Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iomega Ultramax 1 TB köpt på Inwarehouse - Reklamation?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 14:07

Vet inte om frågan är relevant för det här forumet men apple säljer väl på vissa ställen Ultramax fortfarande... Hur som helst: Jag köpte en Ultramax på Inwarehouse i början av Januari. Strömadaptern gick sönder efter någon vecka, tog kanske två veckor att få en ny. När jag stoppade in den nya strömadaptern så uppförde sig hårddisken konstigt och gick sedan sönder. Jag gick till Inwarehouse och ville lämna tillbaka hårddisken men det gick inte. Bytes- eller återköpstiden vare utgången så det fanns inget dom kunde göra. Svensk som jag är undvek jag konfrontation. Efter kontakt med Iomega igen så fick jag en ny hårddisk skickad till mig. Jag fick den idag och den var en så kallad DOA. Det är ju av flera skäl inte hållbart ha inställningen "Det är lugnt, jag har ju garanti på den så när den går sönder så skickar de bara en ny." Hårddiskar är ju trots allt till för att lagra, ibland viktig, information på. Jag vet, jag borde stått på mig hos Inwarehouse men jag vet inte riktigt vilken procedur man ska följa i såna lägen. Det låter ju konstigt om, när jag vill reklamera, de bara kan svara "Nä, vi gör inte sånt, vi får inget nytt "sales-kit" av Iomega så vi kan inte sälja vidare produkten sen". Jag ber om ursäkt för att det blev ett litet onödigt långt inlägg men jag ville skriva av mig lite.

All hjälp uppskattas!

Edit: har varit i kontakt med deras telefonsupport också, de sa ungefär samma sak.

• Medlem
  • Öckerö
  • 2008-03-19 15:56

Har du köpt hårddisken privat (dvs inte till ditt företag) så gäller reklamationsrätten enligt konsumentköplagen (KKL). Går din hårddisk sönder inom 3 år och du har brukat den som det är tänkt att den ska brukas så kan du hänvisa till reklamationsrätten. Dom är då skyldiga att laga den eller ersätta den.
Vänd dig till den affär där du köpte varan och ta med kvittot.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 16:04

Men det stämmer alltså att SAMMA fel måste uppkommit TRE ggr för att men ska få pengarna tillbaka?

• Medlem
  • Öckerö
  • 2008-03-19 16:10

Företaget har tre försök på sig att återgärda felet.
Klarar dom inte det så kan du kräva att dom köper tillbaka varan av dig.
Men observera att det måste vara samma fel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 16:24

Mm, jo, jag tror på dig, har ju själv för mig att det var nåt sånt men jag hittar inte vilken paragraf det är.

• Medlem
  • 2008-03-19 19:23

Se särskilt paragraf 20a

http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htm

Lycka till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 17:36

Jag fick min andra ersättningsdisk idag (3:e disken totalt), fullständigt obrukbar. Ja, kan väl inte direkt vara sur på Inwarehouse, de har trots allt bara följt reglerna även om de kunnat vara lite mer Serviceminded och inte bara vidta åtgärder när de tvingas till det. Det känns dock jävligt segt att ha lagt ut 2500 kr i början av Januari och fortfarande inte ha en fungerande hårddisk. Nej, jag kan verkligen inte rekommendera Iomega Ultramax 1 TB. De gör bra mindre diskar dock (och större kanske). eGo serien är lysande i mitt tycke. Men söker man på Ultramax så hittar man ett antal DOA:s (jag har alltså haft 2 av dem).

Hoppas nu att jag får pengarna tillbaka trots att jag (på rekommendation av Inwarehouse) gått direkt till Iomega för utbyten.

Låter ju som att de är enheten som är trasig och inte diskarna? För du har fått nya diskar som du stoppar in i enheten?

Sannolikheten att 3 nya diskar ska va paj får man anse som väldigt liten..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 18:03

Nej nej, jag har fått ny kontrollenhet (chassi) och tyvärr såklart nya diskar varje gång. Visserligen remanufactured chassi men ändå.

Jag uttryckte mig lite ottydligt... Och det har förmodligen varit chassit som varit trasigt varje gång. Det har hur som helst inte uppfört sig som det ska men utan att lysa rött för diskarna. Den har nämligen en indikatorlampa för varje disk som visar om de fungerar eller inte.

Senast redigerat 2008-04-16 19:09
1
Bevaka tråden