Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-05 18:14
Ursprungligen av MungoBBQ:

Jag har en helt ny iPhone 1.1.4 som jag låst upp med ziphone 3.0

Nån som vet om det funkar bra att köra pwnage tool för att "flasha om" telefonen efter att man kört ZiPhone? Jag skulle vilja se om det kan hjälpa till med alla nedkopplade samtal samt ljudkvaliteten.

Gör en Återställning i iTunes först, så kan du köra pwnage sedan.

Ursprungligen av MungoBBQ:

Jag har en helt ny iPhone 1.1.4 som jag låst upp med ziphone 3.0

Nån som vet om det funkar bra att köra pwnage tool för att "flasha om" telefonen efter att man kört ZiPhone? Jag skulle vilja se om det kan hjälpa till med alla nedkopplade samtal samt ljudkvaliteten.

Inga problem, och du kan även flasha till BL 4.6 i BootNeuter efter...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-06 20:48

Ahhh så pwnage tool är äntligen släppt

Borde inte kodknackare kunna skriva egna, bättre firmwares som kan lösa handover problemet eller grundar det sig i chippet?

Ursprungligen av chrullo:

Borde inte kodknackare kunna skriva egna, bättre firmwares som kan lösa handover problemet eller grundar det sig i chippet?

Teoretiskt skulle dom väl kunna skriva ett eget baseband, men rent praktiskt gissar jag att det är mycket svårt. Det är ju inte så att dom har tillgång till källkoden direkt, utan bara den färdiga mjukvaran. Och även om dom hade tillgång till källkoden är det nog rätt avancerat jobb att skriva ett baseband som kräver specialkunskaper inom området.

Tack för tipsen. Jag använde BootNeuter. Än så länge inga tappade samtal, peppar, peppar. Dock blev inte ljudkvaliteten i luren bättre. Är det bara jag som har svårt att höra vad folk säger?

FYI
Har testa att köra in BL4.6 med hjälp av pwnage och tyvärr tappar jag lika mycket samtal.

Jag har pratat med Telias Nät tekniker, och dom känner till "felet", enligt Telia har man kontaktat Apple för hjälp... Vill också påpeka att sedan jag använde mig av PwnageTool har mitt telia abon. ej felat en enda gång än... ( 3 dagar ).

Kör 1.1.4 / BL 4.6 / Baseband 04.04.05_G

Andra som också märkt denna förbättring?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-07 14:01
Ursprungligen av freejack4051:

Jag har pratat med Telias Nät tekniker, och dom känner till "felet", enligt Telia har man kontaktat Apple för hjälp... Vill också påpeka att sedan jag använde mig av PwnageTool har mitt telia abon. ej felat en enda gång än... ( 3 dagar ).

Kör 1.1.4 / BL 4.6 / Baseband 04.04.05_G

Andra som också märkt denna förbättring?

Jag har fått samma svar från dem, och de säger att felet ligger hos iPhone, men att de ska lösa det tillsammans med Apple.

Ursprungligen av kenjon:

Jag har fått samma svar från dem, och de säger att felet ligger hos iPhone, men att de ska lösa det tillsammans med Apple.

Intressant att dom pratar med Apple, ska bli kul att se vart det leder, OM det ens leder nånstans, kan inte tänka mig att Apple är dom lättaste att jobba med.

Jag har märkt att man tappar samtal om telefonen man ringer till är avstängd, jag har aldrig tappat ett samtal med en telefon som är påslagen.

Ursprungligen av freejack4051:

Jag har pratat med Telias Nät tekniker, och dom känner till "felet", enligt Telia har man kontaktat Apple för hjälp... Vill också påpeka att sedan jag använde mig av PwnageTool har mitt telia abon. ej felat en enda gång än... ( 3 dagar ).

Kör 1.1.4 / BL 4.6 / Baseband 04.04.05_G

Andra som också märkt denna förbättring?

Vad exakt gjorde du med PwnageTool?

Bytte till BL 4.6 eller?

Använde mig av PwnageTool, efter att denna var klar flashade jag om till BL 4.6 via BootNeuter...

Ursprungligen av freejack4051:

Jag har pratat med Telias Nät tekniker, och dom känner till "felet", enligt Telia har man kontaktat Apple för hjälp...

Är det någon som fått höra vad det här magiska och irriterande "felet" är egentligen?
Eller sitter Telia och Apple där och håller på sina "fel" i väntan på att "felet" ska försvinna i samma vända som telefonen släpps i Sverige?

VILL VETA

Och det har hittills fått dig att undvika dessa problem under senaste dagarna? På samma ställen och liknande också?

Har idag provat Mårtenstorget i Lund (alltid problem tidigare) inget idag, hemma ofta problem, inget idag... kan det vara så här enkelt??

Jag ska prova det idag och återkommer om några dagar. Även om det fungerar ikväll så har jag jublat för tidigt innan

Väldigt enkelt att uppdatera och allting fungerade smidigt.

Första intrycket är att det iphonen gick marginellt snabbare. Menyer fungerade bättre, inga kraschar (framförallt hände det med sms programmet rätt ofta) och tex bläddra bland öppna internet sidor gick snabbare. Inbillning möjligtvis.

Tappade samtal problemet kvarstår dock, men vill tro att det är en liten förbättring. Hade precis mitt första tappade samtal och exakt samma sak sker som tidigare.

Körde Pwnage, uppgraderade till 4.6 och deras custom pictures

Senast redigerat 2008-04-08 11:51

I mitt fall har jag inte tappat ett enda samtal än... ( innan 10-15 per dag ).

-Telia (3G kort)
-1.1.4
-BL 4.6
-Baseband 04.04.05_G
-Bor i Centrala Lund

Ursprungligen av freejack4051:

I mitt fall har jag inte tappat ett enda samtal än... ( innan 10-15 per dag ).

-Telia (3G kort)
-1.1.4
-BL 4.6
-Baseband 04.04.05_G
-Bor i Centrala Lund

Har exakt samma bortsett från att jag bor på Kungsholmen. Hur som helst skönt att det funkar för dig

Det låter ju helt osannolikt att Pwnage skulle fixa problemen med tappade samtal, men om det stämmer är det ju jättekul. Även om det bara hjälper vissa så är det ju en vinst.

Jag vågar väll påstå att detta inte är unikt för Iphone?
Pratar väldigt mycket i jobbet och kan delge att desto längre samtal man har desto svårare är det att hålla linjen stabil, samma problem uppstår om du har korta samtal med korta intervaller.
Detta är är info från leverantören.

Jag har väll på nåt skumt sätt tur att jag lyckats leva med att det kan brytas när som!

Ursprungligen av Jooohaaan:

Jag vågar väll påstå att detta inte är unikt för Iphone?

Jag tror omfattningen är unik för iPhone, har inte läst eller hört talas om problem i samma omfattning med andra telefoner. Bollman t.ex. fick så mycket problem på vissa geografiska platser att han till slut fick ge upp sin iPhone för i princip alla samtal bröts där han jobbade.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror omfattningen är unik för iPhone, har inte läst eller hört talas om problem i samma omfattning med andra telefoner. Bollman t.ex. fick så mycket problem på vissa geografiska platser att han till slut fick ge upp sin iPhone för i princip alla samtal bröts där han jobbade.

Du har ni säkert rätt. Är det i sådan omfattning låter det som att det verkar vara nåt med Iphone. Jag har ingen själv så har svårt att uttala mig...
Men är det värre i vissa städer och platser alltså?
Ska ju köpa en!

Johan

Ursprungligen av Jooohaaan:

Men är det värre i vissa städer och platser alltså?

Det verkar beror på hur många basstationer du har kontakt med samtidigt, speciellt om dom har likartad styrka. Kolla tillbaka i tråden så hittar du massor om detta. Eller läs min sammanfattning.

Ursprungligen av Adrian B:

Det verkar beror på hur många basstationer du har kontakt med samtidigt, speciellt om dom har likartad styrka. Kolla tillbaka i tråden så hittar du massor om detta. Eller läs min sammanfattning.

Där ser man, tack för den informationen... har hört mig för lite i Stockholms om området, de flesta har inga problem (5 st agenter), bara i den utsträckningen som jag nämnde tidigare.
Vet inte om det är i mindre städer då kanske...

Johan

Jag har gått igenom en hel del telefoner senaste tio åren och har aldrig haft några problem som ens kan jämföras med detta tyvärr. Så vill definitivt tro att det är något unikt för iphonen

Att tappa samtal är inte unikt för iPhone. Vi har stora problem på jobbet med vissa telefoner, andra fungerar bra. Vi sitter vid stortorget i Malmö med MASSOR utav sändare.

Jag håller tummarna att Telia och Apple hittar en lösning. Har testat allt och lite till, även Pwnage utan framgång. Har nu sålt iPhonen.

Okej, nu har jag kört iPhone i snart två dagar sedan jag körde PwnageTool. Sen dess har inget samtal avbrutits här på jobbet, vilket hände var femte minut innan.

Min telefon var först upplåst med ZiPhone 3.0, vilket funkade bra, men tydligen skapade det problem med tappade samtal.

Jag vet inte om det skulle ha räckt med att köra BootNeuter för att uppgradera Bootloader till 4.6 från den 3.9 som ZiPhone installerade, men jag tyckte det var lika bra att köra om hela processen med PwnageTool, vilket jag gjorde enligt följande:

1. Laddade ner PwnageTool

2. Laddade ner 1.1.4 firmware här: http://www.modmyifone.com/forums/downloads.php?do=file&id=2231

3. Laddade ner bootloaders här: http://rapidshare.com/files/104494661/bootloaders.rar

4. Körde PwnageTool enligt följande instruktioner: http://www.modmyifone.com/wiki/index.php/PwnageTool_OSX_Usage_Guide_PWN_It
Jag valde då att köra Bootloader 4.6, Neuter och Unlock. Inte FakeBlank.

5. Efter att min telefon var "pwnad" så valde jag att först återställa den med Apples egna FW i iTunes - detta eftersom jag hade kört ZiPhone och annat på den först och ville vara helt säker på att den var återställd till fabriksinställningarna.

6. Efter att jag kört återställning i iTunes var telefonen SIM-låst igen, som förväntat. Jag körde då återställning i iTunes igen, denna gång med min custom ipsw som PwnageTool skapat åt mig.

7. Klart!

Nu har jag som sagt bara kört den i ett par dagar sen dess, men jag har redan märkt en 100%-ig förbättring vad gäller avbrutna samtal. Jag har säkert pratat 1-2 timmar idag och som sagt inte blivit avbruten en enda gång!

Tyvärr har inte ljudkvaliteten under samtalen blivit bättre.

/M;

Samma här, väldigt lite prob. sedan BL 4.6... 1-2 tappade samtal på 5 dagar nu... en klar förbättring mot tidigare (10-15 tappade samtal per dag)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-04-15 14:48
Ursprungligen av freejack4051:

Samma här, väldigt lite prob. sedan BL 4.6... 1-2 tappade samtal på 5 dagar nu... en klar förbättring mot tidigare (10-15 tappade samtal per dag)

Jag måste faktiskt också säga att jag inte haft ett enda tappat samtal efter jag uppdaterade till BL 4.6 med BootNeuter.

Peppar peppar...

Edit: Tar tillbaka ovanstående! Fick precis ett nu...

Senast redigerat 2008-04-15 15:14
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-04-09 17:27

MungoBBQ: OM det skulle visa sig att du klarar en hel vecka utan brutna samtal så skriv ett inlägg så vi andra vet! Och även tvärtom, om du skulle få ett tappat samtal så skriv ett inlägg.. uppskattas!

Bevaka tråden