Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera kassettband till digitalt?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har ett antal kassettband som jag på något sätt skulle vilja få in i datorn, utan att försöka klämma in dom i någon port då alltså

Jag undrar alltså om man kan koppla in en kassettbandspelare, vanlig walkman modell typ, på något sätt så att man spela upp det och spela in det i datorn. Vad för slags kablar och program behövs då. Finns det något annat sätt man kan kopiera kassettband till mp3, AAC eller liknande, om jag inte kan göra det direkt till min dator?

Hoppas någon förstår vad jag menar och har ett bra svar

klart det går!
det finns ju kablar för alla tillfällen. så det enklaste är att gå till närmaste radiohandlare och förklara ditt behov. en g5:a har, efter en snabb googling, bland annat "analog line-level input" - med största säkerhet en ingång för 3,5 mm ministereoplugg (hörlursplugg).
sen behöver du bara ett gratis ljudediteringsprogram, t.ex. audacity. lätt att googla.

men jag skulle inte rekommendera en walkman. har du inte tillgång till ett kassettdäck?

Nej, kassettdäcket blev bortrationaliserat för många år sedan när jag uppgraderade stereon, så någon sådan har jag inte kvar.

Ok, får väl ta mig en tur till en radiohandlare om jag inte skulle ha en sådan sladd liggande, om det bara skulle krävas samma kabel som jag tex kopplar till kassettspelaren och till ett par bärbara ipod högtalare, då ut alltså, så har jag det och lite annat smått och gott liggande.

Ok, och sen behöver jag audacity eller något sådant, får kolla upp det mer ingående.

Ledsen att jag inte googlade innan, dock sökte jag lite på forumet, men eftersom jag var och är väl fortfarande lite oklar över hur det ska gå till så tyckte jag att jag kunde kosta på mig att fråga, jag brukar inte gnälla så mycket annars

Undersökte lite försiktigt att koppla den 3,5 ministeropluggen, som jag har till högtalarna, till min MBP, men ingen hände, men det kanske beror på att jag inte hade rätt mjukvara då

Som sagt, får kolla upp lite nu då, tack för tipsen och för att du ville vara bollplank.

om det är sån ministereoplugg i bägge ändar låter det som om du har vad du behöver! vad gäller själva mjukvarudelen hoppas jag att du får hjälp av nån mer mac-kunnig person. lycka till!

Har just köpt en Terratec iVinyl för 1400:- för att kunna digitalisera både kassettband och LP-skivor, ja,ja, singlar också
Allt ingår. Skitbra! Kolla JAM´s hemsida, tror den finns under rubben "ljudkort"

Nej, något så avancerat som iVinyl behöver jag inte, det är ett gäng talband, med lite bakgrundsmusik, som jag ska få in i datorn, och inte en enda gammal vinylplatta. De gjorde jag av mig förra livet känns det som,

Kollade Audacity och det verkade funka bra att spela in på det, dock hittade jag inte någon inställning så att man kunde lyssna på inspelningen under tiden man spelade in.

Det gjorde jag däremot smidigt och snabbt med ett lite program som hette Audio Recorder, som direkt spelade in med AAC också för den delen. Däremot kunde man ju göra andra käcka inställningar med Audacity, så får väl fortsätta att leta efter var man kan slå på ljudet under inspelning, borde ju finnas någonstans. Annars får Audio Recorder duga, det är ju ingen direkt proffsmusik överföring det är tal om, så....

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-08 18:52
Ursprungligen av not2logic:

Har just köpt en Terratec iVinyl för 1400:- för att kunna digitalisera både kassettband och LP-skivor, ja,ja, singlar också
Allt ingår. Skitbra! Kolla JAM´s hemsida, tror den finns under rubben "ljudkort"

Tyvärr kan den inte spela 78 varvare så jag köpte en fin spelare med den möjligheten billigt på Tradera. Där kan man även hitta ett bra kassettdäck för en liten slant, skulle rekommendera det istf walkman för kvaliten. Sen går det ju alltid att sälja sakerna på samma ställe efter att man digitaliserat allt.

Låt någon i din hemstad få göra jobbet, så slipper du den huvudvärken.
Några kebabtallrikar kan det väl vara värt... :);)
Finns ju ett par tusen personer som sysslar med sånthär dagligen på /musik!

Bor du långt ner i södra delarna så kan du ju ex. dra ett PM till mig.

..å andra sidan, är det endast tal så duger väl en walkman...istället för att köpa en kassettbandare...eller fel igen...;)

Ursprungligen av not2logic:

..å andra sidan, är det endast tal så duger väl en walkman...istället för att köpa en kassettbandare...eller fel igen...;)

Inte alls, skulle inte falla mig in och gå och köpa ett kassettdäck bara för att kopiera över dessa band. Provade att spela in, blev faktiskt helt tillfredsställande kvalité. Tar man några band i veckan så blir det väl gjort så småningom, så komplicerat var det ju inte, så pröjsa extra för det gör jag knappast. Finns roligare saker att lägga pengarna på. Rätt kul att få tillfälle att lyssna igenom alla som jag inte lyssnat på under ett tag också. Sen finns det lite 'hemliga' saker på många av dem och av den anledningen skulle jag inte heller lämna bort dem

Det finns bergis gratispluggar som funkar i Audacity (har aldrig använt det programmet) som städar bort brus och fixar volymen, sån't är ganska lätt att göra när det inte är komplicerade inspelningar.

Du borde använda ett program som rippar från ljudingången, letar pauser och splittar samt konverterar till mp3/aac direkt, så kan du få färdiga filer samtidigt som du spelar av från kassettbandspelaren. Sparar otroligt mycket jobb.

Jag kan starkt rekommendera Audio Hijack Pro ($32):

http://www.rogueamoeba.com/audiohijackpro/features.php

Stödjer tonvis med format och pluggar.

Nja, jag har fått Audacity att fungera som jag ville, och det låter högst tillfredsställande. Men visst jag får göra lite konverteringar innan jag har de filerna som jag vill ha dem på iTunes.

Tack för tipset om Audio Hijack Pro, kan kanske komma till användning en annan gång, just nu räcker Audacity för mina behov, utan att jag har lust till att pröjsa extra för det. Jag har nästan kommit halvvägs i kopieringen redan så det känns lite onödigt att börja om eller ändra rutin för det nu. Dessutom finns det så mycket andra program som ska inhandlas hela tiden som har högre prioritet, men tack ändå.

Fick precis Sound Studio när jag köpte MacUpdates senaste bundle, som ensamt hade kostat $79.99, så den kom ju lägligt in i macen. Och visst det var ju mycket smidigare och bättre inspelning med den än med Audacity, så nu har man börjat om ifrån början igen Men resultatet blir klart bättre, och skönt att slippa konvertera mellan olika ljudformat, och lite om inspelning har man ju lärt sig.

Jag kör lite med Audacity, så nu blev jag så klart nyfiken: På vilket sätt blev inspeningarna bättre?

Ursprungligen av deadbeat:

Jag kör lite med Audacity, så nu blev jag så klart nyfiken: På vilket sätt blev inspeningarna bättre?

Eftersom jag knappast är något ljudproffs har jag nog lite svårt att beskriva det....
Men fylligare och mer distinkt ljud samt bättre ljudvolym med mindre knaster skulle jag väl kunna uttrycka det som, ungefär
Inte vet jag om det går att få på Audacity, det kanske det gör, men med inställningar som jag som nybörjare inte hittade? Hur som helst så var det klart smidigare med bättre resultat omedelbart med SoundStudio.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-03-09 05:12

Vad gäller 2014?

jag har till min stora glädje hittat gamla demoband som mitt dåvarande band spelat in. Vad är det för programvara som gäller idag för att rippa? jag har ett gammalt Tascam 234 kassettdäck att kopiera ifrån.

1
Bevaka tråden