Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign kräver mycket ramminne

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-01 13:08

Sökte och fann en tråd om detta tidigare men den gav inte något.
InDesign stjäl alltså onormalt mycket minne i min Macbook Pro med 4Gb internminne. Kolla dumpen.
Någon som har ett bra tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 19:14

Det är väl inte så farligt mycket?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-02 09:21

Jämfört med andra program är det mycket. Dessutom laggar computern friskt. Detta händer efter en export av pdf eller efter en utskrift i InDesign.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-04-09 00:39

inDesign är ett rätt så minnes törstigt program, glöm inte att du ofta jobbar i A4 och att det är mycket som händer på samma gång, du har många sidor uppe med massa info, bilder, text och formateringar. Sådant tar mycket minne. upplever du att det går segt eller är det något annat problem? annars är det ju bara att stänga av alla andra apps som du inte använder för tilfället.

skrivandet av pdf är ett rätt tungt arbete, den komprimerar alla filer till ett dokument och ser till att det ska funka. som du säkert redan vet så kan du ju ändra så att kvaliten blir mindre, du har ju en hel drös presets, bland annat för High quality print. detta är ju helt onödigt om du ska ha din pdf för skärm. då räcker det med att komprimera med en mindre upplösning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-09 08:20

Jora.. jag förstår att InDesign är minneskrävande. Men dokumentet jag hade uppe just då var en annons = 1 sida. Liten bild. Nu är det så att dessa problem kommer och går. Ibland går det alldeles utmärkt. Inga problem med utskrifter eller Pdf-export (oavsett upplösning för skärm eller tryck). Och åter ibland uppför sig computern som om processorn badade i sirap efter en utskrift från ID. Normalt har jag Photoshop och Acrobat + lite småprog igång samtidigt. Även Illustrator kan vara igång. Men med 4 gb ramminne borde det inte vara några större probbs. Well... jag får försöka hålla ett öga på Aktivitetskontrollen och försöka utröna vad som händer vid olika tillfällen.
Tack för svar ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 09:18

Alla Adobeprogrammen cachar rätt mycket på disken också. Du behöver minst 10Gig ledigt för att det inte ska bli segt.

Märkte själv stor skillnad i speed när jag satte i större disk i min PB.

Janne

Kolla så att inte Distiller har någon oavslutad process - eller två - som skräpar i bakgrunden. Öppna Aktivitetskontroll och kolla. (Distillerprocesser kan ligga kvar ända fram till omstart av datorn om någon PDF-utskrift går fel).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-09 13:15

Jag har drygt 25 gb ledigt.
johan_tanying: Startar Distiller i bakgrunden när man exporterar Pdf från InDesign?
Jag använder CS3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 17:02

Distiller är inte delaktig i export av PDF från InDesign.

Janne

Hmm, då kanske det var när Acrobat (ver 7 för min del) som strulat och lämnat kvar "skräpprocesser". Värt ett skott, som jänkarna säger.

Jag har 9 GB RAM och InDesign tar aldrig ta mer än 1,3 GB.

Det där låter inte som ett InDesign-problem, utan som ett problem i ditt system/installation. Vilken version av system / InDesign har du? Kan det vara dokument- eller typsnittsrelaterat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-10 10:56

Det händer med olika dokument.
OS: 10.5.2
Adobe Creative Suite 3 Design Premium där InDesign har version 5.0.2

1
Bevaka tråden