Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Machinedrum, tips och trix?

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-12-30 14:32

Ah, synd synd.

I got wood!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-11 15:18
Ursprungligen av robopants:

I got wood!

på tal om ingenting så har du samma trådlösa telefon som jag

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-10 12:37

Jag tycker att det är problematiskt att pitcha samplingarna snyggt och i rätt ton... någon som vet hur den pitchar, tonmässigt?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-10 12:39

haha, och odlarn läste såklart inte början på denna tråd... förlåt

  • Medlem
  • 2008-03-10 12:46

Fabrikssamplingarna är väl stämda i C har jag för mig. De i UW-delen alltså. Sedan är det +- tre steg på pitchen till nästa halvton. Det mesta man kan pitcha är en oktav upp/ner om man skall ha rättvisande steg. +- 36 alltså. Värdena som ligger utanför det är inte stämda mot något.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-10 12:48
Ursprungligen av jgb:

Fabrikssamplingarna är väl stämda i C har jag för mig. De i UW-delen alltså. Sedan är det +- tre steg på pitchen till nästa halvton. Det mesta man kan pitcha är en oktav upp/ner om man skall ha rättvisande steg. +- 36 alltså. Värdena som ligger utanför det är inte stämda mot något.

Ah, danke.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-10 12:48

Får väl göra bot genom att lägga in ett litet tips då, säkert många som gjort det, men användbart är det.

Spela in (eller för över) en baston med lite tomrum före. När man sedan lagt ut som bastoner kan man flott ställa in grovhäng med sample start. Mysigt värre.

  • Medlem
  • 2008-03-10 12:54

Den pitchinfon står säkert i manualen. Den uppdaterade från www.elektron.se då.

Lite mer svängtips:
Sök rätt på de maskiner som har variabel attack, t.ex. shakern bland TR-maskinerna. Lite olika attack här och var gör under för svänget! Olika shufflemönster är inte fel det heller, det i kombination med de maskiner där man kan ändra attacken och liknande ger mycket bra sväng.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-10 12:57

Jepp, det är fanken att alla inte har attack,, sitter alltid och rotar igenom maskinerna för att jag klömmer detta hela tiden.

Är för övrigt just nu väldigt förtjust i e12-snaren, med kort decay... grymt sa grisen.

  • Medlem
  • 2008-03-10 12:58

På samplingarna så kan man ju alltid spela dem baklänges för att få attack.

PI-HH är också grymt bra om man vill ha lite skevsväng. CLOSE-parametern kan göra under!

Riktigt fint! Det vill jag göra på både min MM och min MD. Har du mått, vem gjorde jobbet?

Jag älskar min 808 men skulle hellre vara utan den än att ge ifrån mig min MD UW.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-10 15:47
Ursprungligen av outshape:

Riktigt fint! Det vill jag göra på både min MM och min MD. Har du mått, vem gjorde jobbet?

Det är naturligtvis amino som gjorde jobbet.

Det skall nog vara möjligt att snickra ihop fler. Hör av dig via PM om du är intresserad.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-10 13:38

Eller så gör man som odlarn och skaffa sådanahär från CO

  • Medlem
  • 2008-03-10 13:41

Ooh, tjusiga trägavlar! Nu låter den säkert grymt analogt bara för det också.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-10 14:00
Ursprungligen av jgb:

Ooh, tjusiga trägavlar! Nu låter den säkert grymt analogt bara för det också.

Den låter helt klart mer organisk...levande liksom.

Ursprungligen av amino:

Den låter helt klart mer organisk...levande liksom.

Träbock i gavlarna?

  • Medlem
  • 2008-03-10 13:45

bästa tricket:

1. sälj

2. använd pengarna mot en 808

  • Medlem
  • 2008-03-10 13:52

BMX: Den "diskussionen" kan hållas i en annan tråd, bättre om vi låter den här hållas med någorlunda matnyttiga diskussioner istället för "pryl X är bättre än pryl Y".

/808-ägare i Göteborg

Grymma trägavlar!

Bästa tricket: Kombinationen MD/808

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-10 15:12

Ja, de var riktigt fina, såg att nån på elektronforat gjort ett par sådana i plåt.

Jag har ett par kabinett från mr. Amino till min modular. Extremt välsnickrade och vackra ekmöbler att ha i studion. Kan rekomendera honom varmt till allsköns träprylar ni skulle kunna tänkas vilja ha i era musikrum! Ska ta bilder och uppdatera studiobildstråden vid tillfälle.

Lessen att avbryta mitt i den delikata gaveldiskussionen, men är det nån som bytt rattarna på sin md/mm? Hade för mig att 2-3st i min var lite bångstyriga men nu när jag testade ordentligt är den uppe i 5 dåliga, kanske är lika bra att byta ut rubbet?

Jon svarade att det är rätt enkelt bara man kan löda, så jag funderar på att göra det själv.. tips?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-03-11 13:13

Har för mig att dert 1200:- kostar det om man skickar den till moderskeppet i gbg, annars är väll säkert det inte så svårt, men det lär ju bli mkt billigare.

  • Medlem
  • 2008-03-11 13:22

kottenkotten: Jag skulle skicka den till Elektron, trots att det kostar kosing. Min gamla som nu apan har var det tydligen en hel del trubbel att byta på, så jag är glad över att det inte var jag som gjorde det. Banor på kretskortet som gick av och sådant har jag för mig.

Det var iofs andra gången det byttes rattar på den, så lite slitet var det nog redan från början där.

Oj, ja sånt är klart oskoj. Tål att tänkas på, dom tar 50:- per encoder så visst blir det klart billigare.. men det där låter lite kallsvett/ångestvarning.

Amino, Vad ska du ha för 2 uppsättningar gavlar? Kan man få dem i ett ljusare träslag?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-11 21:53

Måste säga att det var ett grymt fint jobb du gjort amino. Precis rätt färg också som matchar det bruna som finns runt function-knappen. Själv funderat på att göra liknande träramar faktiskt, men kör med Ordlans knep just nu. Ser rätt läkert ut på en mk2 då den är så mycket tunnare.

...men säg mig, amino, vilket träslag och lack är det som du använt? Att jag inte vetat hur jag får till rätt färg på trägavlarna har gjort att jag dragit mig från att snida mig ett par.

Funderar på att byta till lite lyxigare trägavlar på humpan också. De svarta är sådär fina. Vill hellre ha något riktigt ådrigt och brunt på den.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 07:57
Ursprungligen av Clase:

...men säg mig, amino, vilket träslag och lack är det som du använt? Att jag inte vetat hur jag får till rätt färg på trägavlarna har gjort att jag dragit mig från att snida mig ett par.

Det är valnötsbetsad ek. Vill du göra det riktigt enkelt för dig så skulle jag kunna snickra ihop ett par gavlar till dig också. Skicka PM i så fall.

Bevaka tråden