Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tror att det största felet ligger i näten.

Har 3 telefoner här på firman (centrala Lund), och följande:
Alla har 1.1.4

1. TELIA, samtal bryts hela tiden, upp till 10-15 gånger per dag.
2. Telenor, Inga större problem, lite då och då.
3. TELE2, inga större problem, nog minst problem.
Vi kommer byta alla abon. till TELE2 inom kort.

Problemet med Telia är inte iPhone utan deras nät, alla andra kör också med GSM 900/1800 utan större problem.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-01 12:18

Jag har redan bytt tillbaka till min K810i. iPhone är fräck, men funktion måste få gå före form
petterf: s analys är precis som min, även om han svänger sig bättre med termerna. Timingproblem helt enkelt.

Mera spekulationer...

En typ av fel som uppstår är att ett utgående samtal inte kan kopplas upp. Man får prova om igen som de flesta vet.
Det kan nog vara så att detta är ett och samma problem.
En handover i GSM är ju i stort sett ett nytt samtal med samma mottagare men över en annan cell.
Det finns ett steg i kommunikationen mellan telefonen och basstationen där telefonen får frekvens och timing för att kunna justera sig korrekt. När det är gjort svarar telefonen med en bekräftelse (RR SABM + MM CM SERVICE REQUEST) och sedan fortsätter en massa saker att ske.

I kraschloggarna så står det "MM network failure unspecified".
Kanske är det i detta skedet som något går fel?

Så mycket att läsa på. Även om jag pluggade telekom en gång i tiden så var ju specen för GSM kanppt uppfunnen då

Bytte till ny sim korts hållare, och ny har TELIA haft 5 pinnar i 4 timmar, helt fast utan att gå ner alls... återkommer om detta hjälper även ute på stan... ( Bor i Lund )

Är det någon i Göteborg som får tappade samtal? Sedan jag flyttade hit för två månader sedan har jag inte tappat ett enda samtal, jämfört med dagligen i Linköping.

alltså faktiskt... mycket mindre tappade samtal med 114 ziphone... första samtalet som jag skulle ringa med 114 gick inte att koppla upp men annars tror jag att det gått utan ett endaste tappat samtal...

däremot upplever jag fortfarande "täcknings"problem i form av att man inte hör vad folk säger under korta stunder...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-02 09:11

Bara för att klargöra:
Det är aldrig någon problem med täckningen, 5 pinnar har man oftast när detta händer.
Det är heller inte bara när man ska ringa, det kan lika gärna hända när man tar emot ett samtal.

Nu till en fråga:
Jag har märkt att 16GB har ett annorlunda SIM-kort än 8GB oavsett när de är tillverkade (gäller AT&T). Detta föranleder mig att fråga huruvida personer här har en 8GB eller en 16GB. Dvs, har ni med 16GB-iPhone lika stora problem med de tappade samtalen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 13:33

[/QUOTE]Nu till en fråga:
Jag har märkt att 16GB har ett annorlunda SIM-kort än 8GB oavsett när de är tillverkade (gäller AT&T). Detta föranleder mig att fråga huruvida personer här har en 8GB eller en 16GB. Dvs, har ni med 16GB-iPhone lika stora problem med de tappade samtalen?[/QUOTE]

jag har:
En 8GB med Telia, inköpt i september, uppdaterad till 1.1.2 för närvarande, har aldrig haft problem med tappade samtal.

En 8GB från september uppdaterad till 1.1.4, har kört både Tele2 och Telia, inga tappade samtal.

Två 16GB, inköpta i feb. med 1.1.4, en med Tele2 och en med Telia, inga tappade samtal.

Däremot tycker jag samtalen stängs ner för en kort sekund (tappar duplex) mitt under ett samtal. Detta gäller alla telefoner och abb.

Pratat med tekniker på Telia idag, och man känner till problemet med iPhone, enligt dessa jobbar man på att lösa detta, dock vet jag inte om man kan lita på detta då man kommer med väldigt konstiga ursäkter, ex. att iPhone har problem med vårt GSM nät (GSM 900 samt 1800) ... Så med andra ord, ALLA turister mm. som har iPhone och hälsar på i Sverige tappar sina samtal hela tiden??? även från England och Tyskland då dessa har samma GSM enhet i deras iPhone som i USA??? Knappast, jag gick från TELE2 för att få EDGE ( tappade väldigt sällan samtal via TELE2 ) och nu tappar jag nästan ALLA samtal... och vad jag vet så kör även TELE2 GSM 900/1800 eller?

jag har inte haft ngt tappat samtal sedan jag bytte till 16GB. har dock bara haft den några dagar. återkommer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-02 09:37

Min sambo har 16 GB, tappar samtal (Telia, 1.1.4).

Jag kör också en 16Gb med Telia som tappar samtal.
Har någon testat att bara låsa upp sin iPhone med BL 4.6 kvar, mao inte installera BL 3.9 eller den fejkade BL 3.9?
Mindre samtal som tappas?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-04-02 11:52

Kanske nya basebanded 4.05.01_G kan lösa det? I den mjukvaran (2.0beta) finns juh svenska med som språk från början, utan ifun eller dyl. Kanske kanske... Upplåsningsmetod finns redan på hackint0sh, och på zibri påstås vara den första att låsa upp den..

Det finns dock ingen bra metod att få de basebandet för slutanvändaren nu...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-04-02 13:08

Jag ger upp nu, byter till Telenor. Återkommer när jag har bytt och använt nya operatören ett tag.

Det känns bra att de känner till problemet. Då kan man hoppas på en fix. Synd att man inte kan använda iPhonen professionellt ännu.
Jag har lagt iPhonen på hyllan efter 2 dagar som användare och återgått till min P1'a

Jag håller med!
Kan tillägga till tråden att jag har nu testa att backa till 1.1.3.
Var nere på Telia och skaffade ett nytt Sim-kort.

Har nu testat både
Nytt SIM från Telia och nytt SIM från Telenor.
Efter 11 minuter dog samtalet med Telia. Bytte till Telenor och snackade 33 minuter innan vi avslutade samtalet.

En underlig sak som jag vill dela mig är att samtalskvaliteten är mycket högre på Telenor än med Telia.
Har äntligen fått erfara den efterlängtade kvaliteten som vänner talat om
Felia

Är det någon med Telia som har provat 2.0 betan? Om så är fallet, har det blivit någon skillnad?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-04-03 23:12

Aldrig tappat ett samtal. Har Tele2Comviq-kontant och bor i Stockholms-området.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 10:06

Hej!

Själv drabbad av problemet, har 1.1.2 BL 4.6, tappar samtal särskilt ofta i Aspudden samt Gärdet FMV (Stockholm). Läste igenom samtliga inlägg och kom ihåg att jag gått en intressant GSM-kurs för några år sedan. Kontaktade läraren och bad honom läsa igenom denna tråd.

Från Per Wallander, författare till GSM-boken
(www.perant.se) har jag fått följande svar:

-------------------------------
Hej Mikael
Tack för senast.

Vi talar om GSM/EDGE, där det är basstationen (eller BSC) som beordrar byte av basstation när talkvaliteten blir dålig. Vilken basstation samtalet flyttas över på baseras på ficktelefonens mätdata av signalstyrkan på omkringliggande basar.

Dålig talkvalitet beror på bitfel. Bitfel kan bero på låg signalstyrka, eller att telefonens mottagare överstyrs av för starka signaler.

Antag nu följande:
På mottagarens antenn finns signaler från alla närbelägna basstationer på hela GSM-bandet. Äldre mottagare, superheterodynmottagare, filtrerade ut den önskade signalen som matades till mottagarens ingångssteg. Men dagens mottagare är byggda enligt den direktblandande principen utan skyddande filter. Detta innebär att summan av alla antennsignaler, som adderas spänningsmässigt, hamnar på ingångssteget. Spänningsmässig addering innebär att antennspänningen (toppspänningen) från 10
basstationer inte motsvarar en basstation som är 10 ggr så stark, UTAN 100 ggr SÅ STARK.

Många svaga basstationer, som vi har i stadscentra (småcell-nät), ger alltså avsevärt
högre toppspänning från antennen. Om det inte finns några filter (filter är dyrt och tar plats)
så måste mottagarens ingångstransistor klara dessa höga toppspänningar utan att "klippa", för om steget klipper så blir signalerna distorderade och vi får bitfel (trots att mottagna signalstyrkan är hög).

Utvecklingen inom halvledarområdet gör att man i dag klarar att konstruera transistorer med hög överstyrningsmarginal men ändå har tillräckligt låg brusfaktor för att kunna användas i mottagarens ingångssteg. Detta är främsta hemligheten till att dagens ficktelefoner kan göras så små. Man slipper filtren som tar plats.

Ingångsstegets transistor måste alltså klara hög antennspänning utan att klippa. Men överstyrningsmarginalen beror på matningsspänningen. Vid utvecklingen av mottagaren har den säkerligen matats från ett spänningsaggregat inställt på den spänning som lämnas av ett fulladdat batteri. Men har man testat mottagarens överstyrningsegenskaper när matningsspänningen sjunker?

Du påstår att du kan ringa upp men att samtalet bryts efter en kort stund. Mellan samtal vilar sig batteriet. Batterispänningen stiger till nominellt värde. Men under ett samtal är strömförbrukningen avsevärt högre och batterispänningen börjar sjunka, och vid en viss gräns är den för låg för att mottagarens ingångssteg inte skall överstyras om det finns extremt många basstationer i närheten. Mottagaren överstyrs och samtalet bryts.

På landsbygden är basstationerna oftast starkare, men det finns inte så många. Därför får man inte lika hög antenntoppspänning, och du slipper problemet med brutna samtal.

Jag vet inte om det jag ovan beskriver är orsaken till dina brutna samtal, men det är i alla fall en rimlig förklaring.

(Så här kan det gå när man köper ficktelefoner som utvecklats i länder (USA) där man inte har lika tätt mellan basstationerna som i de skandinaviska storstäderna!)

En EDGE-modulerad GSM-signal är känsligare för den typ av distorsion som bildas när
ingångssteget klipper. Därför kan telefonen ibland fungera marginellt bättre om man inte har EDGE inkopplad.

Jag ser alltså inget fel i GSM/EDGE-näten, utan det blir ficktelefontillverkaren som ni får ge er på.

Hälsningar
Per
-------------------------------

Jaha, då har en expert uttalat sig i frågan, hur går man vidare härifrån?

Mvh Tybalt

Då kan man ju undra hur det fungerar i Tyskland och England. De har ju likadana iphones som vi använder här nu, och de borde ju rimligtvis ha lika tätt med gsm-master som vi har här i Sverige.

Mycket intressant.

Det som stöder överstyrningsteorin är att flera av oss rapporterat att de lider av tappade samtal fast än de har mycket bra signalstyrka.
Det som talar emot det är ju faktumet att standardkretsar från Infineon för detta som många andra använder. Problemet skulle i sådant fall bero på att Apple implementerat dem på ett väldigt anorlunda sätt utanför referensdesignen.

Lägre batterispänning som orsak till överstyrningen är jag aningens tveksam till men har inte hittat alla datablad för infineons kretsar ännu.
Det som avgör ett ev batteriproblem skulle vara om RF-kretsarna körs direkt från cellen för att ha tillgång till högsta möjliga effekt och inte via en step-down krets som ger en konstant men lägre spänning. Många kretsar körs via stepdown då de inte klarar av litiumjoncellens höga spänning alt stora spänningsvariation (2,7-3,9 +- någon tiondel beroende på typen).

I sådant fall borde en fulladdad iphone med cellspänning på 3,9 volt inte uppvisa dessa problem på de kända fysiska platserna. För att helt säkerställa att cellspänningen inte på något sätt sjunker under last borde man enkelt kunna köra telefonen via cigarettuttaget i bilden och dessutom köra programmet Battery Info under tiden.

Någon som vill testa med en 100% nyladdad alt cigg-matad telefon?

Jag ska leta mera efter databladen så kan man vilka spänningsområden de är designade för.

Sändarkarta

Har ni kollat in http://e-tjanster.pts.se/Map/

Det är en sändarkarta som tillhandahålls av post och telestyrelsen. Här skriver man in en adress och får sedan upp alla mobilmaster på en karta. Om man klickar på en mast ser man operatör samt vilken styrka de sänder med.

Hade varit intressant om ni som har problem knappar in en adress där ni ofta har problem och en där ni sällan har problem och jämför med masternas data.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 12:34

Har vi några inrutade platser där det är stora problem i de olika städerna?
Vore ju nice om man kunde lista dessa för prov och försök.
Kanske en ny tråd för ändamålet?

Edit: Lite för sen med inlägget, håller med föregående inlägg!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 12:57

Svarta pilen visar exakt var min lägenhet ligger och där är mina problem som absolut störst. Hoppsan! Mitt i centrum för tre stycken GSM-master som visas med blå ifyllda cirklar! Mycket intressant.

Ska göra tester med Battery Info asap, återkommer med resultat.

Edit: Lägger in stationernas riktning, är inte samma operatör på alla tre, men de borde hjälpa till att höja antennspänningen. Den gröna fyrkantiga är kombinerad GSM och 3G.

Senast redigerat 2008-04-04 13:40
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-04 14:22

Tyckte det var nån som sa att sådant var väldigt hemligt för någon månad sen..

Ursprungligen av wat:

Tyckte det var nån som sa att sådant var väldigt hemligt för någon månad sen..


jag skrev att de höll på infon för att kunna sälja positioneringstjänster. Och för det krävs såväl cell id som geogeafisk position. Avslöjar PTS även cell id så kan vi mata in allt själva i de lite tomma cell spotting databaser som finna nu och få en grym locateme funktion.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-05 01:55

Borde gå att tigga till sig den infon. Jag är less på att bo norr om Sibirien, ute i havet.

Det finns cell spotting program för bla symbian S60. Sedan letar man rätt på en cell, skriver in positionen från gps och skickar in till databasen.

Men visst vore det trevligt att slippa gå den vägen.

Efter att ha uppgraderat PwnageTool upplever jag min telefon som mer "stabil" plus att jag inte haft ett enda brytet samtal med TELIA under 1 dag, trots massor med telefonsamtal, någon som märkt samma sak? vore trevligt med tanke på alla problem med TELIA. kanske lösningen?

Har nu:
1.1.4
BL 4.6
baseband 04.04.05_G

Pwnage efter ziphone?

Jag har en helt ny iPhone 1.1.4 som jag låst upp med ziphone 3.0

Nån som vet om det funkar bra att köra pwnage tool för att "flasha om" telefonen efter att man kört ZiPhone? Jag skulle vilja se om det kan hjälpa till med alla nedkopplade samtal samt ljudkvaliteten.

Bevaka tråden