Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[sant eller falskt] 1600 iPhones i Telias nät?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

[nypasalt]
Kompis till mig var in på en Teliabutik idag för att byta abonnemang samt skaffa datatrafiktillägget. Säljaren var väl insatt i iPhonen och kommenterade den med att enligt deras senaste siffror hade de ca 1600 iphones i deras nät.
[/nypasalt]

Nu ska man väl inte lita allt för mycket på säljare men det känns som det skulle kunna vara hyffsat sanna siffror.
Har någon annan här hört något om antal iphones i några nät?

Jag är helt säker på att Telia har minst 1 iPhone i deras nät!

då är jag isf helt säker på att dom har 2 iPhone i deras nät

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-23 19:39

Tre

Ursprungligen av MatsOlov:

Tre

5

tror säkert det kan stämma.

Ursprungligen av mackeswissman:

5

tror säkert det kan stämma.

här kommer den 6

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-23 19:49

Och hur skulle dom veta det? Hämtar sim-kortet info om hårdvaran och levererar till operatören? Knappast.
Om så vore fallet så är det en mycket hemlig teknik som inte ens underättelsetjänster och kriminalpolisen känner till

Ursprungligen av mjg:

Och hur skulle dom veta det? Hämtar sim-kortet info om hårdvaran och levererar till operatören? Knappast.
Om så vore fallet så är det en mycket hemlig teknik som inte ens underättelsetjänster och kriminalpolisen känner till

De tar det via IMEI-numret bara. Enkelt.
Testa själva.
http://www.numberingplans.com/?page=analysis&sub=imeinr

Ursprungligen av petterf:

De tar det via IMEI-numret bara. Enkelt.
Testa själva.
http://www.numberingplans.com/?page=analysis&sub=imeinr

Sweet!
Tack för den sidan, den bookmarkas direkt.

Ursprungligen av petterf:

De tar det via IMEI-numret bara. Enkelt.
Testa själva.
http://www.numberingplans.com/?page=analysis&sub=imeinr

--
Note: This IMEI number seems to be correct, but we do not have any information on this specific handset. Please add the missing information below.
--
kollade min ganska nya OOB 1.1.3

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-23 19:55

IMEI borde kunna tala om vad det är för telefon, men 1600 låter väldigt lite. Jag gissar på minst 1700!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-23 20:36

Jomen...skickar mobilen iväg IMEI till operatörer?

Ursprungligen av mjg:

Jomen...skickar mobilen iväg IMEI till operatörer?

Klart den gör. Operatörerna spärrar ju stulna telefoner baserat på IMEI.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-23 21:17
Ursprungligen av petterf:

Klart den gör. Operatörerna spärrar ju stulna telefoner baserat på IMEI.

Precis. Så enkelt är det.

//Rob

Ursprungligen av mjg:

Jomen...skickar mobilen iväg IMEI till operatörer?

Din telefon identifieras på GSM-nätet via dess IMEI-nummer, inte dess telefonnummer.
Det som händer när du slår ngns mobilnummer är att det kollas vilket IMEI-nummer som önskas kontakt med.
Spärrar man IMEI-numret spelar det ingen roll om man byter SIM-kort...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-25 16:15
Ursprungligen av Goflorp:

Din telefon identifieras på GSM-nätet via dess IMEI-nummer, inte dess telefonnummer.
Det som händer när du slår ngns mobilnummer är att det kollas vilket IMEI-nummer som önskas kontakt med.
Spärrar man IMEI-numret spelar det ingen roll om man byter SIM-kort...

Njaa, det är när du registrerar dig i nätet (slår på telefonen) som IMEI skickas till operatören. När du sen ska ringa till någon är det MSISDN (kopplat till ditt SIM-kort) som du ringer till, inte IMEI. Men du har rätt i att det finns en spärrlista på IMEI så det hjälper inte att byta SIM (=MSISDN).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-23 20:41

Jag bytte idag ut min iPhone mot en Nokia 6500 Classic. Det första SMS:et jag fick var från Telia, som undrade om jag bytt mobil och om jag ville ta emot nya inställningar för MMS+3G.
Så visst känner de av det, kanske via IMEI?

Ursprungligen av mbp:

Jag bytte idag ut min iPhone mot en Nokia 6500 Classic. Det första SMS:et jag fick var från Telia, som undrade om jag bytt mobil och om jag ville ta emot nya inställningar för MMS+3G.
Så visst känner de av det, kanske via IMEI?

Usla svikare!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-23 21:53
Ursprungligen av akerstrom:

Usla svikare!

Uhm ok... Gissar att du glömde en - annars är mactalibanismen värre
än när jag körde igång 2003. Angående bytet: Svårt att bedriva seriös verksamhet med en telefon som kopplar ner samtliga samtal efter 10-15 sekunder. Kunde ju varit vilken telefon som helst, säger inte att det är Apples fel.

Ursprungligen av mbp:

Uhm ok... Gissar att du glömde en - annars är mactalibanismen värre
än när jag körde igång 2003. Angående bytet: Svårt att bedriva seriös verksamhet med en telefon som kopplar ner samtliga samtal efter 10-15 sekunder. Kunde ju varit vilken telefon som helst, säger inte att det är Apples fel.

Självklart glömde jag det!

och, det är klart att det inte funkar med en telefon som kopplar ner på det sättet. Trist!

MÅSTE man alltid lägga till en smiley?

Ursprungligen av akerstrom:

MÅSTE man alltid lägga till en smiley?

Nej O:-)

7:e!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-23 23:01

akerstrom: jo jäkligt tråkigt. saknar touchskärm ochfingerscroll, jobbigt att nöta sönder tummen på knapparna men men, man kan ju göra business iaf

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-23 23:41

Enligt google-statistiken för min sida tvapp.se så är det 50/50 mellan iPod Touch och iPhone som besöker sidan. Antingen så har inte så många touch sålts eller så finns det mååååånga iPhoneanvändare i Sverige. Statistiken bevisar egentligen ingenting, men den ger en hint om hur det kan ligga till.

/Herman

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-24 10:03
Ursprungligen av ptba:

Enligt google-statistiken för min sida tvapp.se så är det 50/50 mellan iPod Touch och iPhone som besöker sidan. Antingen så har inte så många touch sålts eller så finns det mååååånga iPhoneanvändare i Sverige. Statistiken bevisar egentligen ingenting, men den ger en hint om hur det kan ligga till.

/Herman

Riktigt fin liten sida du har knåpat ihop! Funkar ju riktigt bra på iPhonen.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-02-27 22:48
Ursprungligen av ptba:

Enligt google-statistiken för min sida tvapp.se så är det 50/50 mellan iPod Touch och iPhone som besöker sidan. Antingen så har inte så många touch sålts eller så finns det mååååånga iPhoneanvändare i Sverige. Statistiken bevisar egentligen ingenting, men den ger en hint om hur det kan ligga till.

/Herman

Tjusig Sida! Den sparar vi.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-24 00:00

Och jag har köpt/förmedlat 15 stycken iPhones (trodde inte att det var så många men när jag nu räknar ihop alla så är det faktiskt så)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-25 00:28

jag trodde det skulle ha varit fler än bara 1500 st.. !?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-27 21:11

Hmmm...man lär sig så länge man lever :-). Men jag tror fortfarande att det är SIM-kort (abbonemang) som ringer till varandra - inte IMEI-nummer (hårdvara). Jag har i alla fall inte fått några räkningar från lurar jag ägt förut - eller ännu värre; jag får betala mina samtal trots att luren jag har nu ägts av annan.

Stulna lurar spärras väl bara om ett avancerat tekniskt/juridiskt/byråkratiskt/polisiärt förfarande genomförts? Eller kan jag spärra alla telefoner jag känner till IMEI-numret på? Knappast. Vilken röra det skulle bli :-D.

Bevaka tråden