En av de sakerna som skiljer Mac OS X och Windows ifrån är att program som kommer med i Mac OS X oftast inte går att ladda ned från Apple's hemsida.
Undantag är när program är helt nya eller vanliga program som iTunes eller Safari. Alltså ska man inte slänga program som kommer med grundinstallationen av Mac OS X. Programmen går sällan "sönder" utan man ska söka en lösning på annan plats. Här är min felsökningsordning:
1. Första steget är att skapa en ny användare och se om problemet kvarstår. Försvinner problemet så börjar jag leta i min hemmapp efter fel och då oftast i ~Bibliotek/Preferences
2. Är problemet kvar så tittar jag i programmet Systemmeddelanden som ligger i Program/Verktygprogram
3. Fungerar inte det så testar jag och laddar ned den kombinerade versionen av alla uppdateringar som kommit till mitt system. För Mac OS X är det nu den här.
4. Sist skulle jag installera om Mac OS X. Det har jag dock inte behövt göra någonsin för att felsöka. Mac OS X går inte magiskt sönder och det finns inget i Mac OS X som med tiden gör datorn sämre eller segare.