Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SwePhone

Tråden skapades och har fått 492 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av avocade:

Wow, och här trodde jag att de skulle vänta med att knäcka uppdateringar tills SDK:et är släppt, för att undvika att röja "hemligheten". Annars ger de ju Apple möjligheten att låsa oss ute för gott från godsakerna som kommer med SDK:et... Tankar om detta?

Detta är nog fel tråd för detta, finns trådar som diskuterar detta.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-29 18:00

Me want 1.1.3

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-30 09:19

Tack för ett bra jobb med SwePhone 1.1.3!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-30 11:21

Ordlistor är på god väg nu, hittat ett sätt att aktivera svenska tangentbordet i 1.1.3 och därmed även ordlistorna.

Apple har dessutom själva rättat "tillbaka" till "retur".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-01-30 11:30
Ursprungligen av Buckner:

Ordlistor är på god väg nu, hittat ett sätt att aktivera svenska tangentbordet i 1.1.3 och därmed även ordlistorna.

Apple har dessutom själva rättat "tillbaka" till "retur".

Kalas! Jag får nog donera en gång till

Jag är ledsen om jag besvärar.. men jag har både googlat och sökt på 99.se (vilken ger ca. en miljon träffar men innehåller ingen tråd som riktigt förklarar mitt problem) efter en nerladdning av Cyberduck som ska fungera på PC (som någon här påstått, av vad jag förstår).

Kan ingen ge mig en hint? Alla nerladdningar av Cyberduck jag hittar är i ett .dmg format, vilket jag antar, är MACs motsvarighet till PCns .exe filer.

Lite hjälp kanske?

Om det är ett ftp-program du söker för windows som klarar sftp så är det filezilla som gäller.

http://filezilla-project.org/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 13:09

svenskt tangentbord

Hej

Vill ha svenskt tangetbord men inte menyer. Hur göra? Såg att nån gjort ett egen layout med åäö på första sidan av tangentbordet. Finns detta i installern nånstans?

Tack
/xw

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-14 13:17
Ursprungligen av xworker:

Hej

Vill ha svenskt tangetbord men inte menyer. Hur göra? Såg att nån gjort ett egen layout med åäö på första sidan av tangentbordet. Finns detta i installern nånstans?

Tack
/xw

Hade du scrollat lite längre ner på förstasidan av 99.se/iphone hade du sett denna:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/238034-guide-svenskt-tangentbord-till-1-1-3-1-1-4-a.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 15:21

Hej

Jo jag har sett den guiden. Dock verkar det som folk upplever krashar med det tangetbordet + att man behöver lägg till filer manuellt. Men jag provar väl.

/xW

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-14 16:27
Ursprungligen av xworker:

Hej

Jo jag har sett den guiden. Dock verkar det som folk upplever krashar med det tangetbordet + att man behöver lägg till filer manuellt. Men jag provar väl.

/xW

Lägga till filer manuellt kan vara lite trixigt om man aldrig har gjort det. Men den har inte kraschat för mej ännu (1.1.3 16 GB och 1.1.4 8 GB).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 17:27

Klockan för SMS går fel efter sommartid inställningen

Tjena,

Är det någon mer än jag som noterat att klockan för mottagna sms går fel nu efter att telefonen själv ställt om sig till sommartid?

Det är när man är inne på sms-konversationen och inte varit aktiv på ett tag, så kommer det ett nytt sms och då skrivs datum & klockslag ut, den klockan går fel på mottaget sms men när man svarar direkt så står det rätt tid på när man själv skickade.

Jag har försökt ändra tiden under inställningar men överallt där jag kollat så står det rätt tid.

Någon mer som har detta problem?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-02 17:45
Ursprungligen av beejay:

Tjena,

Är det någon mer än jag som noterat att klockan för mottagna sms går fel nu efter att telefonen själv ställt om sig till sommartid?

Det är när man är inne på sms-konversationen och inte varit aktiv på ett tag, så kommer det ett nytt sms och då skrivs datum & klockslag ut, den klockan går fel på mottaget sms men när man svarar direkt så står det rätt tid på när man själv skickade.

Jag har försökt ändra tiden under inställningar men överallt där jag kollat så står det rätt tid.

Någon mer som har detta problem?

Du är i tråden Swephone....
Det finns redan ett flertal trådar om ditt ämne, t ex denna:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/240186-sommarid-sms-bugg-uppgradera-till-1-1-4-a.html

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-02-01 07:19

Efter jag uppdaterade till 1.1.3 så ligger Svenska ordlistor 2.0 från 1.1.2 kvar i installern och det enda jag kan välja är Reinstall. Hur kan jag deleta den? Installer tror att den har en uppdatering till gamla Svenska ordlistor hela tiden.

Alright. Tack för länken jellyfisherman!
Men givetvis hamnar jag i ännu en dead end.
Jag laddade ner programmet, installerade, körde .exe filen men... måste jag installera något på iPhonen? Googlade lite men inget nappade. Skitdåliga resultat varav typ det sjunde var på turkiska(!). Vilka inställningar etc. ska jag göra för att få igång det via iPhone?
Please...? =/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-02 10:30
Ursprungligen av Swe Stars:

Alright. Tack för länken jellyfisherman!
Men givetvis hamnar jag i ännu en dead end.
Jag laddade ner programmet, installerade, körde .exe filen men... måste jag installera något på iPhonen? Googlade lite men inget nappade. Skitdåliga resultat varav typ det sjunde var på turkiska(!). Vilka inställningar etc. ska jag göra för att få igång det via iPhone?
Please...? =/

Du måste ha ssh installerat på iPhonen (OpenSSH i Installer) och veta vilket IPnummer du har (kolla i WiFi i iPhone).
Sedan connectar du med ftp-programmet och väljer sftp istället för ftp.
Login root, password alpine

Försökte söka lite, men att söka efter något som innehåller "i" är svårt. Jag har installerat Kias ordlistor i min 1.1.3 och använt "hacket" att köra med att skriva över de brittiska ordlistorna. Problemet är bara att telefonen föreslår versalt I varjegång jag ska skriva i. Någon lösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-02 22:40

Det beror på att iPhone defaultar till den amerikanska ordlistan för one-letter-words. Jag arbetar på en svensk version av one-letter-words. Den kommer att fungera för 1.1.2 och 1.1.3.

Kia2: Tack för hjälpen! Det gå oavsett otroligt mycket snabbar att bara behöva ändra I til i än att behöva hålla in AO för att få ÅÄÖ! Tack!

Supertack för tipset kenjon!
Dock har jag stött på ett liiitet problem
Jag har tagit reda på iPhonens IP-adress, gått in i Filezilla, försökt både snabbansluta och ansluta via Platshanteraren. Där har jag skrivit in IP-adressen (192.168.0.2), användarnamn (root) och lösen (root) och tryckt connect (inte valt någon port eller dylikt). Ingenting händer. Den "kan inte ansluta till servern" är det enda jag får upp.

Vad är det jag gör för fel? =/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-05 08:07

Är det när du försöker ansluta till iPhone? I så fall är lösen "alpine". Och du måste välja sftp, inte ftp.

Någon som vet hur man kan få till Svenskt tangentbord nu när ordlistor inte finns i installer för 1.1.3?
Jag har laddad ned Kias ordlista, men jag kan inte få igång dem då jag inte kan välja svenskt tangentbord i settings.

Jag har även installerat Svenska Nummer och Svenska Menyer, men får inget svenskt tangentbord...

Nån som har nån länk till en obskyr sida med instruktioner

/Patrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-06 10:11
Ursprungligen av aTallMacUser:

Någon som vet hur man kan få till Svenskt tangentbord nu när ordlistor inte finns i installer för 1.1.3?

Ordlistor skall finnas i installer för 1.1.3. Annars kan du använda tricket och välja engelska.

Ordlistorna för 1.1.3 har tydligen dragits tillbaka. Men jag kördemed "tricket" istället. Fungerar riktigt bra. Väntar med spänning på en 1-ord lista oxå, då kan man börja skriva noveller på iphonen

Bra jobbat!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-10 09:27

Här är ett tips. Läs inläggen precis ovanför ditt

Alright, nu verkar 1.1.3 (som jag slutligen lyckades uppdatera till) inte ens ha OpenSSH i Installer. Såg att massor av prylar saknades i Installer. Ska det vara så i den nya versionen? Kan det bero på att Installern prompta med att uppdatera sig, trots att jag hade 3.0 versionen innan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-25 00:06
Ursprungligen av Swe Stars:

Alright, nu verkar 1.1.3 (som jag slutligen lyckades uppdatera till) inte ens ha OpenSSH i Installer. Såg att massor av prylar saknades i Installer. Ska det vara så i den nya versionen? Kan det bero på att Installern prompta med att uppdatera sig, trots att jag hade 3.0 versionen innan?

Du kanske har hittat det redan men här är det ändå:
Du måste installera community sources som finns i installern för att få flera sources att hämta apps ifrån.

Lycka till!
// ZiNN

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-11 10:57

Jag har ett litet flummigt problem:

Installerade Installer.app på en polares iPhone genom att kopiera den jag hade på min och flyttade den till hans. Resultatet blev att han fick Installer, men den tror att SwePhone är installerat trots att det inte är det. Jag hade ju det, så det ligger väl någon fil som säger att det finns. Jag kan varken installera eller avinstallera. Vad göra?

Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 14:46

Hoppas att det inte är någon som blir sur om jag struntar i att lägga till orden "zigenarpack", "arabfitta" och "negerhora" till ordlistan
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=741698

För mig är det svårt att förstå hur dessa ord kommer in i ordlistorna överhuvudtaget. Det måste varit någon på ett chattforum som skrivit orden om och om igen...

Själv använder jag ord från Wikipedia i min ordlista. Eftersom jag även matchar orden med en riktig ordlista från Debian så rensas automatiskt rasistiska och sexistiska ord bort (ja, wikipedia är fullt av ord som "grisfitta", "fjollfitta", "björnfitta", "bullfitta" m.m.)

Bevaka tråden