- Eva
- Medlem ●
- Sundsvall
Ni fattar tydligen inte att ni är lurande att tro att allat bara fungerar... .
Kanske att du skulle behöva köpa en NY dator micke-nkpg. Jag tror faktiskt det, jag känner nämligen igen symtomen
Jag läser ju hur du hela tiden söker fel och klagar på allt. Du riktigt vill att allt med din Mac ska vara dåligt och krångligt och fel och hemskt.
Som jag sa så känner jag igen symtomen. När min man börjar klaga på sin bil, när han hittar det ena felet efter det andra och aldrig kan sluta surra om detta - ja, då vet jag att han snart ska börja prata om bilbyte! Och det är ingen mening med att argumentera om saken eller att försöka diskutera med hjälp av fakta eller logik. Allt handlar om känsla (även om han själv naturligtvis inte inser det!) Han blir inte nöjd och glad förrän han har sin nya bil.
Så vad jag föreslår dig att göra micke_nkpg är att byta dator. Köp en ny mac eller pc, köp den du helst vill ha. Sen kommer du att bli nöjd och glad igen.
Lycka till och ha det bra
Jag läser ju hur du hela tiden söker fel och klagar på allt. Du riktigt vill att allt med din Mac ska vara dåligt och krångligt och fel och hemskt.
Jag vill att den bara ska fungera... men har börjat inse att denna mening är ren lögn.
Hej micke_nkpg!
Av inläggen här så förstår jag att du är missnöjd med Mac OS. Jag själv har idag PC och ska köpa en Mac dator. Jag har sagt till mig själv att jag ska ge Mac OS ett år och ska försöka att rensa huvudet av XP erfarenheter och lära om.
Om jag av någon anledning efter det året skulle ogilla Mac OS så installerar jag XP och kör det istället. Nu till min fråga. Varför installerar du inte XP och struntar i Mac OS? Eller kanske något annat operativsystem som du tycker om, för jag läste att du har en iMac så det ska väl gå, eller är jag helt ute och cyklar?
Mvh
Anders
Hej micke_nkpg!
Av inläggen här så förstår jag att du är missnöjd med Mac OS. Jag själv har idag PC och ska köpa en Mac dator. Jag har sagt till mig själv att jag ska ge Mac OS ett år och ska försöka att rensa huvudet av XP erfarenheter och lära om.
Om jag av någon anledning efter det året skulle ogilla Mac OS så installerar jag XP och kör det istället. Nu till min fråga. Varför installerar du inte XP och struntar i Mac OS? Eller kanske något annat operativsystem som du tycker om, för jag läste att du har en iMac så det ska väl gå, eller är jag helt ute och cyklar?
Mvh
Anders
Att ni här inte kan ta att en som switschar har problem viasr tyvärr bara att detta forum är för "insnöade". Dessutom verkar det som at personangrepp är bra saker. "man ber ju om det" tydligen, när man inte "avgudar" allt jobs släpper ifrån sig.
Om du läst hela inläggen så fram går det att jag inte är missnöjd, men ganska besvikien på "att saker inte bara funkar" som det står i reklamen!. De som finns här inne borde kan ta det till sig "att saker inte bara fungerar". istället för att idiotförklara folk som råkar säga minsta lilla dåligt om mac.
Jag har innan jag personligen köpte mac hemma (en macbook och en imac) switschat ett företag från wim till mac och även sett problemen som kan uppstå när företag byter datamiljö på hela företaget. Men det efterenheten är väl ingen här som vill veta av, för den var inte helt positiv i instegsskedet. Men nu fungerar det och jag lämnade det projektet med många erfarenheter rikare och bra referenser.
Jag har idag ägnat hela kvällen åt att få in win xp pro via bootcamp. fick det att fungera efter mycket om o men.
Tryck på valfri tangent om du vill starat med cd-skivan....
Diskfel
Tryck ne en tangent för omstart
Detta meddelande du ser ovan fick jag två ggr. Jag följde manualen för bootcamp.
Det som bara skulle fungera....
Att ni här inte kan ta att en som switschar har problem viasr tyvärr bara att detta forum är för "insnöade". Dessutom verkar det som at personangrepp är bra saker. "man ber ju om det" tydligen, när man inte "avgudar" allt jobs släpper ifrån sig.
Jag tror många skulle se det som ett slags personangrepp att du anklagar alla oss på forumet för att avguda allt från Apple och för att vara insnöade. För om du gör det så är du bara ute efter att förolämpa och reta upp folk, eftersom det helt enkelt inte är sant och du uppenbarligen inte läst diskussionerna på forumet.
Jag skulle drista mig till att säga att allting Apple släpper möts med kritik, såväl som beröm.
Ingrodda användare vägrar ju inse att det finns brister med mac os x. Så vad är det då för ide för de som r nya att komma hit? finns ju då liksom inget kritiskt tänkande. Allt Apple släpper är guda benådat.
Samma inskränkta påstående igen som drar alla över en kam. Det finns inte en chans att du följt med här i diskussionerna om du verkligen tror att det ligger till som du påstår.
Vägrar folk inse att det finns brister i Mac OS X? Varför har vi då en tråd på tio sidor om buggar i Leopard? Om vi inte kan inse bristerna, då kan det väl inte finnas några buggar i det operativsystem som vi avgudar?
Detta är typiskt en standardanklagelse som folk slänger ur sig om Macanvändare när dom inte vet vad dom talar om, och gärna vill provocera dom.
Naturligtvis finns det en och annan "mactaliban" som emellanåt vägrar inse uppenbara brister, men det är knappast representativt för forumet och merparten av dess medlemmar. Så om du vill föra en vettig diskussion, undvik att börja med att förolämpa alla andra.
Jag tror många skulle se det som ett slags personangrepp att du anklagar alla oss på forumet för att avguda allt från Apple och för att vara insnöade. För om du gör det så är du bara ute efter att förolämpa och reta upp folk, eftersom det helt enkelt inte är sant och du uppenbarligen inte läst diskussionerna på forumet.
Du säger emot dig själv, för ett angrepp på ett "kollektiv" kan inte bli personligt.
Ursäktar om tråden redan finns, Hittade den dock inte
Nu är det så här, jag har en fråga.
Varför skulle jag lämna min trogna (okej den är rätt gammal och har krashat 2 ggr men iaf) Pc och köpa mig en Mac ?
Ge mig så mycket argument för-emot som möjligt
Ovanligt att såna här trådar spårar ur
Självklart behöver man fråga om argument. Då har man chansen att få reda på bra orsaker till att byta (eller inte byta) som man inte hade en aning om innan.
Jag bytte för nåt år sen. Inte för att jag var så vansinnigt arg på pc direkt, utan mer för att jag nog hade börjat tycka att det är mycket snygga saker som kommer från Apple och för att det kan vara kul att testa lite nytt. Jag kommer mao, som många andra förmodar jag, via iPod och lite såna saker. Och det är nog det jag är mest nöjd över med mina macar...dom är jäkligt snygga. Och det är nog det folk egentligen oftast menar när dom säger att dom gillar "känslan" med mac.
Kvalitetsmässigt är det väl sisådär. Min iMac fick hårddiskdöd efter ett par månader. Efter ett halvår var det dags att byta dvd-brännaren. Men sånt har nog mer med tur/otur att göra. Men sånt händer (självklart) även med macar. Fördelen, tycker jag, är att det är samma tillverkare vad gäller hård- och mjukvara, vilket förenklar livet när något krånglar och det är dags för support. Men när/om du får tag numret till Apple-supporten, se till att trippel-lagra det och inte, inte, inte tappa bort det. Det GÅR INTE att hitta det speciellt lätt...framför allt inte på nätet
Och sen är det så att eftersom man är i minoritet så är livet ungefär som när man kör lite äldre amerikanska V8-or, eller sporthoj...folk hälsar lite vänligare och kommer fram och pratar om mac (eller V8 eller sporthoj). Det är inte heller så dumt.
(använder iMac och Macbook)
Micke,
Om du tittar i lite trådar kommer du att se att många som är nya på macen får hjälp med sina problem här på 99mac. Om man har en trevlig attityd brukar man få bra hjälp och goda råd. Jag skulle knappast säga att folk att svårt att acceptera att en switcher har problem.
Tillverkare av mobiltelefoner kan göra plugins till iSync, men verkar inte särskilt intresserade. Jag laddade ner någons hemgjorda plugin för min Nokia 6300, installerade och sedan "bara fungerade det." Det var förstås enklare med min gamla lur, SE Z800i som hade officiellt stöd och behövde ingen plugin.
Om du är besviken på att något inte exakt motsvarar en fras i reklamspråket så måste ditt liv vara fyllt av besvikelser. "It just works" är en fras som används av Apple för att beskriva hur något kan göra utan att det är krångligt för användaren. Många här känner igen sig i uttrycket, speciellt vi som kommer från Windows-sidan. Men det är bara en reklamfras, inget mer.
Det är ingen som ifrågasätter att du kanske inte har haft den bästa möjliga upplevelsen av Apple-prylar, men ganska många som har problem med din attityd. Jag hoppas att du kan förstå skillnaden, annars finns det viss risk för att du bara kommer att uppfattas som ett gnälligt forumtroll i fortsättningen.
Micke,
Om du tittar i lite trådar kommer du att se att många som är nya på macen får hjälp med sina problem här på 99mac. Om man har en trevlig attityd brukar man få bra hjälp och goda råd. Jag skulle knappast säga att folk att svårt att acceptera att en switcher har problem.
Tillverkare av mobiltelefoner kan göra plugins till iSync, men verkar inte särskilt intresserade. Jag laddade ner någons hemgjorda plugin för min Nokia 6300, installerade och sedan "bara fungerade det." Det var förstås enklare med min gamla lur, SE Z800i som hade officiellt stöd och behövde ingen plugin.
Om du är besviken på att något inte exakt motsvarar en fras i reklamspråket så måste ditt liv vara fyllt av besvikelser. "It just works" är en fras som används av Apple för att beskriva hur något kan göra utan att det är krångligt för användaren. Många här känner igen sig i uttrycket, speciellt vi som kommer från Windows-sidan. Men det är bara en reklamfras, inget mer.
Det är ingen som ifrågasätter att du kanske inte har haft den bästa möjliga upplevelsen av Apple-prylar, men ganska många som har problem med din attityd. Jag hoppas att du kan förstå skillnaden, annars finns det viss risk för att du bara kommer att uppfattas som ett gnälligt forumtroll i fortsättningen.
En reklamfras som inte stämmer är ingen bra reklamfras. Det ger em falsk trygghet. Jag kan förstå skildanden när den visas.
Ser man som en viss person gör personangrepp som bra när en person enligt hanses subjektiva omdöme "är bra" så kanske man ska fundera.
Forum är till för att man ska hjälpa varandra. Men här har det nu kommit fram som jag ser det ett visst beteende hos de "som är inkörda" macanvändare. Att den som har en dålig erfarenhet "han är dum i huvudet".
Varför ska folk byta till mac när de iaf bara blir behandlade som "minder värda" på 99.se?
En reklamfras som inte stämmer är ingen bra reklamfras. Det ger em falsk trygghet. Jag kan förstå skildanden när den visas.
Det tillhör vuxenlivet att inte lita blint på reklamfraser.
Ser man som en viss person gör personangrepp som bra när en person enligt hanses subjektiva omdöme "är bra" så kanske man ska fundera.
Va? Jag förstår inte vad du skriver.
Forum är till för att man ska hjälpa varandra. Men här har det nu kommit fram som jag ser det ett visst beteende hos de "som är inkörda" macanvändare. Att den som har en dålig erfarenhet "han är dum i huvudet".
Varför ska folk byta till mac när de iaf bara blir behandlade som "minder värda" på 99.se?
Mitt ord står mot ditt. Det finns många som har haft trassel med Boot Camp, filbehörigheter, fläktar, Aiport och garantiärenden och fått bra hjälp här. Jag skulle knappast påstå att det skulle finnas något mönster i någon tråd att folk blir kallade idioter för att de har datorproblem.
Du gör ganska svepande uttalanden om kulturen här. Du får gärna visa några trådar där nyblivna macägare anklagas för att vara "dumma i huvudet."
Egentligen borde man ju inte bry sig...
MEN...Jag är inte allmänhet för att frysa ut människor, att refusera inlägg, att utesluta och så vidare, men den där mannen (micke_npkg) är ju bortom allt hopp! Det enda han lyckas åstadkomma på detta forum är att reta gallfeber på de flesta. Detta trots att det varit MÅNGA som försökt att resonera med honom på ett sakligt sätt. Min misstanke är att han vill provocera fram ett ställningstagande där han blir blockerad och att han sen kan gapa sig knallröd över att alla macanvändare är diktaturens kreatur o.s.v. Mitt stillsamma råd är att negligera honom... Svara inte på hans inlägg och få honom att tröttna. Tyvärr finns det sådana individer som ser som sin uppgift att BARA sabotera, hur jävla dumt och inskränkt det än låter. Jag tror att det bästa vi kan göra är att lägga vårt krut på de som verkligen villl ha hjälp, vill utveckla sitt eget kunnande och som är seriösa i sitt resonemang. Killen har ju ändå fått chansen att uttrycka det han vill...
Håkan
Vaddå, ska man välja dator efter hur man blir behandlad på ETT forum på internet?
Nu hade du nog lite otur när du tänkte...
För att man kan välja att inte besöka 99.se om man inte gillar det. Det finns väldigt många andra sidor som handlar om Mac.
Att du känner att du blir illa behandlad på just 99.se är i sig inget argument i Mac/PC bytesfrågan.
Det här forumet är inte heller skapat för att få människor att byta till Mac utan för att man ska kunna diskutera det. Om du tycker att diskussionerna håller för låg nivå kan du försöka att höja nivån själv eller kontakta en moderator som ju är här för just det ändamålet.
Om du mot förmodan misslyckas med det tror jag att du helt enkelt kan gå till något annat svesnkt Macforum, till exempel Macworlds egna.
Det här forumet är inte heller skapat för att få människor att byta till Mac utan för att man ska kunna diskutera det.
Ingrodda användare vägrar ju inse att det finns brister med mac os x. Så vad är det då för ide för de som r nya att komma hit? finns ju då liksom inget kritiskt tänkande. Allt Apple släpper är guda benådat.
Här har du ett exempel:
Jag har ingen aning vad MS byggt in i Entourage, jag är rätt anti till allt det bolaget gör....:-)
Jag har full repspekt för att folk inte tycker om vad olika fabrikat gör. Men "smekat" in dte i ansiktet på de som precis bytt från win till mac, för det gör inte saken mera positiv.
Ingrodda användare vägrar ju inse att det finns brister med mac os x.
Bullshit. Det klagas en jävla massa på Apple i detta forum.
Så vad är det då för ide för de som r nya att komma hit? finns ju då liksom inget kritiskt tänkande. Allt Apple släpper är guda benådat.
Bullshit. Det tog mig en halvsekund att komma på ett exempel. Läst trådarna om MacBook Air? De flesta tycker att den suger.
Det bevisar ju bara att apple inte är anpasat efter där vi lever. Så varför ska vi då ha mac? Företag som inte anpassar sig brukar efter en tid dö ut.
Ja det går ju verkligen dåligt för Apple. Folk och fä har sagt att Apple kommer dö alldeles snart, i tjugo år nu. Och nu går de bättre än någonsin.
Många av dina fel verkar ju inte bestå i OSX, utan tyvärr i user-error. Dessutom verkar du ha fastnat i ett "det ska bara funka"-mantra. Nej OSX kokar inte kaffe åt dig bara för att du vill det. (Helt ärligt): dessutom framstår du bara som gnällig...
Om du mot förmodan misslyckas med det tror jag att du helt enkelt kan gå till något annat svesnkt Macforum, till exempel Macworlds egna.
Han kanske redan är aktiv på MW:s forum? Han kanske har orsakat turbulens där också, t o m ännu större turbulens än här på 99mac? Han kanske t o m har blivit bannad där och kommit tillbaka under nytt nick? Ja, vem vet... men det skulle ju kunna vara så. Eller?
Han kanske redan är aktiv på MW:s forum? Han kanske har orsakat turbulens där också, t o m ännu större turbulens än här på 99mac? Han kanske t o m har blivit bannad där och kommit tillbaka under nytt nick? Ja, vem vet... men det skulle ju kunna vara så. Eller?
Yes. And that would prove nothing.
Alltså, man har ju hört att norrköpingsbor är lite bakom, lite sådär att man måste tala långsamt för att de ska hänga med, men att de även är barnsligt envisa var åtminstonde något nytt för mig.
Lägg av med Norrköpingssnacket!
Jag är en stolt macanvändare från Norrköping och har aldrig stött på beteende av Mickes kaliber...
Att angripa min älskade hemort för att denna förvuxna bebis inte kan föra sig på ett forum är jävligt lågt..
Micke, kan inte jag få din adress så kan jag komma hem till dig och hjälpa dig med dina problem och därtill att även fast jag håller Apples prylar varmt om hjärtat bevisa att macanvändare inte är "blinda och dumma i huvudet"
Mitt förslag till dig är att du byter användarnamn och ton i ditt skrivande...
(Jag tror nämligen att du förbrukat allt förtroende med det du har nu)
Så lovar jag dig att du kommer få hjälp och framförallt ett trevligt och avslappnat bemötande...
Lägg av med Norrköpingssnacket!
Jag är en stolt macanvändare från Norrköping...
Norrköping ä gött!
Fan, ni har ju t o m spårvagnar! Precis som i Götet ju.
Sen att hacka på ngn för orten man bor på är väl inte schysst.
Där jag bor är det rivaliserande mellan öarna. Typ, Fotöbor är korkade,
Hypplare är snåla, Knipplebor är bara alkisar, Öckeröbor är sketviktiga etc etc...
Så jobbigt...
Norrköping ä gött!
Fan, ni har ju t o m spårvagnar! Precis som i Götet ju.
Sen att hacka på ngn för orten man bor på är väl inte schysst.
Där jag bor är det rivaliserande mellan öarna. Typ, Fotöbor är korkade,
Hypplare är snåla, Knipplebor är bara alkisar, Öckeröbor är sketviktiga etc etc...
Så jobbigt...
Jag har vart i flera olika städer men jag måste säga att Norrköping ägde ALLA!
Min erferanhet är att man ska byta till mac för att kunna köra mac os x. Någon annan anledning finns inte då apple inte har unik hårdvara på något sätt.
Mitt förslag till dig är att du byter användarnamn och ton i ditt skrivande...
(Jag tror nämligen att du förbrukat allt förtroende med det du har nu)
Så lovar jag dig att du kommer få hjälp och framförallt ett trevligt och avslappnat bemötande...
Om folk på ett forum inte hjälper andra har de inte på ett forum at göra.