Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ziphone 2.5

Tråden skapades och har fått 149 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-03-02 17:20

Jag har en 1.1.3 OTB som jag kört genom ZiPhone 2.4. Jag har gjort lite saker som jag ångrar, bl.a. flyttat över mina apps med BossTool, så jag vill göra en ren "installation" av 1.1.3 eller 1.1.4. Med andra ord vill jag att ALLT jag har nu skall försvinna och den skall vara som att den är nyöppnad. Hur bär jag mig åt??

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-02 18:15

Gör en restore av 1.1.4 och kör ZiPhone. Detta tar bort alla program samt all musik. Du kan utan problem använda din backup. Den innehåller inga program, bara inställningar.

Har läst på lite andra forum nu och det verkar som att det inte i nuläget går att uppgradera bootloadern efter att ha nedgraderat.
Vad är då poängen med att behålla bootloadern?

För att behålla 4.6, går jag då in i advanced och kryssar i de 3 alternativen istället för en "do it all"?

  • Medlem
  • 2008-03-02 20:30
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Har läst på lite andra forum nu och det verkar som att det inte i nuläget går att uppgradera bootloadern efter att ha nedgraderat.
Vad är då poängen med att behålla bootloadern?

För att behålla 4.6, går jag då in i advanced och kryssar i de 3 alternativen istället för en "do it all"?

1) vissa menar att det är risky business att mecka med bootloadern, för man kan bricka sin iphone. dock verkar de flesta ha lyckats bra med ziphone, inte läst om någon som misslyckat.

2) iPhone Dev Team har hintat om att dom har en custom-firmware på g som dom ska släppa efter SDK-releasen. Denna kan inkludera en custom bootloader eller man kan i andra fall vilja byta bootloader, dock inte i några officiella fall, såsom releaser från apple. det går att byta från 4.6 men inte från 3.9, då den buggen inte finns där. Det är så jag har uppfattat det. Dock tror jag jag kommer köra "do it all" när jag får min telefon. Då jag gärna vill att google locator och det känns bäst att ha en bootloader med motsvarande baseband, vilket du inte får med 4.6.

Ursprungligen av ASTRX:

1) vissa menar att det är risky business att mecka med bootloadern, för man kan bricka sin iphone. dock verkar de flesta ha lyckats bra med ziphone, inte läst om någon som misslyckat.

2) iPhone Dev Team har hintat om att dom har en custom-firmware på g som dom ska släppa efter SDK-releasen. Denna kan inkludera en custom bootloader eller man kan i andra fall vilja byta bootloader, dock inte i några officiella fall, såsom releaser från apple. det går att byta från 4.6 men inte från 3.9, då den buggen inte finns där. Det är så jag har uppfattat det. Dock tror jag jag kommer köra "do it all" när jag får min telefon. Då jag gärna vill att google locator och det känns bäst att ha en bootloader med motsvarande baseband, vilket du inte får med 4.6.

Ok, nu fattar jag lite mer. Tack så mycket för hjälpen!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-03-02 21:33

Har en 1.1.2 OTB som jag använder tillsammans med ett Stealth SIM´. Nu vill jag "slänga" mitt Stealth SIM och använda Ziphone istället, hur gör jag?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-02 22:28

Sök....

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-03-02 23:24
Ursprungligen av DaPhox:

Sök....

DaPhox,
Skulle jag gärna göra om jag bara visste hur!!!
Snälla någon hjälp mig med en guide att lösa mitt problem (att slippa mitt Stealth SIM på en 1.1.2 OTB)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-02 23:32
Ursprungligen av r8n:

DaPhox,
Skulle jag gärna göra om jag bara visste hur!!!
Snälla någon hjälp mig med en guide att lösa mitt problem (att slippa mitt Stealth SIM på en 1.1.2 OTB)

Läs t ex den här:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/237120-s-l-ser-iphone-med-ziphone-oavsett-firmware-bootloader.html#post1465546

  • Medlem
  • 2008-03-03 09:23

Någon mer som har problem med youtube efter uppgradering till 1.1.4 (1.02 oob) och Ziphone 2.5? "Den här filmen kunde inte spelas upp" är felmeddelandet som kommer upp vid varje film.

Inte för att youtube är livsnödvändig men lite kul är det jo iallafall...

Hejhopp. R

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-03 09:52

Inga problem med youtube för min del.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-03 10:23

sluta säga till folk att trycka på do it all. Do it all nedgraderar bootloadern både på 2.4 och 2.5 om du kör 1.1.3 är det inte nödvändigt att nedgradera men man kan som sagt inte använda "native" locate me utan får starte den med navizon eller locateme appsen. Vill du köra 1.1.4 måste du i dagsläget nedgradera bootloadern för att kunna göra detta. Men det bör ju vara upp till var och en. Kommer det in nån ny snubbe och läser "tryck på do it all" och om hans dator kraschar när han nedgraderar BL så har han/hon fått sig en fin tegelsten.

Tänk igenom NOGA vad ni gör innan ni trycker på do it all. Jag tänker stanna på 4.6. man vet aldrig. Dock är det osanolikt att det skulle komma någon funktion som bara gynnar 4.6 BL eftersom det skulle göra alla som köpte tidigare iPhone skit förbannade. Men eftersom man inte kan gå tillbaka till 4.6 tänker jag iallfall avakta.

Litar heller inte för 5 öre på vad Zibri säger. Han kör ju inga som helst tester innan han släpper. 3 release hittils med "typo". Hur bråttom har man då? inte så jävla smart.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-03 10:32

Ja men som jag har förstått det så ska det vara möjligt att köra 1.1.4 även med BL 4.6. Man ska använda Ziphone 2.5c för att Jailbreaka och aktivera och Ziphone 2.3/2.4 för att låsa upp. Då har man 1.1.4 och baseband 4.02.13.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Ja men som jag har förstått det så ska det vara möjligt att köra 1.1.4 även med BL 4.6. Man ska använda Ziphone 2.5c för att Jailbreaka och aktivera och Ziphone 2.3/2.4 för att låsa upp. Då har man 1.1.4 och baseband 4.02.13.

//Rob

Finns det inget sätt att göra detta med ZiPhone 2.5c?
Låsa upp en 1.1.4 och behålla BL 4.6?
Om inte: Var hittar jag ZiPhone 2.4?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-03 11:52
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Finns det inget sätt att göra detta med ZiPhone 2.5c?
Låsa upp en 1.1.4 och behålla BL 4.6?
Om inte: Var hittar jag ZiPhone 2.4?

Nej tyvärr. ZiPhone 2.5 använder inte längre gunlock utan anysim som finns endast för BL 3.9. Du kan ladda ner 2.4 från den här sidan.

Kanske ska tillägga att jag har själv inte testat det. Är för tillfället rätt nöjd med 1.1.3 men det är minst 4 personer som jag vet har gjort det och det har fungerat.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Nej tyvärr. ZiPhone 2.5 använder inte längre gunlock utan anysim som finns endast för BL 3.9. Du kan ladda ner 2.4 från den här sidan.

Kanske ska tillägga att jag har själv inte testat det. Är för tillfället rätt nöjd med 1.1.3 men det är minst 4 personer som jag vet har gjort det och det har fungerat.

//Rob

Ok, tack för hjälpen!

Läst på någon sida att det är ZiPhone 2.3 man ska använda men det går lika bra med 2.4?

Ah, så nu nedgraderas bootloadern först, därefter låser de upp 3.9 mha AnySIM.
Idioti att ta bort möjligheten att låsta upp 4.6.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-03 15:07
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Ok, tack för hjälpen!

Läst på någon sida att det är ZiPhone 2.3 man ska använda men det går lika bra med 2.4?

Du kan använda 2.3 även om jag tror inte upplåsningen har ändrats mellan versionerna.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-03 10:34

aha. ok. det visste jag ej. jaja varningen kan vara bra att läsa ändå.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-03-03 17:23

Varför pratar ni om AnySIM till BL 3.9? Jag nedgraderade min 4.6 till 3.9 och körde den genom ZIPhone 2.5c, och det fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-03 17:40
Ursprungligen av Zlatan:

Varför pratar ni om AnySIM till BL 3.9? Jag nedgraderade min 4.6 till 3.9 och körde den genom ZIPhone 2.5c, och det fungerar utmärkt.

Det de diskuterar är att Zibrie har ändrat upplåsningsmetod inne i ZiPhone, och numera använder AnySIM istället för GeoHot.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-03 17:41
Ursprungligen av Zlatan:

Varför pratar ni om AnySIM till BL 3.9? Jag nedgraderade min 4.6 till 3.9 och körde den genom ZIPhone 2.5c, och det fungerar utmärkt.

Och vad använder ziphone 2.5 då? Anysim.

//Rob

OM nån skulle få samma problem som mig, att ni startar hela proceduren i ZiPhone och den stannar å repeterar texten "BSD root: md0, major2, minor 0" det går inte å hålla in home och på/av knappen den slocknar men startar på samma ställe.

Lösningen är att håll in båda knapparna, när telefonen slocknar släpper du på/av knappen och bara håller in home ( telefonen måste vara ikopplad i datorn) vips så hittar itunes telefonen och du kan därifrån återställa den och sedan köra Ziphone igen så funkar det ,
för mer info http://www.everythingicafe.com/forum/iphone-software/urgent-help-please-23748.html

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-03-03 21:19

Har precis gjort följande med en 1.1.2 OTB som jag har kört tillsammans med Stealth SIM.
1) Satte Iphonen i restore mode, kopplade den till datorn och körde en restore i Itunes (utan att hålla ned Shift, dvs. fick direkt 1.1.4)
2) Körde Ziphone 2.5c, Do it all
3) Installerade därefter BSD Subsystem, OpenSSH och SwePhone

Resultatet blev en fullt fungerande 1.1.4 med 04.04.05_G

Ursprungligen av r8n:

Har precis gjort följande med en 1.1.2 OTB som jag har kört tillsammans med Stealth SIM.
1) Satte Iphonen i restore mode, kopplade den till datorn och körde en restore i Itunes (utan att hålla ned Shift, dvs. fick direkt 1.1.4)
2) Körde Ziphone 2.5c, Do it all
3) Installerade därefter BSD Subsystem, OpenSSH och SwePhone

Resultatet blev en fullt fungerande 1.1.4 med 04.04.05_G

Hej!
Tänker ge mig på ovanstående, min fråga är bara om man ska låta stealthsim-kortet sitta i under proceduren?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-09 16:00
Ursprungligen av stellansson:

Hej!
Tänker ge mig på ovanstående, min fråga är bara om man ska låta stealthsim-kortet sitta i under proceduren?

Stealth kortet kan du ta ut innan du uppgraderar. Det behövs inte längre och är onödigt.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 17:35

fan jag får inte ner 2.5c från zibris blogg, bara crapp tecken och det går inte att hämta länkad fil, ingen som vill maila över den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 17:42

Fick ner den via Firefox

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 18:05

Hurra!
Restore i itunes till 1.1.4
Ziphone 2.5c do it all.
Klart!

Fungerar klockers, bara att installera resten med...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 18:28

Jag skulle nog vänta med att nedgradera bl till 3.9. Nu när dev team knåpar på en egen bootloader som gör det möjligt att uppgradera tillbaka till 4.6 är det bättre att vänta. Ni som nedgraderade till 3.9 har för tillfället ingen möjlighet att uppgradera tillbaka.

//Rob

Bevaka tråden