Jag har ett problem, förstår inte alls hur Itunes fungerar. Hur använder man sig av programmet för att lägga in ljudböcker på sin IPod? Snälla hjälp mig, tänk på att ni har med en nybörjare att göra Har provat allt jag kan tänka mig men klarar inte av det. //Linda
Jag misstänker att diskussionen hamnat långt från din fråga. Några frågor som borde besvaras först är: vad utgår du från? CDs? Eller filer som redan rippats (dvs "kopierats" från CDs) nertankade från internet eller iaf färdiga på hårddisken eller andra skrivbara media? Vad har filerna för ändelser? .wav, .mp3, .m4a, .flac etc, dvs vilket format har de? Vad menas med "mappen för ljudböcker"?
Men utan dessa fakta som förutsättning kan följande ändå konstateras (jag utgår fortsättningsvis från att du som du säger är en total nybörjare så ursäkta om en del verkar väldigt basalt!):
OM filerna kan öppnas i iTunes (inte alla kan) och ligger på t.ex hårddisken så gå in i "Arkiv" menyn och välj ”Lägg till i bibliotek…”. Du bläddrar dig fram till mappen på hårddisken och när du hittat den begär Öppna. Om iTunes visar filerna i fönstret men de inte kan öppnas ändå har de ett format som iTunes inte förstår sig på (Apple har valt att begränsa programmet i detta avseende). Om filerna inte kan öppnas kolla ändelsen i Finder (=macens mapp/filsystem), dvs direkt i mappen de ligger i. Om det skulle vara så illa kan oftast filerna konverteras till t.ex mp3 via gratisprogrammet Max (Max from sbooth.org) för att sedan via ett nytt försök importeras i iTunes.
OM du (av ngn outgrundlig anledning) inte vill att filerna ska kopieras från sina ursprungsmappar till iTunes egen "musikmapp": Gå in i iTunes meny "iTunes" och öppna "Inställningar" och under fliken "Avancerat" välj "Allmänt". Kryssa ur "Kopiera filer till mappen "iTunes" ..." Om du å andra sidan låter iTunes sköta detta själv efter grundinställningen så kopieras filerna över till iTunes egen mapp och du kan efter detta kasta originalmappen. Enkelt och rationellt.
För att iPoden/iTunes ska veta i vilken ordning spåren ska spelas OCH att det rör sig om en "Ljudbok" etiketteras ljudfilerna i iTunes. Det kallas att man "taggar" filerna. Efter att filerna i en mapp öppnats i iTunes-fönster markeras alla i mappen (eller som man vill tagga) och därefter begär man "Info" (tangentkommando: cmd-I eller Arkiv-menyn ”Visa info…”. I fönstret som man då får fram kan man skriva in all info som man önskar liksom välja från olika förval. I vårt fall är följande kanske viktigast; vilken "Genre" det rör sig om – i vårt fall ”Books & spoken”. Glöm inte att i fälten ”Skiva” ange vilket nummer skivan har av TOTALA antalet skivor. T.ex 4 av 14. På så vis kommer iPoden/iTunes att spela upp alla spåren i korrekt ordning - inte lite viktigt för en ljudbok.
Om man talar om speciella mappar hit & dit har man förmodligen inte riktigt förstått hur iTunes funkar. All musik som ligger i iTunes bibliotek kan ses som en databas som man genom iTunes hjälp sedan filtrerar hur man vill se sin musik/ljudsamling. Effektiviteten i filtreringen beror ultimat på hur noga man taggat sina filer.
Ofta finns dock all taggning klar när informationen hämtats från internet (du är väl kopplad till internet när du rippar?). Kolla för säkerhets skull att taggarna är som de ska i iTunes (markera spåren i iTunes fönster och välj ”Visa info…”) SÄRSKILT skivnummer och antal skivor, annars kan det bli fel ändå.
Generellt gäller – oavsett om det är musik eller ljudböcker – att när man rippar kommer varje skiva (CD) hamna i en egen mapp. Anm: iTunes kommer ihåg taggningen man skrev in vid första skivan och fyller automatiskt in infon när man skrivit ngn/ngra bokstäver i t.ex fältet ”Album”. Bra att veta är att man kan ange taggar för hur många filer som helst i ett enda svep genom att ändra i info-fönstret för flera filer samtidigt.
Jag rekommenderar att man för ljudböcker väljer att rippa i ett enkelt format, typ mp3 eftersom man inte behöver ”värre”. Detta sparar fr.a utrymme, viktigt när man sedan väljer att lägga över allt på iPoden.
Jag talar från eget hårt arbete. iTunes är inte så intuitivt som Apple vill få det till. Kommer man rätt på det från början eller kronan äntligen ramlat ner tycks allt genialt. Vad man måste lära sig när det gäller iTunes: man arbetar med Spellistor! Se vänster fält i iTunes fönster. Skapa en spellista och benämn den t.ex ”D Brown: Da Vinci-koden” när du ser ikonen för denna spellista (playlist) i vä fönsterdel så markerar du alla filer för boken ifråga och drar sedan över dem och släpper dem på spelliste-ikonen. När du pluggat i din iPod kommer denna att dyka upp i vä del av iTunes fönster. Markera iPod ikonen (dvs klicka 1 gång på den) därefter välj fliken ”Musik” i det nya fönstret. Nu ser du spellistan bland spellistor och om du klickar på knappen ”Synka markerade spellistor” kan du nu selektivt välja vad du vill. Välj den boken du vill ha på din ipod. NU kommer boken laddas ner på din ipod!