Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför byta till mac?

Tråden skapades och har fått 324 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu tycker jag faktiskt lite synd om dig.
Tytn är en telefon som bygger på.....hallå.... döh! Windows.

ALLA windowstelefoner syncar ju APA med OSX. Om man inte köper ngt tredjepartsprogram (hubbahbubbahsync nånting) DÅ funkar det.

Köra Mac är en annan filosofi, har du negativ attityd i huvet mot mac, så kommer det aldrig att fungera. Vad du än gör.

Jag har samma (dåliga) attityd gentemot Windows (sorry!). Sätter jag mig framför en Windowsburk får jag hjärtklappning och handsvett...
Allt jag gör blir bakvänt, valhänt och ...helt fel.

Helt klart är iaf att du verkar inte trivas riktigt. Nästan varje inlägg du skriver är ngt negativt mot Apple, Macen, OSX, Mac-programmet-X och tillbehöret Y.
Vafan, sälj gunket då och köp nytt. Du kan säkert hitta ett bra erbjudande på en STOOOR PC. Du KAN ju den biten.

Ursprungligen av Goflorp:

Nu tycker jag faktiskt lite synd om dig.
Tytn är en telefon som bygger på.....hallå.... döh! Windows.

ALLA windowstelefoner syncar ju APA med OSX. Om man inte köper ngt tredjepartsprogram (hubbahbubbahsync nånting) DÅ funkar det.

Köra Mac är en annan filosofi, har du negativ attityd i huvet mot mac, så kommer det aldrig att fungera. Vad du än gör.

Jag har samma (dåliga) attityd gentemot Windows (sorry!). Sätter jag mig framför en Windowsburk får jag hjärtklappning och handsvett...
Allt jag gör blir bakvänt, valhänt och ...helt fel.

Helt klart är iaf att du verkar inte trivas riktigt. Nästan varje inlägg du skriver är ngt negativt mot Apple, Macen, OSX, Mac-programmet-X och tillbehöret Y.
Vafan, sälj gunket då och köp nytt. Du kan säkert hitta ett bra erbjudande på en STOOOR PC. Du KAN ju den biten.

du får tycka vad du vill. Men om saker "bara ska fungera" så ska inte det spela någon roll om det sitter symbian eller wm6 i det.
Ni fattar tydligen inte att ni är lurande att tro att allat bara fungerar... tycker synd om dig med...

Det finns mycket att önska av både win och mac os x.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-15 02:57
Ursprungligen av micke_nkpg:

du får tycka vad du vill. Men om saker "bara ska fungera" så ska inte det spela någon roll om det sitter symbian eller wm6 i det.
Ni fattar tydligen inte att ni är lurande att tro att allat bara fungerar... tycker synd om dig med...

Om inte dessa telefoner stöds av iSync, är det väl inte så konstigt att det inte fungerar?

Om du har en telefon som stöds av iSync så hade "det bara fungerat" utan att du behövt ladda ner drivare från 3e part och suttit och pillat med massa inställningar. Det är detta som menas med "det bara fungerar".

Och visst ibland finnns det buggar som gör att det inte "bara fungerar". Men inga program är helt buggfria. Det är inte heller detta som menas med att "de bara fungerar" utan det som menas är att du inte skall behöva krångla med drivare och massa inställningar för att få det att funka.

När jag körde windows hemma för 1 1/2 år sen så fanns det inget sync program inbyggt i windows. Det kanske har ändrats nu. Men då var man tvungen att ladda ner något program från ex sonyericsson. Kommer ihåg att detta program var väldigt krångligt att få igång så att det synca rätt.

"Ni fattar tydligen inte att ni är lurande att tro att allat bara fungerar... tycker synd om dig med..."

Nej jag tror inte att alla här är lurade.
De flesta Macanvändare vet att det;
* finns mycket färre spel till mac,
* att man är tvungen att kolla upp innan att tillbehöret man köper verkligen fungerar på mac,
* att det inte finns buggfria program.

Senast redigerat 2008-03-15 03:54
Ursprungligen av tompa747:

Om inte dessa telefoner stöds av iSync, är det väl inte så konstigt att det inte fungerar?

Om Apple ville att saker bara skulle fungera, även i verkligheten så skulel man uppdatera isync mycket mera och ha alla mobiler där som säljer i stora mängder. Kan nog gå i god för att det onte säljs så mycket motorola i europa. Så när ska isync bara fungera?

Ursprungligen av tompa747:

När jag körde windows hemma för 1 1/2 år sen så fanns det inget sync program inbyggt i windows. Det kanske har ändrats nu. Men då var man tvungen att ladda ner något program från ex sonyericsson. Kommer ihåg att detta program var väldigt krångligt att få igång så att det synca rätt.

Det är väl bättre att inte ha något alls, än ett som inte fungerar till de mest sålda telefonerna?

Om Apple ville att saker bara skulle fungera, även i verkligheten så skulel man uppdatera isync mycket mera och ha alla mobiler där som säljer i stora mängder. Kan nog gå i god för att det onte säljs så mycket motorola i europa. Så när ska isync bara fungera?

Det är väl bättre att inte ha något alls, än ett som inte fungerar till de mest sålda telefonerna?

Jag tror de som har de "mindre sålda" telefonerna från Sony ericsson och Nokia tycker det är trevligt att det fungerar. Men bara för att inte din telefon, vad den nu hette, inte stöds får igen annans telefon fungera heller?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag tror de som har de "mindre sålda" telefonerna från Sony ericsson och Nokia tycker det är trevligt att det fungerar. Men bara för att inte din telefon, vad den nu hette, inte stöds får igen annans telefon fungera heller?

Visst ja, apple kan ju inte göra fel... När blev motorola de mest sålda mobilerna i europa/sverige ??

Visst ja, apple kan ju inte göra fel... När blev motorola de mest sålda mobilerna i europa/sverige ??

Hur kan du misstolka mitt inlägg så mycket?! Har du ens läst mitt inlägg? Är du ens läskunnig?

Hur kan du misstolka mitt inlägg så mycket?! Har du ens läst mitt inlägg? Är du ens läskunnig?

jag betackar mig för personligga påhopp!! men det kanske är det som är starndard på 99.se?

jag betackar mig för personligga påhopp!! men det kanske är det som är starndard på 99.se?

Du ber om det.

Du ber om det.

Blir det mera legitimt då? och enlig reglerna?

Blir det mera legitimt då? och enlig reglerna?

Det kan väl du kolla upp, du som tycker om att lusläsa paragrafer tills du hittar något som passar dig.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-19 00:33

Motorola är/har varit stora i USA och det är också där Apples största kundkrets ligger. iChat använder AIM-protokollet av precis samma skäl - de flesta använder AIM i USA helt enkelt. Vill du att Europa ska bli Apples största marknad istället kan du ju bidra till det genom att köpa fler Macar.

Ursprungligen av boris91:

Motorola är/har varit stora i USA och det är också där Apples största kundkrets ligger. iChat använder AIM-protokollet av precis samma skäl - de flesta använder AIM i USA helt enkelt. Vill du att Europa ska bli Apples största marknad istället kan du ju bidra till det genom att köpa fler Macar.

Det bevisar ju bara att apple inte är anpasat efter där vi lever. Så varför ska vi då ha mac? Företag som inte anpassar sig brukar efter en tid dö ut.

Det bevisar ju bara att apple inte är anpasat efter där vi lever. Så varför ska vi då ha mac? Företag som inte anpassar sig brukar efter en tid dö ut.

Ibland undrar jag om du har diagnos av något slag.

Av dina 180 inlägg finner jag att ca 98% är negativt. "mackollektivet" har kallats insnöade, vi är dumma i huvet, vi är lurade, Jobs har aldrig fel etc...

Så fort du får det minsta mothugg så är det så jävla synd om dig och du springer och hojtar om personangrepp. Strax innan kallar du oss här idioter, macibaner, losers etc
att du bara orkar och att du fan har mage!

Hade det här vart Zündappklubbens årsmöte med tillhörande fest hade du vart den där killen som stått och hyllat Puch dakota på fyllan tills någon kastat en tompava i huvet på'n.

Att du sedan använder ett citat från mig om att jag är negativ till MS för att exemplifiera att ALLA på 99se inte har annat att göra än att hacka på nybörjare är fullständigt intelligensbefriat. Du kliver liksom ÖVER gränsen nu...

Killen frågade mig "Fungerar det likadant i Entourage?" ungefär, vi diskuterade adressboken. Tonen var god.

Jag hjälper dem så mycket jag hinner och orkar.
Det enda du gör är att du gnäller. Säger att du känner dig "lurad", "besviken" och allmänt förd bakom ljuset. Det låter som du är en människa som kanske skulle byta till Windows, kör det. Helst väldigt långt bort från mig. För just nu är jag lite upprörd och känner att du fanns i närheten skulle jag vilja ge dig ett lass med tulpaner.

Gå ut ikväll och få dig lite sex, det verkar du behöva.

Hädanefter betrakltar jag ALLT från ditt håll som NOLL.

Ibland undrar jag om du har diagnos av något slag.

Är rena personangrepp regel på detta forum?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-19 22:16

Är rena personangrepp regel på detta forum?

Mest från din sida skulle jag vilja påstå. Man kan inte provocera människor och förvänta sig att ingen ska reagera.

Jag föreslår att du går ut på stan och berättar för alla vilka dumma, vilseledda och godtrogna människor dom är. Jag garanterar till 100% att det kommer att bli reaktioner.

Du råkar vara på ett forum där det är människor som skriver inläggen (om du nu hade fått för dig att det fanns några andra) och således uppfattas allting du skriver som väldigt personligt. Om du inte förstår det vet jag inte vad det kan vara, brist på socialkompetens kanske?

Ursprungligen av boris91:

Mest från din sida skulle jag vilja påstå. Man kan inte provocera människor och förvänta sig att ingen ska reagera.

Ett "angrepp på en grupp" kan inte bli personligt. Om sedan invider tar åt sig är faktiskt inte mitt problem.

Det känns tyvärr inte gångbart att delge efterenheten jag har sedan jag switchat ett företag, här på forumet. För det skulle inte tas emot med "goda ögon".

Skulle det komma frma mista lilla negativt om mac dör så skulle jag bli påhoppad av "mactalibaner" direkt. För apple kan som jag märkt här, ALDRIG göra något fel.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-20 19:15

Skulle det komma frma mista lilla negativt om mac dör så skulle jag bli påhoppad av "mactalibaner" direkt. För apple kan som jag märkt här, ALDRIG göra något fel.

När tänker du sluta,Blir så trött på dej...!

Ett "angrepp på en grupp" kan inte bli personligt. Om sedan invider tar åt sig är faktiskt inte mitt problem.

Det känns tyvärr inte gångbart att delge efterenheten jag har sedan jag switchat ett företag, här på forumet. För det skulle inte tas emot med "goda ögon".

Att du skulle få en massa kudos för att du switchat ett företag är ju bara löjligt.
Var det ditt beslut?
Det var väl ett jobb som vilket annat?
Jobbar du med liknande saker idag? Eller är det one-lucky-shot som du tänker leva på tills du går i pension?
Varför skulle inte det tas emot med "goda ögon" (vad är det för ett uttryck?) ?
Apple kan göra en jävla massa fel. De är ett företag, inte gudar.

Däremot tycker jag att de får till många saker rätt. Jag gillar deras produkter och diskuterar dem här på ett forum för alla oss som använder deras saker.

Genom att kalla de som du umgås med här för en massa negativt, oavsett om det är i grupp eller enskilt så straffar du bara ut dig själv.
Eller hade du hopparts vinna respekt på att vara negativ och elak?

Ett angrepp på en grupp kan upplevas som personligt och det är inte upp till dig att avgöra det. På samma sätt som trakasserier på en arbetsplats t ex, där är det en som t ex blivit nypt i rumpan att bestämma vad som är trakasserier.

Du kallar det kollektiv jag tillhör för allt det som sagt redan ovan.
Jag anser att du förmodligen sitter hemma, lever ensam på gamla meriter, har medicinering och därför inte är någon jag skall bry mig om.

Att du skulle få en massa kudos för att du switchat ett företag är ju bara löjligt.
Var det ditt beslut?
Det var väl ett jobb som vilket annat?
Jobbar du med liknande saker idag? Eller är det one-lucky-shot som du tänker leva på tills du går i pension?

snacka om att du är bra på att hela tiden försöka misskreditera folk. Blir du hög av detta eller?

Varför skulle inte det tas emot med "goda ögon" (vad är det för ett uttryck?) ?

För att det varverkligen inte bara goda erferenheter som kom fram. Törsm an verkligen säga något negativt om apple här?

Ett angrepp på en grupp kan upplevas som personligt och det är inte upp till dig att avgöra det.

upplevelse och vad som menas är inte alltid samma sak.

På samma sätt som trakasserier på en arbetsplats t ex, där är det en som t ex blivit nypt i rumpan att bestämma vad som är trakasserier.

nej, det gör lagen.

för att återkoppla till topic:
Den dagen du byter till mac. Var beredd på att få tänka om hela på allt. och ställer du frågor på forum, äkna med att du blir nervärdera som idiot och psykopat om du skulle komma fram till att det finns något negativ med mac.

citatet finns längre ned i tråden.
"Jag anser att du förmodligen sitter hemma, lever ensam på gamla meriter, har medicinering och därför inte är någon jag skall bry mig om."

Jag bytte till mac pga ett stabilare os.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-20 19:55

Jag har inte sagt något om en grupp. Kanske blandar du ihop mig med Adrian? Vi är inte samma person.

Då tar vi ett förenklat exempel istället. Ponera att jag säger att alla svenskar är dumma i huvudet och bör utrotas från denna planet omedelbart. Det vore ett angrepp på en hel grupp människor och varenda en av dessa kommer att ta det personligt eftersom angreppet inbegriper en förutfattad åsikt om var och en individ inom gruppen. Du kommer också att ta det personligt om jag kommer fram till dig och slänger ur mig det.

Jag skulle vilja påstå att situationen skulle i stort sett vara av samma natur som den nuvarande. Du gillar uppenbarligen inte Macar, och hänger därför på ett Macforum för att berätta för alla hur dumma dom egentligen är. [Finn två fel i ovanstående]

Att folk sedan tar något åt sig kan förvisso inte vara ditt problem, det är helt korrekt. Däremot är det ditt fel, eftersom du provocerar fram motangrepp och är helt (till synes) medveten om det.

Problemet däremot är vårt, och det är du. Jag hoppas innerligt att någon tar tag i problemet snarast, om inte du kan rå för dig själv.

För apple kan som jag märkt här, ALDRIG göra något fel.

räkna med att du blir nervärdera som idiot och psykopat om du skulle komma fram till att det finns något negativ med mac.

Varför fortsätter du att hävda detta? Kan du inte ge dig på den punkten?

Du har fått exempel på trådar som kritiserar Apple och OSX och diverse program. Läs t.ex inlägg #98 en gång till.

Visst är merparten av trådarna på det här forumet positiva till Apple, men vi gillar ju Apple och Mac. Vi kan ju inte kritisera bara för kritiserandets egen skull. Men när det finns något att kritisera, så gör vi det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför fortsätter du att hävda detta? Kan du inte ge dig på den punkten?

Räcke detta citat för att du ska förstå?

Jag anser att du förmodligen sitter hemma, lever ensam på gamla meriter, har medicinering och därför inte är någon jag skall bry mig om.

bör kunna liknas vid ett rakt personangrepp som bör kunnage avstängning...

Du hävdar att på det här forumet kan Apple aldrig göra något fel.

Jag, och många andra, säger att så är det inte.

Och som "bevis" använder du ett inlägg från den här något infekterade tråden.

Vad har det med Apples påstådda ofelbarhet att göra?

Senast redigerat 2008-03-20 21:04

Hade det här vart Zündappklubbens årsmöte med tillhörande fest hade du vart den där killen som stått och hyllat Puch dakota på fyllan tills någon kastat en tompava i huvet på'n.

Haha, lysande analogi!

Hade bash funnits på svenska, hade jag rapporterat den dit.

Eh... nej?

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-15 10:36

Som vanligt så missförstår du ett och annat. Att saker "bara fungerar" är inte samma sak som att "precis allting i hela världen bara fungerar". Den väsentliga skillnaden är att när Mac har stöd för någonting så "fungerar det bara" — medans på Windows, även när Windows har stöd för någonting så krävs ofta pill med drivrutiner och speciella program från tillverkaren. Det är skillnaden.

Jag har en telefon som har stöd i iSync, en Samsung, för mig fungerar det bara. Inga drivrutiner, inga inställningar, inga speciella program, inga konstigheter. Det bara fungerar.

Jag ger upp. Du får ju Åsnan (surmulen) Ior att framstå som Loffe Carlsson.

"jag använder mig av manufrog. Är mycket nöjd." Det här är i stort sett den Enda positiva kommentar jag hittar i systemet på dina inlägg.

Här har du några andra citat som du skrivit, saxat ur ca 160 inlägg.

"Grejen är den att alla mac-nördar som tror att mac inte kan skadas av virus är helt o hållet idoktrinerade av jobs att tro detta.
Dessutom verkar dessa personer inte vilja se över häcken om man..."

"WOW, vilken valfrihet apple bjuder på."

"Annars kanske de uppdaterat till någon "smart" funktion som ingen medlem där vil ha ;)" (om IDG)

"FreeBSD är inget rent Unix-system."

"Du glömde en sak. Att Steve Jobs tvingar in en köpare av iPhone på t.ex. telia är helt oki. För då är det ju Jobs som bestämt det och han kan ju aldrig göra något fel"

"jo, och med mycket lite info av den ansvariga för mac.se kommer jag inte välja det... troligen ingen annan heller."
(Ang Testa nya iDisk på Mac.se)

"USB-Minne kan skälas." (Stjälas) (Ang Testa nya iDisk på Mac.se)

"iphone är en ipod med ringfunktion, vilket gör den till en avancerad musikspelare."

"Men hallå, betyder det att Apple börjar släppa info innan det släpps nya saker nu? eller är det bara spekulation som vanligt ;)" (Ang nya MacBook Pro kommer snart)

"Med den prisbilden kommer den inte sälja till flera än redan frälsta. "USA-abbonemang" fungerar inte i Sverige"

"X1 är skapad för att fungera i affärslivet, det är inte iphone. Därav skildanden på os mm."

"Oki, det är ju väldigt subjektivt. När jag fingrade på en iphone så uplede jag inte det tangentbordet mera lätt använt än det som finns på min tytn..."

"Ärligt tror jag att det är "macibaner" som vill att det ska vara så gör att de ska kunna angripa SE."
"X1:an är en HTC-telefon. iPhone är en ipod med ringfunktion"

"X1 är en smartphone, inte iphone."

"Vad jag vet försöker Apple sälja iphone på snygga menyer och snyggt gränsnitt med så vem som är värst kan ingen säga idag."

"Ska man kolla på denna listan har apple inte uppdaterat isync på mycket lång tid."

"Jag tycker en TyTN II är mcyket kompetent och slår iphone med hästlängder i det mesta, men den kan inte användas med enkelhet med mac os x."

"Annonser som placeras mitt i inlägg eller mellan inlägg kan jag absolut inte med."

"Att använda det som många gör. Finns inga virus till mac, är säkert pga det. Som om det skulle vara ett säljargument? Det visar snarare på hur insnösade vissa verkligen är."

"Att Apple bara tar FAT32 visar på hur mycket efter dom är. FAT32 var liksom "nytt" iom Win98."

"Gör världen bättre.. skippa Safari och använda bara FireFox. ;)"

"mac-världen är full av fejk.. undra vad det beror på ;)"

"iSync är den mest värdelösa funktionen i Leopard idag. Inte uppdaterad efter dagens mobiler över huvudtaget. "

"Då kanske det vore bra om Apple byggde ut iWork för att kunna matcha detta. ;)"

"Det finns inget grafikkort att byta i mac mini. Så det kan bli aningen svårt.
Det som finns är en inbyggd grafikkrets som inte är mycket att ha igentligen."
(Svarar på ny användares FÖRSTA inlägg på 99 "Kan man byta grafikkort i MAc Mini")

"Skulle vilja ha en längre sladd på det trådbundna (Tangentbordet) som hänger med iMac."

"Känns som en 13":s mbp är lite för litet..."

"Om du i fortsättningen ska lägga upplänkar så kanske du ska dubbelkolla dom innan. Flera du lagt upp fungerar inte längre."
(Tacksamhet mot användare som lägger upp länkar)

"Reglerna finns nu, jag blev spärrad i 5veckor för att jag ville ha regler. ;)" (Ang Regler på forum.macworld.se)

"iweb skapar inte sidor efter den givna standarden och IE läser inte den rakt av.. så jag kan förstå att det blir problem.
Safari läser inte heller webbstandarden rakt av...."

"får bara upp trådar från 1800kallt =/"

"Vad är mac-igt? att allt ska vara grått och se exakt identiskt ut?"

" "macvärlden" verkar vara grymt utseendefixerad faktiskt."

"Varför ska vi ha en ultratunn macbook? svaga muskler eller vadå?"

"Går det att köpa en ny macbook med tiger idag? känns som leopard är för buggigt, likt windows vista."

"Där kom verkligheten inpå livet för macnördar
Dessutom är iweb uselt utifrån att saker ska bli sökmotorvänliga och lättladdade."

"Exakt. Vissa moderatorer där ser sig som gudar och kan inte ta att andra tycker olika än dom själva.
Den värsta har nu lämnat in"

Ni fattar tydligen inte att ni är lurande att tro att allat bara fungerar...

Öh?

Jag har en 20" iMac, fullsketen med minne, en iPod, Shuffle, en iPhone, en Pentax Digitalkamera, ett par rejäla högtalare, gör HDR-bilder, videochattar, redigerar film, musik, laddar ner både det ena och andra, bränner Skivor, släktforskar, Surfar, konverterar film, lyssnar på musik, laddar ner podcaster. Skriver en del, En laser är kopplad till datorn. Datorn kommunicerar med trådlöst nätverk, det finns två macar till på det närverket. Externa hårddiskar finns i mängd. Backuper tas varje timme och varje dygn.
Alla delar varandras musik och bilder. Jag redigerar bilder, gör bildspel, hanterar mängder med mail. Sköter en blogg, en hemsida och ett flickR-album. Min fru sköter sin egna site från sin bärbara.

Jag och min fru har skitskoj med våra datorer och jag märker aldrig att något inte fungerar. Vaddå inte fungerar? Allt funkar. till 100%

Bevaka tråden