Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre videokvalite i flashfiler

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-04-10 17:51

Jag klipper små filmsnuttar med video och grafik i flash. kvaliten på videon blir inget vidare så jag undrar om någon vet hur man gör för att det ska bli bättre? Väldigt tacksam för snabbt svar eftersom jag sitter med detta precis nu...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-10 19:12

Hur komprimerar du filerna då?? Codec, kbps osv...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 20:36

ingen aning men om vi är många som kikar in på tråden och alla gör inlägg så hittar nog någon som vet vad du pratar om tråden.

/TAngen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 20:37

Det finns tom någon som har titeln Videoguru på 99:an hoppas han kommer

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-04-10 21:32

jag lär mig as i go along så jag vet faktiskt inte vad jag har för codec mm. vad borde jag ha?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-10 22:08

För ett tag sedan var det en diskussion om en beta från adobe med bättre video kanske kan vara något?

hittade tråden:
http://www.99.se/nyhetstips-mac/222752-flash-f-r-st-d-f-r-h-264-a.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-11 12:06
Ursprungligen av Simbup:

Jag klipper små filmsnuttar med video och grafik i flash. kvaliten på videon blir inget vidare så jag undrar om någon vet hur man gör för att det ska bli bättre? Väldigt tacksam för snabbt svar eftersom jag sitter med detta precis nu...

Bättre än vad då? Det är ju inte lätt att svara när vi inte vet vad du gör, vilken codec du använder, hur dåligt det blir, hur bra du vill ha det och hur det sedan ska användas! Ska det ut på nätet får du ju balansera kvalitet mot filstorlek/snabbhet. Ska det bara gå på en dator kan man ju göra tyngre filer.

Jag har ingen erfarenhet av att jobba i Flash och kan inte hjälpa dig med att luska där. Själv jobbar jag i FCP och exporterar till Flash i Squeeze och det blir svinbra.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-04-11 12:11

Jag ska presentera 15 sekunders-spotar på en dator så enda kravet är att det flyter och att bilden ser fräsch ut. Kan resultatet bli bättre om jag ökar frameraten? Och finns det i så fall något enkelt sätt att skala tidslinjen så att klippen fortfarande blir 15 sekunder?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-11 12:20
Ursprungligen av Simbup:

Kan resultatet bli bättre om jag ökar frameraten? Och finns det i så fall något enkelt sätt att skala tidslinjen så att klippen fortfarande blir 15 sekunder?

Från vad? Självklart blir det bättre om du ökar frameraten. Video i PAL kör 25 fps. Det brukar ju flyta OK. Sen får du labba lite med hur ofta du ska sätta keyframes. Typ var 10e sekund eller så. Jag antar att det går att ställa iallafall när du exporterar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-11 12:41

Spara aldrig bandbredd med frameraten - dom tiderna är över - vi lever i bredbandstider nu. Är originalet 25 fps (eller 30 fps för ntsc) så behåller man det. Om filmen görs ca. 400 pixlar bred så funkar ca. 400 kbits bra. Detta gäller för Flash Video och dom flesta andra format av intresse (mpeg4, H264, wmv).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-11 14:01

I senaste flash kan du spela upp H.264 & Mpeg4 filmer. Ända upp till HD-kvalite.

Simbup: du måste kolla upp vilka inställningar du har valt för encoding av din video. Om du inte har valt något alls, kommer du att märka att alla grundinställningar är rätt konservativa.

Detta gäller både fps i Flash och bitrates för encoding av video.

Men hela upplägget du beskriver är något otydligt. Importerar du din video i ett .fla projekt som du sen skall exportera? Eller pratar vi om något videoredigeringsprogram som skall exportera .flv (flash video) filer?

Att importera video direkt in i flash brukar inte rekommenderas, eftersom det tar tid att ladda och så, men håller du dina snuttar riktigt korta kan det ju gå ändå...

Eftersom vi inte kan se vad du menar med dålig kvalitet kan vi väl summera det hela med att fps kommer göra rörelse i klippen mjukare och mer naturliga, medan en högre bitrate kommer att förminska gryninghet, oskärpa och allmän dålig bildkvalitet.

Som Creops säger tar ju Flash numera H.264 vilket är extremt nice eftersom du du kan använda samma format till podcasting och flash, men det kräver samtidigt att din tittarkrets har uppdaterade spelare. Ibland vill man att materialet skall vara bakåtkompatibelt och mer förlåtande.

1
Bevaka tråden