Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför byta till mac?

Tråden skapades och har fått 324 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men du kommer gång efter gång med påståendet att ALLA på det här forumet som har en avvikande åsikt ALLTID blir idiotförklarade och mobbade.

Men när du får mothugg, så landar alltid svaren på att det är DU som har drabbats.

Så jag vill bara att påståendena ska backas upp med fakta och/eller exempel. Annars får du åtminstone sluta använda ord som "alla" och "alltid".

Om du begränsar dina påståenden till dig själv, och att du känner dig mobbad, så kan vi utgå från det, och diskutera det. Men det är inte "alla" och "alltid".

Ursprungligen av Raccha:

Men snälla!! Kan du ge dig vad har det där med tråden att göra? Med tanke på hur du använder ordet mobbare undrar jag om du vet vad mobbning är och vad det har för inverkan på personer som utsätts för de?

Tyvärr vet jag vad det är och hur man påverkas. Att idiotförklara folk är detta forumets och andra macforums deltagres bästa sysstelsättnig verkar det som. Speciellt om de skulle säga någon som kan liknans vid ordet Microsoft. OS-krig gynnaf ingen och på topic har jag redan svarat, ska jag göra det en gång till?

Så vi ska likna en macdator vid en syfioniorkester? om det nu ska vara kultur.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-11 10:50
Ursprungligen av micke_nkpg:

Att idiotförklara folk är detta forumets och andra macforums deltagres bästa sysstelsättnig verkar det som.

Du beter dig som en idiot här. Sen om det är representativt hur du beter dig annars kan ju inte vi veta.

Ursprungligen av Jogin:

Du beter dig som en idiot här. Sen om det är representativt hur du beter dig annars kan ju inte vi veta.

Och så gör du det igen...:p

Så vi ska likna en macdator vid en syfioniorkester? om det nu ska vara kultur.

Jag klargjorde i ett tidigare inlägg att jag inte pratade om finkultur.

On-topic:
Firewire Target Mode har ingen pratat om va? Det är en av de finesser med Macar som jag gillar mest. Smidigt som tusan.

"The Macintosh is more than a computer, it's a way of life. This book is about what it is to be a Macintosh person. It gives insight into the greatest love and loyalties of any product of our era."
--Steve Wozniak, Apple Co-founder

http://nostarch.com/frameset.php?startat=cult_mac

Läs gärna den, så vet vi skillnaden på lite jästkultur i ett kar och en kultur.

På tal om kultur vet jag Youghurtar som resonerar bättre.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-11 09:05
Citat:

micke_nkpg skrev:
hur blir samma hårdvara bättre bara för att det sitter i ett designat chassi och har annat os? ge er, inse snart att apple har snygga designade datorer med OEM-hårdvara. Det enda som är unikt är MAC OS X vilket vi betala multum för.

Citat:

MatsOlov skrev:
Just för att dom sitter i ett designat chassi där varje del sitter där för att den bäst passar ihop med nästa. Många delar är dessutom specialtillverkade för Apple med deras specifikationer, någon annan datortillverkar kan alltså inte köpa dessa komponenter. Så du kan inte säga att Mac är som vilken PC som helst, speciellt inte de som du sätter ihop själv.

Så, du betalar inte bara för världens bästa OS, du får också värdens bästa hårvara

micke_nkpg, du har fortfarande duckat för detta.

Det här är min favorittråd på hela 99 just nu. Finner det väldigt underhållande, hur Micke gång på gång duckar för ren fakta.

Ursprungligen av ztaafen:

Det här är min favorittråd på hela 99 just nu. Finner det väldigt underhållande, hur Micke gång på gång duckar för ren fakta.

Ja, det och sedan hur han frossar i att han är ett offer. Kan sätta fem spänn på att han kommer kontra med att jag kallat honom knäpp i huvet igen...

Sedan går det raskt över i hur dumma, korkade, lättledda, vilseledda och insnöade macanvändare är i allmänhet och Säkert Steve Jobs i synnerhet.
Några nya fakta kan du titta i månen efter.

Därefter kommer Jogin, MatsOlov, RedGlitterCoffin och du - och jag själv - gå in och punktera hans resonemang totalt - vilket han inte kommer bry sig om.
Snarare kommer det ny FUD och nya mobbningspåståenden.

• Medlem
  • 2008-04-12 12:30

Men jisses, håller ni på än?

Micke, erkänn att du bidrar till att förlänga livet för den här vilsegångna tråden. Förklara gärna sedan på vilket sätt din insats är konstruktiv.

(Tillåt mig att påpeka att jag inte nämner vare sig hård- eller mjukvara. Denna tråd handlar till största delen om diskussionsbeteende.)

• Medlem
  • 2008-04-12 12:31

Gilbert: Fot!

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 12:38

Jag förstår inte varifrån Goflorp, Jogin, MatsOlof med flera får all energi från för att hålla på och argumentera med en så inskränkt person som micke_nkpg.

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 12:40
Ursprungligen av Konrad:

Jag förstår varifrån Goflorp, Jogin, MatsOlof med flera får all energi från för att hålla på och argumentera med en så inskränkt person som micke_nkpg.

varifrån då?

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 13:09

Apple, " Det bara funkar."

Windows Vista, "Att använda datorn blir en baggis"

Ubuntu, Ubuntu 'Just Works'

Knepet är att läsa texten under rubriken:)

Ursprungligen av ecth:

Ursäktar om tråden redan finns, Hittade den dock inte

Nu är det så här, jag har en fråga.
Varför skulle jag lämna min trogna (okej den är rätt gammal och har krashat 2 ggr men iaf) Pc och köpa mig en Mac ?

Ge mig så mycket argument för-emot som möjligt

Efter att nu ha kört Mac i 1 1/2 år efter 10 års Windows-kör så är jag glad över att jag bytte. Med Mac är det helt enkelt enklare, snabbare, lättare att ha organisation på ens "digital liv". En Mac fungerar och fungerar dessutom bra. Jag tillhör inte det inbitna "nörd-gänget" *ler* som vill konfigurera och djupdyka i datorn, jag vill ha snabba, enkla och smidiga lösningar.

En särskild fördel för Macen är multimedia. Visst finns det multimediahanterare för WIndows också, men med Macen så är det snyggare, lättare, smidigare. Jag blev knäpp på Windows Media Player, iTunes är ju wow alltså... Jag orkade inte med MS Word så jag kör Apple Pages och Nisus Writer Pro istället och wow igen... wow!

Jag vet att en del mjukvaror är samma på både Mac och Windows, stegar man bort från dessa och går på de Mac-specificka mjukvarorna så kan man hitta massvis med guldkorn och bara dem gör livet med Mac värt att ha!

Just nu är jag förälskad i ett projekthanteringsverktyg för författare - Scrivener.
Jag kände att en ordbehandlare inte räckte till riktigt för mig, jag behövde något där jag kunde samla idéer, utkast, noteringar, scenanvisningar, karaktärer och researcharbete. Visst kan man ha en mapp och slänga in allt där men öppna, stänga, flytta omkring och leta efter just den där meningen eller scenen och ja... det kändes för bökigt att göra det med en vanlig ordbehandlare.
Nu är jag räddad av projekthanteringsverktyg. Visst finns det många till Windows också, men kolla på hur de fungerar och verkar, kolla på gränssnittet... ack ack, mördande säger jag! Med Macen är det så mycket enklare, mer intuitivt att bara släppa ner olika notiser och informationsbitar och få ihop valda delar i ett manusutkast.
Jag har gått igenom många mjukvaror och jag upplever helt klart att Macen har en mycket specifik fördel här!
För mig blev valet Scrivener, men program som StoryMill, CopyWrite, Ulysses, StoryIt, Jer's Novel Writer - är alla värda att prova och de har sina styrkor respektive svagheter. Ingen av dessa finns i version för Windows.

En rolig sak - Macen har inbyggt svensk rättstavning, för mjukvaror som är gjorda enligt Apples riktlinjer. Detta innebär att även icke-svenskanpassade program har svensk rättstavning! Så då kan jag använda ett projekthanteringsverktyg som Scrivener, StoryMill, CopyWrite etc och få svensk rättstavning i det!
De projekthanteringsverktyg för författare jag hittade till Windows, hade inte svensk rättstavning, bara engelsk. Helt värdelöst för svenska skribenter.

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-13 15:37
Ursprungligen av Raphael:

En rolig sak - Macen har inbyggt svensk rättstavning, för mjukvaror som är gjorda enligt Apples riktlinjer. Detta innebär att även icke-svenskanpassade program har svensk rättstavning! Så då kan jag använda ett projekthanteringsverktyg som Scrivener, StoryMill, CopyWrite etc och få svensk rättstavning i det!
De projekthanteringsverktyg för författare jag hittade till Windows, hade inte svensk rättstavning, bara engelsk. Helt värdelöst för svenska skribenter.

Finns även celtx som är open source

• Medlem
  • Piteå
  • 2008-04-12 22:58

för att mac är bättre på typ allt! ?? med undantag för spel då...

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-13 09:32
Ursprungligen av zcout:

för att mac är bättre på typ allt! ?? med undantag för spel då...

Kan tänka mig att Mac är bättre där också. Antal spel till en plattform är inte liktydigt med vilken som är bäst

Sambons grabb är då mer än nöjd med att spela på vår Power Mac G5 2 x 2GHz. Laggar inte och framför allt, spelen kraschar inte med jämna mellanrum.

• Medlem
  • Piteå
  • 2008-04-13 15:00

ja mycket är fint med mac, har läst igenom tråden och gisses vad folk kan vara inbitna it att mac ska vara så perfekt och att vi som använder mac bara kan se fördelar!

jag har kört mac från och med oktober, jag böt dels för att det var tid att köpa en ny dator, men också för att jag skulle börja plugga mediedesign i piteå. där har vi mac på skolan och jag fann det lättare att köra samma system som skolan gör.

jag har inte för en sekund ångrat mig, min mac går snabbare än någon pc jag suttit på. jämför jag med polarens pc som har "värre" system specs, quad core mm, så min dator lika snabb och har krånglat mindre, vi fick dom med ca en veckas mellanrum och jag kan då säga att jag har hafft ett bättre dator liv än han!

skillnaden i prestanda är något som jag finner obetydligt, för den finns knappt där. och då har han ändå en 2.66 ghz quad core. snabbare minnan (800 mhz) och en raidad hårdisk.

jag säger inte att pc är dåligt! pc har många bra fördelar, bland annat är det lättare att få tag i vissa program, många service tjänster endast är tänkta för pc. ett exempel är librer hermodes distans utbildning Athena som min tjej pluggade vid, och bankID vägrar funka på mitt osx. men då har jag VMware som knäcker den nöten!

men även om alla pc människor skirker om de "få program som finns för osx" så kan jag med ett ord döda deras argumet, nämligen .BootCamp! visst det tar vitsen ur hela mac tänket men ffs! det finns vissa saker som man vill göra på pc och då är det fan så skönt att bara kunna starta om eller logga upp VMware.

jag gillar mac mest för dess gränssnitt. det är ju så otroligt smidigt! lätt att hantera, lätt att göra de inställningar man vill och när det är dags för uppdateringar så går det hur fort och enkelt som helst! sen att instalationen av program är av drag and drop princip var ju bara hur skönt som helst!

nu ska jag inte skriva en bok av detta.

men jag finner mac bäst för mig som "mediedesigner/grafiker/studerande" och jag kommer aldrig att gå tillbax till en pc. för jag har en sådan i min mac om nu behöver de windows exklusiva programmen!

hårdvara har aldrig varit så lätt! plug and play i dess sanna mening, men det gällre självklart att man har mac sertifierad hårdvara! man sätter ju inte in saab delar i en volvo!

nä nu rant off!
mina ören!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-13 16:10
Ursprungligen av zcout:

..... jag har kört mac från och med oktober, jag böt dels för att det var tid att köpa en ny dator, men också för att jag skulle börja plugga mediedesign i piteå. där har vi mac på skolan och jag fann det lättare att köra samma system som skolan gör.

jag har inte för en sekund ångrat mig, .....

Vad intressant att läsa om dina erfarenheter zcout och vad bra att det gått bra med bytet från pc till mac. Det är ju trots allt lite skillnad på operativsystemen. Men du verkar ju ha klarat av det bra

Skriv gärna din presentation här på 99mac och berätta lite mer om dig själv
http://www.99.se/personliga-presentationer/

Ursprungligen av zcout:

men även om alla pc människor skirker om de "få program som finns för osx"

Förstår inte varför WIndows användare skriker om det finns för få mjukvaror till OS X.

Jag är en tillräckligt enkel och simpel människa som vill använda så få program som möjligt, jag ser inget egenvärde i att ha hela hårddisken full av program som jag aldrig kommer att använda.

Så jag kör Pages i kombination med Nisus Writer Pro. De är bra på lite olika saker (Pages är bättre på layout, Nisus bättre på ordbehandling). Jag kompletterar detta med Scrivener som är ett projekthanteringsverktyg för texter.
Så där är min "skrivarstuga" komplett.
Nu finns det många fler ordbehandlare, layoutgrejs och projekthanteringsverktyg än dessa till Mac, men varför ska jag sitta med 10 olika projekthanteringsverktyg när jag bara behöver ett?

För bilder och grafik-tjofräs kör jag LightZone för råbilder och Pixelmator för JPEG.
Det räcker så. Nu finns det ju massor med program för att omvandla råformat till Macen, men varför ska jag ha alla dem? Och det finns massor av bildprogram för JPEG, men det räcker med ett för mig.

För bokföring och fakturering finns det också hur många program som helst.
iOrdning, Uni_Bas, Step One, First Office (HansaWorld), iCash, Selvio...
Både enkel med bokföring och mer integrerade lösningar med fakturering och reskontra. Även löner och olika redovisningssystem.
Men jag behöver inte alla dessa, för mig räcker det med ett.

Och så vidare och så vidare.
Listan kan göras lång.

Om det finns 30 ordbehandlare till Macen och 50 till Windows, så tycker inte jag det är ett skäl att välja Windows istället för Mac. Faktiskt.

Och om det finns 20 bokföringsprogram på svenska till Windows och 10 till Mac, så tycker inte jag det är ett skäl att välja WIndows istället för Mac.
För jag behöver bara ett.

Och så vidare...

Ursprungligen av Raphael:

Förstår inte varför WIndows användare skriker om det finns för få mjukvaror till OS X.

Jag är en tillräckligt enkel och simpel människa som vill använda så få program som möjligt, jag ser inget egenvärde i att ha hela hårddisken full av program som jag aldrig kommer att använda.

Så jag kör Pages i kombination med Nisus Writer Pro. De är bra på lite olika saker (Pages är bättre på layout, Nisus bättre på ordbehandling). Jag kompletterar detta med Scrivener som är ett projekthanteringsverktyg för texter.
Så där är min "skrivarstuga" komplett.
Nu finns det många fler ordbehandlare, layoutgrejs och projekthanteringsverktyg än dessa till Mac, men varför ska jag sitta med 10 olika projekthanteringsverktyg när jag bara behöver ett?

För bilder och grafik-tjofräs kör jag LightZone för råbilder och Pixelmator för JPEG.
Det räcker så. Nu finns det ju massor med program för att omvandla råformat till Macen, men varför ska jag ha alla dem? Och det finns massor av bildprogram för JPEG, men det räcker med ett för mig.

För bokföring och fakturering finns det också hur många program som helst.
iOrdning, Uni_Bas, Step One, First Office (HansaWorld), iCash, Selvio...
Både enkel med bokföring och mer integrerade lösningar med fakturering och reskontra. Även löner och olika redovisningssystem.
Men jag behöver inte alla dessa, för mig räcker det med ett.

Och så vidare och så vidare.
Listan kan göras lång.

Om det finns 30 ordbehandlare till Macen och 50 till Windows, så tycker inte jag det är ett skäl att välja Windows istället för Mac. Faktiskt.

Och om det finns 20 bokföringsprogram på svenska till Windows och 10 till Mac, så tycker inte jag det är ett skäl att välja WIndows istället för Mac.
För jag behöver bara ett.

Och så vidare...

Jag själv är av samma åsikt. Är det inte det här man brukar kalla för KISS-regeln - Keep It Stupid Simple (Eller Keep It Simple, Stupid!).

Ofta finns det 50 program till Win, 30 ill Mac.

Macens fördelar sig på : 25 av 30 är BRA , 5 av 30 Kass. Av de 25 passar 15st mig
Windows fördelar sig på. 10 av 50 är bra, 40 av 50 kass. Av de 10 så passar 7st mig...

Det är ju inte bara kvantiteten program som räknas... det är ju kvaliteten !

• Medlem
  • Vaggeryd
  • 2008-04-19 16:24

BÅDA har fördelar

Egentligen är macen en "pc". Särskilt nu när den har samma arkitektur och allt. Det som skiljer är att den har ett annorlunda os, det är allt.

Vad är bra med windows och vad är bra med osx?

Windows har fördelen att det finns ett enormt program utbud. Anledningen till att det gör det är att fler använder windows och anledningen till att fler använder windows är att det är en mer hållbar försäljningsmodell för gemene man att ha ett os som fungerar på den mesta hårdvara som finns då det i slutändan genererar billigare datorer pga av att det finns fler hårdvarumärken som konkurerar...

Min gissning är att mac kommer att fortsätta ha en relativt "liten" del av marknaden så länge man är så kontrollerande med vilken hårdvara man får köra oset på. Och så länge man har en liten del av marknaden så kommer det finnas ett relativt begränsat program utbud. Därmed inte sagt att osx är dåligt bara för att det här en liten marknadsandel, tvärtom så kan det säkert hjälpa till att hålla oset mer "rent" från virus etc. En del gillar mac pga av stabiliteten som grundar sig rätt mycket just i deras försäljningsmodell där hårdvaran och mjukvara säljs ihop och ändå är det troligen också det som gör att windows fortsätter att vara så dominant eftersom större delen av marknaden vill kunna välja sin hårdvara mer fritt och uppenbarligen är det viktigare än osx-stabilitet för de flesta.

Summa sumarum:

BÅDA har fördelar och vad man behöver beror helt och hålelr vad man gör med datorn. Skulel va kul o se om mac är i en position där man kan konkurrera med windows på allvar men då måste man nog öppna upp för fler hårdvarumöjligheter...

Ursprungligen av Jepper:

Skulel va kul o se om mac är i en position där man kan konkurrera med windows på allvar men då måste man nog öppna upp för fler hårdvarumöjligheter...

installera bootcamp och win xp på en imac och kör samma program. Det ena gjort för man det andra för win. Helst på två olika datorer iaf då det är svårt att göra a/b-test annars.

Har inte sett ett sådant test någonstans, men det skulle troligen ge mac en bra fördel.

• Medlem
  • Vaggeryd
  • 2008-04-20 11:53

installera bootcamp och win xp på en imac och kör samma program. Det ena gjort för man det andra för win. Helst på två olika datorer iaf då det är svårt att göra a/b-test annars.

Har inte sett ett sådant test någonstans, men det skulle troligen ge mac en bra fördel.

Jag menar inte bara ut programanvändarvänlighetssynpunkt utan mer på om osx som sådant rent teoretiskt skulle kunna konkurera med windows om det gick att köra på mer hårdvara eller om windows åndå skulle vara "the os of choice" så att säga.

Ursprungligen av Jepper:

Jag menar inte bara ut programanvändarvänlighetssynpunkt utan mer på om osx som sådant rent teoretiskt skulle kunna konkurera med windows om det gick att köra på mer hårdvara eller om windows åndå skulle vara "the os of choice" så att säga.

Det kommer nog inte hända då de mest konservativ anser att en ökad kompabilitet med mera hårdvara automatiskt gör att saker blir mera instabila.

Bara genom att det kommer en clone som är kompatibel med mac os x så ger det en storm av "fanboys" som utmålar detta som en negativ sak. Vad skulle då hända om mac os x skulle kunna fungera på flera plattformar än mac? det skulle bli världskrig!

• Medlem
  • Vaggeryd
  • 2008-04-20 13:41

Det kommer nog inte hända då de mest konservativ anser att en ökad kompabilitet med mera hårdvara automatiskt gör att saker blir mera instabila.

Bara genom att det kommer en clone som är kompatibel med mac os x så ger det en storm av "fanboys" som utmålar detta som en negativ sak. Vad skulle då hända om mac os x skulle kunna fungera på flera plattformar än mac? det skulle bli världskrig!

Ja och det var därför jag sa "rent teoretiskt" om man bortser från alla såna hinder...

Lite ot kanske men du har rätt på ett sätt. Apple har målat upp en bild av vad "en mac" är som är en del i deras marknadsföring. Det är nästan omöjligt att tumma på den bilden utan att dom skulle börja förlora kunder... Jag vet ju dock inte hur intresserade de är av att ta större andelar på just datormarknaden. De kanske kommer att fokusera på andra produkter typ ihpone o sånt.

Nåt osx som inte är bundet till apple-hårdvara lär det nog inte bli tal om iallfall Kanske kan dom öka valbarheten av hårdvara i de burkar de redan har om dom nu vill ha fler försäljningsargument... aja

Ursprungligen av Jepper:

Apple har målat upp en bild av vad "en mac" är som är en del i deras marknadsföring. Det är nästan omöjligt att tumma på den bilden utan att dom skulle börja förlora kunder...

Japp. Den marknadsföringen spelar stor roll för att hitta kunder. Det handlar inte bara om reklamfilmer utan om att det finns få modeller som det är enkelt att välja mellan efter behov (för de flesta konsumenterna i alla fall).

Citat:

Jag vet ju dock inte hur intresserade de är av att ta större andelar på just datormarknaden. De kanske kommer att fokusera på andra produkter typ ihpone o sånt.

Jag hann skriva mitt förra inlägg innan jag läste det här. Instämmer.

Citat:

Nåt osx som inte är bundet till apple-hårdvara lär det nog inte bli tal om iallfall

Nej, det tror inte jag heller. Det är inte värt den eventuellt högre marknadsandelen eller licensieringsintäkten för att synas på mindre smickrande maskiner vilket förstör varumärket.

Citat:

Kanske kan dom öka valbarheten av hårdvara i de burkar de redan har om dom nu vill ha fler försäljningsargument... aja

Det är priset man betalar för att man gillar plattformen, valfriheten är mer försvarbar i de högre prissegmenten (Mac Pro) där lönsamheten gör att man kan ta supportkostnaderna. I vanliga konsumentsegmentet är den minskade valfriheten paradoxalt nog ett försäljningsargument i sig. De flesta som går in i en datorbutik tycker faktiskt att mängden val bara är jobbiga (nu snackar jag inte om oss nördar ).

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-13 15:49

Med Mac blir man inte missnöjd, jag har aldrig ångrat valet att jag köpt en!

Jag är så glad att ni tagit hand om micke_nkpg.

Bevaka tråden