Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ziphone 2.5

Tråden skapades och har fått 149 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För mig fungerar den perfekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-29 22:10
Ursprungligen av FillilutteN:

Nej, känns ju väldigt surt att behöva ta bort alla minnen sådär, men är det tvunget alltså?

Jag tror att ditt sms databank är trasig.

OK då har jag fått felinformation. Hur är det med BSD Subsystem?

//Rob

Jag är inte så superkunnig och aldrig förstått så jättemkt vad BSD är, men jag installerade det utan några komplikationer iafl.
Dock fungerar inte Mail för mig, stängs bara av direkt när jag trycker på Mailknappen.

Ursprungligen av FillilutteN:

Dock fungerar inte Mail för mig, stängs bara av direkt när jag trycker på Mailknappen.

Samma sak för mig, hittade en lösning på ModMyIfon-forumet:

Citat:

ssh into your phone
go to /var/mobile/Library/
Delete the entire directory “Mail” (back it up on your computer first)
Go into iTunes and sync your mail accounts (or launch Mail and add your accounts manually)
Voila! Mail is working again.

Gör så här

Ursprungligen av hugolarsson:

Samma sak för mig, hittade en lösning på ModMyIfon-forumet:

Tack för det! nu fungerar Mailen toppen igen.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-02-29 22:19

raderas allt man lagt in oså om man uppgraderar till 1.1.4? känns inte riktigt som det är värlt det om de inte gör ngt mer än buggfix till 1.1.3

Nej du har ju backupen sen. Det enda man får installera igen är tredjepartsprogrammen.

edit: Angående att mail inte fungerade för mig, googlade och fann att man ska ha telefonen inkopplad till itunes sen installera SyncFix 1.1.3 och dra en sync itunes sen reboota och det löste mina problem! Nu är det bara den där sms-skiten kvar!

Okej, jag löste det ju med SyncFix som sagt vad, men skönare att kunna avinstallera det och köra på det där sättet. Så får det bli. Tack så mkt (:

Men alltså, är det inte konstigt. 1.1.4 skulle väl lösa sms-problematiken och så ser det likadant ut för mig som när jag hade 1.1.3?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-01 10:40
Ursprungligen av FillilutteN:

Men alltså, är det inte konstigt. 1.1.4 skulle väl lösa sms-problematiken och så ser det likadant ut för mig som när jag hade 1.1.3?

Nej, det är inte konstigt alls. Har du ett fel i sms.db, måste du radera alla SMS (helst radera hela filen), och nyinkomna SMS funkar perfekt sedan.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-03-01 00:55

Har haft lite problem när jag uppdaterade som jag vill dela med mig av, som nu är lösta. Tänkte jag skulle vara lite smart och avinstallera alla program på telefonen och sen köra en update till 1.1.4 igenom itunes, vilket jag gjorde. Det ledde till att både uppdateringen och Ziphone upplåsningen gick som den skulle. Dock märkte jag att jag inte fick kontakt med operatören så jag provade att göra samma sak igen, med samma resultat.

Då restorade jag telefonen och körde Ziphone igen, notera att jag valde att bara Jailbreaka aktivera och unlocka telefonen, då jag av någon anledning inte velat nedgradera bootloadern. Problemet var att jag fick samma resultat, ingen kontakt med operatören. Så jag körde ytterliggare en restore och sen körde jag Do it all knappen och nu fungerar telefonen som den ska.

Sammanfattning, det verkar som att inte 1.1.4 inte fungerar med BL 4.3 (inte på min tele iaf)

Ville bara dela med mig av min erfarenhet för de som får liknande problem.

Det jag använde mig av:
Mac OSX Leopard
iPhone 1.1.2 (OOB)
FW 1.1.3
BL 4.6
Telenor

/Andreas

Senast redigerat 2008-03-01 10:55
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-03-01 02:19
Ursprungligen av Epoxus:

Det jag använde mig av:
Mac OSX Leopard
iPhone 1.1.2 (OOB)
FW 1.1.3
BL 4.3
/Andreas

BootLoader 4.3 finns ej... 4.6 och 3.9 är dom som finns...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-03-01 10:58
Ursprungligen av Plizzo:

BootLoader 4.3 finns ej... 4.6 och 3.9 är dom som finns...

sorry, menade givetvis bl 4.6...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-01 12:19
Ursprungligen av Epoxus:

sorry, menade givetvis bl 4.6...

Och nu har du BL 3.9.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-03-01 14:43
Ursprungligen av Robo-X:

Och nu har du BL 3.9.

//Rob

Precis

Jag har än så länge inte märkt någon skillnad mellan 1.1.3 och 1.1.4. Jag hade iofs inga problem med telefonen innan. Skillnaden är att BSD subsystem och därmed open ssh inte fungerar i nuläget, men det är förmodligen en tidsfråga tills det kommer.

Jag misstänker att 1.1.4 innehåller mer än bara buggfixar, som kommer visa sig på tisdag, men det är ju bara personliga spekulationer. Mitt råd är att vänta att uppdatera iaf tills tisdag...

Ursprungligen av Epoxus:

Precis

Jag har än så länge inte märkt någon skillnad mellan 1.1.3 och 1.1.4. Jag hade iofs inga problem med telefonen innan. Skillnaden är att BSD subsystem och därmed open ssh inte fungerar i nuläget, men det är förmodligen en tidsfråga tills det kommer.

Jag misstänker att 1.1.4 innehåller mer än bara buggfixar, som kommer visa sig på tisdag, men det är ju bara personliga spekulationer. Mitt råd är att vänta att uppdatera iaf tills tisdag...

Mitt BSD + ssh fungerar utmärkt, installerade bara från installern.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-01 13:18

ehum, tack alla för era kunniga tips, råd och guider. Samt att ni delar med er av era erfarenheter. Ni får skälla på mig så mycket ni orkar men jag måste ställa frågan om vad som är SKILLNADEN mellan BL 3.9 och BL 4.6 ? Skummar man igenom de flesta forum så får man inte en riktigt klar bild, mer än att det har med baseband att göra och påverkar mottagning wifi etc. Min telefon är just nu (antagligen) på landvetter och kommer levereras på måndag om allt går som det ska med posten, vilket det antagligen inte kommer, men ändå.

Tänkte då kolla vad jag fått i lådan och efter detta uppgradera till 1.1.4 och sedan köra ziphone 2.5. Den är köpt förra veckan i NY så den borde ha 1.1.2 eller 1.1.3 när den kommer. Men frågan är om det är värt att uppgradera till 1.1.4 från 1.1.3 om den nu har det när den kommer. Vet inte vad ni säger om det? Verkar som att SMS problemen löser sig, men det verkar krångligt att få mailen att fungera. Vad säger ni? Är det värt att köra 1.1.4? På tisdag släpper de ju SDK kittet. Så då kommer väl nya uppdateringar släppas igen, och då börjar samma cirkus. Kanske lika bra att köra upp till 1.1.4 medans man kan (via itunes).

Läste även att det kommer en 3G version till sommaren enligt apple och AT&T.
http://www.macworld.idg.se/2.1038/1.147766

Ursprungligen av TFP:

ehum, tack alla för era kunniga tips, råd och guider. Samt att ni delar med er av era erfarenheter. Ni får skälla på mig så mycket ni orkar men jag måste ställa frågan om vad som är SKILLNADEN mellan BL 3.9 och BL 4.6 ? ...

Skillnaden är att 3.9BL har ett säkerhetshål som gör det möjligt att låsa upp senaste Basebandet medan 4.6BL måste ha ett stegs högre secpac. Dvs, om du vill låsa upp 1.1.4's baseband med 4.6BL måste du vänta tills 1.1.5 kommer osv. Enda märkbara skillnaden är att Google Maps Locate me funktion fungerar på 3.9BL telefoner medan 4.6 telefoner måste "kickstarta" det.

Ursprungligen av TFP:

Vad säger ni? Är det värt att köra 1.1.4? På tisdag släpper de ju SDK kittet. Så då kommer väl nya uppdateringar släppas igen, och då börjar samma cirkus. Kanske lika bra att köra upp till 1.1.4 medans man kan (via itunes). ...

Rätt säker på att en ny firmware inte kommer att komma nu den 6:e mars, Apple verkar vara duktigt försenade med SDK't. Är inga större skillnader på 1.1.3 och 1.1.4 så att uppgradera nu är rätt onödigt om du inte gillar att ha det senaste OM det visar sig att det kommer SDK program den 6:e som behöver 1.1.4 för att fungera är det bara att uppgradera då om du inte redan gjort det.

Ursprungligen av TFP:

Läste även att det kommer en 3G version till sommaren enligt apple och AT&T.
http://www.macworld.idg.se/2.1038/1.147766 ...

Detta är bara rykten men iPhonen har snart funnits ute 1 år, en ny modell borde komma snart. Om den går att låsa upp eller ej vet ingen, samma sak med en Sverige release.

Ziphone 2.5 kräver inga kunskaper om iPhonen, det är bara att följa instruktionerna och vara glad

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-02 10:47
Ursprungligen av mackeswissman:

Ziphone 2.5 kräver inga kunskaper om iPhonen, det är bara att följa instruktionerna och vara glad

Antar att det är för sånna som mig
Tack för bra svar!

uppgraderade min Iphone från 1.1.1 till 1.1.4, det fungerar helt oki fast med ett par undantag. min meny är på engelska och när jag får sms så står det inte kontaktens namn utan nr. samt att jag inte hittar några tredjeprogram att installera som passar 1.1.4 ( har installerat BSD subsystem och OppenSSH) tacksam för hjälp

  • Medlem
  • 2008-03-01 15:19
Ursprungligen av soran mixbah:

uppgraderade min Iphone från 1.1.1 till 1.1.4, det fungerar helt oki fast med ett par undantag. min meny är på engelska och när jag får sms så står det inte kontaktens namn utan nr. samt att jag inte hittar några tredjeprogram att installera som passar 1.1.4 ( har installerat BSD subsystem och OppenSSH) tacksam för hjälp

Installera SwePhone så ska det nog fixa sig.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-03-01 16:47

För den som vill ha en klar bild om hur man fixar mejlproblemen så länkar jag en youtube film där dom visar hur man fixar det

http://youtube.com/watch?v=fnf0rOqhdzs

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-01 21:45

Allt verkar fungera fint med 1.1.4 dock så står det 1.1.3 fast jag uppgraderat av någon underlig anledning.

Sen undrar jag om någon annan får samma problem som jag. När vissa personer ringer så ser jag inte deras namn utan bara ett telefonnummer fast jag har derasTfn nummer lagrade i telefonen. Någon annan med samma problem?

Jag har uppdaterat till 1.1.4 och allt fungerar perfekt. Förutom att många program i installern fungerar inte med denna versionen t.e.x Summerboard, customize! lite tråkigt men förhoppningsvis kommer detta !

jag har också uppdaterat nu . Har inte testat den så mycket efter men allt hitills fungerar fint !

Jag får min iPhone nu på måndag. Antagligen med 1.1.3 OTB
Hoppas kunna få svar på ett par frågor som jag inte blir riktigt klar över.

1. Går det bra att uppdatera telefonen till 1.1.4 via uppdateringen i iTunes eller bör jag göra en restore till 1.1.4?
Om inte - trycker jag bara på återställ i iTunes?

2. Bootloadern. Som jag förstått det så nedgraderar ZiPhone bootloadern som standard. Detta kan dock skippas ifall basebandet nedgraderas. Vad är bäst att göra?
Återställs bootloadern ifall jag senare återställer telefonen?

3. mackeswissman: Vad menas med att 4.6 måste "kickstarta" lokalisering i Maps?

1. Tror restore är att föredra vad jag läst via guider, och ja du trycker bara på återställ

2. Inte jätteinsatt men kör bara Do it all i ZiPhone så löser det sig, det är min åsikt

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-03-02 00:36
Ursprungligen av FillilutteN:

1. Tror restore är att föredra vad jag läst via guider, och ja du trycker bara på återställ

2. Inte jätteinsatt men kör bara Do it all i ZiPhone så löser det sig, det är min åsikt

Japp, detta fungerade finfint för mig

Ursprungligen av FillilutteN:

1. Tror restore är att föredra vad jag läst via guider, och ja du trycker bara på återställ

2. Inte jätteinsatt men kör bara Do it all i ZiPhone så löser det sig, det är min åsikt

1. Fint! Tackar för det.

2. Jo, jag har förstått att det fungerar men jag tänker inför kommande uppdateringar. Kanske behöver BL 4.6 i framtiden och då är det ju dumt att nedgradera om det inte går att få tillbaks.

  • Medlem
  • 2008-03-02 13:18

Finns mycket tjat om restore i antingen Recovery eller DFU mode, men ingen förklarar varför man inte bara kan göra en ren restore. Kan iofs vara så att detta mest gäller de som har jailbreakat och unlockat tidigare. På en ny 1.1.3 OTB ser jag ingen anledning att inte bara göra en simpel restore i itunes till 1.1.4 och sen köra ziphone. Pang bom borde fungera. Säg till om jag har fel.

Bevaka tråden