Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera typsnitt - format??

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-04 19:38

Jag har sökt, men inte hittat vad jag letar efter. Må hända mina sökresultat blir dåliga men jag hoppas någon vänlig själ här inne kan hjälpa mig.

Postar i det här forumet eftersom ni sysslar med det här dagligen! *s*

Jag läser sahidisk koptiska just nu. Gammal urdött språk. Utbudet av typsnitt är inte stort och de få jag funnit tycks inte vilja fungera - trots att de sägs vara gjorda för mac.

Troligtvis min oförmåga som påverkar då..

Den jag hittade senast och som utlovades skulle fungera med mac och osx är i .sit format. När jag försöker installer i typsnittsboken så känner det inte av filen alls.

Vad gör jag för fel? Alternativt - hur löser jag det här?!

Måste ha typsnittet på datorn! Helst igår redan...;)

Sit-filer är en fil som är komprimerad med programmet stuffit. Innan du kan använda innehållet måste det packas upp med programmet Stuffit Expander som fritt kan laddas ner här:

http://www.stuffit.com/mac/expander/download.html

Därefter kan du använda typsnittsboken på det sätt du tänkt. Av förklarliga skäl kan jag inte sahidisk koptiska men om typsnittet är gjort enligt Unicode-standard bör det fungera. Prova att använda det i Textredigeraren som klarar de flesta tecken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-04 19:44

.sit är en komprimerad fil, öppna den så ska den packa upp sig. Om det inte går så ladda ner The Unarchiver.

Däri ska det sedan finnas en typsnittsfil!

  • Medlem
  • 2007-10-04 19:49

Anade att det var något sådant! Då laddar jag hem ett program för att packa upp och återkommer senare hur det gick..

Unicode - vet inte. Lär märkas!

  • Medlem
  • 2007-10-04 20:03

Ahh, nu fungerade det lysande!!
Äntligen kan min dator skriva koptiska!

Tack tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-04 20:32

Kan man få se en skärmbild? Av ren nyfikenhet hur det kan se ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-13 22:51

jo, lite nyfiken här också ... kristna egyptier ... eller?

Det finns en del open source-projekt som jobbar med Unicode-typsnitt som innehåller "allt". Kanske att exempelvis Gentium fungerar? http://scripts.sil.org/cms/scripts/page.php?site_id=nrsi&item_id=Gentium

  • Medlem
  • 2007-10-22 19:48

Jepp, Egypten är rätt.
Kristna, både och! Det används av koptiska/ortodoxa kyrkan idag, men de förstår det inte utan läser bara texter på koptiska i liturgiska sammanhang. Den koptiska som jag läser är utdöd idag.

Jag forskar inom gnosticism, de flesta texter som finns bevarade är nämligen skriva på koptiska så det blir lite av ett krav!

På wikipedia finns några exempel på hur bokstäverna ser ut, googla sahidisk koptiska.

gnostiker

Hej Stiko, söker kontakt med gnostiker i stockholmsområdet. Har du något tips?

1
Bevaka tråden