Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Text i illustrator uppför sig konstigt?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag trodde det var datorn som behövde omstart eller något, den har inte mer än kanske ett dygns uptime men ja, startade om. Ändå tar det otroligt lång tid för att radera "h" och skriva "H" i illustrator. Dokumentet innehåller bara text, inte mycket alls. Inga andra program öppna, istat pro verkar visa allt normalt? Vad är det som händer med texten?

Ibland har jag kännt att saker går lite långsammare än jag tycker det borde men det här tar priset? Problemet med att skriva återfinns inte här, i firefox..

mer specifikt, jag kan inte markera texten, det händer ingenting. trots omstarter av illustrator så förblir texten som på bilden.

Snälla, hjälp mig!
Jag har midterm.. det var för att slippa datorstress som jag skaffade mac.. :/

Senast redigerat 2008-04-02 00:13
  • Medlem
  • 2008-04-02 01:13

Jag vet inte vad som hänt på bilden du lade upp. Den ser ju väldigt skum ut.

Om något är riktigt konstigt i Adobe program, så är det i nio fall av tio beroende på typsnittsproblem. Ett trasigt typsnitt, eller någon form av konflikt. Ibland löser man det endast genom att ta bort typsnittet, och ibland kan man lägga det i Adobes egna typsnittsmappar.

Testa att avaktivera alla typsnitt, och se vad som händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 01:14

Skumt.
Kan det vara något knas på typsnittet tro, sånt kan ju ställa till det ordentligt.

det är ju myriad pro? deras egna? är det något riktigt skumt på gång? jag har inte ens öppnat font-mappen? nånsin? *switcher*

det här känns inge vidare..

hur gör man för att avaktivera alla typsnitt?

uppdatering, det hänger med när jag byter typsnitt. jag kan fortfarande inte markera texten men om jag har "text-fältet" markerat kan man byta hela fältets.. problemet verkar ligga i filen för det dyker inte upp i ett nytt dokument.

vill helst inte börja om i en ny fil, mycket text att skriva in på nytt..

  • Medlem
  • 2008-04-02 14:27
Ursprungligen av klarabara:

hur gör man för att avaktivera alla typsnitt?

Ditt problem låter skumt och jag vet ingen lösning rakt av, men stäng för hundan inte av alla typsnitt. Det här gällde åtminstone förr (2005):
Lucida Grande is an essential system font. Never remove it. Doing so will prevent the system from starting up and will likely require reinstallation of the operating system. You should also leave these fonts:

• Geneva.dfont
• Keyboard.dfont
• LastResort.dfont
• Monaco.dfont

Otherwise, some of your applications might not display text correctly.

Och kom ihåg att typsnitt samlas både i klarabara > Bibliotek > Fonts, Macintosh HD > Library > Fonts och Macintosh HD > System > Library > Fonts (men det kanske du visste redan, switcharn!).

Prova att skapa en ny fil och kopiera in allt material från det gamla dokumentet.

Du har med all sannolikhet klistrat in någon jättebild eller annat objekt från klippboken in i textrutan. Bilden (eller vad det nu är) syns inte då den är för stor men segar ner allt som har med textrutan att göra. Förutom att öppna ett nytt dokument kan du prova med att radera den gamla textrutan (-orna om du inte vet i vilken ram det strular) och skriva om texten (alt kopiera ursprunget till ett rent textdokument och sedan återimportera om det känns jobbigt att skriva om).

Hör o häpna!
jag dubbel-klickar i framen det gäller. det händer ingenting. jag markerar allt med command+a, framen försvinner.. nåväl jag kanske markerar allt, copy...öppnar textedit. klistrar in. Det händer inget, ger upp ska stänga ner. Badboll. (det är inte mycket text det handlar om, ett halvt A4 i den framen) Sen kommer texten in och den ser likadan ut?

Varför blir det på dette viset?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-02 09:53

Vilken version av os har du? Vilken computer?

jag har en MBP, 2.2, 2gb minne 15" inköpt i dec 07. kör leopard med alla uppdateringar.

inte för att jag har tid att göra en bok till imorrn fredag och ytterliggare 3 till på tisdag egentligen..men det underlättar lite att programmet jobbar med mig..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-03 09:45

En vild chansning: Om du har Spaces igång.. testa att stänga av det.

ingen skillnad. det verkar som att det är samma grej i alla andra frames också, att jag inte längre kan se att saker är markerade? är det en inställning eller något jag missat?

konstigt att de "blödande" bokstäverna är kvar vid varje öppning? det är liksom permanent?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-03 11:37

om du inte ser markeringsramen: gå till "visa-menyn"-visa markeringsgränser
kolla även om det står göm markeringsram lite längre ner på menyn. om det gör det ändra till visa markeringsram. tyvärr vet jag inte vad som orsakar de blödande bokstäverna. prova att byta typsnitt. kolla i lager-paletten så att du inte har några effekter på texten (en chansning)

  • Medlem
  • 2008-04-03 12:52

Vad händer om du öppnar filen i förhandsvisning? Ser den likadan ut?

Jag har aldrig sett något liknande, men du får nog skapa ett nytt dokument och börja om från början om du inte redan gjort det.

1
Bevaka tråden