Det bästa sättet är att gå in i iPoden via SSH/iBrickr/whatever och skapa en mapp i var/root/Library/Summerboard/Themes/ med valfritt namn. I den mappen skapar du en till mapp med namnet Icons (viktigt med stort "I" i början).
I den mappen lägger du ikonerna du vill använda på ditt springboard. Youtube-ikonen döper du till Youtube, Safari till Safari, Kartor till Kartor etc. Ikonerna skall vara i .png-format.
Tänk på att döpa ikonen till exakt samma namn som applikationen heter på ditt springboard, annars kommer det inte fungera. Detta är t.ex. anledningen till varför ikoner på vissa SB-teman bara dyker upp på de applikationer som har samma namn oavsett språk. T.ex. YouTube och Safari. Om du t.ex. byter språk på din iPod till engelska ska du se att det dyker upp fler nya ikoner, eftersom majoriteten av SB-teman är gjorda med engelskt språk.
En annan metod är att gå in i var/root/Library/Summerboard/Themes/ och mappen för temat du vill ändra. Väl där inne byter du namnet på ikonerna du vill ändra till det namn de har i din iPod. Maps t.ex. skall då heta Kartor (om du har svenska som språk på din iPod), Notes skall heta Anteckningar etc. etc. När du fixat ikonerna/temat som du vill ha det startar du om din iPod, och går sedan in i SMBprefs och väljer ditt tema. Se till att du har på valet att använda tema-ikonerna.
I tema-mapparna kan du även ändra bakgrunder, dockningsbilder etc. Kolla hur en tema-mapp är uppbyggd så förstår du.
Detta är en klurig förklaring och ett klurigt sätt, jag vet. Men när du hajjat vad jag snackar om blir det superlätt och enormt effektivt.
Man kan även gå in i applikationernas mappar och ändra ikonerna där direkt, men det är inget jag föredrar då jag vill kunna ändra ikoner som jag vill och när jag vill utan att radera orginal-ikonerna.