Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder från pc till iphone?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-02 03:55

Tja,

Har sökt med ljus och lykta utan att hitta nåt om detta just.
Hade för en tid sen problem (har nog alla) att föra över wallpapers till min iphone och behålla den ursprungliga kvalitén. När iTunes syncar komprimeras bilderna och det blir mest skit av det trots korrekt storlek på wallpapert. Det gick att råda bot på genom att skapa thumbnails själv och bara ösa över alla wallpapers manuellt via WinSCP till /Library/Wallpaper.
Frågan är nu om man kan göra samma med bilder man vill föra över. Tex på käringen, barnen, katten eller guldfisken? Jag har syncat över en flock bilder med iTunes på käringen och även om hon lämnar mer att önska så vill man iaf ha bilderna så skarpa och fina som möjligt. Det är märkbar skillnad på orginal och bilden som iTunes har syncat över. Ser ingen anledning att dom ska komprimeras. Det är väl upp till var och en om man vill slänga in en bild på 7GB eller en på 3KB.
Bilderna måste ju hur som helst hamna nånstans, vet någon var så man kan använda WinSCP även till detta? Har skummat igenom fil- och mappstrukturen via WinSCP men kan inte hitta bilderna nånstans.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-12 13:56

Jo för fasen, det går, iallafall om jag fattat dig rätt, du vill lägga in bilder manuellt från datorn till dina bilder, tex Camera Roll?:
Här e vägen:
/ /private/var/mobile/media/DCIM/

byter man ut DCIM mot Photos/thumbs så ser man vad jag antar är itunes ihopkomprimerade bildpaket... inte säker, hursomhelst funkar det inte att lägga bilder där märkte jag..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-13 22:56
Ursprungligen av jpe:

Jo för fasen, det går, iallafall om jag fattat dig rätt, du vill lägga in bilder manuellt från datorn till dina bilder, tex Camera Roll?:
Här e vägen:
/ /private/var/mobile/media/DCIM/

byter man ut DCIM mot Photos/thumbs så ser man vad jag antar är itunes ihopkomprimerade bildpaket... inte säker, hursomhelst funkar det inte att lägga bilder där märkte jag..

Jag hittar bara en 100APPLE mapp där, antar det är Camera Roll. Försökte lägga in en bild där och skapade även en thumbnail men bilden kom aldrig fram. Måste man ha nån speciell namnstandard där?
Går det att skapa egna mappar tror du och fixa sitt eget bibliotek manuellt?

Jag fixade det med wallpapers, inga probs. Men foton verkar tuffare.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 04:04

Så svårt kan det väl inte vara att lägga in bilder från datorn.

Lägg bilderna i en mapp på din dator.
Starta iTunes. Välj din iPhone och klicka på Photos tabben.
I photos tabben välj mappen som du skapade förut.
Synkronisera.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 15:52
Ursprungligen av Robo-X:

Så svårt kan det väl inte vara att lägga in bilder från datorn.

Lägg bilderna i en mapp på din dator.
Starta iTunes. Välj din iPhone och klicka på Photos tabben.
I photos tabben välj mappen som du skapade förut.
Synkronisera.

//Rob

Som du ser här är det inte svaret han söker..

Ursprungligen av Ridell:

Jag har syncat över en flock bilder med iTunes på käringen och även om hon lämnar mer att önska så vill man iaf ha bilderna så skarpa och fina som möjligt. Det är märkbar skillnad på orginal och bilden som iTunes har syncat över. Ser ingen anledning att dom ska komprimeras. Det är väl upp till var och en om man vill slänga in en bild på 7GB eller en på 3KB.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 16:12

Jag tror problemet ligger inte i hur bilderna komprimeras utan det är en bug i iPhonen som gör att vissa foton ser "luddiga" ut men är det egentligen inte.

Det har jag märkt när jag tog några screenshots med telefonen. Bilderna ser helt suddiga ut i iPhonen men när jag kopierar dom till min dator så är dom skarpa. Om man kollar på bilderna i iPhonen och springer fram och tillbaka så fungerar det ibland och alla bilder är skarpa. Så jag skulle gissa på att det är en bug i hur iPhonen återger bilderna.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-14 23:19
Ursprungligen av Ridell:

Jag hittar bara en 100APPLE mapp där, antar det är Camera Roll. Försökte lägga in en bild där och skapade även en thumbnail men bilden kom aldrig fram. Måste man ha nån speciell namnstandard där?
Går det att skapa egna mappar tror du och fixa sitt eget bibliotek manuellt?

Jag fixade det med wallpapers, inga probs. Men foton verkar tuffare.

... begriper inte, nu när jag skulle testa igen så gick det inte.. vet inte vad jag gjorde annorlunda sist.. men vet att jag inte la in en thumbnail och att bilden va en jpeg utan särskillt namn.
Det borde finnas massvis med folk här som kan detta tcker jag..:tveksam:

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-01-30 00:25

Bouncar denna tråden lite för den är fortfarande aktuell för mig.
Trots otaliga firmware updates sen sist (kör 2.2 nu, körde nog 1.1.4 då) så är det fortfarande samma problem.
När man synkar över bilder via iTunes blir kvalitén märkbart försämrad vilket är extremt enerverande. Orginalbilderna i är ju inte direkt tunga (menat i KB) så varför komprimera? Telefonen har ju 8gb och man borde ju få lov att välja själv.

Har någon fått bukt med detta? Jag lägger gärna in bilder manuellt om jag bara får reda på var dom ska ligga och vad dom ska heta. Har nu skaffat ny käring som INTE lämnar något att önska, iaf inte rent fysiskt, och då vill jag verkligen har skarpa fina bilder.

Bitte hilfen!!!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-02-27 21:48

Det är alltså ingen mer som reagerat på att kvalitén blir märkbart sämre när man synkar över bilder till telefonen via iTunes?
Eller så är det helt enkelt så att man inte längre kan lägga in bilder manuellt längre.

Lånar tråden lite...

När jag ska logga in på WinSCP får jag upp en ruta där det står: "Network error: Connection timed out"

Vad göra?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-14 19:06
Ursprungligen av granholm:

Lånar tråden lite...

När jag ska logga in på WinSCP får jag upp en ruta där det står: "Network error: Connection timed out"

Vad göra?

Jag kör inte Windows, men kan få samma fel på min Mac. Det beror på att jag har använt samma enhet (iPhone) med ett annat IPnummer tidigare, och jag måste då radera RSAnyckeln, och skapa en ny innan det funkar. Macen säger vad jag ska radera, och skapar sedan en ny automatiskt, hur man gör med WinSCP har jag ingen aning om....

1
Bevaka tråden