Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod Nano, Sämre ljud efter uppdateringen?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-02-09 16:25

Det kommer att bli en automatisk volymsänkare om du spelat för länge...........

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 16:30
Ursprungligen av sunkhead:

Det kommer att bli en automatisk volymsänkare om du spelat för länge...........

hur? fattar ej

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-02-09 22:26

Ipoden känner av hur länge du lyssnat och med vilken volym och sänker automatiskt volymen till en vad Apple anser vara en ofarlig volym. Med tanke på det redan låga ljudet i ipod så lär man väl få ha hörapparat för att lyssna. Nej det är synd att volymen skall vara så urusel på spelare som förövrigt är jävligt bra, men någon mer ipod lär det inte bli för min del. (Jag tycker det är skandal att Apple inte upplyser om det usla ljudet i spelarna).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-09 23:06

Det betyder att om jag låter den ligga ett tag och ösa musik för sig själv här hemma. Så kan jag bara fräsa upp ljudet på den när jag går ut sen så borde den kunna spela ganska högt ett tag?

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-02-10 01:06

Ja antagligen, man får väl ha den i byrolådan på låg volym så man kan dra på när man vill lyssna, ja fy fan vad dumt !!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-10 22:04
Ursprungligen av sunkhead:

Ja antagligen, man får väl ha den i byrolådan på låg volym så man kan dra på när man vill lyssna, ja fy fan vad dumt !!

Indeed . . .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 18:07
Ursprungligen av sunkhead:

Ja antagligen, man får väl ha den i byrolådan på låg volym så man kan dra på när man vill lyssna, ja fy fan vad dumt !!

Låter ganska knäppt faktiskt....

märkligt. jag har aldrig fått för mig att lyssna på maxvolym på min nano. 50-75% av volymen räcker gott och väl för mig när jag är ute på stan, även vid lyssning av ljudböcker. har ett par creative-lurar.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-13 15:18

Skön jälva OT i denna tråd.. Såhär gör du!

1. Anslut iPoden till din dator
2. Ladda ner och installera goPod från http://gopod.free-go.net. Programmet finns för PC, Mac och Linux.
3. Klicka på "Go"-knappen.
4. Your'e done! Starta om iPoden. Ifall du ångrar dig trycker du på knappen en gång till. Efter varje mjukvaruupdatering måste du köra programmet en gång till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 15:53
Ursprungligen av gurrizz:

Skön jälva OT i denna tråd.. Såhär gör du!

1. Anslut iPoden till din dator
2. Ladda ner och installera goPod från http://gopod.free-go.net. Programmet finns för PC, Mac och Linux.
3. Klicka på "Go"-knappen.
4. Your'e done! Starta om iPoden. Ifall du ångrar dig trycker du på knappen en gång till. Efter varje mjukvaruupdatering måste du köra programmet en gång till.

schysst. inte för att jag behöver, men men. sunkhead blir nog lycklig

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-02-13 20:26

Jooo....men problemet med "gopod" är det inte fungerar till "nyare" poddar ex.v. Video 5.5 Nano 2g, 3g eller shuffle.
När det gäller "volymbehov" är tydligen de individuella behoven vitt skilda.
Jag är om några månader 50år jag har i hela mitt liv spelat och lyssnat på musik med HÖÖG volym. Jag har en liten hörselskada på vänster öra i de högre frekvenserna över 12000Hz som jag fick i lumpen vid artilleriet. Enligt många "förståsigpåare" så borde jag vara totalt döv vid det här laget,(artillerist, amatörmusiker och "storlyssnare") men icke.
Jag rekommenderar givetvis ingen att lyssna så man får hörselskador men lite omdömme får man väl ha själv (min bil gör långt över 200km/h men det betyder ju inte att jag kör i 230 överallt och jag behöver inte sticka förskäraren i magen på mig när jag lagar mat). I Apples spelare finns ju en inbyggd volymbegränsare som är alldeles utmäkt om man själv vill begränsa volymen.
Det som är underligast med den här volymhistorien är att andra spelare som Iriver, Creative etc. har en högre maxvolym än Apples Ipods varför? EUbestämmelser borde väl gälla alla spelare? Jag säger det igen - Det är synd att volymen skall vara så usel på en annars så suverän spelare som Apples Ipod är!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-16 01:29
Ursprungligen av sunkhead:

Jooo....men problemet med "gopod" är det inte fungerar till "nyare" poddar ex.v. Video 5.5 Nano 2g, 3g eller shuffle.
...

Attans, och jag såg en strimma ljus av hopp när jag läste om gopod. Synd att man har en sprojlans nano då.

Jag hade behov av högre utvolym då jag kopplade den till min bilstereo. För att få ut hygglig volym i stereon fick jag vrida upp poden på max och stereon upp till 22 (för en CD är 14 olidligt högt) och ändå var det svårt att höra i motorvägsfart. VIsst kan jag vrida upp ännu mer men med detta ökar bruset markant (stereons max är 26).

MEN.....

nu har jag lyckats plocka bort ljudspärren på min Nano 2G genom att skicka in ett amerikanskt firmware. Detta har jag lyckats med på två sätt:

1. Kör ett program a´la ProxyFirewall och tvinga ITunes, iTuneshelper & iPodservice att ansluta via en proxy i USA. Kör sedan en återställning och det är fixat. Har du laddat ned en uppdatering tidigare i itunes måste du gå in och radera filerna i (detta gäller VIsta, kan vara annat i XP):

C:\Users\*ditt användarnamn*\AppData\Roaming\Apple Computer\iTunes\iPod Software Updates

2. Få tag i en US firmware på nätet och lägga dessa i ovanstående mapp och koppla ned från nätet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-26 23:49

Jäklars, får jag tid över ska jag nog trixa lite jag också. Såg ju ytterst avancerat ut iaf

Jag ska ta och köpa nya lurar till att börja med. Inte nog med att poden har lite halvkasst ljud så har mina lurar börjat dö ut. . :/

Bevaka tråden