Avancerat. När jag gjort det kommer det väldigt sällan igen. Dock har det aldrig varit några problem att skicka mail.

Pierre och alla ni andra som följer denna tråden och har samma problem som jag och Pierre, kan inte ni kolla upp Apples egen diskussion där jag har startat en tråd där alla som har samma problem bekräftar fenomenet för Apple.
Gå till:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1348466&tstart=0
....och stöd uppropet.

Mikael

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Själv behöver jag bara ändra från APOP till Lösenord under Avancerat. När jag gjort det kommer det väldigt sällan igen. Dock har det aldrig varit några problem att skicka mail.

Det var samma här.
Det är möjligt att det var en Mailuppdatering i senaste uppdateringen, det minns jag inte, men jag har inte haft någon mail under hela påskhelgen!:mad:
Det går ju inte att ringa Bredbandssupport då. Max otur.

Men trots att det så klart var en PC-snubbe på supporten så bad han mig göra det Pierre skrev.
Sen funkade det som vanligt.

Dumma uppdatering!:mad:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 10:43

Jag har samma problem på en helt ny mac. Provade att reparera nyckelringen och sedan att ta bort lösenorden i nyckelhanteraren.

Det funkade. Än så länge...

Varje gång jag ska hämta mail så får jag meddelandet "Mail kan inte bekräfta identiteten hos mail.xxx.se. Certifikatet för den här servern är ogiltigt etc mm". Kan detta problem hänga ihop med lösenordsglömskan på något sätt kanske? Mailservern ligger på Loopia.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-26 08:11
Ursprungligen av Axel von Matern:

Jag har samma problem på en helt ny mac. Provade att reparera nyckelringen och sedan att ta bort lösenorden i nyckelhanteraren.

Det funkade. Än så länge...

Varje gång jag ska hämta mail så får jag meddelandet "Mail kan inte bekräfta identiteten hos mail.xxx.se. Certifikatet för den här servern är ogiltigt etc mm". Kan detta problem hänga ihop med lösenordsglömskan på något sätt kanske? Mailservern ligger på Loopia.

Jag lider också av samma problem. Detta felmeddelandet får jag då och då när jag försöker skicka mail. Men det har väll förmodligen inte att göra med de problem som tråden huvudsakligen upptas av eller? Jag har min mail hos one.com så det är inte specifikt för Loopia.

Tack för hjälp!

Ja i den här tråden finns många goda råd. Jag har själv fått problem efter att igår ha uppdaterat från Tiger till Leopard. Kan skicka men inte ta emot e-post (pop-konto). Mail frågar hela tiden efter lösenordet och accepterar inte det jag skriver in.

Eftersom det har gått så lång tid sedan senaste aktiviteten i tråden kanske den ultimata lösningen har utkristalliserats? Någon som vet? Och alla ni som haft problem, har de löst sig?

  • Medlem
  • 2009-09-02 17:05
Ursprungligen av Asterraster:

Och alla ni som haft problem, har de löst sig?

Jomenvisst - Jag gick tillbaka till Tiger på PBG4 17" och på min nya MBP17" uppför sig 10.5 som det ska.

Ursprungligen av Asterraster:

Ja i den här tråden finns många goda råd. Jag har själv fått problem efter att igår ha uppdaterat från Tiger till Leopard. Kan skicka men inte ta emot e-post (pop-konto). Mail frågar hela tiden efter lösenordet och accepterar inte det jag skriver in.

Eftersom det har gått så lång tid sedan senaste aktiviteten i tråden kanske den ultimata lösningen har utkristalliserats? Någon som vet? Och alla ni som haft problem, har de löst sig?

När min dator betedde sig så hade mail växlat till något annat än lösenord. Under kontoinformation väljer du server för utgående. Ta där "redigera SMTP-serverlista". Står det lösenord där?

Och sen kollar du under fliken avancerat och autentisering. Står det lösenord där?

Hm, det löste sig viss av sig självt. Peppar, peppar...

En kamrat gav mej följande:

Jag har hittat en orsak/lösning på problemet. Att slänga alla nyckelringar eller
att reparera dessa fungerade inte.

Så här löste jag det
Mail -> Inställningar -> Konton -> Ditt konto -> Avancerat

Där finns en flik som heter Autentisering, kolla så att det är ifyllt rätt.
För mig står det ibland APOP när det ska stå lösenord, och vi de tillfällen
som det står APOP så kommer den inte ihåg lösenordet. Som jag har förstått
det så är det fel hos leverantören som inte kan säga vad som krävs för
autentisering.
I 10.5.2 kommer det kanske en fix

Ursprungligen av murquist:

En kamrat gav mej följande:

Jag har hittat en orsak/lösning på problemet. Att slänga alla nyckelringar eller
att reparera dessa fungerade inte.

Så här löste jag det
Mail -> Inställningar -> Konton -> Ditt konto -> Avancerat

Där finns en flik som heter Autentisering, kolla så att det är ifyllt rätt.
För mig står det ibland APOP när det ska stå lösenord, och vi de tillfällen
som det står APOP så kommer den inte ihåg lösenordet. Som jag har förstått
det så är det fel hos leverantören som inte kan säga vad som krävs för
autentisering.
I 10.5.2 kommer det kanske en fix

Du har alltså löst problemet genom att gå dit en gång och ändra. Grattis.
De som har problemet ständigt, var tror du de är och ändrar 10 ggr om dagen till "Lösenord" från "APOP" ?

Hur gör man för att Mail ska börja mening med stor bokstav?

Ursprungligen av murquist:

Hur gör man för att Mail ska börja mening med stor bokstav?

ta det i en separat tråd. Använd sökfunktionen först, det kan ju vara ngn som redan sitter på lösningen...

Bevaka tråden