Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta ikoner på touchen

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-10 12:28

Tjena, jag är relativt ny när det gäller jailbreaking.

jag har använt mig av både customize och summerboard på min 1.1.4 16 GB ipod touch

Min fråga är, finns det ett speciellt program som byter ikonutseende på alla ikoner, nu byter bara bl a youtube, safari och några till ikon, musik och video ikonerna är fortfarande standard.
Vill byta alla till samma stuk

kan detta ha någonting och göra med att jag har använt bosstools och flyttat font och applications för att frigöra utrymme en gång?

När jag ändå skriver, finns det någon som kommer ihåg vad det programmet hette som automatiskt låste upp max lagringsutrymmet för applikationer ? minns att förra gången jag jailbreakade så hittade jag ett sådans program...

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 11:36

Det bästa sättet är att gå in i iPoden via SSH/iBrickr/whatever och skapa en mapp i var/root/Library/Summerboard/Themes/ med valfritt namn. I den mappen skapar du en till mapp med namnet Icons (viktigt med stort "I" i början).
I den mappen lägger du ikonerna du vill använda på ditt springboard. Youtube-ikonen döper du till Youtube, Safari till Safari, Kartor till Kartor etc. Ikonerna skall vara i .png-format.

Tänk på att döpa ikonen till exakt samma namn som applikationen heter på ditt springboard, annars kommer det inte fungera. Detta är t.ex. anledningen till varför ikoner på vissa SB-teman bara dyker upp på de applikationer som har samma namn oavsett språk. T.ex. YouTube och Safari. Om du t.ex. byter språk på din iPod till engelska ska du se att det dyker upp fler nya ikoner, eftersom majoriteten av SB-teman är gjorda med engelskt språk.

En annan metod är att gå in i var/root/Library/Summerboard/Themes/ och mappen för temat du vill ändra. Väl där inne byter du namnet på ikonerna du vill ändra till det namn de har i din iPod. Maps t.ex. skall då heta Kartor (om du har svenska som språk på din iPod), Notes skall heta Anteckningar etc. etc. När du fixat ikonerna/temat som du vill ha det startar du om din iPod, och går sedan in i SMBprefs och väljer ditt tema. Se till att du har på valet att använda tema-ikonerna.
I tema-mapparna kan du även ändra bakgrunder, dockningsbilder etc. Kolla hur en tema-mapp är uppbyggd så förstår du.

Detta är en klurig förklaring och ett klurigt sätt, jag vet. Men när du hajjat vad jag snackar om blir det superlätt och enormt effektivt.

Man kan även gå in i applikationernas mappar och ändra ikonerna där direkt, men det är inget jag föredrar då jag vill kunna ändra ikoner som jag vill och när jag vill utan att radera orginal-ikonerna.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-11 13:39

förstår precis, tack så mkt!

Hur ändrar man ikoner som har ä i namnet t.ex inställningar. Ssh programet klarar inte av filer med å,ä och ö i namnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 16:15

Jag använder MoblieFinder för att ändra till å,ä och ö. Finns i Installer. Lägg in ikonen som Installningar.png, öppna MobileFinder, gå till filen, tryck på modify och ändra bokstaven.

Jag har också snokat fram att Inställningar skall fungera om du döper ikonen till Inställningar.png

Ok tack

Jag fick inställningar att fungera men inte väder, någon som vet varför?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-03-20 13:56

För att väder inte går att ändra på. Men det finns något hack kolla på ipodtouchfans.com..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-21 13:21

Har sett i Installer att det finns något som heter Weather Icon FIx. Har inte provat detta själv men kan man tänka sig att detta kan råda bot på det problemet? När jag körde 1.1.2 hade jag visserligen inga problem att byta ikon på väder, men detta problemet kanske uppstod med 1.1.3/1.1.4 ?

Stämmer jag är i 1.1.2 nu och då gick det att byta väder ikonen, vet dock inte om Weather icon fix fungerar.

1
Bevaka tråden