Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av wat:

3200 kr för en 16 GB iPhone anser jag vara mycket billigt. Den billigaste jag köpt sedan 1999 faktiskt.

Sen har jag inte fått känslan av att det är personer med pengar som köper iPhone, utan en blandning av teknikfreaks och vanliga människor.
Nu är mitt namnminne inte tillräckligt bra, men damen från Sundsvall som hade uppåt 15 vänner med iPhone kanske kan göra en snabb sammanfattning över vilken typ av människor de är?

Sorry för off topic...

Ja vi svenskar har blivit välsignade av den låga dollarn och de flitiga hackarna, detta har givetvis gjort iPhonen till en vanligt telefon för vanliga människor. Den enda indelningen jag har märkt av är en dragning mot Apples andra produkter.

Tappade samtal har jag inte varit med om. Brukar iofs inte ringa hotline timmar i sträck heller.

Givetvis är inte precis alla iPhoneköpare bara rikingar. Men man kan nog med fog anta att de är flera för denna nallen än för den billig standardnalle. Därav min fundering om att det kanske res mer med iPhone än med just en billig standardnalle.

Jag reser en hel del själv i jobbet, och ser ju vilka sorts nallar som halas upp och slås på så fort planet landat, och vad för sorts folk som har dem.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-27 08:03

Med tanke på att en nalle med AT&T kontantkort kostar $20 i USA (en telefon, ett SIM-kort inklusive $10 att ringa för) så kan man väl anta att iPhone räknas som rätt dyr

Jag är ganska säker på att problemet ligger i iPhonens GSM-chip.
Det finns en bugg när det gäller "basstationsvalalgoritmen" som uppenbarar sig under vissa förutsättningar (stark signal från många basstationer).
På grund av att Telias basstationer sitter väldigt tätt så upplever Telia-kunder problemet oftare än andra.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-03-27 16:15
Ursprungligen av bollman:

Det finns en bugg när det gäller "basstationsvalalgoritmen" som uppenbarar sig under vissa förutsättningar (stark signal från många basstationer).
På grund av att Telias basstationer sitter väldigt tätt så upplever Telia-kunder problemet oftare än andra.

Är denna bugg i "basstationsvalalgoritmen" bekräftad av någon säker källa eller är det bara som du tror/anser?

"Men efter att jag laddade telefonen så har jag inte tappat ett endaste samtal sedan dess."
Jag tappar samtal oavsett om jag har mycket eller lite batteri i nallen.

Jag har kört med EDGE avslaget med hjälp av BossPrefs i ca 1 vecka nu, och tro det eller ej men jag har inte haft ett enda tappat samtal under hela perioden med mitt halebop 3G simkort. Varken vid inringning eller utringning. Mycket, mycket märkligt... Är inte riktigt övertygad än så jag ska testa minst ett par veckor till för att se om det verkligen är över (*hoppas*).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-27 23:54
Ursprungligen av bollman:

Jag är ganska säker på att problemet ligger i iPhonens GSM-chip.
Det finns en bugg när det gäller "basstationsvalalgoritmen" som uppenbarar sig under vissa förutsättningar (stark signal från många basstationer).
På grund av att Telias basstationer sitter väldigt tätt så upplever Telia-kunder problemet oftare än andra.

Kan inte problemet ligga i baseband? Upplåsningen patchar väl baseband, kan det vara så att själva upplåsningen introducerar en bug?

Problemet verkar ju i alla fall påverkas av mjukvaran i telefonen. Jag hade inga problem med tappade samtal under 1.1.1 och 1.1.2, det var när 1.1.3 kom som mina problem började och de var lika illa med 1.1.4. Nu har jag nergraderat till 1.1.2 igen och problemen verkar vara borta. Men vilken baseband och vilka varianter av upplåsningen jag har haft, det har jag ingen koll på.

Ursprungligen av bollman:

Jag är ganska säker på att problemet ligger i iPhonens GSM-chip.
Det finns en bugg när det gäller "basstationsvalalgoritmen" som uppenbarar sig under vissa förutsättningar (stark signal från många basstationer).
På grund av att Telias basstationer sitter väldigt tätt så upplever Telia-kunder problemet oftare än andra.

Vad jag vet så finns det ingen "basstationsvalalgoritm" i en GSM-telefon.
Det enda vore om den räknade/skickade värdefel på signalstyrkan eller kvalitén som enbart påverkar Telias nät men något beslut fattar inte telefonen alls.

En GSM-telefon rapporterar bara signalfaktorerna (styrka/kvalitet) från de olika stationerna var 480ms (SAACH frame) till BSC'n. Det är sedan BSC'n som analyserar och bestämmer vilken cell som bäst kan ta hand om telefonen och skickar begäran om handover till MSC'en som måste svara inom en specifik tid (timer T7). Algoritmerna som styr detta är C1 (GSM/GPRS) och C2 (GSM) för val och omval av en cell. C31 och C32 är algoritmerna för GPRS.

MSC'en i sin tur skickar beslut om handover till den nya cellen som måste bekräfta inom en specifik tid (timer T101) och den tidigare cellen får även den information om att det är en annan cell som ska ta hand om telefonen. En handover hanteras som ett nytt samtal, dvs en ny trafikkanal för det 'nya' samtalet allokeras i den nya cellen.
Den nya cellen svarar och skickar tillbaka ett handover kommando och bekräftning till MSC'n som också skickas till telefonen via den nya cellen. När detta görs stoppas timern T101 och överflyttningen till den nya cellen är utförd.

tillägg:
Vad jag menar är att eftersom att detta utspelar sig så markant (ev enbart) i Telias nät så tror jag att det är ett timingfel. Att Telia har optimerat/justerat sina nät på ett sådant sätt att iPhonen inte klarar de tajtare värdena. Både Apple och Telia håller sig kanske till och med inom de standardiserade värdena men tillsammans så når man situationer där något för en bråkdel går fel i handover processen.

Senast redigerat 2008-04-01 12:14
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-03-27 09:28

Jag ska testa att byta SIM kort till ett nytt, mitt var från 2006 (Ett gammalt 3G data abb.) Återkommer så fort jag fått det och om det fortfarande blir fel.

Nu har jag läst igenom alla 333 inläggen här.

Ni som fortfarande har problem, har ni hunnit testat "tejp tricket"?
http://www.99.se/1484686-post289.html

Senast redigerat 2008-03-27 10:21
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-03-27 10:42

"Tejp tricket" kan jag säga gör ingen skillnad.

Batteriet som spökar?

Måste bara fråga en sak angående detta ämne också. Jag har haft min telefon i tre veckor nu (tappade den i golvet efter 4 dagar och förstörde glaset på skärmen så den är på lagning just nu) och hade till en början inga som helst problem med tappade samtal. Använder mig av Telia och har EDGE påslaget.

När jag sedan fick lågt batteri och det ringde det var då som jag tappade samtalen. Tappade ungefär 5 samtal under 15 minuter (höll på att ringa, tappa, ringa upp igen osv osv). Men efter att jag laddade telefonen så har jag inte tappat ett endaste samtal sedan dess. Jag pratar både kort och långa (<10 min) samtal. Fungerar felfritt med bra batteri i telefonen. Jag har därefter laddat ned BossPrefs. men inte slagit av EDGE för att testa om det var batteriet som svek.

Någon annan som märkt av detta fenomen?

Tack

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-03-27 16:18

Blir samma sak om man pratar med USB sladden i så batteriet har nog inte med tappade samtal att göra. Byter jag till Tele2 så tappar den aldrig samtal.

Pratade med Telia's kundtjänst precis, men de är inte intresserade av att felsöka varför man tappar samtal, man får bara en massa bortförklaringar.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-03-27 22:36

Nu har alla mina förhoppningar om att det är edge relaterat borta... Hade precis ett tappat samtal...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-28 11:21

Nja, det är ju även helt olåsta iPhones som drabbats av det här problemet, och på alla tillgängliga baseband-versioner.
Påståendet är ju inte utom tvivel bevisat, men jag har pratat med polare som jobbar med GSM-utveckling på SE här i Lund och de tyckte att det lät som en plausibel förklaring.

Nu när jag inte använder min iPhone lobbar jag för att den skall få åka med upp till SE:s lokaler för lite testning, men det är lite svårt att få grepp om rätt personer

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-28 11:39

SE i Lund har egna iPhones.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-28 12:26

Jo, men den skall resa till "rätt" labb för att göra "rätt" tester av detta problem

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-29 08:50

Vill bara lägga in ett "positivt" inlägg om att jag har ALDRIG tappat ett samtal. Varken med min 8GB 1.0.2:a uppgraderad hela vägen med alla dessa olika varianter som funnits till 1.1.1-->1.1.2-->1.1.3 och skall nu uppgradera till 1.1.4 med iLiberty+ Mac. Eller min 16GB 1.1.3:a som är uppgraderad med iLiberty+ till 1.1.4 3.9FB.
Jag har Tele2 i Sverige men använder dem mest (9 av 12 månader om året) med DTAC i sydost Asien skall tilläggas.
That´s it om det kan hjälpa någon att hoppas på bättre icketappade samtalstider.
ALDRIG ett tappat samtal med någon av dem.

I installer i iClarified ligger en Appsupport patch 1.1.4 vars info säger " Installs timschuerewegen's Appsupport Patch to fix Dialer Chrashes and Caller ID for those in unsupported countries"

Vad gör denna och kan det ha nåt med tappade samtal att göra?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-03-30 01:56
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

I installer i iClarified ligger en Appsupport patch 1.1.4 vars info säger " Installs timschuerewegen's Appsupport Patch to fix Dialer Chrashes and Caller ID for those in unsupported countries"

Vad gör denna och kan det ha nåt med tappade samtal att göra?

Dr Tinnitus

Appsupport är bara för 1.1.3 och den har nog inget med tappade samtal att göra tyvärr. Här kan du läsa om vad den gör:
http://www.iclarified.com/entry/comments.php?enid=684#commentsanchor

En god vän till mig tappar inte samtal däremot tappar han kontakt så att de på andra sidan missar vissa ord osv.

Någon som hört om detta?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-03-31 11:40

Jag bytte till ett nytt Telia SIM och nu får jag inga tappade samtal längre.

Ursprungligen av Jetwash:

Jag bytte till ett nytt Telia SIM och nu får jag inga tappade samtal längre.

På exakt samma ställen som du haft problem på tidigare?
Vad står det på sim korten? är de identiska eller?

Jag har också bytt till nytt Telia simkort, inga tappade samtal på 3 veckor nu...

//Everlast

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-03-31 16:25
Ursprungligen av jacoblo33:

På exakt samma ställen som du haft problem på tidigare?
Vad står det på sim korten? är de identiska eller?

Fick precis ett tappat samtal varade inte ens 2 minuter...

Jag ger upp, byter operatör!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-31 14:32

350 inlägg senare:

Lite trött i ögonen efter att ha läst hela tråden, men det har varit intressant.

Jag har en 1.1.1 OTB -> 1.1.2 -> 1.1.4 (iLiberty+ Mac). Har alltid haft problem med tappade samtal. Använder mig av Halebop kontant. Samma simkort fungerar utan problem i min andra telefon. Har även ett Norskt Telenor-SIM då jag bodde i Norge förut, även där tappar jag samtal med min telefon.

Har inte provat bosspref, tejp eller liknande. Endast Service, där jag stängt av Edge, men efter jag genomfört ett samtal, och det hänger sig, är Edge åter igen påslaget.

Kommer följa tråden och hoppas vi kommer fram till en lösning, borde inte PWNED Tools kunna öppna upp för nya möjligheter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-31 23:54

Nu har jag kört med Telia i en månad utan tappade samtal överhuvudtaget. Tidigare hade jag Tele2 som operatör, även då utan några som helst problem med tappade samtal. Jag har haft möjlighet att testa ett par stycken iPhones, en uppdaterad från 1.0.2 till 1.1.2, samt två lite nyare lurar från förra månaden. Dom har inte uppvisat några som helst problem, vare sig med Telia eller Tele2. Däremot varierar skärmkvalitet (ljusstyrka) och signalstyrka på WiFi.

Puuh vad ögonen glöder efter att ha glott igenom varje post i denna tråd. Verkar onekligen som att det är ett tudelat problem. Minst tudelat. Sammanfattningsvis så verkar de som har problem kunna placera in de i någon av dessa:
1. Geografiskt problem (tappad kontakt på exakt samma geografiska plats varje gång)
2. Mjukvaruproblem (kraschad BaseLoader, uppringning av nummer manuellt funkar men ej sparade nr trots att de ser likadana ut)
3. Hårdvaruproblem (glappande SIMkort)

Men det som gör detta knepigt är nog de möjliga cross-over-problemen. Möjlig kass hårdvara (GSM-chippet t.ex.) kan vara det som skapar det geografiska problemet (handover) som kraschar BaseLoadern (enligt loggarna så kanske den inte riktigt kraschat, men det har skapats en mappstruktur/fil i logg-mappen kopplade till BaseLoadern vid droppade calls vid de geografiska problempunkterna).
För att avsluta den avrundningen så verkar detta problem vara störst när många torn finns att välja på, vilket ska vara det som aktiverar den påstått möjliga buggen i GSM-chippet.

Puh.

Vi har massor med teorier, men jag tycker iaf att denna teori är mycket trolig. Min nya 8Gb:s iPhone (OOTB 1.1.4) har jag inte pratat så mycket i (då jag inte har så många vänner ) men jag har upplevt några droppade calls under mina få dagar med luren. Jag har Telia med ett 3G-brandat SIMkort. Jag har EDGE-installerat och hyfsat många applikationer installerat. Jag låste upp luren med senaste ZiPhone för Windows.

Problemet är ju dessutom att vi alla säkert har upplevt tappade/avbrutna samtal även med andra mobiltelefoner, eller hur?

Jag har t ex upplevt tappade/avbrutna samtal många gånger i min lägenhet och på andra ställen med min SE K800i och de mobiler jag haft före den. Klart irriterande att samtalet plötsligt bara bryts och båda parter har full signalstyrka, och det kan sle 1-3 gånger per samtal vissa gånger och andra gånger gå helt perfekt.

Men så har vi ju också probemet att veta orsaken till de tappade samtalen, de kan ju faktiskt i vissa fall vara helt normala.

Tänk er att det är fullt på ala "kanaler" i en station, och så ringer någon ett larmnummer som 112 som ska gå över den stationen. Då får 112 förtur och något annat samtal kastas helt sonika ut, vilket är precis så syetemet ska fungera. Men de som blev utkastade blir ju irriterade för de hade ju full signal....

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-01 08:45
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Problemet är ju dessutom att vi alla säkert har upplevt tappade/avbrutna samtal även med andra mobiltelefoner, eller hur?

Jag har t ex upplevt tappade/avbrutna samtal många gånger i min lägenhet och på andra ställen med min SE K800i och de mobiler jag haft före den. Klart irriterande att samtalet plötsligt bara bryts och båda parter har full signalstyrka, och det kan sle 1-3 gånger per samtal vissa gånger och andra gånger gå helt perfekt.

Men så har vi ju också probemet att veta orsaken till de tappade samtalen, de kan ju faktiskt i vissa fall vara helt normala.

Tänk er att det är fullt på ala "kanaler" i en station, och så ringer någon ett larmnummer som 112 som ska gå över den stationen. Då får 112 förtur och något annat samtal kastas helt sonika ut, vilket är precis så syetemet ska fungera. Men de som blev utkastade blir ju irriterade för de hade ju full signal....

Dr Tinnitus

Med andra mobiler tappade jag bara vid riktigt låg signalstyrka.
Och 112-teorin faller ju på att man med iPhone tappar samtalen på exakt samma ställe hela tiden.... trots hög signalstyrka.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 12:13

Allvarligt nu, sluta se på det som ett trivialt problem. Jag _KAN_ inte använda min telefon för samtalen avbryts, jag _VÅGAR_ inte ringa ett seriöst samtal, för jag _VET_ att det kommer brytas, oberoende vart jag är. Det längsta samtalet jag lyckats åstadkomma med min telefon är 17min 41sek, då var jag överlycklig. Annars brukar det handla om 1-2minuter, eventuellt upp emot 5-6min om jag har rikligt med tur. Jag rör iofs inte på mig så värst mycket men när jag var i STHLM fungerade det bättre än vad det gör här i Malmö t.ex..

Så när jag skall ringa lite mer seriösa samtal, måste jag byta telefon, för iPhonen tappar samtalet 110% av fallen. Hoppas verkligen på en lösning inom snar framtid!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-02 23:48
Ursprungligen av chrullo:

Allvarligt nu, sluta se på det som ett trivialt problem. Jag _KAN_ inte använda min telefon för samtalen avbryts, jag _VÅGAR_ inte ringa ett seriöst samtal, för jag _VET_ att det kommer brytas, oberoende vart jag är. Det längsta samtalet jag lyckats åstadkomma med min telefon är 17min 41sek, då var jag överlycklig. Annars brukar det handla om 1-2minuter, eventuellt upp emot 5-6min om jag har rikligt med tur. Jag rör iofs inte på mig så värst mycket men när jag var i STHLM fungerade det bättre än vad det gör här i Malmö t.ex..

Så när jag skall ringa lite mer seriösa samtal, måste jag byta telefon, för iPhonen tappar samtalet 110% av fallen. Hoppas verkligen på en lösning inom snar framtid!

Vilken firmware kör du? Jag hade också så pass svåra problem att telefonen blev oanvändbar, det var med firmware 1.1.4. Sedan nedgraderade jag till 1.1.2 och alla problem verkar har försvunnit. Om du kör 1.1.3 eller 1.1.4, prova att nedgradera till 1.1.2. Jag kan leva utan de extra funktionerna som kom i 1.1.3, det är viktigare att jag kan ringa med telefonen.

Tror det är EDGE som spökar

Jag har en iphone 1.1.3 som var 1.0.2 när jag köpte den i september 2007, jag har också problem med tappade samtal:( i varierande omfattning ibland efter någon minuts samtal,
ibland efter kanske 20 minuters samtal, men oftast hemikring där jag bor, ca. 3 kilometer utanför Kramfors.

Men det jag har märkt är om man med Bossprefs stänger av eller sätter på EDGE så försvinner GSM täcknigen i några sekunder precis när man har stängt av EDGE, för att några sekunder senare gå tillbaka till full GSM täckning.

Och samma sak när man sedan sätter på EDGE igen via Bossprefs, full GSM täckning blir total avsaknad av täckning, i några sekunder.

Hoppas verkligen på en snar lösning på detta synnerligen irriterande problem:confused:

TELIA

Senast redigerat 2008-04-03 13:58
Bevaka tråden