Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskussion om adblockers

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-18 18:38
Ursprungligen av bjelkeman:

Jag skulle föreslå att man spånar om en bättre affärsmodell istället för att kivas om en som inte fungerar speciellt bra. Gör en tävling där bästa affärsmodelsförslaget får gratis livstids prenumeration på 99.se till exempel.

Prenumeration?

Ursprungligen av Denom:

Prenumeration?

Ja, livstids Supporter eller vad det nu heter. O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-19 18:35
Ursprungligen av bjelkeman:

Ja, livstids Supporter eller vad det nu heter. O:-)

Och vad innebär supporter?

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-02-19 18:59
Ursprungligen av Denom:

Och vad innebär supporter?

Att man betalar 30 spänn i kvartalet (och slipper reklamen utan adblock).

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-18 19:20

Aftonbladet straffar ju alla genom att vi måste skaffa adblock för att bli av med deras flashannonser då det inte finns någon bra plugg för Safari 3 till leopard som stänger av flash och sätter dit en liten playknapp så man kan sätt igång dem man vill ha (som flashblock)

För att bli supporter så klickar du på Inställningar > Supporterkonto, där kan du välja att betala 30:-, då slipper du annonser.

  • Medlem
  • 2008-02-20 09:43

Visst är det det. Men som jag skrev har jag inte de siffrorna framme.

  • Medlem
  • 2008-02-20 15:02

Nej, det menar jag inte.

Jag har ingen som helst kopping till annonshanteringen. Jag har ingen aning om hur det där sköts.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-02-20 16:50
Ursprungligen av Baron:

Nej, det menar jag inte.

Jag har ingen som helst kopping till annonshanteringen. Jag har ingen aning om hur det där sköts.

Varför drar du då upp det påstådda förhållandet mellan registreringar och lämningar då det är irrelevanta siffror för diskussionen?
Antalet registrerade medlemmar mot Antalet som inte loggat in på en månad + folk som kräver avregistrering är väl det bästa?

Även om jag skulle sluta hänga här (vilket jag i stort sett har gjort) så skulle jag väl inte för det kräva att ni avreggar mig? Det gör ju inte mig någon skada att jag har ett konto liggandes här.
Det jag menar är att det nog är ett försvinnande antal användare som faktiskt lämnar forumet OCH kräver att få kontot borttaget, de flesta slutar nog helt enkelt bara att besöka forumet så ofta.

  • Medlem
  • 2008-02-20 18:46

Skadar informationen? Är den vilseledande? Känner du dig kränkt?

Det var ingen akademisk uppsats jag kastade fram utan det värde jag hade i huvudet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-20 21:11
Ursprungligen av Baron:

Skadar informationen? Är den vilseledande? Känner du dig kränkt?

Det var ingen akademisk uppsats jag kastade fram utan det värde jag hade i huvudet.

Den är helt klart vilseledande.

  • Medlem
  • 2008-02-20 21:38

Vad vill ni veta då?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-20 21:46
Ursprungligen av Baron:

Vad vill ni veta då?

Jag vill inte veta just någonting alls. Jag bara poängterar att när du gjorde det påstående du gjorde så var det vilseledande. Vilka siffror det egentligen rör sig om — alltså om man räknar ökning eller minskning i aktiva medlemmar — skiter jag fullständigt i.

  • Medlem
  • 2008-02-20 22:33

Trevligt.

  • Medlem
  • 2008-02-20 22:50

Väg detta mot vad ni vill. Det är inget inlägg i debatten.

Kolumn 1: År
Kolumn 2: Medlemmar med senaste aktiviteten under året
Kolumn 3: Medlemmar registrerade under året
Kolumn 4: Totalt antal medlemmar 31 december

2001 - 0 - 741 - 741
2002 - 0 - 1 290 - 2 035
2003 - 320 - 2 172 - 4 204
2004 - 1 187 - 5 694 - 9 887
2005 - 10 057 - 15 392 - 25 271
2006 - 11 138 - 11 574 - 36 868
2007 - 17 890 - 13 902 - 50 748
2007... - 31035 - 17 416 - NA

Totalt antal medlemmmar för två minuter sedan: 54 283.

Ni har inte funderat på att göra som google och köra med text-reklam och lägga den diskret vid sidan av tråden?
Jag personligen stör mig på grafiska annonser, speciellt malplacerade sådana (läs gigantiska bilder mitt i forumtrådarna). Det är därför jag personligen kör adblock.

Små diskreta textannonser vid sidan av diskussionen a la gmail stör jag mig däremot inte på för fem öre. Textannonser är dessutom snudd på omöjliga att blockera, men det kvittar för mig eftersom jag ändå inte uppfattar dem som det minsta störande. Jag till och med tittar på dem då och då.

Så mitt inlägg i debatten blir helt enkelt att försöka göra er administratörer uppmärksamma på den välplacerade textannonsens fördelar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-21 12:18
Ursprungligen av gusax840:

Ni har inte funderat på att göra som google och köra med text-reklam och lägga den diskret vid sidan av tråden?
Jag personligen stör mig på grafiska annonser, speciellt malplacerade sådana (läs gigantiska bilder mitt i forumtrådarna). Det är därför jag personligen kör adblock.

Små diskreta textannonser vid sidan av diskussionen a la gmail stör jag mig däremot inte på för fem öre. Textannonser är dessutom snudd på omöjliga att blockera, men det kvittar för mig eftersom jag ändå inte uppfattar dem som det minsta störande. Jag till och med tittar på dem då och då.

Så mitt inlägg i debatten blir helt enkelt att försöka göra er administratörer uppmärksamma på den välplacerade textannonsens fördelar.

Om du stör dej är det väl bara att bli supporter. Kostar 10 kr/mån har jag för mej, billigare än en glass! Då slipper du allt vad annonser heter. Och 99.se får råd att skaffa bättre Xservrar....

  • Medlem
  • 2008-02-21 07:20

Det är Martin Björnström ensam som håller i detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 08:20

Jag kan för mitt liv inte förstå en sak. Om man inte gillar att de som har ett forum försöker tjäna pengar eller åtminstonde försöker gå ihop, sluta skriv eller avregistrera er. ELLER försök ge forumledningen alternativ, hitta nya affärer som gör att dom har råd att fortsätta.

Reklamens vara eller inte vara är ingen modereringsfråga, eller "ska vi ha ett underforum som det här".

Visst så är ett forum som har så här "tunga" medlemmar "besmittad" med ett uns av demokrati. Men när det gäller annonshantering, då är det dom som behöver ha in pengarna som bestämmer - facts of life.

Jag tycker att det ska komma fram ur den här diskussionen, saker som det här

– Ni har inte funderat på att göra som google och köra med text-reklam och lägga den diskret vid sidan av tråden?

– extannonser är dessutom snudd på omöjliga att blockera, men det kvittar för mig eftersom jag ändå inte uppfattar dem som det minsta störande. Jag till och med tittar på dem då och då.

– Jag skulle föreslå att man spånar om en bättre affärsmodell istället för att kivas om en som inte fungerar speciellt bra. Gör en tävling där bästa affärsmodelsförslaget får gratis livstids prenumeration på 99.se till exempel.

– Reklamerna på högra sidan tål jag. Men dom där jävla gröna små understrukna texterna i mitten av alla inlägg stör jag mig på.

– Jag skulle gärna stödja 99Mac genom att klicka på en banner nästa gång jag ska handla på Apple Store. Dock klickar jag aldrig någonsin på banners helt spontant, så de gör egentligen ingen nytta där för min del, varken för mig eller sajtägaren.

osv.

/Tangen

Håller verkligen med Tangen och förstås Baron. Gnället över annonsers vara och icke vara och utformning kommer från personer som i regel helt saknar kunskap om ekonomiska realiteter och tror att allt är gratis. Samma personer brukar heller inte bidra med sin tid i att skriva inlägg eller hjälpa till i någon större utsträckning, så bara där ser man vilket "värde" de har. Gillar man inte annonserna här, så är jag ganska säker på att det finns saker man kan göra, tex bli supporter (pay up or shut up) eller helt enkelt besöka någon annan webbplats istället, jag tror det finns ett par stycken på internet.

Ursprungligen av Taz_1999:

Håller verkligen med Tangen och förstås Baron. Gnället över annonsers vara och icke vara och utformning kommer från personer som i regel helt saknar kunskap om ekonomiska realiteter och tror att allt är gratis. Samma personer brukar heller inte bidra med sin tid i att skriva inlägg eller hjälpa till i någon större utsträckning, så bara där ser man vilket "värde" de har. Gillar man inte annonserna här, så är jag ganska säker på att det finns saker man kan göra, tex bli supporter (pay up or shut up) eller helt enkelt besöka någon annan webbplats istället, jag tror det finns ett par stycken på internet.

Om man vill att folk inte ksa störa sig så är det helt klart att man ska ha en smart placering av reklam. Jag har än så länge inte använt mig av adblock i FF på detta forum.

Om Taz_1999 inte fatta det så är ingen direkt emot annonser, bara dåligt placerde och utformade sådana.

Ah, detta härliga tänk om att man ska köpa sig fri.

Reklam mitt i forumet är fortfarande en helt korkad idé och om man inte kan tänka sig att placera den bättre så tror jag man får räkna med att folk använder sig av adblocks och att man inte kan gör någonting åt det. Givetvis kan man ju gnälla om det, men att försöka kräma ut stålar av folk genom att göra det "jävligare" för dem och på så sätt få dem att känna skuld ifall de inte betalar (liberalt jävla pissknep i mina ögon) tror jag snarare få folk att använda adblockers.
Sen kan ni ju tycka vad ni vill och att alla är sådana bovar som använder det, men i själva verket så kan man lika gärna se det från ett helt annat perspektiv, som är precis lika rätt det.

Jag tänker ALDRIG NÅGONSIN betala för att få bort reklam som är idiotplacerad, jag tänker betala för bra funktioner och extragrejer, men för att få bort en ad mitt i forumet, ha, det är ett rent skämt, och jag kan lova att tusentals av alla 54 000 användare tänker PRECIS likadant.
Använd huvudet och placera reklamen bättre där den fortfarande syns, för reklamen i sig är inte störande om den placeras bra, och då syns den fortfarande.

Och om det ÄR så fattigt för 99an så kan ni väl redovisa lite vad saker och ting kostar samt hur mycket ni får in på diverse olika grejer, så kan ni vinna lite medkänsla av oss icke-betalande och då kanske få in mer stålar, man måste inte ge folk ett enda alternativ förstår ni.

Det som är absolut tråkigast är att alla moderatorer (utom sebbbe) verkar bli galna och uppriktigt sura när man kommer med kritik och säger sina åsikter, vilket inte gör saken bättre heller. Ett tips är att försöka få lite distans till hela grejen. Jag förstår verkligen om detta är ert lilla barn för många av er, men bland 54000 pers så måste man ha förståele för att folk tänker i hela andra banor än sig själva, och då är det bra att ha lite distans till det hela.

Men jag får väl skit för det här också misstänker jag...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-21 13:08

Nej, jag tror inte de blir sura för dina inlägg. Men du ser det som självklart att man ska kunna utnyttja sådana här forum helt gratis. Jag ser det som att man får utnyttja dem för 10 kr/mån. Men eftersom inte alla vill betala (t ex innan man vet vad man får, om det är värt det) så kan man få kolla in på forumen även utan att betala.
Jag tycker inställningen att "allt" ska vara gratis är lite vilseledande.... vill man ha något (bra) får man allt betala för det. Så funkar ju hela samhället. Visst kan du stå vid tidningshyllan och gratisläsa tidningarna, men vitsen är ju att du ska betala för tidningen om du vill läsa den.

  • Medlem
  • 2008-02-21 13:09
Ursprungligen av RockyMontana:

Ah, detta härliga tänk ...

Torftig analys.

Om man tittar på hur många det är som
a) uppskattar forumet
och
b) tycker illa om annonserna
och
c) gör sin röst hörd för att påverka detta förhållande
så ser man snabbt att de går att räkna på ena handens fingrar.

Eftersom jag inte riktigt hänger med här vill jag att du pekar ut exempel på när moderatorerna blir galna när det kommer kritik.

Visa gärna också några exempel på där du har kommit med kritik så att vi har nåt att ta ställning till.
Onyanserat skitsnack fäster vi oss inte särskilt mycket vid.

Placeringen av annonser kan inte ske utifrån var enstaka medlemmar tycker om att se den. Jag utgår från att de som har byggt formen på 99.se har funderat på vad som ger resultat, både positivt och negativt.

Lova inte för mycket när du inte har en chans i världen att styrka dina påståenden. Och se till att skaffa lite distans själv så ser du snart att du mest ser ut att sprattla på golvet som en bortskämd snorvalp.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-21 13:17

Finns det något stabil addblocker - eller viktigast: flash-blocker - till Safari 3? SafariPlus verkar ha lämnat in handduken för Leopard och PithHelmet krachar sönder allt för mig.
Tips?

Ursprungligen av mjg:

Finns det något stabil addblocker - eller viktigast: flash-blocker - till Safari 3? SafariPlus verkar ha lämnat in handduken för Leopard och PithHelmet krachar sönder allt för mig.
Tips?

Akta så att du inte blir bannad för att ställa en sådan fråga.

Torftig analys, tja, det är utifrån ditt perspektiv.
Du är baron och jag är användare, bara att svara på mina åsikter med en mening som lyder "torftig analys" förtäljer ganska snabbt att du inte har något intresse för att ta in vad det är jag har att komma med utan dänger den åsikten i väggen direkt, speciellt med tanke på det snabba svaret.

Din AB och C är isåfall llika mycket till torftig analys eftersom du räknar (uppenbarligen) med att alla som har dessa åsikter också skriver ut dem.
Och många gör det, på olika sätt, men de flesta gör INTE det, utan kollar upp det de behöver veta och drar sen. Jag har snackat med MYCKET macfolk om detta forumet och försökt få dem att kolla upp om sina problem här istället för att vända sig till mig, men det misslyckas för de vill inte komma hit för att gemenskapen hålls bland de som är i den lite inre cirkeln, resten "ser ut att sprattla på golvet som en bortskämd valp".

Dessutom har jag har sett ganska många som skrivit ut sitt missnöje (läs alla oändliga diskussioner om vad man får och inte får prata om t ex), det är ett ganska bra sätt att visa sitt missnöje på, men tas det emot på detta sättet som du tar emot mitt inlägg nu, så förstår jag att folk håller käften. Tyvärr fungerar inte jag på det viset.

Sen sista delen i ditt inlägg gör dig själv ganska mycket till en patetisk snorvalp och det där är ett direkt personligt påhopp.

Jag trodde detta var ett forum där man skulle skriva sina personliga åsikter, vill du att jag ska samla ihop en stor grupp människor att få igenom en motion, eller vad tänker du egentligen med ditt inlägg? Tror du att det är så det fungerar på forum eller vadå? Nu undrar jag om du inte är lite full alltså.

Intressant att du vill att jag ska leta upp ett inlägg där ni har kritik ni ska ta ställning till, eftersom jag skulle vilja hävda att sista delen i ditt svar är precis på pricken vad jag menar. Det finns ingen distans till projektet och allt tas personligt.

  • Medlem
  • 2008-02-21 14:00
Ursprungligen av RockyMontana:

Torftig analys, tja, det är utifrån ditt perspektiv.
Du är baron och jag är användare, bara att svara på mina åsikter med en mening som lyder "torftig analys" förtäljer ganska snabbt att du inte har något intresse för att ta in vad det är jag har att komma med utan dänger den åsikten i väggen direkt, speciellt med tanke på det snabba svaret.

Din AB och C är isåfall llika mycket till torftig analys eftersom du räknar (uppenbarligen) med att alla som har dessa åsikter också skriver ut dem.
Och många gör det, på olika sätt, men de flesta gör INTE det, utan kollar upp det de behöver veta och drar sen. Jag har snackat med MYCKET macfolk om detta forumet och försökt få dem att kolla upp om sina problem här istället för att vända sig till mig, men det misslyckas för de vill inte komma hit för att gemenskapen hålls bland de som är i den lite inre cirkeln, resten "ser ut att sprattla på golvet som en bortskämd valp".

Dessutom har jag har sett ganska många som skrivit ut sitt missnöje (läs alla oändliga diskussioner om vad man får och inte får prata om t ex), det är ett ganska bra sätt att visa sitt missnöje på, men tas det emot på detta sättet som du tar emot mitt inlägg nu, så förstår jag att folk håller käften. Tyvärr fungerar inte jag på det viset.

Sen sista delen i ditt inlägg gör dig själv ganska mycket till en patetisk snorvalp och det där är ett direkt personligt påhopp.

Jag trodde detta var ett forum där man skulle skriva sina personliga åsikter, vill du att jag ska samla ihop en stor grupp människor att få igenom en motion, eller vad tänker du egentligen med ditt inlägg? Tror du att det är så det fungerar på forum eller vadå? Nu undrar jag om du inte är lite full alltså.

Intressant att du vill att jag ska leta upp ett inlägg där ni har kritik ni ska ta ställning till, eftersom jag skulle vilja hävda att sista delen i ditt svar är precis på pricken vad jag menar. Det finns ingen distans till projektet och allt tas personligt.

Läs dina egna inlägg och peka ut den kritik som inte skyms av invektiv. Personliga åsikter är det ingen som har något emot (så länge de stämmer överens med mina ), men om man skriker och svär kan det hända att man möts på samma sätt. Nånstans går gränsen.

  • Medlem
  • 2008-02-21 13:47

RockyMontana: Tycker det är synd att du påstår saker om ALLA moderatorer här. Svepande generaliseringar som den är alltid ett bra sätt för att få folk lite småsura och gör att man inte tas på allvar.

Som jag ser det så handlar det om en enda sak, att få tillräckligt ekonomi i 99.se för att få det att gå runt och göra det möjligt att vidareutveckla forumet vid behov. Uppdatera programvaror, nya servrar och så vidare.

Hur man väljer att göra detta är alltså frågan. Som jag ser det. Den som bestämmer det är Björnström, dvs han avgör vad man gör för att få in pengar till det. Annonser på olika sätt eller för den delen som supporter. Det är även han som kan redogöra (om han så vill) för kostnaderna för att driva siten.

Så, ser du mig som en galen moderator nu? I sådana fall så är det nog läge att ta en titt till.

Ursprungligen av jgb:

RockyMontana: Tycker det är synd att du påstår saker om ALLA moderatorer här. Svepande generaliseringar som den är alltid ett bra sätt för att få folk lite småsura och gör att man inte tas på allvar.

Som jag ser det så handlar det om en enda sak, att få tillräckligt ekonomi i 99.se för att få det att gå runt och göra det möjligt att vidareutveckla forumet vid behov. Uppdatera programvaror, nya servrar och så vidare.

Hur man väljer att göra detta är alltså frågan. Som jag ser det. Den som bestämmer det är Björnström, dvs han avgör vad man gör för att få in pengar till det. Annonser på olika sätt eller för den delen som supporter. Det är även han som kan redogöra (om han så vill) för kostnaderna för att driva siten.

Så, ser du mig som en galen moderator nu? I sådana fall så är det nog läge att ta en titt till.

Nej, det gör jag inte.
Jag syftar till admin och Moderatorer till mac-delen.
Jag ber verkligen om ursäkt till alla de moderatorer som jag inte haft att göra med. dvs de som inte har med mac (och eventuellt vissa från iPod).
Det var dumt av mig att generalisera på det viset, det medger jag verkligen.
Ursäkta till er.

Jag tycker du skrev bra saker och jag är medveten om att det är Sheriffen som bestämmer, och jag tycker att han gör ett bra jobb för det mesta.
Dock tycker jag fortfarande att många moderatorer gillar att leka hobby-fascister och att saker och ting modereras på obra sätt, men nu är det ju adblock-grejen vi snackar om, och där står jag fast i att jag tycker att det spårat ur helt och hållet faktiskt.
Ni får ta det precis hur ni vill, men det är vad jag tycker, och ändrar inte min åsikt för att någon kallar mig för bortskämd snorvalp utan att ha en aning om vem han pratar till.

Bevaka tråden