Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför byta till mac?

Tråden skapades och har fått 324 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jogin:

Mitt tips till dig är att sluta grina och gå tillbaka till Windows igen, du passar nog bäst där.

Jepp, Win 3.11

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-28 00:16
Ursprungligen av Goflorp:

Jepp, Win 3.11

Och Lycka Till!;)

Ursprungligen av Jogin:

Mitt tips till dig är att sluta grina och gå tillbaka till Windows igen, du passar nog bäst där.

Mitt tips till dig är att sluta se alla som hittar problem med mac som idioter.

Ska vi bli flera som använder mac os x så är denna attityd inte en bra sak.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-28 10:48
Ursprungligen av micke_nkpg:

Jag ser inte alla som har problem som idioter. De allra flesta switchers har inte samma vrånga inställning som du har. Du tror att du är en helt vanlig typisk switcher, men det är du inte. Du är den mest envisa, vrånga, trångsynta switcher som någonsin satt fot i detta forum.

Om din egen attityd vore typisk för switchers så skulle vi inte vilja ha fler heller. Personligen är jag bara glad om folk som är rädda för förändring helt enkelt håller sig till Windows.

Med din inställning så blir du själv inte långlivad heller. Så gå du tillbaka till Vista eller vilket skräpoperativ du föredrar, och berätta för alla dina kompisar hur hemskt dåligt Mac är och vilka idioter som man måste umgås med på internetforum om man byter till Mac. Tro inte för en sekund att du gör mig en tjänst genom att byta till Mac.

Till micke_nkpg:

Om du hade kommit hit och sagt: "Min mus fungerar inte med Mac"
Så hade jag sagt: "Skaffa SteerMouse"

Om du hade sagt: "Min scanner fungerar inte med Mac"
Så hade jag sagt: "Skaffa VueScan"

Om du hade sagt: "Min HTC TyTN-telefon fungerar inte med Mac"
Så hade jag sagt: "Skaffa Missing Sync"

Sakliga frågor får sakliga svar.

Du tycker att allt borde fungera rakt av. Men verkligheten ser inte ut så. På den fronten kan vi debattera hur länge som helst utan att komma en millimeter längre.

Att du kanske någon gång fått kritik för att du har kritiserat Apple, gör inte att du kan dra ett helt forum över samma kam. Vi säger att man självklart får kritisera Apple, och vi har lämnat exempel, men du fortsätter ändå att kasta fram det argumentet gång på gång. Så på den fronten lär vi heller inte komma längre.

Så jag skulle vilja sammanfatta det så här:
- Dina switcher-problem har lösningar
- Dina "Här får man inte kritisera Apple"-argument håller inte. Det förekommer sådana åsikter, men alla på forumet är inte sådana!

Så om du inte har några fler konkreta switcher-problem att ta upp, så kan vi väl avsluta den allt smutsigare debatten nu?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Till micke_nkpg:

Om du hade kommit hit och sagt: "Min mus fungerar inte med Mac"
Så hade jag sagt: "Skaffa SteerMouse"

Om du hade sagt: "Min scanner fungerar inte med Mac"
Så hade jag sagt: "Skaffa VueScan"

Om du hade sagt: "Min HTC TyTN-telefon fungerar inte med Mac"
Så hade jag sagt: "Skaffa Missing Sync"

Sakliga frågor får sakliga svar.

tacker för dessa svar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du tycker att allt borde fungera rakt av. Men verkligheten ser inte ut så. På den fronten kan vi debattera hur länge som helst utan att komma en millimeter längre.

Då kanske vi ska skippa detta uttryck "det bara fungerar" oxå.

Om en av 99.se medlemmar slutar att utmåla folk som utvecklingsstörda, metalt sjuk mm så skulle det underlätta att tagga ner.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-30 17:12

Nej, vi kommer förmodligen inte anpassa hur vi uttrycker oss efter dina önskemål.

Ursprungligen av Jogin:

Nej, vi kommer förmodligen inte anpassa hur vi uttrycker oss efter dina önskemål.

Men kanske efter verkligheten...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-02 16:13

Men kanske efter verkligheten...

Du är verkligen ute efter att provocera folk eller, du beter dig som ett forums troll, vilket du verkar vara efter att ha läst dina inlägg i flera olika trådar och diskutioner.

Om en av 99.se medlemmar slutar att utmåla folk som utvecklingsstörda, metalt sjuk mm så skulle det underlätta att tagga ner.

Underlätta tagga ner, VEM skall tagga ner. Du ger dig ju inte. Du hävdar ju fortfarande när folk vill gjuta olja på vågorna att "jag har rätt och ni har fel". Sluta nu.

Dessutom håller jag med Jogin, jag kommer ALDRIG sluta att påstå att det mesta "just works" för det GÖR det.

tacker för dessa svar.

Precis.

Det korrekta utrycket är "Det bara fungerar, i de allra flesta fallen"

När människor kommunicerar med tal och skrivet språk så komprimerar man. Ingen orkar höra en lång berättelse yada, yada, yada... Man får lära sig att läsa lite mellan raderna.

Om en kompis ropar ut i eufori "F-n det bara funkar!" så ska man tänka "jahaja... det kan väl inte funka jämnt men jag får väl kolla om det där är bra som han säger"

I reklamens värld används ord som "bäst", "oslagbar" osv men de produkterna är lika bra som andra, inte bäst.

Du verkar tänka väldigt svart/vitt om sakernas ting. Lär dig tolka mediabruset och läsa mellan raderna. Tänk själv som Jogin säger.

Ja, Du verkar ju vara den störste Mac-missionären sedan Woz glada dagar.

Förlåt mig om jag måste apgarva en stund.

"Ska vi bli flera..." säger killen som hatar allt som Apple gör, som anser att iPhonen är en leksak, att macanvändare i princip är byfånar, att inget funkar och allt är bara surt svart geggigt. haha, hata, hata....

Förlåt mig men Dr Mengele är mera trovärdig i rollen som SOS Barnbyar-ambassadör än vad du är som Mac-ambassadör.

Du tycker dig vara en förståndig ambassadör alltså. Som är bra på att sprida Apples filosofi runt världen? OK...

För att förstå en som har switschat, så måste du ha gjort det själv. Du hela tiden förstärker den "bild" jag har på en mactaliban.

Praktiskt problem.
Den mus jag förutsatte skulle fungera, bara i trycka in o köra, fungerade inte.
Den scanner jag har fungerar inte med mac, drivrutinerna vill inte, det är en canon.

Attityd
Låt dom som inte tycker att apples ide om att låsa alla sina användare vid ett fåtal produkter, tycka det. Du och andra kommer aldrig kunna "köpa" över dom. Jag är för valfrihet och det är inte idag gångbart för apple.
Varför ska folk byta till mac och bli tvingade till att amnvända t.ex just iTunes? Byter man til mac är det oftast win:s tvpångströja man vill bort från.

Apples idé är att de ska tvinga sina konsumenter att använda ett visst antal produkt. Vill de säljam ycket och till rätt personer skulle man troligen tjäna mera på om man kunde ge den enskilde mera valfrihet.
Apple vill diktera villkoren, inte vara sina användare till lags. Är detta fel, varför kan jag då inte köpa en Mac Pro med dom saker jag vill? *iaf lite flera saker att välja på vore inte fel*

Vill man så kan man...

Musen finns det flera lösningar till som du kunde fått fram genom att bara kolla runt lite. Det finns USB-program för möss/joysticks etc, flera olika.

Att canons egna program/drivrutiner suger elefantballe är inget nytt. Oftast gör man bättre i att använda ngt annat program än Canons eget för själva scanningen.
En lösning kan ju vara att använda Vuescan, men inte ens det kan ju göra ngn större nytta om själva drivrutinerna inte vill.

Detta tyder på att vi pratar om en mus för 250:- och en scanner för max 750:-, då har jag räknat högt. Musen kunde du fått fungera om du bara letat lite bättre.

Skulle det vara några större problem med att switcha?

Jag förstår inte vad som skulle bli bättre av att ha "switchat själv". Jag har som sagt kört i princip allt med tangentbord sedan 80-talets början. Jag har lödat egna kablar till saker, DÄR kan man snacka om switchproblem...

Du säger att man byter från Windows för att slippa den tvångströjan och sedan är det illa när man kommer till macen för då tvingas man där. Varför inte sluta se alla tvången och istället se möjligheterna.

Apple låser väl inte in sina användare ngt större, där gör ju MS ett betydligt bättre jobb. Vill du inte använda iTunes, jamen gör inte det då. Kör ngt sharewareprogram då. iTunes sitter ju ihop med 10 andra program i datorn så du mister en massa fördelar, men du är inte tvungen.

Jag är fanimej ingen mactaliban. Talibaner skjuter folk om de spelar flöjt! Du vet som vanligt inte ett piss vad du pratar om. Det är inte Apples idé att man skall låsa sina användare vid ett fåtal produkter. Vem som helst får tillverka ett tillbehör till en Appleburk, men inte alla företag anser det vara värt jobbet. Det är väl knappast Apples fel eller?

Du är för Valfrihet säger du. Men all denna valfrihet på PC-sidan leder ju mest till att det finns ett otal prylar, majoriteten med undermålig kvalité/funktion.

Apple själv är BÄTTRE än många andra företag på att faktiskt anamma de standards som finns därute (RFC's etc). MS t ex uppfinner gladeligen egna filformat mm så att användaren kan låsas in till de egna produkterna.

"Vill de säljam ycket och till rätt personer skulle man troligen tjäna mera på om man kunde ge den enskilde mera valfrihet."

Varför tror alltid alla PC-nissar att det förlovade landet ligger i att man kan välja 1000 olika möss? Borde det inte vara vettigare att det finns bra möss? Nu är möss ett dåligt exempel eftersom det mesta bara är att plugga rätt i.

Du kanske kan tala om vad den där knepiga musen hette så kan vi ju kolla upp om det inte går att fixa till den?

"Apple vill diktera villkoren, inte vara sina användare till lags."
Detta var det dummaste jag hört på en bra stund. Är inte MS tusen resor värre på att diktera villkor. Vad baserar du det på? Att du inte kan bygga ihop en Mac av hop-plockade-delar-turken-på-hörnet?

"Är detta fel, varför kan jag då inte köpa en Mac Pro med dom saker jag vill? *iaf lite flera saker att välja på vore inte fel*"

Vad är det för sker DU VILL ha som är så speciella då.
Är det inte bara som så att du som många andra tycker att det är dyrt.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-24 09:31

Steve har nog så han klarar sig ändå.
Apropå det där med switching, så har jag en gammal vän som jag tjatade på i minst tio år. Han var peze-tjomme då.
När han väl bytt till Mac så sa han att det var det bästa val han gjort i livet.
Han blev en mer harmonisk människa.
Det har han skrivit om i switcher-tråden.

Fan micke är du på detta forum och dräller negativitet oxå? Spelar fan inte nån roll vilket forum du än är på, skitsnack verkar vara det enda du e kapabel till.

Ursprungligen av jerryskate:

Fan micke är du på detta forum och dräller negativitet oxå? Spelar fan inte nån roll vilket forum du än är på, skitsnack verkar vara det enda du e kapabel till.

Va, nu hänger iaf inte jag med?

Ursprungligen av jerryskate:

Säger som Goflorp,

"Va?"

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-24 20:22

@Goflorp:
Det är ingen fara... men jag ägnar ganska mycket tid åt att kontrollera alla inlägg jag gör. Och ändåså är det väldigt ofta någon som klagar. Det blir rätt tröttsamt efter ett tag.

Har du hittat beteckningarna på Musen respektive Scannern.?

Jag kan se om jag inte hittar lite drivrutiner där ute.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-28 12:16

Som svar till rubriken: Varför inte? Try it you'll like it!

I övrigt kan jag inte förstå varför det är så viktigt för en del att hitta fel hos Apple deras produkter och användare? Är det ett mindervärdeskomplex eller?
Om vi som nu använder Apples produkter är nöjda, kanske till och med så nöjda att vi inte bryr oss om de (små) problem som finns. Varför komma hit till ett forum som är fullt med Macfrälsta personer och ondgöra sig över att vi just är pro Mac? Låt det vara och koncentrera er på att använda era Apple prylar. Har ni inga, så tycker faktiskt jag att ni skall hålla tyst.

Här på 99 så hjälper vi varandra med de svårigheter som kan uppstå när man använder avancerad teknik, detta är en fristad för oss, vi vill inte behöva "försvara" att vi använder Mac och andra produkter från Apple här, vi får nog av sådant på andra ställen.

Detta är vad jag tycker.

MatsOlov: Jag håller med dig fullständigt...
Hur många här hänger på pc-forum och klagar på de produkterna...?
Inte så många va? Jag gör det inte i alla fall för vad är meningen att försöka övertyga folk om att de gjort fel val?
Om någon däremot söker svaret på frågan hos mig så är det en sak men vi 99-användare har aldrig bett om övrigas ur luften gripna skepticism...

Ursprungligen av InPezonator:

MatsOlov: Jag håller med dig fullständigt...
Hur många här hänger på pc-forum och klagar på de produkterna...?

Är en sak att klag aoch en att komma med saker som skulle kunna förbättra dom. men visst ja, allt är ju klagomål när det gäller påpekande på apple:s gudomliga produkter...

när det gäller påpekande på apple:s gudomliga produkter...

Du kan verkligen inte låta bli att riktigt bitterfitta dig va?

Drop it.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-30 17:09

Jag har hört att inflyttade utbölingar från bonnlandet som hålls på Liljeholmsvägen i Stockholm är drygare och stöddigare än andra. Det sägs att dom ofta tror att dom kan och vet allt. Vilket oftast är fel.

"Det bara fungerar" är en dålig översättning av "it just works", det blir lätt svårt med semantiken.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-03-30 19:17

Det finns en "ignorera"-funktion i era inställningar. Underbar att ha när man vill slippa läsa korkade inlägg.

Ursprungligen av onnyt:

Det finns en "ignorera"-funktion i era inställningar. Underbar att ha när man vill slippa läsa korkade inlägg.

TACK!

Precis slagit på den

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-03-30 22:59

"Stadium Summer Camp" eller...?

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-02 16:38

Micke har valt att omtolka "det bara fungerar" till att betyda "allting fungerar, det finns inga buggar överhuvudtaget". INGEN menar det, men micke har valt att tolka det så.

Vad folk menar egentligen — och vad Apple menar med sloganen "it just works" — är att på Mac så strävar man efter ett absolut minimum av konfiguration, ett minimum av drivers och ett minimum av installationsbekymmer överhuvudtaget. Eftersom att den strävan finns och prioriteras så når man också ganska om inte väldigt långt på Mac OS X — jämför med Windows-världen där man inte ens försöker minimera installation/konfiguration/drivers/etc, utan där det istället har blivit ett självklart bekymmer som användare måste utstå (det är också i stort sett omöjligt att komma runt eftersom Windows måste fungera på all världens hårdvara).

Men micke förstår inte det här. Han väljer att bortse från verkligheten och istället se varje inlägg han skriver som ett tillfälle att ventilera sin uppbyggda frustration för att Mac OS X är annorlunda än Windows.

Ursprungligen av Jogin:

Micke har valt att omtolka "det bara fungerar" till att betyda "allting fungerar, det finns inga buggar överhuvudtaget". INGEN menar det, men micke har valt att tolka det så.

Vad folk menar egentligen — och vad Apple menar med sloganen "it just works" — är att på Mac så strävar man efter ett absolut minimum av konfiguration, ett minimum av drivers och ett minimum av installationsbekymmer överhuvudtaget. Eftersom att den strävan finns och prioriteras så når man också ganska om inte väldigt långt på Mac OS X — jämför med Windows-världen där man inte ens försöker minimera installation/konfiguration/drivers/etc, utan där det istället har blivit ett självklart bekymmer som användare måste utstå (det är också i stort sett omöjligt att komma runt eftersom Windows måste fungera på all världens hårdvara).

Men micke förstår inte det här. Han väljer att bortse från verkligheten och istället se varje inlägg han skriver som ett tillfälle att ventilera sin uppbyggda frustration för att Mac OS X är annorlunda än Windows.

Jag tycker att uttrycken om "mackighet" (dassig översättning) som man kan höra ibland

"You had to configure the thing so much - at least 30 minutes before one could do any actual work - Not very Macish...."

"Macigt" och "inte Macigt" är uttryck som helt enkelt betyder det som du säger ovan - en strävan efter så lite konfiguration som möjligt. Automatlåda och ädelträpaneler i 180 - all the way...

Bevaka tråden