Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleTV vs MacMini

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på vad jag skall koppla från mina macar till min full HD TV, vill strömma foton o egna videosnuttar/filmer. Har svårt att se varför en appleTV är ett alternativ till en nätverksuppkopplad macmini som hänger under TVn på väggen. Macmini har ju DVDspelare men kanske borde haft en Blueray för att vara ett odiskutabelt alternativ. Är det någon här som kan råda mig?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-18 22:05

På min Samsung M86 ger AppleTV:n mycket bättre video-bild, det blir mycket mjukare, stabilare rörelser. Från min Macbook så hackar bilden och det blir dåligt flyt... men detta kanske bara beror på någon inkompatibilitet mellan tv och macen... jag vet inte... AppleTV:n funkar i alla fall perfekt, det var därför jag istället skaffade denna.

Jag väntar på nästa uppgradering av Mac mini som förhoppningsvis gör att den utan bekymmer klarar att vara både mediacenter och visa HD-film _och_ fungera som server i mitt hemmanät tillsammans med ett NAS.

Har du råd, köp också en Playstation 3 som ju innehåller Blu-ray plus fungerar utmärkt ihop med Mac genom MediaLink och dessutom kan du avnjuta Bilar, Råttatouille, Call of Duty 4 och Gran Turismo 5 i makalös 1080p...

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-19 10:29

Jag skulle i alla fall välja en AppleTV och hacka den lagom mycket, kanske lägga in Tiger på den istället för ATV mjukvaran.

ATV:n är ju billigare än en mini och den behöver inte en massa adaptrar och grejs.

//A

Vi bytte från en MacMini till en Apple-TV av det enkla skälet att vi inte ville ha en dator under TV:n med allt vad det innebär av underhåll.

Vi är mycket nöjda med bytet.

Ursprungligen av stefanlagerblad:

Funderar på vad jag skall koppla från mina macar till min full HD TV...

AppleTV klarar inte full HD än så länge.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 23:55

AppleTV på ex.v. MacMini

Vill man, så kan man köra BackRow från en AppleTV på ex.v. MacMini, dock inte på Leoparden…:p

Läs mer här…

Lycka till,

- Torkel

• Medlem
  • 2008-03-20 13:48

Jag kopplade ur en MacMini från TV-anläggningen och väntar nu på en AppleTV, eftersom jag inte lyckades få både ljud och bild från MacMinin in i receivern utan en massa extrautrustning (DVI+audio -> HDMI)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 01:25

Sitter med samma pinsamma iLands problem. :9
Köpte nyligen en 40" Full HD TV men har fortfarande inte lyckats bestämma mig hur jag ska lösa själva mediacenter bygget. Både jag och tjejen sitter med varsin bärbar, och jag vill göra allt enkelt så även tjejen kan hantera det, samt att vi vill undvika kablar så mycket som möjligt går. Så jag funderar på om det är så enkelt som en airport express till iPodHiFin som får ta hand om musiken via airtunes, så slipper man ha TV på för att kunna spela sin musik, och en Apple TV till TVn för resten. Problemet är att det känns lite rubbat att när man hyr en DVD så måste man rippa den innan man kan kolla på den, det är att göra något enkel krångligt vilket är motsatsen till det jag vill, där känns en MacMini som lösningen, då måste man dock ha en tangetbord, och mus i krokarna, hade gärna sett att MacMini och ATV parade sig så man fick det bästa av de 2 världarna. Det finns ju rykten om en ny MacMini så jag håller i hatten en stund till, med lite tur så faller mina önskningar in. Som redan sagt, ack alla dessa iLands problem.

Har dock några ytterligare frågor.
1. Hittar Apple TVn all musik + bilder i nätverket så både min och tjejens dators material kommer med?
2. Apple TVn saknar väl airtunes, i den meningen att jag inte kan koppla iPodHifin till AppleTVn och spela musik utan att sätta på TVn.

/Fred

• Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-04 02:17
Ursprungligen av Fredric:

Har dock några ytterligare frågor.
1. Hittar Apple TVn all musik + bilder i nätverket så både min och tjejens dators material kommer med?
2. Apple TVn saknar väl airtunes, i den meningen att jag inte kan koppla iPodHifin till AppleTVn och spela musik utan att sätta på TVn.

/Fred

1. Du kan bara synkronisera ett iTunes-bibliotek till Apple TV. Synkronisera innebär att all data förs över till Apple TV. Ändrar du något på ATV ändras datorn med iTunes-biblioteket. Du kan däremot streama innehåll från andra datorer genom iTunes. Upp till åtta datorer samtidigt, om jag inte minns fel.

2. Du kan ju använda högtalarna som ATVn är kopplad till och styra allt trådlöst från din Macbook, t ex. Utan att ha på Tvn ja.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 03:10
Ursprungligen av Thoolo:

Du kan ju använda högtalarna som ATVn är kopplad till och styra allt trådlöst från din Macbook, t ex. Utan att ha på Tvn ja.

Kalas!!

Blir nog ett köp av en Apple TV!!
Har en lite fråga till så här mitt i natten,, såg att AppleTVn har en USB!? Så vad kan man ha den till...förutom att hacka den med Går det att tex bygga ut med en extra HD? eller vad är den bra för,, (Ni får ursäkta den dumma frågan, är trött trött trött...

/Fred

Ursprungligen av Fredric:

Kalas!!

Blir nog ett köp av en Apple TV!!
Har en lite fråga till så här mitt i natten,, såg att AppleTVn har en USB!? Så vad kan man ha den till...förutom att hacka den med Går det att tex bygga ut med en extra HD? eller vad är den bra för,, (Ni får ursäkta den dumma frågan, är trött trött trött...

/Fred

Vad jag vet så funkar den inte till något annat än att hacka/justera OSet. Googlade lite snabbt och läste något i stil med att Apple påstår att USB-kontakten enbart är avsedd för supportarbete... Yeah right att det är hela sanningen! De fattar väl lika bra som jag att om man kan hacka den så är det fler som köper!

Med SofaControl kan du kontrollera i stort sett allt med Apple Remote.

Men titta även på http://www.99.se/n-tverk-s-kerhet/239558-hur-ser-era-median-tverk-ut-hemma.html där jag får svar på liknande frågor!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 09:41

Mycket oklart,,, kan iof vara så att dom kan ge USB porten funktioner i framtida mjukvaru uppdateringar, finns väl en massa saker man skulle kunna använda den till,, mer än att köra fulhack.

/Fred

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 23:49

Det blev en Playstation 3 och mediacentral, funkar ju sjukt bra såhär långt!!
Känns som man fick väldigt väldigt mycket för den extra 1000:- lappen PS3an kostade, Blueray, DVD, CD spelare, plus playstation, full HD mm... och den är ju inte direkt ful heller.. Blir nog bra detta..

Hmm, ja en PS3 hade ju inte varit fel heller Hur mycket pröjsade du då totalt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 00:40

PS3 Med 2 spel, 4600:- + 120:- för media central, tycker att det var helt okej pris, trodde tills idag att en PS3 typ kosta 6-7000:-...

Angående Apple TV;
Jag som ej köpt en platt-tv än, som har en vanlig tjock-tv som ej är Widescreen och ej har komponentanslutning kommer väl få leva med svart-vit bild? Eller?

Senast redigerat 2008-04-10 16:45
1
Bevaka tråden