Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första fotot för mig i alperna...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-20 23:12

God dag.

Tänkte egentligen svara i tråden jag började med först. Men Den vara ju mer om spegelglas och var utvecklad till ett skidfoto läger.
Diskussionen finns dock kvar Här

Kom hem ifrån Andermatt i Lördags och det var då i princip första gången jag fotade med kameran. Och det var kul. Använde bara mitt 24-85mm objektiv med ett Cirk polareringsfilter. Om det hjälpte något vete katten.
Batterigreppet jag köpte var grymt. Har fortfarande inte laddat batterierna. Och då har jag tagit nästan 1000 bilder samt kollat igenom de flesta på displayen. Ett handgrepp satt också på och det var stundtals riktigt skönt!

Så resultatet då...Det vart många bra och roliga bilder. Men mycket gick ju så klart till lek. En del är säkert bättre än de jag valt ut nu om man ser till skärpan och så vidare. Men i mina ögon är de jag visar nu fina...

Är det stort som det här så går det nog inte fel! iso 400, 85mm, f/7,1 1/1000

Pudersvängar som denna var för min del mer tur är skicklighet att jag fick. Det är svårt att fota vid rätt tillfälle. iso 400, 24mm, f/7,1 1/800

Gillar att allt på bilden har så jordnära färger. Florerande är fint på sitt sätt men passar inte alltid. iso 400, 70mm, f/10 1/1000

Likaså denna. Jordnära men fototagningen är a och o för att bilden skall bli rolig att se på iso 400, 75mm, f/9 1/1250

Denna bilden hade dock inte blivit så lustig att se på om inte färgerna på åkaren har de var skarpa. Gillar den. Synd bara på bakgrunden. iso 400, 24mm, f/9 1/800

För det mesta hade jag bara sportläget förvalt. För att slippa tänka på allt runt omkring. Men många utav de bilder jag tog med egna inställningar blir ju såklart mer intressanta.

Men på Söndag blir det Riksgränsen. Vad tycker ni att jag skall tänka på tills dess?

Mvh T

Varför har du ISO 400, ljus verkar det ju inte var brist på? Eller är det jag som inte vet något om snö och fotografering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 13:06

jo. Speciellt eftersom det var molnfritt varje dag och sol. Kanske är det mörka filtret som gör att kameran drar upp ison. Alla de bilder jag tog här uppe var på det automatiska sportläget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-22 21:57
Ursprungligen av atomlab:

jo. Speciellt eftersom det var molnfritt varje dag och sol. Kanske är det mörka filtret som gör att kameran drar upp ison. Alla de bilder jag tog här uppe var på det automatiska sportläget.

Ja, förmodligen korrigera kameran i sportläget, ditt polariseringsfilter genom att höja ISO-talet ett steg.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-22 18:56

Tycker de andra kortet var den bästa. Skön fart i den och himlen var riktigt go'!
Synd att du inte kunde fått det lite mer nära inpå med vidvinkel, det hade nog varit nice.

Jag tycker du ska tänka på att ta lite mer "close-up's" nästa gång. Blir lite statiskt med bara bilder från längre avstånd. Annars gillade jag det jag såg

/Mathias

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-22 22:01
Ursprungligen av atomlab:

Vad tycker ni att jag skall tänka på tills dess?

Trevliga foton! Dock önskar jag lite mer närbilder när jag tittar på dessa. Förstår att man inte vill vara i vägen för åkarna, men försök att gå närmre. Vad har du för utbud på zoomobjektiv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-22 23:27
Ursprungligen av Reisan:

Trevliga foton! Dock önskar jag lite mer närbilder när jag tittar på dessa. Förstår att man inte vill vara i vägen för åkarna, men försök att gå närmre. Vad har du för utbud på zoomobjektiv?

Det gör inte så stor skillnad. Dem flyttar sig gladligen! Haha
Tycker förmodligen själv just nu när man ser det orörda omkring. Men jag förstår vad du menar och jag tycker nog så också. Skall testa mig fram lite. Jag har det jag fotat med nu. ett 24-85 och ett 55-200. Båda Canon. Riksgränsen Lär det ju inte vara så mycket sol. Så ska leka lite med det andra då också.

Eller helt enkelt lära mig att zooma in mer på åkaren.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-22 23:59
Ursprungligen av atomlab:

Eller helt enkelt lära mig att zooma in mer på åkaren.

Bild tre och fyra gillar jag. Där fokuseras skidåkaren fastän där är mycket snöyta. Men snöytan stör inte eftersom det är mest snö och inga andra motiv som stjäl uppmärksamhet. Så det kan ju bli bra i olika zoomlägen. Om det är mycket annat som kan störa i området där skidåkaren syns i bilden, så kanske det är bra att zooma rejält in på hela skidåkaren, medan om där är lite störande föremål, t ex vitt snöområde så behöver man inte zooma in lika mycket.

Jag talar inte av erfarenhet, utan bara vad jag tror själv. Så jag hoppas min bildkritik var konstruktiv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-22 22:26

Å fyfan, sluta posta sånt här, man blir bara för avundsjuk:p Har inte åkt nått i år. Det är skamm.. Ser ju sjukt gött ut!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-09 20:20

hejsan.

Nu kom jag tillbaka ifrån Riksgränsen och har heft många dagar med väldigt fin snö och framförallt sol! Har lärt mig kameran bättre och bättre. Samt att jag har använt mitt 55-200 objektiv mycket mer. Det fick plats perfekt i väskan och med ett monostativ var det grymt i alla lägen. Ger ett litet prov på det jag tagit och som faller mig i smaken. HAr massor med vill sortera och ge det en eftertanke innan jag lägger ut dem. Haha

Har försökt att ge åkaren så mycket fokus som det bara går men vill ju såklart ha med så mycket utav omgivingen som möjligt då det är så vackert där. Har drait ner dem lite för att få plats på dessa 100k.

Här tycker jag att man ser mycket utav åkaren och kan studera det. Och direkt när man gjort det så ser man även hur vackert allt är! ISO 400, 90mm, f/10 1/1600SEC

Likaså här. Allt bara andas skidor och det som det betyder för folk. Men man åker ju faktiskt inte ens en meter. Faktum var att det är extremt dåligt väder där på toppen. Men fint är det. ISO 800, 24mm, f/8 1/200SEC

Mycket snö och mycket skidor. All fokus tycker jag är på åkaren. ISO 400, 200mm, f/8 1/1600SEC

Bilder med harmoni i sig gilalr jag. Speciellt om dem innehåller saker som rör sig. Rörelse plus lugn är fint på bild! ISO 400, 90mm, f/11 1/1600SEC

En bild på fotografen är väl också befogad? Speciellt när det ser så kallt ut som det faktiskt var den morgonen på skuggsidan! ISO 400, 37mm, f/4 1/400SEC

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-09 20:40

Det tar sig ju atomlab! Fotona blir bättre och bättre! Körde du autoläget för sport?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-09 21:06

Ja du ser!. Det är hur man än vrider och vänder på det riktigt roligt. Jag körde på sport läget hela tiden. Auto har en belägenhet att vilja använda blixten och den i sin tur hinner inte ladda tillräckligt fort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-09 22:18
Ursprungligen av atomlab:

Ja du ser!. Det är hur man än vrider och vänder på det riktigt roligt. Jag körde på sport läget hela tiden. Auto har en belägenhet att vilja använda blixten och den i sin tur hinner inte ladda tillräckligt fort.

Ok, jag syfta på det programmerade sportläget. Ja, de olika programmerade lägena är bra. Vad tycker du om ditt 55-200 objektiv? Är det den med VR? Jag införskaffa mig nyligen ett sådant objektiv med VR. Har dock bara hunnit testa det vid ett tillfälle. Men det verkar bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-09 22:49

Det var det jag misstänkte.

Det är det här objektivet jag har och trivs väldigt bra med det. Det är för mig väldigt snabbt. Kan utan problem som jag märkte nu ha full zoom ta 2 bilder och sen dra tillbaka till 100mm ta några till och sen ut igen. Det gjorde att jag kände att man tog fler bilder än vad man gjorde. Och det var kul.

HAr fortfarande noll koll då det här är min första kamera. Men den duger hur bra som helst för mig. Jag är nöjd. Har ett ET-54 motljus och det var perfekt för då behövde jag inte ha något linsskydd i väskan. Bara ner med kameran och upp när den behövdes.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-10 07:34
Ursprungligen av atomlab:

Det var det jag misstänkte.

Det är det här objektivet jag har och trivs väldigt bra med det. Det är för mig väldigt snabbt. Kan utan problem som jag märkte nu ha full zoom ta 2 bilder och sen dra tillbaka till 100mm ta några till och sen ut igen. Det gjorde att jag kände att man tog fler bilder än vad man gjorde. Och det var kul.

HAr fortfarande noll koll då det här är min första kamera. Men den duger hur bra som helst för mig. Jag är nöjd. Har ett ET-54 motljus och det var perfekt för då behövde jag inte ha något linsskydd i väskan. Bara ner med kameran och upp när den behövdes.

Ok, så du kör med Canon och deras objektiv. Är så inne i Nikon så att jag trodde du körde med samma tillverkare. Vilken modell är det från Canon som du har? Det objektivet som du länka till är ungefär motsvarande vad jag har till min Nikon. Enda skillnaden såhär på rak arm är ju bildstabilisering som finns i mitt objektiv. Kanske har du det i ditt kamerahus? Oavsett vad, så har vi ju glädje av våra kameror. Det är ju huvudsaken! Keep u the good work!

Snyga bilder! Måste hålla med föregående talare om att suget blir enormt när man ser sånt här!

Det enda jag funderade på var om det inte hade varit idé att gå ifrån sportläget ibland? Köra bländarprioritetsläget, ställa bländaren på nåt vettigt (4 kanske), och köra ISO 100. Ljus är det ju ingen direkt brist på i sådana här lägen, och även om ISO 400 inte är jättebrusigt, så blir det alltid ett litet lyft att köra ISO 100. Både i brus såväl som i färger.
Dessutom kan jag tycka att blid nr 3 är lite underexponerad.

Men feta bilder ändå! Hatten av.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-10 10:29

Helt klart trevliga bilder, ska bli skönt att komma upp till gränsen i helgen och köra av sig lite. Var ju trots allt någon vecka sedan sist:P

1
Bevaka tråden